Zalai Hírlap, 1992. október (48. évfolyam, 233-257. szám)

1992-10-24 / 251. szám

1992. október 24., SZOMBAT Fókusz ZALAI HÍRLAP 5 Beszélgetés az államion professzorával Korábban kezdődött Az 56-os forradalom évfor­dulóján, 1989. október 23-án tízezrek ünnepelték a Kossuth Lajos téren Szűrös Mátyás ide­iglenes államfő bejelentését: ha­zánk államformája köztársaság lett. A respublica 3. születésnap­ja alkalmából arról kérdeztük dr. Schmidt Péter alkotmányjo­gászt, egyetemi tanárt, hogy az államélet, a rendszerváltás szempontjából milyen változá­sokat indított el a három eszten­dővel ezelőtti történelmi jelen­tőségű közjogi aktus. — Magyarországon a törté­nelem folyamán kétszer volt népköztársasági államforma — mondja a professzor. Először 1918-ban a Károlyi-kormány idején, a Tanácsköztársaság ki­kiáltása előtt, másodszor pedig 1949-től az 1989-es rendszer­­váltásig. — Hozzá kell­­tenni, hogy a „népköztársaság” voltaképp nem több politikai frázisnál. Ilyen struktúra ugyanis egysze­rűen nem létezik. A „népi” jel­zővel a hatalom gyakorlói akar­ták elhatárolni a köztársaságtól az új államformát. De míg a par­lamentáris köztársaságnak pon­tos jellemzői vannak — az ál­lamfő a köztársasági elnök, aki kijelöli a kormányfőt stb. —, ad­dig a népköztársaságot nem le­het hasonló módon meghatároz­ni. Mivel tehát általában nem beszélhetünk népköztársaság­ról, összehasonlítani csupán az 1949-es és az 1989-es államfor­mát tudom. — A döntő különbség az ál­lamszervezet felépítésében van. A népköztársaság — a Szovjet­unióban kialakított egypárt­­rendszerű struktúrának megfe­lelően — a hatalom egysége el­vére épült. Lényege, hogy jogi értelemben minden hatalom az Országgyűlést illeti meg. A többi szervezet az Országgyű­léstől kapja megbízását és az Országgyűlésnek felelős. Jo­gilag tehát nagyon demokrati­kus berendezkedésűnek látszik a rendszer! A háttérben azonban az egypártrendszerű politikai struktúra nem engedte, hogy ér­vényesüljön ez a demokratiz­mus. Az egypártrendszer ugyanis mindenféle jogi megol­dást a saját szolgálatába állított, s nem adta meg azokat a garan­ciákat, amelyek egy állam de­mokratikus berendezkedéséhez hozzátartoznak.­­ Ezzel szemben a köztársa­ságban érvényesülő többpárt­rendszerű struktúrának a hata­lommegosztás elve felel meg. Vagyis elválik egymástól az Or­szággyűlés, mint törvényhozó hatalom, a kormány, mint vég­rehajtó hatalom és az igazság­szolgáltatás. Ezenkívül a po­­litkai törekvések különbözősé­gére, a pártok pluralizmusára épít. — Jogi szempontból milyen lényeges változások történtek 1989 óta? — A rendszerváltást két alap­vető változás jelzi: az állami struktúra átalakítása és az állam­­polgári jogok garantálása. A struktúraváltás 1989-ben, az al­kotmánymódosítással megtör­tént. Az állampolgári jogok te­rén történő változás azonban nem köthető egyetlen időpont­hoz. Hazánkban — más kelet­­európai országoktól eltérően — már a hatvanas évek végén meg­indult a reformfolyamat, így 1989 előtt számos fontos tör­vény született—a személyi sza­badságjogokról, az egyesüle­tekről, a gyülekezésről, az Or­szággyűlés szerepének növelé­séről, de a gazdaságirányítási reformkísérleteket is idesoro­lom —, amelyek azonban az egypártrendszer struktúráján belül nem tudtak érvényre jutni. Radikális változást tehát min­denképpen a rendszerváltás ho­zott, de a folyamat már koráb­ban kezdődött.­­ A politikában a legna­gyobb vita még három évvel a változás után is arról folyik, hogy jogfolytonosság alapján fejlődjünk-e tovább vagy sem? Vagyis, hogy húzzunk-e éles határvonalat 1989-nél és tagad­junk meg mindent, ami addig történt, vagy az 1989 előtt szüle­tett, de az új Alkotmánnyal nem ellentétes törvényeket használ­juk fel boldogulásunkra? 1989- ben mindenki alapvető kérdés­nek tartotta a múlthoz való vi­szonyt. 1992-ben a társadalmat — a múltat sem feledve — első­sorban olyan égető problémák foglalkoztatják, mint a munka­­nélküliség alakulása, a mező­­gazdaság krízise, az elszegénye­dés — s ezekre vár — választ a politikusoktól. (FEB) Szolgálati találmány adózása A szolgálati találmányért a munkáltatótól felvett díjazás at­tól függően, hogy munkavi­szonyból származó, vagy azon kívüli jövedelemnek tekinten­dő, más-más szabályok szerint esik adózási kötelezettség alá. Az 1992. január 1-jén hatály­ba lépett új személyijövedelem­­adó-törvény értelmében a szel­lemi tevékenységből származó jövedelem önálló tevékenység­ből származó jövedelemnek mi­nősül, s az adózó e jövedelmét — legfeljebb 100.000 forint ha­tárig — évi összjövedelméből levonhatja. (Kivéve, ha a ma­gánszemély e jövedelme elszá­molásakor az 1991 -es diktált jö­vedelemtartalom szerinti elszá­molást választja az 1991. de­cember 31-ig írásban megkötött szerződésekből származó jöve­delmei esetén.) Ha a magánszemély — elő­zőekben leírt — szellemi tevé­kenységből származó jövedel­me ugyan a munkáltatójától származik, de munkaviszonyon kívüli szerződésből, szintén megilleti az összjövedelem­csökkentő kedvezmény. Az ilyen munkaviszonyon kí­vüli — szellemi tevékenységre vonatkozó — szerződésből származó jövedelem egyik faj­tája a szolgálati találmány felta­lálójának díja, amelyet a mun­káltató fizet meg részére. Magyarországon a „százez­res Charta-tüntetés után gyö­keresen megváltozott a politi­kai helyzet” — állítja az utób­bi idők egyik legérdekesebb politikai elemzésében Tamás Gáspár Miklós. Az SZDSZ Or­szágos Tanácsának elnöke, a baloldalnak három éve látvá­nyosan „búcsút mondó” kon­zervatív filozófus és liberális politikus most úgy véli, hogy a liberálisoknak szakítaniuk kell doktrinét magukba zár­­kózásukkal, jobbra és balra egyaránt nyitniuk kell. * Nem a szélsőjobboldali, dik­­tatúrás törekvésekkel szembeni „óriási népi ellenállásról”, a „magyar demokrácia táboráról” ír, mely szélesebb a liberális el­lenzék szavazótáboránál, s melyhez a pártoknak alkalmaz­kodniuk kell. Ez az alkalmazko­dás jelenti egyrészt, hogy az SZDSZ-nek (és Fidesznek) a demokratikus politikai erők összefogása érdekében nem szabad világnézeti-ideológiai vitákkal elriasztania magától a (jelenleg még) az MDF-ben lé­vő „konzervatív patriótákat”. Ez nem igazán új elem, pártpoliti­kára lefordítva az MDF—Fi­desz—SZDSZ együttműködés időről-időre felmerülő lehetősé­gét jelenti, noha a Csurka-tanul­­mány — és az ellene nyíltan és szervezetten fellépő MDF-libe­­rálisok — kétségkívül e téren is új helyzetet teremtettek. Mindenképpen fordulatot je­lent azonban, hogy egy vezető szabad demokrata politikus — szakítva két hónappal korábban kifejtett saját véleményével is —, az MSZP-vel való összefo­gás szükségességét is meghirde­ti. TGM a közvélemény nyomá­sára hivatkozva azt mondja: le kell zárni a múltat, le kell küzde­ni a szocialistákkal szembeni „patologikus gyanakvást”, mert a szocialisták politikája, érdekei „e percben egybeesnek a ma­gyar demokrácia önvédelmé­nek... stratégiai céljaival”. Tamás Gáspár Miklós véle­ménye — még ha nem is akárkié — persze csak egy a liberális pártokban elhangzók közül, s vannak, akik óvnak bármiféle „népfront-gyanús” összefogás­tól, blokkalakítástól. Az SZDSZ-ben (még a TGM-cikk megjelenése előtt) mind Töl­­gyessy Péter pártelnök, mind ri­válisa, Pető Iván leszögezte, hogy nem tekinti stratégiai szö­vetségesnek az MSZP-t, bár Pe­tő nyitva hagyta az 1994-es választások utáni koalíciós egy­üttműködés lehetőségét. Hack Péter, az SZDSZ frakcióvezető­helyettese pedig egy interjúban úgy fogalmazott, hogy ha most kellene együttműködni az MSZP-vel, az lehetetlen volna a szocialisták gazdaságpolitikai elképzelései miatt, de — tette hozzá — „94-ig még sok min­den történhet”. Ez is nagy válto­zás ahhoz képest, hogy augusz­tus elején még milyen felhördü­lés­ fogadta liberális körökben Horn Gyula fejtegetését egy esetleges szociálliberális koalí­cióról. Első látásra még határozot­tabban utasítja el a szocialisták­kal való szövetséget Orbán Vik­tor. A Fidesz frakcióvezetője szeptember elején — csaknem három hónapja külföldön tar­tózkodva — még ugyancsak azt mondta egy interjúban, hogy „Csurka István és elvbarátai tanulmányzuhatagának követ­keztében új helyzet állt elő a ma­gyar politikában, és ebben újfaj­ta teendői vannak az ellenzéki pártoknak”. Egy hónappal ké­sőbb azonban már úgy vélte, hogy nincs szükség semmiféle antifasiszta pártkoalícióra, mert a demokrácia melletti vagy elle­ni állásfoglalás nincs párthatá­rokhoz kötve, a demokrácia hí­vei a kormánypártokban is meg­találhatók. A Fidesz emiatt helytelenítette, hogy a szeptem­ber 24-i Charta-tüntetésen pár­tok képviselői is beszédet mondtak, s ő maga nem is állí­tott szónokot, noha sok vezetője is részt vett a demonstráción. Orbán szerint az antifasiszta kolalíció jelszavát trójai falónak használják egyes Csurkához ha­sonlóan antidemokratikus bal­oldali szervezetek. A Fidesz ve­zetője ezzel kapcsolatban fel­idézte azt a — rendőrségi vizs­gálat által nem igazolt — vádat, hogy a Kiss Péter vezette Balol­dali Ifjúsági Társulás (BIT) az 1990-es választási kampányban „lezsidózta” a Fideszt, és — mondta felháborodva — most ezt a Kiss Pétert juttatta be kép­viselőjeként a parlamentbe az MSZP. Ezzel együtt Orbán Vik­tor és a Fidesz más vezetői nem zárkóztak el egyszer s minden­korra a szocialistákkal való együttműködéstől, de nem „an­tifasiszta”, nem ideológiai ala­pon, hanem pragmatikus mó­don, programok alapján, konk­rét kérdésekben megegyezve. S bár ez utóbbival kapcsolatban is szkeptikusan nyilatkoztak az MSZP gazdasági és társadalmi programja miatt, figyelembe kell venni, hogy a Fidesz veze­tője „Corvin-közi” nagygyűlé­sének a — mégiscsak szövetsé­gesként (le)kezelt — SZDSZ- ről is volt néhány rossz szava, mindenekelőtt azért mert „nem tudják eldönteni, hogy liberáli­sok vagy szociáldemokraták legyenek.” A Fidesz nyilvánosan — szó­noklatokban, interjúkban — te­hát igyekszik megőrizni a takti­kai elkülönülés, a „másság” imázsát, amely az eddigi — fő­leg közvélemény-kutatási — si­kerek mellett nagyfokú moz­gásszabadságot biztosít a jövőre nézve. Ez a demonstratív maga­tartás persze időnként zavarokat is okozhat. Ez történt, amikor két hete a külföldről hazatérő — s úgy látszik, nem teljesen „kép­ben lévő” — Orbán Viktor fel­háborodottan cáfolta, hogy a Fi­desz részt vett volna bármiféle ellenzéki egyeztetésben a mé­diumokat illetően, holott — mint kiderült — az SZDSZ, a Fi­desz és az MSZP két-két képvi­selője valóban tartott megbeszé­lést.* A kacsingatós nyilatkoza­tok határozottnak tetsző elha­tárolódásokkal váltakoznak az ellenzéki oldalon. Eközben azonban mindennapivá vált az érintkezés a különböző pártokat, politikai, ideológiai koncepciókat képviselő sze­mélyiségek között. Hajdú András (Atlantic) Az ellenzékiek összenéznek? -------------------,-­Ki, kivel, hol, hogyan... / Magyar Aruk Hete Azelőtt a Centrum Áruház fehér heteket szo­kott rendezni, így segítve olcsó lepedőhöz a la­kosságot. De voltak más hetek is: román áruk hete, „keleti német demokratikus" áruk hete, miegymás. Ezek eltűntek. A pártállami múlthoz tartoztak — KGST! —, ne sírjuk vissza! Most Magyar Áruk Hete van. A magyar áruk szerte néztek, s nem lesék honjukat a hazában. Tenni kellett valamit! A magyar árukra különben tényleg rossz idők járnak mostanság. Eltünedeznek a polcok­ról, s nem azért mert gyorsan elkapkodják, ha­nem mert ki sem rakják őket. A jelenségnek leg­alább két oka lehet. Egy: nem készülnek ma­gyar áruk. Kettő: készülnek, de nem kellenek a kutyának sem. A két ok persze szorosan össze­függ egymással, mi több egyik akár okozata is lehet a másiknak. Könnyen lehet, hogy azért nem készülnek magyar áruk, mert nem kellenek a kutyának sem. Ha viszont nem kelnek el, nem lesz nyereségük a gyártóiknak, egyre jobban le­pusztulnak a gépeik, nem jut fejlesztésre stb., következésképpen egyre rosszabb minőségű árukat bocsájtanak ki, amelyek aztán mégin­­kább nem kellenek a kutyának sem. No, de ne tévedjünk el a logikai fejtegetések labirintusában, tudjuk mi nagyon jól, hogy mi­ről van itt szó, a magyar áruk hetének kigondo­­lói nem kisebb célt tűztek maguk elé, mint a ma­gyar árukkal szembeni előítéleteink oszlatását. S bizony—valljuk csak be—előítéleteink van­nak. A baj az, hogy ezek rettentő masszívan meg vannak alapozva. Nem meglepő, csaknem fél évszázadon keresztül folyt ez az alapozás. Gon­­dolom fölösleges lenne itt most a csapnivalóan rossz minőségű magyar áruk példáit sorolni, egy országban élünk, félszavakból is értjük egymást. De nem is csak a minőségükkel volt (és van) baj a honi termékeknek. Hanem például a kül­lemükkel, csomagolásukkal. Régebben csak a Lajtán túl, ma már az itthoni üzletekben is lát­hatjuk a—lekottázható!—különbséget. A szép eleve vonzza a tekintetet, felkelti a figyelmet, többnek mutatja amit takar, mint amilyen az valójában. Vonzóvá tehetné még a magyar termékeket az áruk. Nem teszi. Legalább is az esetek több­ségében. Ha netán mégis számottevően ol­csóbb lenne a magyar változat, tudjuk, hogy óvatosnak kell lennünk, az áru nagy valószínű­séggel használhatatlan. Mármost a kérdés az, lehet-e a nemzeti ér­zésre alapozott kampánnyal híveket szerezni a magyar áruknak? (Tisztában vagyok vele: nap­jainkban a kérdés maga elég, hogy népnemzeti gerincű honfitársaink haragját magára vonja felvetője, azért mégis, kockáztassuk meg!) Az indokok, amelyekre az ötlet szülei hivatkoznak, mind méltányolhatók. Ha magyar árukat vásárolunk, a honi ipar, mezőgazdaság, szol­gáltatás számára teremtünk piacot, ezek pros­perálását segítjük, miáltal kevesebb lesz a munkanélküli, itthon marad a profit — no ez már azért nem százszázalékosan ül, tekintettel a vegyes vállalatokra, külföldi tulajdonban lé­vő cégekre —, egyszóval az országnak teszünk­­ vele jót, közvetve magunknak. Csakhogy ami-­­­kor meg a jobb, tartósabb áruért adjuk ki nehe­zen megkeresett forintjainkat, közvetlenül te­szünk jót magunknak. Ezzel a verseny el is dőlt. Azért, hogy a magyar áruk felé a magyar em­ber ismét bizalommal forduljon, feltehetően a­­ magyar áruk, pontosabban a magyar gyártók is tehetnek a legtöbbet. Azzal, hogy a portékák­­ ugyanolyan jó minőségűek lesznek, ugyanúgy­­ kelletik magukat mint a külföldiek. S egy kicsit­­ még olcsóbbnak is kell lenniük—lehetnének is,­­ hisz' nem kell olyan messziről hozni őket. S ha­­ ezt elérik, még mindig nem nyerték meg a ver­­­­senyt, még mindig meg kell küzdeniük az előíté­­­­letekkel. Ami viszont rettentő hosszú folyamat.­­ Ezt kellene kibírnia a magyar iparnak, mező-­­­gazdaságnak. Tartani lehet tőle, hogy nem fog­­­­ja. Ennek jelei máris szembetűnőek, például az­­ élelmiszeriparban. Az üzemek sorra külföldi­­ kézbe kerülnek, új tulajdonosaik, ha nem is­­ szüntetik meg a termelést, a régi termékeket a­­ náluk kitaláltakkal, kifejlesztettekkel váltják­­ fel, másrészt az otthon náluk készült árukat eze-­­­ken keresztül árasztják az országba. S még­­ örülhetünk, ha így van. Mert igaz, hogy így a­­ profit kimegy, de ezek a cégek mégiscsak mun­­­­kahelyet nyújtanak jó néhány embernek. Men­-­­ nyivel rosszabb, ha a konkurencia nem külföldi­­ tulajdonba, hanem csődbe juttatja a honi tér- e melőket! Mellesleg elmentem a Centrum Áruházba , megnézni, hogy is néz ki ez a Magyar Áruk He- j­­e. (Persze az előítéleteimet — prekoncepció­mat? — is magammal vittem, ezt számítsa be a | Kedves Olvasó!) Ami azt illeti, egy kicsit többre­­ számítottam. Legalább körítésben. Az imitt-­­ amott elhelyezett nemzeti színű táblácskákat­­ néhol elég nehéz volt megtalálni, az alájuk ra-­­­köti portéka pedig... Például a cipőosztályon­­ külön kis sarkot kaptak a Made in Hungary fel­­­­­ratot viselő lábbelik, az összbenyomás viszont, s amit keltettek, vetekedhetne egy tíz évvel ezelőt­­ti szezonvégi kiárusítás képével. Míg az áraik­­ „bátran" felvették a versenyt a néhány méter­­­­rel odébb elhelyezett olasz cipőkével, csizmá­­j­kéval. No, az edény­osztályon már egészen más I kép fogadott. A magyar árukat propagáló fel­­­ iratok alatt, tisztára külföldinek látszó dobozok­­ hívták fel magukra a figyelmet. Nézzük csak! A I díszes csomagoláson egy szó nem sok annyi I sincs magyarul..., azaz hogy mégis, egy utólag I ráragasztott címkéről leolvasható, a mikrohul- s lámú sütőben is használható műanyag tálkát az­­ ilyen és ilyen nevű hazai cég gyártja, az ilyen és­­ ilyen nevű külföldi cég licence alapján. Nem I baj, így is szép! Csakhogy a tálka alján áll még­­ egy felirat: Made in West-Germany. Úristen, s mikor került ez ide? Szóval nem tudom, a Centrum Áruházak—­­ amúgy dicséretes — kezdeményezése nem ára­j­tott-e a magyar áruknak? Persze a Centrum­­ Áruház is egy magyar termék... Szente Ottó !

Next