Zalai Hírlap, 1997. január (53. évfolyam, 1-26. szám)

1997-01-04 / 3. szám

14 ZALAI HÍRLAP SPORT Kis csapat nagy sikere A Sallai Gábor—Markai Roland páros volt a legjobb Az év végi mérlegeléseknél az olyan nevelő egyesületeknek, mint a Keszthelyi József Attila SE munkáját nem lehet csak az elért olimpiai pontokkal minő­síteni. Kicsiny flottájukat lel­kes, a sportág jövőjét biztosító gyerekek alkotják. Róluk és eredményeikről beszélgettünk Regős Attila edzővel, aki így kezdte: — Lehetőségeinkhez képest jó évet zártunk 1996-ban. Sike­rült az előző esztendő jó szerep­lésünket megismételni és a klu­bok közt az első harmadban vé­geznünk. Több szerencsével ki­csit előbbre is lehettünk volna, a magyar bajnokságon különösen elpártolt tőlünk kegyeivel Fortuna. Kevés a hajónk és így nehéz a párokat kialakítani. Korszakváltás és tanulmányi elfoglaltságok az új egységek kialakítását tették szükségessé. A vártnál gyorsabban össze­szoktak a gyerekek és szép he­lyezéseket értek el a versenye­ken, de itt az együtt töltött idő sokat jelent. — Kik voltak a legsikere­sebbek? — Mindenképp a 420-as osz­tály magyar bajnokait a Sallai Gábor—Markai Roland párost kell első helyen kiemelni, ők minden hazai versenyüket megnyerték úgy, hogy most ül­tek egy hajóba. Az általuk június végén rendezett Helikon Kupán elnyerték a legeredményesebb versenyző címet. A megrende­zett tíz futam mindegyikén dia­dalmaskodtak. A színvonalas kupán 3 ország, 165 versenyző­je, 10 csoportban küzdött. A jú­lius végi magyar bajnokságban az első hely megszerzésén túl megkapták a legeredményesebb versenyző címet is. A megren­dezett 7-ből 5 futamgyőzelmet szereztek. Elsők lettek Szlová­kia nemzeti bajnokságán is. Az augusztusi Európa-bajnoksá­­gon a 47-ikek lettek. — És a többiek... — Rájuk sem panaszkodha­tok. Optimistben Varga Bálint, Major Gábor, Lendvai Károly, Cadettben, a Csányi Péter— Csányi Máté, Lukács Botond— Kálóczi Zoltán, Deli Mária— Völgyi Péter, Varga Zsófia— Nagy Gábor, Csányi Péter— Csányi Máté kettős, 420-as kategóriában pedig Varga Bea—Völgyi Eszter voltak azok, akik szerény lehetősé­geink ellenére a Balatonon a Fertőn és a Velencei-tavon ren­dezett kupa és ranglistás ver­senyeken az élmezőnyben vé­geztek rendszeresen. — Közben a 420-as válo­gatott edzőjének is megvá­lasztották. — A keszthelyi vitorlázás magas színvonalú munkájának elismeréseként kaptam bizal­mat. Hosszú kihagyás után in­dult 420-as magyar válogatott nemzetközi versenyen, az Eb a tapasztalatszerzést jól szolgálta. Sokat tanultunk a szokatlan kö­rülmények megoldására az au­gusztus első felében Ausztriá­ban rendezett Európa-bajnoksá­­gon, ahol 17 ország 91 egysége versenyzett. Számunkra a sok hajó és a pálya keskenysége a start pillanatában eldöntötte a he­lyezést. Ilyen nagyszámú részt­vevőnél nem tudtuk gyakorolni a sikeres rajtot hazai vizeken, így egyből hátra szorultunk. A me­zőnyben már egyforma gyorsak és ügyesek voltak a magyar gye­rekek a többiekkel, de a meg­szerzett helyére mindenki vigyá­zott és nehéz volt előrébb kerül­ni. A legjobb magyar egység a Benczúr Dávid—Barát László kettős a 45. lett. Idén a serdülő és ifjúsági osztályokban a legjobb eredményt mi értük el világver­senyeken. Ám, mégsem vagyok elégedett, többre képesek a gye­rekek. Volt futam, ahol már ki­lencedikként értek célba. — Továbbra is vállalja a vá­logatott vezetését? — Igen. A tapasztalatszerzés után remélem az eredmények is megjönnek. Közben az egye­sületben is nagyon keményen dolgoztunk, ahol az új jelentke­zőkkel Rátkai Brigitta foglalko­zott. Köszönettel tartozunk tá­mogatóinknak, hogy versenye­ken részt vehettünk, szép sike­reink elérésében segítségünkre voltak. Megkérdeztük a Sallai Gá­bor—Markai Roland párost is az elmúlt évadról. — A tavalyi utolsó versenyen ültünk össze először — így a magyar bajnokok. — Igazából most a bajnokság végére kezdtünk összeszokni gon­dolkodásban, mozgásban, mert korábban nem versenyeztünk együtt. Kevés párosnak adatik meg az a nagy bravúr, hogy minden hazai versenyt a magyar bajnokságot, ranglistás és kupaküzdelmeket megnyerje­nek. A Balatonfüreden ren­dezett magyar bajnokságon valamennyi induló osztály kö­zött mi értük el a legkevesebb hibapontot és így a legered­ményesebbek lettünk változó szélviszonyok között. Ráadásul a hátszélvitorlánkat futam köz­ben kellett megszerelnünk. Úgy néz ki, jó irányba haladunk, ezért szeretnénk együtt ma­radni. Egy évig még lehetünk ebben az osztályban, utána 470- ben tervezzük folytatni. Addig is szeretnénk jövő évi ver­senyeinken minél előrébb vé­gezni. Sikerünkért edzőnknek, Regős Attilának és Horváth László balatonföldvári vitorla­készítőnek szeretnénk köszöne­tet mondani. Az élsport mellett mindkét reményteljes fiatalember szorgalmasan tanul, Sallai Gá­bor a versenyek közben érettsé­gizett Keszthelyen, a Vajda Já­nos Gimnáziumban, Markai Roland pedig Zalaegerszegen, a Széchenyi Műszaki SZKI ta­nulója. Góth Imre Makinent megkoronázták Az 1996-os rally világbajnok­ságnak már rég vége van. Az 1997-es rally vb és az új World Rally kocsik pedig még messze vannak. Az „A” csoportbeli kocsik (legalábbis a gyári csa­patok szintjén) versenyei ke­vésbé kedvelt váltórendszeré­ben a finn bajnokot, Tommi Makinent megkoronázták. A gyors finn pilóta, aki nem kevesebb, mint 5 versenyt nyert meg a lehetséges nyolcból, két­szer ütközött és egyszer a me­zőny végén ért célba, ami főleg annak volt köszönhető, hogy egy új navigátorral kellett bíbe­lődnie. Tavaly ilyenkor Maki­­nen már a Forddal is tárgyalt, de Andrew Cowan Juha Kankku­­nen tehetséges barátját további két évig maradásra bírta a Mit­subishinél. És a kis csapat bizo­nyítani tudott. Mindössze 40 tagból, személyzettel és egyet­len kocsival a csapat megmutat­ta, hogy mire képes. A Mitsubishi Lancer Evo már bebizonyította, hogy milyen megbízható és gyors, de igazá­ból senki nem várta volna, hogy Makinen megnyerheti vele a bajnoki címet. Azt kell monda­ni, hogy a Subaru élpilótája, Co­lin McRae segített neki, hiszen többször esett ki a versenyből ütközés miatt, mint célba ért. Ám mikor a pilóta versenyben maradt, nehezen lehetett utolér­ni. Tommi Makinen 1996-os baj­nokságának mérföldkövei a sza­fari Rally és az indonéziai rally voltak. Kenyában a Mitsubishi csapat új megközelítésbe helyez­te a fárasztó szafari versenyt, hi­szen egy olyan kocsit hoztak ösz­­sze, ami végül is egy „sprinter” autó volt, és minden lehetséges alkatrészt kicseréltek minden szervizponton. A többi csapat még mindig a jól bevált „régi” kocsikat hozta — rallykocsijaik tömörebb, nehezebb változatát. A Mitsubishi csapat trükkje be­vált és Makinen szép előnnyel nyert. Semmi kétség afelől, hogy a többi autógyártó cég is ezt a taktikát fogja követni a jövőben. Indonéziában Makinen korán ütközött, így Colin McRae-nek sikerült nagy előnyre szert tennie a mezőny előtt. Makinen szeren­cséjére McRae szintúgy ütközött és így váratlan módon a Ford Es­cort RS Cosworth-al versenyző Carol Sainz nyert. Ettől kezdve Makinen már jó úton haladt a bajnoki cím felé, miután máso­dik lett az acropolis rallyn és egymás után harmadszorra nyer­te meg az argentin, a 100 tó és az ausztrál rallyt. A San Remo-i balesete során navigátora meg­sérült, ami azt jelentette, hogy a catalunya rallyn egy ismeretlen navigátorral kellett veresenyez­­nie. Habár a győzelmekért és do­bogós helyekért a harc többnyire a „veteránok” között folyt, egy új arc tűnt fel a világ leggyorsabb férfijai között. A fiatal belga pi­lóta, Freddy Loix a legjobbat hozta ki egy nehéz helyzetből és megmutatta a világnak, hogy a jövő bajnoka lehet. Profitálni tu­dott abból, hogy a Toyota japán anyavállalatát a FIA eltiltotta at­tól, hogy gyári csapatokat indít­son egészen novemberig. Ez azt jelentette, hogy a colognei TTE- nek (Toyota Team Europe) vá­sárlói programokra kellett ala­poznia ahhoz, hogy az üzletet életben tartsa és fejlesztenie kel­lett a már meglévő Celica mo­dellt. A belga Marlboro Toyota Castrol Team egy teljesen felsze­relt Celicát indított Freddy szá­mára négy rally világbajnoki versenyen, és a fiatal pilóta meg­mutatta, hogy be tudja tartani a szezon előtti ígéreteit. Portugáli­ában a létező 34 speciális sza­kaszból nem kevesebb, mint 21- et nyert meg egy újonnan kifej­lesztett elektromos differenciál­művel. San Remóban és Katalóniában arra késztetett sok embert, hogy csak üljenek és fel­jegyzéseket készítsenek. Olaszországban technikai problémák miatt esett vissza a 13. helyre, de visszaverekedte magát a 8-ikra. Az utolsó nap hátrány­­úton és nagyon fárasztó körülmé­nyek között még négy helyet le­faragott, egyik szakaszt a másik után nyerte meg és a világsztáro­kat egymás után előzte le. E bemutatkozás eredménye­képpen Carlos Sainz Loix-t he­lyezte a catalunya rally esélyesei­nek listája élére, s habár átlago­san második helyen állt a szakaszok alatt, néhány másod­perccel a vezető Liatti mögött, egy törött dugattyúgyűrű miatt a negyedik helyen végzett. Annak ellenére sikerült ilyen eredményt elérnie, hogy nagyon erőtlen lett a kocsija. Még Colin McRae sem értette, hogy hogyan lehetett olyan gyors Loix néhány szaka­szon, és ha Colin McRae nem ér­ti, akkor mindenki biztos lehet benne, hogy Lois nem lopta el senkitől a „Fast Freddy” (Ferge­teges Freddy) becenevet. Az idei rally világbajnokság 1993 óta először 14 versenyből fog állni. Az új WRC-k a monte­­carló­i rallyn fognak akcióba len­dülni először, és a Toyota Auszt­ráliában csatlakozik a mezőny­höz. Mivel megnövelt idejű tele­víziós közvetítést fog kapni a világbajnokság, ezért még több­­­élvonalbeli kocsi harcol a győze­lemért, és úgy tűnik, hogy a rally­­zás fényes jövő elé néz. A Ford remekül bírta a nehéz terepet. (Traco-fotó) 1997. január 4., SZOMBAT Hosszú szünet után­­ újra lesz kontinensviadal Az elmúlt napokban közzétett 1997-es sport-világnaptár egyik érdekessége, hogy a felnőtt kajak-kenusoknak nemcsak világbajnokságuk, hanem Európa-bajnokságuk is lesz ebben az idei eszten­dőben. Ezzel a hírrel kapcsolatban Füleky Andrást, a Magyar Ka­jak-kenu Szövetség ügyvezető igazgatóját hívta fel az MTI munkatársa. —Mit kell tudni erről a világ­­versenyről, amelyet július 3. és 6. között Plovdivban rendeznek meg? — hangzott az első kér­dés. —A legfontosabbnak azt tar­tom, hogy ezt nem a nemzetközi szövetség, hanem a nemrég élet­re hívott európai szervezet írta ki, méghozzá tavaly tavaszi, angliai tanácskozásán. Értelem­szerűen a felnőtt világverseny szerepel a nemzetközi verseny­­naptárban, de nem a korábbi kontinensbajnokságok folytatá­saként, hanem premierként, a fiatal szövetség első Európa­­bajnokságaként. — Ha már szóba került a múlt, mikortól meddig lehetett Európa-bajnoki címeket gyűjte­ni, s azokon a viadalokon ho­gyan szerepeltek a magyarok? — Az első kontinensbajnok­ságot 1957-ben Gentben ren­dezték meg, az utolsót pedig ti­zenkét évvel később Moszkvá­ban. Mi, magyarok mindkettőn szereztünk győzelmeket, s ösz­­szességében 24 arany-, 16 ezüst- és 24 bronzérmet hoztunk haza. Erre a teljesítményre jog­gal lehetünk büszkék. — Az idei kontinensbajnok­ságon ott lesznek a magyarok? — Az előzetes tervek szerint indulunk a plovdivi Eb-n, amelynek egyelőre nem kaptuk meg a részletes versenykiírását, de valószínűleg nem legjobb­­jainkkal, hanem a legtehetsége­sebb utánpótláskorú verseny­zőinkkel, akik nemrég még az ifjúságiak között értek el szép sikereket. Ez persze nem jelenti azt, hogy legkiválóbb kajako­sainkat, kenusainkat megfoszt­juk az Európa-bajnoki cím meg­szerzésének lehetőségétől, ha kifejezetten akarnak, akkor ők is indulhatnak. Mi azonban nem ezt, hanem az augusztusi, kana­dai vb-t tartjuk az év fő verse­nyének. —A júliusi Eb jól illeszkedik a hazai versenynaptárba? — A csúcsformát a nyár vé­gére kell elérni, mert a 28. síkvízi világbajnokságot augusztus 20. és 24. között rendezik meg Dartmouthban. A tervek szerint júniusban megtartják a két hazai vb-vá­­logatót, az országos bajnokság pedig július 18. és 20. között lesz, tehát ebből a szempontból nincs ütközés. Viszont azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a hónap folyamán új szö­vetségi kapitányt választunk, s még az is elképzelhető: neki más lesz a véleménye a válo­gatással, az Eb-részvétellel kap­csolatban. A Juventusnál Platini... A Gazzetta dello Sport című olasz sportlap megszavaztatta a Juventus labdarúgóklub ve­zetőit, valamint egykori és je­lenlegi futballistáit arról, kit tartanak a Juventus FC leg­jobb játékosának ebben az év­században. A voksok többségét a francia Michel Platini kapta, így övé lett a büszke cím. A zebrák novem­ber 1-jén ünnepüik fennállásuk századik évfordulóját. A Gaz­zetta dello Sport ez alkalomból megrendezett szavazásán Plati­ni (1982 és 1987 között volt a Juve játékosa) Dino Zoffot (1972-1983) és Gaetano Scireát (1974-1988) előzte meg.

Next