Zalai Hírlap, 1999. december (55. évfolyam, 280-304. szám)

1999-12-18 / 295. szám

16 ZALAI HÍRLAP FÓKUSZ 1999. december 18., SZOMBAT Vasutassztrájk előtt a megye (Folytatás az 1. oldalról) A fórumot követő rövid szü­netben volt alkalmunk szót vál­tani szakszervezeti tisztségvise­lőkkel. Ők is megerősítették a kívülállók véleményét, mely szerint mintha megrekedtek volna a tárgyalások. Innen tá­volból , több mint négy órás zötykölődős gyorsvonati össze­köttetéssel a fővárostól — leg­alábbis erre lehet következtetni. — A korábbi sztrájkfenyege­tésekkel ellentétben én máskép­pen értékelem a helyzetet — mondta Choma Csaba, a zalae­gerszegi állomás forgalmi szol­gálatánál tevékenykedő Vasuta­sok Sakszervezetéhez tartozó alapszervezet titkára. Rajtuk kí­vül még a Vasúti Dolgozók Sza­bad Szakszervezete és a Moz­donyvezetők Szakszervezete tárgyal mint reprezentatív ér­dekképviselet a jövő évi bérek­ről, kollektív szerződéskötési feltételekről a MÁV Rt. gaz­dasági vezetésével.­­ A mi itte­ni 122 fős tagságunk megkérde­zett tagjai egyértelműen a mun­kabeszüntetés mellett kardos­kodnak, s kitartanak a végsőkig. A másfél százalékos, teljesít­ményhez kötött jutalék kifi­zetésének megvonása volt a végső lökés. A kocsirendezők 35-36 ezer, a vezető jegy­vizsgá­lók 42-46 ezer forint bruttót ke­resnek, a műszakpótlékot nem számítva. A közlekedési tárca vezetője kijelentette a héten , hogy a kor­mány „álló vasutat nem fejleszt” — ez sem késztette érdemi tár­gyalásra a feleket? Nehéz a vá­lasz, mondták a vasutasok a ke­resztkérdésre, mert amióta baj­ban van az ország úgymond leg­nagyobb cége, mindig a végrehajtókon csattant az ostor, s fura mód soha nem csökken­tették a vezérigazgatósági lét­számot.­­ Sőt, létrehozták a szak­­igazgatóságokat. Nem félünk, mert az EU-ban a vasútra szük­ség van, ennek korszerűsítése elengedhetetlen. Hogy közele­dik a karácsony? A sztrájknak nem mi, szakszervezetek va­gyunk okai, hanem a kompro­misszumkészség hiányzik a gazdasági vezetés­ből. Sárdi Gyula, ve­zérigazgató-helyet­tes ezzel szemben így fogalmazott: — Azt éreztem a pén­teki egerszegi vas­utasfórumon, hogy a többség értékeli a biztonságos mun­kahelyet. Mondjam azt, hogy féltik is a szélsőségesektől?! Igazából az 56 ezres állományból talán ha 10 ezer a nehezen „kezelhető”, a több­ség tényleg jobb vasutat akar. S mi most történetesen azért is jártunk a za­lai megyeszékhe­lyen, hogy erőfeszí­téseink sikeréről és a gondokról őszin­tén beszélgessünk. Mindezek a Me­gyeházán hangzot­tak el, Varga László dolgozószobájá­ban, tegnap délben. Sárdi Gyula el­mondta, hogy az előző percekben találkozott dr. Gyimesi Endre polgármester­rel, s­őt arról tájékoztatta, hogy a város, a térség kap egy pár IC- vonatot a májusi menetrend­­váltáskor, illetve majd egy má­sikat a magyar-szlovén vasúti összeköttetés helyreállítását kö­vetően. Ez a Dráva-expressz­ reggel megy és este érkezik ve­lencei céllal, tehát jelentős vál­tozást hozhat majd a MÁV ígé­rete. Gondként jelezték viszont, hogy most mintegy 5 milliárd forint még hiányzik a Hodos/ Bajánsenye—Zalalövő közötti vasútépítés anyagi fedezete­ként, de az államközi szerződés­sel járó kötbérek kifizetése miatt keresik a forrásokat. A megyei közgyűlés elnöke a zalaszent­­gróti mellékvonallal, s a zala­egerszegi gépészet sorsával kapcsolatosan érdeklődött és kapott megnyugtató válaszokat a vasúti vezetőktől. Délután a zalaegerszegi okta­tási központban ünnepélyes ke­retek között avatták fel a MÁV Rt. Zalaegerszegi Pályagazdál­kodási Főnökség zalaegerszegi főpályamesteri szakaszát. A ré­git — embertelen, nem a mai kornak megfelelő munkahely volt — 10 millió forintos költ­séggel alakították át. Negyven fizikai és adminisztratív dolgo­zó számára épült öltöző, mosdó, melegítőkonyha, tanácsterem, irattár. Az Ukk-Rédics, és a za­­laszentgróti vonal biztonságáért felelős szakaszmérnökség új „otthonát” Horváth Béla pálya­gazdálkodási főnök és Csillén Béla szombathelyi szakigazga­tási osztályvezető avatta fel. Közben ülésezett az egersze­gi vasúti csomóponton a vál­ságstáb. Kövesdi Szilárd állo­másfőnök érdeklődésünkre el­mondta, hogy mivel még javá­ban tartanak a tárgyalások, a bíróság nem hirdetett ítéletet az elégséges szolgáltatás dolgá­ban, ők normális munkamenetre készülnek. Illetve, vasárnap es­te, még a hajnali 3 órakor kezdő-kárt okoznak a le­állást szorgalmazók i­dő­sztrájk előtt, előzetes intéz­kedéseket foganatosítanak a helyzet majdani gyors rendezé­sére. A rádió és a tv csatornáin minden fejleményről beszámol­nak, jelzik a vasútállomások hir­detőtábláin a vonatok indulását, s megerősített ügyeleti szolgála­tot tartanak, ahol érdeklődni le­het az utazási lehetőségekről. Megyénk egyik legfontosabb vasúti határátkelőjén, Murake­­resztúron teljes bizonytalanság­ról számolt be Fejes Lajos állo­másfőnök. Az év elején meghir­detett sztrájkban részt vettek az itteni vasutasok, néhányszor tel­jesen megbénítva az országha­tártól Budapestre vezető vasút­vonal közlekedését. — Már érződik a levegőben a sztrájk — mondta Fejes Lajos —, de biztosat nem tudunk. Állítólag született némi komp­romisszum a legutóbbi tárgyalá­son, de ide semmilyen szolgála­ti közlemény nem jutott el. Nagykanizsán hasonlóan bi­zonytalanok voltak a vasutasok. A munkások többsége úgy véle­kedett, hogy biztosan bekövet­kezik a sztrájk, csak annak vár­ható eredményességét vitatták. — Ha mind a három szak­­szervezetünk összefog — vélte Horváth Attila gépkísérő —, van esély arra, hogy eredmé­nyes lesz a sztrájk. Az állomáson némileg fe­szült volt a hangulat, s a dolgo­zók többsége kitért kérdéseink elől. Erre állítólag egy a közel­múltban kiadott központi utasí­tás is felszólította a dolgozókat. — Ha semmit nem érünk el a sztrájkkal — vélte Béli István, aki szerint év elején is hiábava­­lóak voltak a szakszervezet erő­feszítései —, akkor teljesen fe­lesleges meghirdetni a munka­­beszüntetést. Úgy kellene sztrájkolnunk, ahogy a franciák, akik mindent leállítottak. Ez ak­kor lenne megvalósítható, ha ki­tartanánk az igazunk mellett. A sztrájkot támogatók rámu­tattak: hiába törekednek az ösz­­szefogásra, vannak kollégáik, akik a munkaterületük fontossá­gára hivatkozva kijelentették, nem szüntetik be a munkát.­­ Elvárják, hogy kikaparjuk számukra a sült gesztenyét — legyintett Király László, majd sietett elindítani egy tehersze­­relvényt, mondván: amíg nincs sztrájk, addig első a munka. Kép és szöveg: Melles, Szala­­bán, Szakony, Takáts Ülésezik az egerszegi „válságstáb”, a felső sarokban Choma Csaba Nagykanizsán látszólag normális mederben zajlik az állomás élete Sárdi Gyula és Varga László találkozása a Megyeházán Az egerszegi főpályamesteri szakasz ünnepélyes avatása Megújul a kehidai Deák-kúria Mindenki tudta, de a bontás során derült ki igazán, hogy milyen rossz állapotban is van Deák Ferenc egykori kehidai kúriája. A rekonstrukcióra kiírt pályázat nyertese, a ZÁÉV Rt. a közelmúltban kezdte meg az 1740-es évek­ben készített épület tetőszer­kezetének felújítását, statikai állapotának stabilizálását. A Deák-kúria állapotáról ko­rábban már készültek felméré­sek, az Állami Műemléki és Rekonstrukciós Központ mun­katársai a korabeli leírásokat felhasználva megvizsgálták, hogy az eredeti épületet hol és miként bővítették, alaposan szemügyre vették a tetőt, a falak és nyílászárók állapotát. Kide­rült, hogy a vörösfenyő tetőfák közül alig néhány szorul cseré­re, a vastag falakra azonban — elsősorban a szigetelés hiánya miatt — alapos felújítás vár. A legfontosabb feladatként akkor a vártnál is rosszabb állapotban volt a kúria a tetőszerkezet renoválását je­lölték meg. Mivel a munka meg­kezdéséhez nem volt elegendő pénz, két esztendeje létrehozták a Deák Ferenc Kúria Közalapít­ványt. A szervezet az idén a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által a Magyar Millennium alkalmából kiírt pályázaton 30 millió forint visz­­sza nem térítendő támogatást nyert. Az összegnek köszönhetően — a műemléki hivatal által elké­szített komplex felújítási terv alapján — első lépésben teljes egészében megújul a tetőszer­­kezet. A ZÁÉV Rt. egyebek kö­zött megerősíti, pótolja, illetve ahol szükséges, ott cseréli a rossz tetőfákat, stabilizálja a fö­dém állapotát, felújítja a kémé­nyeket, az épületre új cserép és csatorna kerül. A munkálatokat január végéig fejezi be a cég. A szakemberek korábban úgy vélekedtek, hogy a Deák kúria teljes felújításához leg­alább 60-70 millió forintra lenne szükség. Az alapítvány kuráto­rai bíznak abban, hogy újabb pá­lyázati pénzekből, esetleges tá­mogatásokból mielőbb sikerül befejezni a rekonstrukciót. (Sámel) Január végéig felújítják a tetőszerkezetet Az épület falaira szigetelés is vár

Next