Zalai Hírlap, 1997. január (53. évfolyam, 1-26. szám)
1997-01-04 / 3. szám
14 ZALAI HÍRLAP SPORT Kis csapat nagy sikere A Sallai Gábor—Markai Roland páros volt a legjobb Az év végi mérlegeléseknél az olyan nevelő egyesületeknek, mint a Keszthelyi József Attila SE munkáját nem lehet csak az elért olimpiai pontokkal minősíteni. Kicsiny flottájukat lelkes, a sportág jövőjét biztosító gyerekek alkotják. Róluk és eredményeikről beszélgettünk Regős Attila edzővel, aki így kezdte: — Lehetőségeinkhez képest jó évet zártunk 1996-ban. Sikerült az előző esztendő jó szereplésünket megismételni és a klubok közt az első harmadban végeznünk. Több szerencsével kicsit előbbre is lehettünk volna, a magyar bajnokságon különösen elpártolt tőlünk kegyeivel Fortuna. Kevés a hajónk és így nehéz a párokat kialakítani. Korszakváltás és tanulmányi elfoglaltságok az új egységek kialakítását tették szükségessé. A vártnál gyorsabban összeszoktak a gyerekek és szép helyezéseket értek el a versenyeken, de itt az együtt töltött idő sokat jelent. — Kik voltak a legsikeresebbek? — Mindenképp a 420-as osztály magyar bajnokait a Sallai Gábor—Markai Roland párost kell első helyen kiemelni, ők minden hazai versenyüket megnyerték úgy, hogy most ültek egy hajóba. Az általuk június végén rendezett Helikon Kupán elnyerték a legeredményesebb versenyző címet. A megrendezett tíz futam mindegyikén diadalmaskodtak. A színvonalas kupán 3 ország, 165 versenyzője, 10 csoportban küzdött. A július végi magyar bajnokságban az első hely megszerzésén túl megkapták a legeredményesebb versenyző címet is. A megrendezett 7-ből 5 futamgyőzelmet szereztek. Elsők lettek Szlovákia nemzeti bajnokságán is. Az augusztusi Európa-bajnokságon a 47-ikek lettek. — És a többiek... — Rájuk sem panaszkodhatok. Optimistben Varga Bálint, Major Gábor, Lendvai Károly, Cadettben, a Csányi Péter— Csányi Máté, Lukács Botond— Kálóczi Zoltán, Deli Mária— Völgyi Péter, Varga Zsófia— Nagy Gábor, Csányi Péter— Csányi Máté kettős, 420-as kategóriában pedig Varga Bea—Völgyi Eszter voltak azok, akik szerény lehetőségeink ellenére a Balatonon a Fertőn és a Velencei-tavon rendezett kupa és ranglistás versenyeken az élmezőnyben végeztek rendszeresen. — Közben a 420-as válogatott edzőjének is megválasztották. — A keszthelyi vitorlázás magas színvonalú munkájának elismeréseként kaptam bizalmat. Hosszú kihagyás után indult 420-as magyar válogatott nemzetközi versenyen, az Eb a tapasztalatszerzést jól szolgálta. Sokat tanultunk a szokatlan körülmények megoldására az augusztus első felében Ausztriában rendezett Európa-bajnokságon, ahol 17 ország 91 egysége versenyzett. Számunkra a sok hajó és a pálya keskenysége a start pillanatában eldöntötte a helyezést. Ilyen nagyszámú résztvevőnél nem tudtuk gyakorolni a sikeres rajtot hazai vizeken, így egyből hátra szorultunk. A mezőnyben már egyforma gyorsak és ügyesek voltak a magyar gyerekek a többiekkel, de a megszerzett helyére mindenki vigyázott és nehéz volt előrébb kerülni. A legjobb magyar egység a Benczúr Dávid—Barát László kettős a 45. lett. Idén a serdülő és ifjúsági osztályokban a legjobb eredményt mi értük el világversenyeken. Ám, mégsem vagyok elégedett, többre képesek a gyerekek. Volt futam, ahol már kilencedikként értek célba. — Továbbra is vállalja a válogatott vezetését? — Igen. A tapasztalatszerzés után remélem az eredmények is megjönnek. Közben az egyesületben is nagyon keményen dolgoztunk, ahol az új jelentkezőkkel Rátkai Brigitta foglalkozott. Köszönettel tartozunk támogatóinknak, hogy versenyeken részt vehettünk, szép sikereink elérésében segítségünkre voltak. Megkérdeztük a Sallai Gábor—Markai Roland párost is az elmúlt évadról. — A tavalyi utolsó versenyen ültünk össze először — így a magyar bajnokok. — Igazából most a bajnokság végére kezdtünk összeszokni gondolkodásban, mozgásban, mert korábban nem versenyeztünk együtt. Kevés párosnak adatik meg az a nagy bravúr, hogy minden hazai versenyt a magyar bajnokságot, ranglistás és kupaküzdelmeket megnyerjenek. A Balatonfüreden rendezett magyar bajnokságon valamennyi induló osztály között mi értük el a legkevesebb hibapontot és így a legeredményesebbek lettünk változó szélviszonyok között. Ráadásul a hátszélvitorlánkat futam közben kellett megszerelnünk. Úgy néz ki, jó irányba haladunk, ezért szeretnénk együtt maradni. Egy évig még lehetünk ebben az osztályban, utána 470- ben tervezzük folytatni. Addig is szeretnénk jövő évi versenyeinken minél előrébb végezni. Sikerünkért edzőnknek, Regős Attilának és Horváth László balatonföldvári vitorlakészítőnek szeretnénk köszönetet mondani. Az élsport mellett mindkét reményteljes fiatalember szorgalmasan tanul, Sallai Gábor a versenyek közben érettségizett Keszthelyen, a Vajda János Gimnáziumban, Markai Roland pedig Zalaegerszegen, a Széchenyi Műszaki SZKI tanulója. Góth Imre Makinent megkoronázták Az 1996-os rally világbajnokságnak már rég vége van. Az 1997-es rally vb és az új World Rally kocsik pedig még messze vannak. Az „A” csoportbeli kocsik (legalábbis a gyári csapatok szintjén) versenyei kevésbé kedvelt váltórendszerében a finn bajnokot, Tommi Makinent megkoronázták. A gyors finn pilóta, aki nem kevesebb, mint 5 versenyt nyert meg a lehetséges nyolcból, kétszer ütközött és egyszer a mezőny végén ért célba, ami főleg annak volt köszönhető, hogy egy új navigátorral kellett bíbelődnie. Tavaly ilyenkor Makinen már a Forddal is tárgyalt, de Andrew Cowan Juha Kankkunen tehetséges barátját további két évig maradásra bírta a Mitsubishinél. És a kis csapat bizonyítani tudott. Mindössze 40 tagból, személyzettel és egyetlen kocsival a csapat megmutatta, hogy mire képes. A Mitsubishi Lancer Evo már bebizonyította, hogy milyen megbízható és gyors, de igazából senki nem várta volna, hogy Makinen megnyerheti vele a bajnoki címet. Azt kell mondani, hogy a Subaru élpilótája, Colin McRae segített neki, hiszen többször esett ki a versenyből ütközés miatt, mint célba ért. Ám mikor a pilóta versenyben maradt, nehezen lehetett utolérni. Tommi Makinen 1996-os bajnokságának mérföldkövei a szafari Rally és az indonéziai rally voltak. Kenyában a Mitsubishi csapat új megközelítésbe helyezte a fárasztó szafari versenyt, hiszen egy olyan kocsit hoztak öszsze, ami végül is egy „sprinter” autó volt, és minden lehetséges alkatrészt kicseréltek minden szervizponton. A többi csapat még mindig a jól bevált „régi” kocsikat hozta — rallykocsijaik tömörebb, nehezebb változatát. A Mitsubishi csapat trükkje bevált és Makinen szép előnnyel nyert. Semmi kétség afelől, hogy a többi autógyártó cég is ezt a taktikát fogja követni a jövőben. Indonéziában Makinen korán ütközött, így Colin McRae-nek sikerült nagy előnyre szert tennie a mezőny előtt. Makinen szerencséjére McRae szintúgy ütközött és így váratlan módon a Ford Escort RS Cosworth-al versenyző Carol Sainz nyert. Ettől kezdve Makinen már jó úton haladt a bajnoki cím felé, miután második lett az acropolis rallyn és egymás után harmadszorra nyerte meg az argentin, a 100 tó és az ausztrál rallyt. A San Remo-i balesete során navigátora megsérült, ami azt jelentette, hogy a catalunya rallyn egy ismeretlen navigátorral kellett veresenyeznie. Habár a győzelmekért és dobogós helyekért a harc többnyire a „veteránok” között folyt, egy új arc tűnt fel a világ leggyorsabb férfijai között. A fiatal belga pilóta, Freddy Loix a legjobbat hozta ki egy nehéz helyzetből és megmutatta a világnak, hogy a jövő bajnoka lehet. Profitálni tudott abból, hogy a Toyota japán anyavállalatát a FIA eltiltotta attól, hogy gyári csapatokat indítson egészen novemberig. Ez azt jelentette, hogy a colognei TTE- nek (Toyota Team Europe) vásárlói programokra kellett alapoznia ahhoz, hogy az üzletet életben tartsa és fejlesztenie kellett a már meglévő Celica modellt. A belga Marlboro Toyota Castrol Team egy teljesen felszerelt Celicát indított Freddy számára négy rally világbajnoki versenyen, és a fiatal pilóta megmutatta, hogy be tudja tartani a szezon előtti ígéreteit. Portugáliában a létező 34 speciális szakaszból nem kevesebb, mint 21- et nyert meg egy újonnan kifejlesztett elektromos differenciálművel. San Remóban és Katalóniában arra késztetett sok embert, hogy csak üljenek és feljegyzéseket készítsenek. Olaszországban technikai problémák miatt esett vissza a 13. helyre, de visszaverekedte magát a 8-ikra. Az utolsó nap hátrányúton és nagyon fárasztó körülmények között még négy helyet lefaragott, egyik szakaszt a másik után nyerte meg és a világsztárokat egymás után előzte le. E bemutatkozás eredményeképpen Carlos Sainz Loix-t helyezte a catalunya rally esélyeseinek listája élére, s habár átlagosan második helyen állt a szakaszok alatt, néhány másodperccel a vezető Liatti mögött, egy törött dugattyúgyűrű miatt a negyedik helyen végzett. Annak ellenére sikerült ilyen eredményt elérnie, hogy nagyon erőtlen lett a kocsija. Még Colin McRae sem értette, hogy hogyan lehetett olyan gyors Loix néhány szakaszon, és ha Colin McRae nem érti, akkor mindenki biztos lehet benne, hogy Lois nem lopta el senkitől a „Fast Freddy” (Fergeteges Freddy) becenevet. Az idei rally világbajnokság 1993 óta először 14 versenyből fog állni. Az új WRC-k a montecarlói rallyn fognak akcióba lendülni először, és a Toyota Ausztráliában csatlakozik a mezőnyhöz. Mivel megnövelt idejű televíziós közvetítést fog kapni a világbajnokság, ezért még többélvonalbeli kocsi harcol a győzelemért, és úgy tűnik, hogy a rallyzás fényes jövő elé néz. A Ford remekül bírta a nehéz terepet. (Traco-fotó) 1997. január 4., SZOMBAT Hosszú szünet után újra lesz kontinensviadal Az elmúlt napokban közzétett 1997-es sport-világnaptár egyik érdekessége, hogy a felnőtt kajak-kenusoknak nemcsak világbajnokságuk, hanem Európa-bajnokságuk is lesz ebben az idei esztendőben. Ezzel a hírrel kapcsolatban Füleky Andrást, a Magyar Kajak-kenu Szövetség ügyvezető igazgatóját hívta fel az MTI munkatársa. —Mit kell tudni erről a világversenyről, amelyet július 3. és 6. között Plovdivban rendeznek meg? — hangzott az első kérdés. —A legfontosabbnak azt tartom, hogy ezt nem a nemzetközi szövetség, hanem a nemrég életre hívott európai szervezet írta ki, méghozzá tavaly tavaszi, angliai tanácskozásán. Értelemszerűen a felnőtt világverseny szerepel a nemzetközi versenynaptárban, de nem a korábbi kontinensbajnokságok folytatásaként, hanem premierként, a fiatal szövetség első Európabajnokságaként. — Ha már szóba került a múlt, mikortól meddig lehetett Európa-bajnoki címeket gyűjteni, s azokon a viadalokon hogyan szerepeltek a magyarok? — Az első kontinensbajnokságot 1957-ben Gentben rendezték meg, az utolsót pedig tizenkét évvel később Moszkvában. Mi, magyarok mindkettőn szereztünk győzelmeket, s öszszességében 24 arany-, 16 ezüst- és 24 bronzérmet hoztunk haza. Erre a teljesítményre joggal lehetünk büszkék. — Az idei kontinensbajnokságon ott lesznek a magyarok? — Az előzetes tervek szerint indulunk a plovdivi Eb-n, amelynek egyelőre nem kaptuk meg a részletes versenykiírását, de valószínűleg nem legjobbjainkkal, hanem a legtehetségesebb utánpótláskorú versenyzőinkkel, akik nemrég még az ifjúságiak között értek el szép sikereket. Ez persze nem jelenti azt, hogy legkiválóbb kajakosainkat, kenusainkat megfosztjuk az Európa-bajnoki cím megszerzésének lehetőségétől, ha kifejezetten akarnak, akkor ők is indulhatnak. Mi azonban nem ezt, hanem az augusztusi, kanadai vb-t tartjuk az év fő versenyének. —A júliusi Eb jól illeszkedik a hazai versenynaptárba? — A csúcsformát a nyár végére kell elérni, mert a 28. síkvízi világbajnokságot augusztus 20. és 24. között rendezik meg Dartmouthban. A tervek szerint júniusban megtartják a két hazai vb-válogatót, az országos bajnokság pedig július 18. és 20. között lesz, tehát ebből a szempontból nincs ütközés. Viszont azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a hónap folyamán új szövetségi kapitányt választunk, s még az is elképzelhető: neki más lesz a véleménye a válogatással, az Eb-részvétellel kapcsolatban. A Juventusnál Platini... A Gazzetta dello Sport című olasz sportlap megszavaztatta a Juventus labdarúgóklub vezetőit, valamint egykori és jelenlegi futballistáit arról, kit tartanak a Juventus FC legjobb játékosának ebben az évszázadban. A voksok többségét a francia Michel Platini kapta, így övé lett a büszke cím. A zebrák november 1-jén ünnepüik fennállásuk századik évfordulóját. A Gazzetta dello Sport ez alkalomból megrendezett szavazásán Platini (1982 és 1987 között volt a Juve játékosa) Dino Zoffot (1972-1983) és Gaetano Scireát (1974-1988) előzte meg.