Zalai Hírlap, 2010. április (66. évfolyam, 76-100. szám)
2010-04-22 / 93. szám
2010. ÁPRILIS 22., CSÜTÖRTÖK DIGITALIS Szuperhős lehetsz, aztán... VESZÉLY A játékok a szakemberek szerint virtuálissá tehetik kapcsolatainkat Nagykanizsa (sza) - Ártalmasan befolyásolják vagy sem a számítógépes játékok a fiatalok személyiségfejlődését? Régóta tart a vita, melyet csak elmélyített a legújabb, szinte életszerűen megvalósított játékok megjelenése. Már az első számítógépes játékok megjelenésével egy időben felvetették a fiatalokkal foglalkozó szakemberek az ilyen jellegű szoftverek „hatásaival” kapcsolatos aggályaikat. „A gyerek egy virtuális világban találja magát, ahol mindent megtehet, akár szuperhőssé válhat, míg a való életben kudarcok is várnak rá. Nem csoda, hogy játékfog-kevesebb idő kint a levegőn, virtuális lesz a társasági élet gő lesz, és az életben egyre kevésbé állja meg a helyét” - hangzott el annak idején. Azóta pedig csak fejlődtek a játékok, a grafikai kivitelezés szinte tökéletesen életszerű lett, a játékélmény a csúcsokba emelkedett. - Bár elsősorban más jellegű ügyek miatt kerülünk kapcsolatba a családokkal, smégis tapasztalhattuk a számítógépes játékok káros hatásait - jelezte Mártonné Hanyi Judit, a zalakarosi Szociális Alapellátó Központ vezetője. - Magatartási és tanulási zavarok jellemzően származnak a túlzásba vitt számítógépezésből. A gyerekek a mai játékoktól pörgősebbek, izgatottabbak, impulzívabbak lesznek - és természetesen mindezek miatt hamarabb elfáradnak. - Megfigyeléseim alapján a fiatalok általában olyan játékokkal játszanak, melyek nem nélkülözik a véres jeleneteket - ezt már Gábris Jácinttól, a nagykanizsai Cserháti Sándor SZKI műszaki igazgatóhelyettesétől, informatika tanártól hallottuk. - Szerintem ezek egyértelműen növelik a bennük rejlő agreszsziót. Ráadásul nagyon lekötik a fiatalokat, s ez a hagyományos értékek rovására megy - kevesebb időt töltenek a szabadban, valós közösségi élettel, kisebb lesz a szókincsük, visszaesik a szövegértési képességük. Bizony általában még a tanulmányi eredményeken is meglátszik, ha valaki sok időt tölt számítógépes játékokkal. Az általunk megkérdezett szakemberek szinte mind egyformán vélekedtek a forgalomban lévő, divatos számítógépes játékokról, lesújtóan. Kevés pozitívumot említettek azokkal kapcsolatban. A sorból nem lógott ki Smolcz Frigyes, a nagykanizsai Péterffy-iskola igazgatóhelyettese, informatika tanára semT5® " - Szerintem a számítógépek az egészséges életmód szempontjából károsak - magyarázta Smolcz Frigyes. - A gyerekek nagyon sokat ülnek a monitor előtt, egymással csetelve kommunikálnak, így a társas kapcsolataik is virtuálissá válnak. A játékokról szólva azt kell mondjam: lehetséges, hogy bizonyos képességeket, mint például a reakcióidő, képes fejleszteni, de sok időt elvesznek az életünkből. Hogy mennyire hatnak negatívan a személyiségfejlődésre? Ezt nálam okosabbak sem tudják megmondani. „Hallgattassák meg a másik fél is” - természetesen fiatalokat is megkérdeztünk. Kiss Marcell, a Cserháti SZKI tanulója foglalta össze talán a legjobban a korosztályához tartozók véleményét. Hozzáférhető játékokból nincs hiány Magyarországon sem, hosszú lenne felsorolni, melyek tartoznak a fiatalok kedvencei közé. Mindenesetre a hazai eladási listákat egyértelműen a „Bad Company 2" vezeti, a World of Warcraft, valamint a Call of Duty Modern Warfare 2 előtt. Talán mondani sem kell: mindhárom játékban a cél az ellenfél elpusztítása... - Régóta játszom többfajta játékkal, de más hátrányát nem érzem, minthogy tényleg kevesebb időt töltök a szabadban - szögezte le. - Függőséget szerintem csak a labilisabb embereknél okoz, a tanulmányi átlagomat pedig egyáltalán nem befolyásolta. A „Cseriben" nem lehet játszani órán, ám most Kiss Marcell, Balázs Máté és Horváth Martin megmutathatta egyik játékát, a Quake 3-at ZALAI HÍRLAP *13 Műszaki „infós" képzéssel Nagykanizsa (kv) A Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kara a Nagykanizsai Kampuszon tartotta kihelyezett kari ülését. Együttműködő légkörben folytattak egyeztetést a műszaki tudományok jövőjéről. Dinamikusan fejlődik és sikeresen működik a Pannon Egyetem Nagykanizsai Kampusza, ahol közel tíz évvel ezelőtt, dr. Friedler Ferenc dékánnak köszönhetően, a műszaki informatikai képzéssel kezdődött az együttműködés kiváló példájaként számon tartott történet. Az elmúlt évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a közös oktatással mind a kanizsaiak, mind pedig a veszprémi központú kar nyert, hiszen nagykanizsai központtal meghonosult Zalában az informatikai kultúra, a kar pedig kiterjeszthette oktatási kínálatát déli, délnyugati irányban - mondta Birkner Zoltán kampuszigazgató, hozzátéve: mindkét oktatási intézmény fő célja, hogy hallgatóik sikeresek legyenek, s a cél eléréséhez szükséges minőségi oktatást a kutatási és projekttevékenység egymást erősítő, összehangolt működésének segítségével valósítják meg. Az sem mellékes, hogy a hallgatók aktív szerepet kapnak mind a kutatási, mind a projekttevékenységben, mindkét helyszínen. A konstruktív találkozón szó esett a további közös kutatási lehetőségekről, esetleges új képzések indításáról, valamint közös innovációs tevékenységről is. A digitális esztergagépekSetters: gyújts- építs és hódíts CNC: működtetésükhöz informatikai ismeretek szükségesek Manapság az élet minden területén alkalmaznak elektronikai gépeket Zalaegerszeg (kgy) - Az álláshirdetések varázsszavaként is gyakran szereplő CNC gépekről kérdeztük Ferenc Lászlót, a Munkácsy Mihály tagiskola oktatóját és az intézmény mechatronikai műszerész tanulóit. A régi tévhittel szemben, miszerint „szinte mindenki ért a CNC-hez, elég csak megnyomni egy gombot”, ma már olyan emberekre van szükség, akik a programírástól kezdve a vezérlésig mindent átlátnak, s alkalmazni is tudják - fejtette ki Ferenc László arra a kérdésre, hogy miért is lett olyan népszerű manapság az álláshirdetésekben követelt CNC papír. A CNC (computer numerical controll)-ba ugyanis egy mikroszámítógép van beleépítve. Az ezen keresztül működő megmunkálógépet pedig mindenféle forgácsoló eljárásnál alkalmazzák, például lemezmegmunkálásnál, szikraforgácsolásnál, marásnál. - Az iskolában egyébként 1995-től folyik CNC képzés - tette hozzá Ferenc László. - Ekkor még csak egy kisebb EMCO nevű oktató vezérlésű géppel gyakoroltunk, de '98- tól már ipari gépek is segítik a képzést. Kétféle típussal ismerkedtünk meg a műhelyben, a magyar vezérlésű Hunor gépek mellett a kínai Fantc-kal. A Hunor előnye, hogy egyszerűbb kezelni őket, egyértelműbb a vezérlése, de mostanában a Fanic mégis népszerűbbnek tűnik, ami egyébként még inkább számítógépes vezérlésen alapszik. ___ így az iskolánkban a pályázaton nyert következő két gép is a kínai típus lesz. A szorgoskodó diákok mellett magunk is követhettük a CNC gépekkel végzett folyamatot. A munkadarab rajza alapján megírták a programot, majd „gépre vitték” - akárcsak egy számítógépnél -, tesztelték, bemérték a szerszámot, s már kezdődött is a gyártás. - Amíg hagyományos esztergán dolgoztak, addig néha előfordultak mérethibák - mondta az oktató. - A számítógép vezérlésű CNC gépekkel viszont az első darab is ___ olyan, mint a százamtmmndik. A jövő mechatronikai műszerészei pedig már az első óráikon sem idegenkedtek a gépektől. Mint ____ beszámoltak róla, éppen az elektronika keltette fel érdeklődésüket, ráadásul manapság elmondható, hogy az élet szinte minden területén alkalmaznak elektronikai gépeket. Készül a munkadarab. A középiskola mechatronikai műszerész tanulói profi gépeken gyakorolnakHirdetés Nagykanizsa (pa) - Ezúttal a Blue Byte csapat egyik örökzöld játékát, a Settlers sorozat hatodik részét próbáltuk ki, melynek grafikáját, s játékélményét illetően nem lehet okunk a panaszra. A Settlers hatodik epizódjában az egymásra épülő küldetésekhez egy hőst kell majd választanunk, aki irányítja településünket, s ha kell, harcba is száll az ellenséggel. A katonáskodást amúgy nem bonyolították túl a játékban, kardforgatókat és íjászokat képezhetünk, s a túlerő rendszerint győzelmet hoz a csatatéren. A város fejlesztésére sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek a készítők, azonban az újabb és újabb épületeket a főúri címek elnyerésével lehet kialakítani. A pályákon egyébként nem csak ellenséges városokkal találkozhatunk, kisebb falvakat is felfedezhetünk, amelyeket szövetségesünkké tehetünk. A játék hatodik része továbbra is a nyersanyagok begyűjtésére koncentrál, jóllehet a Settlers korábbi verzióihoz képest is gyönyörű lett a grafika. ( Nagykanizsa ma) - Ezút IV .a Kicsiny faluból akár egy hatalmas várost is kialakíthatunk www..procompkft.hu TECHNIKA Varázs-Garázs Zala Kft. Hirdessen, hogy üzlete sikeres legyen! stimm