Zalai Hírlap, 1994. október (50. évfolyam, 229-253. szám)
1994-10-26 / 250. szám
8 ZALAI HÍRLAP Kölyök 1994. október 26., SZERDA Ha egyszer befutott költő leszek... Egy ifjú zalakoppányi „költőjelölttől”, Varga Zoltántól kaptunk levelet a minap, melyben így ír: „Tizenhárom éves vagyok, s eddig jó néhány verset írtam több-kevesebb sikerrel. Mint minden költőnek, így jómagamnak is az a vágyam, hogy a verseim nyomtatásban is megjelenjenek. Nem tudom ugyan, hogy kezdő költők kapnak-e helyet a Zalai Hírlap hasábjain, de én nagyon szeretném, ha az „Ősz” című versem napvilágot látna...” Nos, Zoltán versét itt olvashatják, de emellett bemutatkozásra is lehetőséget kapott. — Hogyan is lesz valaki költőjelölt, egyáltalán mikor kezetél verseket írni? — Nem túl régóta, ötödikes voltam, mikor az osztályfőnököm felkért, hogy írjak egy verset a nőkről. Először elgondolkodtam, számba vettem, hogy milyen tulajdonságai is vannak a nőknek, aztán megírtam. Úgy éreztem, hogy sikerült... — S azóta egyfolytában írsz? — Igen, önszorgalomból „verselgetek”. Eddig mintegy harmincat írtam, ám ezek közül még sok nincsen véglegesítve. Én ugyanis egy sajátos módszerrel dolgozom, miután megírtam, javítgatom a verseimet. Egészen addig, míg teljesen össze nem csengenek a sorok, s minden szó a helyére nem illik... — Miről szólnak a költeményeid? — Ha a mindennapi életben valami eltér a megszokottól, hatással van rám, akkor azonnal próbálom versbe önteni az érzelmeimet. A „Mi akarok lenni?” című költeményem például teljesen váratlanul született. Hirtelen félbeszakítottam a zenét, majd leültem és megírtam. A legszívesebben szerelmes verseket írok , de a természet is nagyon közel áll hozzám. A kedvenc költőm Petőfi Sándor, mert könnyen és érthetően, egyszerűen és nagyszerűen írt. De minden költő versét szívesen olvasom, örömömet lelem benne. Ezenkívül prózával is foglalkozom, regényt próbálok írni, Marlos hadnagy kalandjai címmel. Ez azonban sok-sok munkát kíván... — Az osztálytársaid, tanáraid mit szólnak a költészetedhez? — Tudnak róla, s volt olyan időszak, mikor az osztálytársaim ki is nevettek miatta. Egyszer még a táskámban is kutattak, a verseimet kitették az asztalra. Azt hitték, hogy a tanár néni majd leszik. Nem így történt. Ezt most már nem teszik, sőt... Elolvassák amit írok és elmondják a véleményüket. A közelmúltban az osztályfőnököm a német tagozatosok előtt felolvasott két versemet s ők megtapsoltak. Nagyon jó érzés volt... — Gondolom a költészettel kapcsolatosak a távolabbi terveid. — Hát... terveim azok vannak. Ha egyszer befutott költő leszek, akkor csak az írással foglalkozom majd. Ha azonban nem lennék sikeres, a saját magam szórakoztatására akkor is fogok verseket írni. Egyelőre témák szerint — Gondolatok és leírások címszó alatt—gyűjtöm a verseimet, egyszer talán lesz belőle egy kötetre való... S hogy Zoltán szülei mit szólnak mindehhez? —Örülünk neki. A Zoli itthon eleinte nagyon titkolta, hogy verseket ír, ezt én is az osztályfőnökétől tudtam meg. — így az édesanyja. — Aztán elolvastam a költeményeit, s egy kicsit meglepődtem. Komolyak voltak és nagyon tetszettek... — Jámel — Környezetünk és lelkünk védelméért Mint arról már beszámoltunk, a zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola és Gimnázium „Környezetünk és lelkünk védelméért” címmel pályázatot hirdetett. Nem első alkalommal került sor e vetélkedő meghirdetésére, ám idén a versenyben nemcsak Zalaegerszeg diákjai vettek részt, hanem a megye iskolái is bekapcsolódtak a pályázat népszerűsítésébe. A hat kategóriában kiírt pályázatra szép számmal érkeztek munkák, melyek értékelésére és ünnepélyes eredményhirdetésére október 7-én került sor Zalaegerszegen, a Városi Hangverseny- és Kiállító teremben. Beküldött alkotásaik alapján a díjazott és elismerésben részesült diákok nevét ezúttal ismertetjük: Társadalomtudományi kutatások: I. kategória (10-13 éves) — Grózner Dániel (Zeg. Ady), Szűcs Nóra (Zeg. Kilián). II. kategória (14-15 éves) — Fály Borbála (Ady), Tóth Norbert (Ady). Újságírói műfajokban: I. kategória—Horváth Orsolya (Kilián), Oláh Lívia (Ady). II. kategória: Schabedli Kinga—Kertész Vera (Ady), Karáth Anita (Zrínyi), Németh Nikolett, Tóth Tímea (Ady), Kapiller Imre (Ady). Képzőművészeti alkotások: I. kategória: — Baracskai Györgyi, Harangozó Ivett (Újudvar), Csuha Eszter (Murakeresztúr), Gyulai Dávid (Ady). II. kategória: — Dobribán Fatime—Tuboly Veronika, Kertész Veronika, Sánták Judit, Szitás Eszter (Ady). Zenemű-komponálás: I. kategória: — Horváth Krisztián (Nagykanizsa, Hevesi), Farkas Adrienn—Rózsa Noémi (Kilián). II. kategória: Hajdú Attila (Ady), Kuti Attila (Keszthely, Szendrei), Horváth Zsófia (Deák), Katona Erika, Dégay Péter (Ady). Vers, novella: I. kategória: különdíjasok — Molnár Anna, Iván Delinké, a 6. osztály alkotóközössége. II. kategória: Sifter Veronika, Varga Ágota, Baratta Ágnes (Ady). Természettudományos kutatások, életrajzok: I. kategória: Juhász Beáta (Kilián), Gumik Orsolya, Vagdal Orsolya (Petőfi), Szabó Tamás (Keszthely, Csány) Takács Ildikó (Eötvös), Pongrácz Ildikó (Bázakerettye), Kajdel Kinga (Eötvös). II. kategória: Gombos László (Ady), Jármai Gergő (Nk. Körösi), Novák Norbert, Cserk András, Szűcs István (Nk. Cserháti). Nézőpont kérdése Egy kutató egereket tanít be arra, hogy ha megnyomnak egy csengőt, akkor ennivalót kapnak. Egy hét után megszólal az egyik egér: — Sikerült végre ránevelni ezt az alakot, hogy ha megnyomom a csengőt, dobjon be egy sajtot! Ha tudnátok, milyen vicces volt...! (Mészáros T. László felvétele) Bölcselkedések Szakember az, aki fél a többi tárgytól. (Martin H. Fischer, tudós) □ A szarvasvadászat szép sport lenne, ha a szarvasnak is adnának fegyvert. (William Gilbert, történész) □ A pénz nem minden, többnyire még csak nem is elég. (Ismeretlen) Diákszótár — szemezgető Beborult — bejött a tanár Bedőlt, mint maci a málnásba — elhitte Elmebajnokság — feleltetés Hattyú — kettes Leapacsolták — megbuktatták Tata-teadélután — szülői értekezlet Terepszínű pofát vág — beilleszkedik Vitringyerek — stréber Zsiráfgondozó — magas Klóranyó — kémiatanár (A zalaegerszegi Dózsa Általános Iskola „Tök jó” című diákújságjából) Az ősz (Varga Zoltán verse) Elszomorodik már a természet, elmúlik az élénk élet, elmúlás következik és csak tél után lesz vége. „Hullik az élet”, sárgul már a vidék, lehullanak a levelek, kopár lesz a tájék. A fecskék költöznek, a gólyák elmentek, beköszönt a rossz idő, s ők tova tűnnek. A természet búskomor lesz, megpihen, s mint a barna medve, kuckójába vonul. Hol van az élénk élet? Elhagyott minket, s már nem tündököl a virág s nem forrong az élet. Az elmúlás hónapjai jönnek, szeptemberben kicsit, októberben jobban, novemberben legjobban, decemberben pedig már egy árva nyoma sincs a vidám nyári hónapoknak. Matematikai fejtörő (11.) Az előző feladat így hangzott: Mi ér többet: 1 kg tízfilléres vagy 1/2 kg húszfilléres? A válasz: 1 kg 10 filléres, mert 1 kg fém drágább, mint 1/2 kg ugyanabból a fémből. A következő feladat: Hajnali 6 órakor a falióra elütötte a hatot. Karórámon figyeltem, hogy az első és az utolsó ütés között éppen 30 másodperc telt el. Mennyi idő alatt üti el az óra délben a 12-t? Töröljék a házi feladatot? A házi feladat igazságtalan, elkészítése túl sokáig tart és elviselhetetlen megerőltetést jelent a családi életre nézve—ezt a kissé túlzó, ámbár a diákok részéről valószínűleg buzgó helyesléssel találkozó megállapítást nem egy elégedetlenkedő nebuló, hanem egy kaliforniai iskola tisztségviselője tette. Garrett Redmond arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy minden borzalmak okozóját, a házi feladatot el kell törölni, s rögtön javaslatot is tett erre: a San Francisco-i partvidék 3.500 diákját képviselő öttagú iskolai tanács elé terjesztette az ügyet — írja az AP. A körzet iskoláinak főfelügyelője azonban nem ért egyet vele: szerinte a házi feladat elengedhetetlen az oktatásban, s az elkészítésével kapcsolatban adódó „igazságtalanságok” nem speciális jellegűek. A főfelügyelő szavai szerint csupán abból fakadnak, hogy maga az élet is igazságtalan. (MTI) Szerintetek hány hal van a cet gyomrában?