Zalai Hírlap, 2011. április (67. évfolyam, 76-99. szám)

2011-04-23 / 95. szám

SZOMBAT 2011.04.23. -------------------­­h­úsvé­t ---------------------------- Az Isten szava, a lelkiismeret Horváth A. Attila horvath.attila@zalaihirlap.hu Lelkigyakorlatos napot rendez­tek a múlt hét végén Nagylen­gyelben; a húsvéti felkészülést elősegítő programon az egy­házi karitász szervezetek vasi és zalai tagjai, dolgozói vettek részt, összesen mintegy 150-en K­onkoly István nyu­galmazott püspök vállalta az elmélke­dés vezetését és pap­társaival közösen a szentmise celebrálását; az atya évtize­dek óta most először vett részt hasonló programon Nagylen­gyelben. A házigazdák nevében Rá­ba Imre püspöki tanácsos, gellénházi plébános mondott köszöntőt a faluházban. Loyolai Szent Ignácot idézve szólt a lelkigyakorlatok céljá­ról: eltávolítani magunkból a rendezetlenségeket és megta­lálni az isteni akaratot.­­ A lelkigyakorlat egy fo­lyamat, mely során növekszik az ember érzékenysége Isten iránt. Képes lesz szeretni őt, és felismerni, mire teremtette, mire is hívja az Isten. Dr. Konkoly István a bűn­bánat és a lelkiismeret­­vizsgálat jelentőségéről szólt. Úgy fogalmazott: amikor az egyház bűnbánatra szólít fel minket, valójában nem tesz mást, mint emlékezetünkbe idézi a bibliai részleteket Jé­zusról. Ezek szerint Jézus egész lényének, életművének célja, hogy minden embernek szabadulást hozzon a bűntől.­­ Maga Jézus első nyilvá­nos fellépésekor így kezdi igehirdetését: tartsatok bűn­bánatot, mert közel van az Is­ten országa. Mennybemene­tele előtt is így szól apostolai­hoz: menjetek, az egész vi­lágban hirdessétek a bűnök bocsánatát. Megkérdezhetjük tehát, lehet-e Jézushoz bármi köze annak, aki nem akar bűn­bánatot tartani, bűnbocsánat­ban részesülni? A püspök szavai szerint szükségünk van arra, hogy az egyház időnként figyelmez­tessen: „ismerd meg maga­dat”. Isten mindannyiunknak adott egy hatékony eszközt, ami tanúskodik a lelkünk er­kölcsi állapotáról. Ez a lelkiis­meret, ami nem más, mint Is­ten szava. Kérdés, miként le­het Isten szavát a lelkünkben felerősíteni, hallhatóvá tenni, hogy egyértelmű eligazítást adjon nekünk.­­ Bizony, mindannyian kü­lönféle bűnökkel terheljük meg a lelkünket nap mint nap, de a lelkiismeretünk pontosan tárolja, és tudtunkra is adja e bűnöket. Azonban az élet gondja-baja közepette gyak­ran alig figyelünk a finom jel­zéseire. Ezért kéri egyházunk, hogy tudatosan, rendszere­sen, lehetőleg minden este vizsgáljuk meg a lelkiismere­tünket. Előtte fohászkodjunk a Szentlélekhez, gyújtson fényt lelki világunkban, hogy belássuk, ha rossz úton hala­dunk. A keresztény élet értel­me Krisztus követése, vagyis arra kellene törekednünk, hogy gondolataink, szavaink, cselekedeteink Jézuséhoz ha­sonlítsanak - hangsúlyozta a nyugalmazott püspök. Mint mondta, az esti lelki­­ismeret-vizsgálatok alkalmá­val elég, ha a legfontosabb feladatunkra, a főparancsra, az Isten- és emberszeretet megtartására reflektálunk. Az istenszeretettel kapcsolatban két kérdést tegyünk fel min­dennap. Igyekeztem-e Isten jelenlétének tudatában élni? Továbbá igyekeztem-e min­denben Isten akaratát látni, azt elfogadni, és kerültem-e a zú­golódás, lázadás szellemét? A felebaráti szeretettel kapcso­latban ugyancsak két lelkiis­­meret-vizsgálati kérdésünk legyen. A nap folyamán meg­volt-e bennem a jóakarat min­denki iránt? Illetve, ez meg­­mutatkozott-e abban, hogy fi­gyelmes, segítőkész, türelmes és megbocsátásra kész vol­tam? A másik kérdés első hal­lásra kissé meghökkentő: nem vétettem-e a nap folyamán a nyelv bűneivel? - Nem csak az evésben­­ivásban kell időnként böjtöl­nünk, hanem a beszédben is - folytatta Konkoly István. - Beszélni viszonylag könnyen megtanul az ember, de hogy mikor kell hallgatni, azt nagyon kevesen tudják. Próbáljunk például hallgatni, amikor megbántanak! Gon­doljunk arra, hogy nem is ne­künk szól a bántás, hanem az egész világra mérges az illető, és a sok összegyűlt keserűsé­gét akarja rajtunk levezetni. Vállaljuk tehát alázatosan, szeretetből ezt a szerepet, kü­lönösen, ha családtagjainkról van szó. Hallgassunk akkor is, ha indulatosak vagyunk, ha csak rosszat tudnánk mondani másokról, illetve ha valaki bi­zalmába fogadott minket, el­mondta nekünk titkait. Aki nyelvében nem hibáz, arról ki lehet jelenteni, hogy komo­lyan törekszik a tökéletesség­re, ez pedig az Isten akarata. A főpásztor kifejtette: az önvizsgálathoz, a bűnbánat­hoz szükség van az Isten meg­bocsátó jóságába és irgalmá­ba vetett bizalomra is. Ennek hiánya ugyanis a kétségbe­eséshez vezethet.­­ Ám az igazi bűnbánatnak nem ide kell vezetnie, hanem a tékozló fiú atyjához, aki az egyházban vár bennünket, és a gyónás révén részesít min­ket megbocsátó irgalmában. Dr. Konkoly István (középen) a koncelebrációs szentmisén, a nagylengyeli templomban. Rába Imre gellénházi, Tóth András novai, Ungvárszky Imre somogyvári plébános és dr. Horváth Lajos kanonok a gyóntatásban is feladatot vállalt Fotó: egyházmegyei karitász A zsidó pészah is tavaszi ünnep Arany Horváth Zsuzsa arany.horvath.zsuzsa@zalaihirlap.hu Messziről kezdte az elő­imádkozó vendég csütörtö­kön este a történetet. Mintegy ötvenen ülték kör­be az egerszegi zsidó hitköz­ség széderasztalát, amely mellett a fő helyet Goldsch­mied István, a keszthelyi kö­zösség vezetője foglalta el. Mindenkit kis tányér várt, raj­ta főtt tojás, retek, ecetes tor­ma, sült csirkenyak és almá­ból, borból, dióból összeállí­tott, úgynevezett chároszet. Mellette tálkában sós víz, va­lamint szalvétákba göngyölt 3 pászka. És egy pohár bor. Pészahot ültek az egybe­gyűltek. Ezt a vallási ünnepet szokták a keresztény húsvét­­hoz is hasonlítani, ami annyi­ban helytálló, hogy mindkettő a tavaszi megújulással tart kapcsolatot. Ám a pészah (héber nyel­ven elkerülés) az Egyiptom­ban 3300 évvel ezelőtt történ­tekre emlékezteti a zsidó hívő­ket. Hajlamosak vagyunk azt hinni, a zsidók tragikus kálvá­riája egyenlő a holokauszttal, de ha részt veszünk egy ilyen - amúgy derűs és a hívőknek hosszú együttlétet adó - esten, felfedezzük, évezredek óta van mit feljegyezniük saját szenvedésfalukra. A bibliai történet Józseffel kezdődött - hallottuk tegnap­előtt este az előimádkozótól - Józsefet testvérei eladták Egyiptomba, majd a nélkülö­zés miatt végül ők is ott talál­tak menedéket. Ám 430 év alatt rabszolgasorba süllyed­tek, így újra menekülniük kellett. Mózes vezette ki né­pét Egyiptomból Kánaánba. Ezt a megmenekülést ünnep­ük tehát a széderasztal (a szó 'rendet'jelent) mellett máig. Méghozzá szigorú ima- és étkezési szisztéma szerint, amely mégsem nélkülözi a jókedvet. Miután az imasálat magára öltötte Goldschmied István, haggadákat, azaz ide­vágó imákat, hála­adást olvasott héberül. Az írás szerint megha­tározott pontokon fo­gyasztottuk az előt­tünk lévő étkeket. Amelyek külön-külön jelentéssel bír­nak. A pászka a kovásztalan kenyérre emlékeztet, mivel­hogy annak idején, a menekü­lés miatt nem volt idő arra, hogy megkeljen a kenyér. (Egyébként a pészah nyolc napja alatt a szigorúan vett előírások betartásakor min­den erjedésre hajlamos, ková­szos ételt mellőzni kell a kóser zsidó háztartásban.) A sült csirkenyak az áldozatot jelké­pezi, míg a torma és a retek - vagy más nem édes növény - azt, hogy az ősöknek sem ju­tott jobb falat a vándorlás so­rán. A dió-alma-bor keverék a habarcsot, az építést, az ott­honteremtés örömét hivatott szimbolizálni. A szertartás során több részletben fo­gyasztják el a bort, az utolsó pohárral az úgynevezett lako­ma után. (Közben a tíz csapás­ra emlékezve tíz borcseppet szórnak a földre.) Az igazi ét­kezés a pászkából készült ma­ceszgombóccal tálalt, nyolc órán át főzött húslevessel ve­szi kezdetét, majd főtt hússal folytatódik. Ez után ürül ki a pohár. Le­számítva a legnagyobbat, ami az asztalon áll. A legdísze­sebb kehely ugyanis Élijáhu prófétáé, a megváltás hírnökéé. Őt ugyanúgy várják a zsidók, mint a mes­siást. Ezért a vacso­ra végén ki is nyit­ják a terem ajtaját. Elvileg a szertartás tartozéka lenne a gyerekek kérdéssora, amely lehetősé­get ad arra, hogy az előimád­kozó elmesélhesse a meg­menekülést, a tenger kettévá­lását, a száraz lábbal való átkelést. A kis létszámú vidéki kö­zösségek hősies küzdelmet folytatnak a szép estékért, ha­gyományaik őrzéséért. Naptáruk az 5771. évet írja; az egyiptomi menekülés 3300 évvel ezelőtt esett Goldschmied Ist­ván előimádkozó (balra) Keszthely­ről érkezett az egerszegi pészah­­ra. Előtte Elijáhu prófétának szánt borral telt kehely. A gyertyát a kö­zösség legidősebb tagja, Mayer Ist­­vánné gyújtotta Fotó: Ohr Tibor ZALAI HÍRLAP* 17 Toscana szent szülöttei Mihovics József mihovics.jozsef@zalaihirlap.hu C­ sodás, elbűvölő tá­jak, jó borok. Sokak­nak ez jut elsőként eszébe Toscanáról. No és templomok, kultúrtörté­neti jelentőséggel bíró műemlékek sokasága. Itá­lia eme régiója számos szentet is adott a világnak. Csak most, néhány hét le­forgása alatt is három olyan szentről emlékezik meg a katolikus egyház, akiknek az élete, munkás­sága Toscanához köthető. Április 20-án Montepulcia­­nói Szent Ágnes ünnepe volt. Jövő hét péntekére esik Sienai Szent Katalin ünnepe, május 20-án szintén sienai szentre, Bernardinra emlékeznek. Szent Ágnes városa, Mon­­tepulciano (ejtsd: Monte­­pulciano) ötven kilomé­ternyire délre fekszik Sie­­nától. A városkához közeli dombon áll a turisták ked­velt célpontjaként szol­gáló szép templom, ame­lyet 1548-ban Antonio San Gallo épített. A tele­pülés szülővárosa Bellar­­min kardinálisnak is, akit a Galilei-perrel hoznak összefüggésbe. Ugyanitt látta meg a napvilágot s írta közkedvelt verseit Angeli Poliziano, akiről még bort is elneveztek. Szent Ágnes születésének pontos dátumát nem tud­ják, 1268 és 1274 közötti időszakra teszik. Amit vi­szont bizton tudni lehet róla: gyerekként belépett a Domonkosok montepul­­cianói rendjébe. Mindösz­­sze 15 évesen, mint fiatal látnokot, a kolostor apát­nőjévé választották. Nem sokkal ezután megalapí­totta a montepulcianói Santa Maria Novella-ko­lostort. 1317-ben hunyt el, s ekkor kezdték tisztel­ni. Szentté 1726-ban avat­ták. Neve görög eredetű, jelentése tiszta, szűzies. Másik szentünk, Bernar­­din 1380-ban született, tehetős nemesi család sarjaként. Jogot tanult. 1402-ben mindenét szét­osztotta a szegények kö­zött, és a ferencesek sie­nai kolostorába lépett be. A városhoz közel, a Cap­rioli dombon egy kis ko­lostort épített, elsősorban a teológusok számára. Megválasztották toszkánai vikáriusnak, ezért átköltö­zött Fiesoléba. 1417-ben Genovában kezdett prédi­kálni; áldásos hatását ha­marosan Észak- és Közép- Itália minden lakója érez­te. Olyan sokan tértek meg szavai hatására, hogy a papok nem győzték a gyóntatást. Kitartóan pré­dikált a vezeklésről, vala­mint a hazárdjátékok, az uzsora, a babona és a po­litikai harcok ellen. Há­romszor is visszautasította püspöki kinevezését. 1444-ban halt meg, rá négy évre szentté avatták. Toscana számos szentet adott az egyháznak. Szent Ágnes (jobbra) domonkos rendi szentek - Simai Róza és Sienai Katalin - társaságában

Next