Zalai Hírlap, 2014. december (70. évfolyam, 279-303. szám)

2014-12-11 / 288. szám

2014. DECEMBER 11., CSÜTÖRTÖK MAGAZIN Botfától New Yorkig MŰVÉSZET Emlékezés Botfai Hűvös László szobrászra Salamon Sándor zalaihirlap@zalaihirlap.hu Hűvös László nagykani­zsai gyökerű katalizált zsi­dó család gyermekeként Budapesten született 1888. július 3-án. Egyik korabeli méltatója az ak­kor már a szakmai körök­ben is tekintélyt szerzett szobrászról azt írja: „Zse­nialitással terhelt család­ból származik." Atyja, Hűvös József, a vi­lágvárossá fejlődő Budapest nagy tervezői közé tartozott, a főváros közlekedésének villa­mosítása elsősorban az ő ne­véhez fűződik. Ügyvédi dip­lomát szerzett, tagja volt Bu­dapest törvényhatósági bizott­ságának. Egyik alapítója a BKV elődjének. később ve­zérigazgatója, majd elnöke. A fővárosi közlekedés korszerű­sítésében szerzett érdemei el­ismeréseként 1897-ben Botfai előnévvel nemességet kapott. (A botfai birtokot és a kas­télyt 1880-ban vette meg az Erdődy családtól.) Botfai Hűvös Józsefnek 3 fia volt. Kornél drámaírói ter­veket szőtt, korán elhunyt. Istvánt is, zeneszerzőként, a színházi műfajok érdekelték elsősorban. Darabjaikat a Nemzeti Színházban is bemu­tatták. László eleinte festett, Nagybányán Réti, majd Fe­­renczy, Korolovszky voltak a mesterei. Festeni ment Párizs­ba is, de a „háromdimenzió” varázsa hamarosan Rodin környezetébe vonzza. A töké­letes biztonságot, virtuozitást Verlettől tanulja, a monumen­talitásra való törekvés azon­ban a nagy francia mester ha­tása. Legismertebb alkotása, az itt készült Szent Kristóf, e két erényt tökéletesen kifeje­zi, a Párizsi Szalonban óriási sikert aratott, Mention Hono­­rable-t nyert. A művész a karrarai már­ványból készült szobrot ké­sőbb a fővárosnak ajándékoz­ta, amelyet a műcsarnok mö­gött, a Stefánia úton állítottak fel. A világháború alatt erő­sen megrongálódott, Szendy Károly polgármester, hogy mentse, bronzba öntette. Ez­zel egyidőben, 1938-ban szor­galmazta a Magyar Királyi Autóklub és a Somogy me­gyei Automobilklub, hogy a járművek és utasok védő­szentjének szobrot állítsanak. Az adományokból elkészült szobor felavatására 1939. jú­nius 29-én a katonai gépko­csizó és motorizált alakulatok központi telephelyén, Buda­pesten került sor, tábori mise keretében, amelyet a pápai nuncius mutatott be. A somo­gyiak kérésére Balatonföldvár és Szántód között, a balatoni út mellett állították fel. Az ateista őrület dühének 1955- ben a szobor is áldozata lett, ledöntötték, darabokra törték. A vandálok elől a balaton­­földvári templomba rejtették. Rejtekhelyére 1976-ban de­rült fény, néhány kőröshegyi lakos összehegesztette és visszahelyezte eredeti helyé­re. A balatoni út szélesítése miatt került Szántódpusztára 1979-ben. Egy évet töltött itt, a helyi közvélemény kifejezte óhaját, hogy Szent Kristófot az eredeti helyén szeretné lát­ni. Ezt követően került vissza a régi helyére, közel ahhoz, ahol ma áll. Krach Ernő szobrász-resta­urátor, aki az 1989-es áthe­lyezés előtti restaurálást vé­gezte, arról értesítette a szán­­tódiakat, hogy a Párizsban ké­szült márványszoborral 1990- ben a véletlen folytán találko­zott, amely a Fiumei úti teme­tő kertészete mögött, a meg­semmisítésre váró kőemlékek között, igen rossz állapotban hever, de még megmenthető lenne... (Szapudi András: Szántódi füzetek XI. 1991.) A bronzba öntött szobor­nak másolata is létezik, amely Budapesten, a Műcsarnok mellett áll. Botfai Hűvös László Pá­rizsból hazatérve itthon jeles arcképszobrászként komoly megbízásokat kapott. Mell­szobrai, büsztjei (Beethoven, Puccini, Liszt, Berlioz) több kulturális intézményben megtalálhatók. Szinte lehe­tetlen felsorolni a jeles közé­leti személyiségekről, művé­szekről, a tudományokat kép­viselőkről készült alkotásait. Finnországban, Japánban, Bulgáriában, Franciaország­ban is fellelhetők művei. Bu­dapesten, a budai Vérmező téren áll az Anyai szeretet, a János kórházban a Wodiáner Albert emlékszobra. Az 1934-es Ernst Múzeumi kiál­lítás után egyik méltatója így ír művészetéről: „Hűvös László, aki semminő társa­ságnak nem tagja, mert nem törtető, most bemutatja szob­rait a Munkácsy-Céh kiállítá­sával kapcsolatban. Ezek a szobrok azonban minden szi­gorúságot lefegyvereznek szelídségükkel. A művész egyszerű, szelíd jelleme szól alakjainak tekintetéből, moz­dulataiból.” Nagyobb terjedelmű, rövid monográfiát, jelentősebb mű­veinek albumát ötvöző füzetet dédelgettem terveim között a Botfa nevét is világgá röpítő szobrászról. Művészetének második szakaszát feltárni időigényes, fárasztó munkát jelentene számomra, így az eddig összegyűlt, cédulázott anyag egyelőre dobozban ma­rad. A háború után Svédország­ba emigrál, de 1947-ben már New Yorkban él, itt is hal meg 1976-ban. Elsősorban portré­szobrászként volt jelentős. E korszakának tevékenységét is érdemes lenne feltárni. A mai Festőnek indult, de a „háromdimenzió" vonzotta információs eszközök segítsé­gével a hozzáértő bizonyára egy jelentős szobrászunkat hozhatná közel hozzánk. Néhány hete a kastély fa­lán elhelyezett táblával emlé­keztek Botfán a Hűvös csalá­dot utolsóként képviselő tu­lajdonos tragikus sorsáról. Botfai Hűvös László Kosztolányi Dezsőre készít portrészobrot - a felvétel 1933-ban készült A bronz Szent Kristóf. Sok viszontagság után a régi helyén áll A Szent Kristóf szobor eredeti változata. Óriási sikert aratott Nem zökkenőmentes Generációk közti együttműködés a munkahelyeken Zalaegerszeg (szó) - Az el­térő generációkba tartozó munkatársak nehezebben találják meg egymással a hangot, mint saját kortár­saikkal - ez az első hal­lásra meglepő megálla­pítás annak a felmérés­nek az egyik konklúziója, amelyet a Coaching Team végzett a közelmúltban. A nagymintás, 712 sze­mély válaszait feldolgozó ku­tatás eredménye szerint a ge­nerációs különbségek kihat­nak a munkahelyi együttmű­ködés hatékonyságára is. Az online végzett felmérés egyik kiinduló hipotézise az volt, hogy a korkülönbség be­folyásolja az együttműködést, a fiatalabb és az idősebb ge­neráció számára egyaránt ne­hézséget jelenthet a közös munka. A kutatás során öt ge­neráció képviselőit elemez­ték, a veteránok (1925-44 közt születettek), Baby Boo­mer (1945-64), X generáció (1965-1981), az Y generáció (1982-1994), valamint a legfi­atalabb, a munkahelyekre még csak lassanként bekerü­lő, vagy az iskolapadokat koptató Z generációt (1995- 2010). Közülük fókuszba a középső három került, hiszen a legnagyobb számban ők vannak jelen a munka világá­ban. A beérkezett válaszok mintegy negyede utalt arra, hogy valamely másik generá­cióval kifejezetten nehézkes­nek érzik a közös munkát. Az eredményeket nézve legin­kább a mostani harminc­negyvenesekkel könnyű együtt dolgozni. A két véglet, a lassan a munka világába be­törő fiatal, illetve a legidő­sebb, leginkább nyugdíjas­ként visszajáró, „veterán” ge­neráció tagjai jelenthetik a legnagyobb kihívást a munka­helyi környezetben. Érdekes­ség, hogy a harminc alattiak sokkal nehezebben birkóznak meg egy ötven feletti kollégá­val való együttműködési hely­zettel, míg az idősebbek szá­mára kisebb problémát jelent, hogy - legalábbis szerintük - jól szót értsenek a fiatalabb kollégákkal. „A válaszokból egyértel­műen kirajzolódott, hogy a nyitottság, elfogadás, rugal­masság hármasa határozza meg a sikeres együttműkö­dést. Mindhárom fogalom azonban kétirányú, egyrészt fontos a saját magunkból ere­dő, a bennünk lévő, illetve a másik fél hozzáállását jellem­ző vetülete is” - mondta el Letf Andrea kutatásvezető. A kutatásvezető rámutatott arra is, hogy ha nincs őszinteség, akkor a bizalmi kapcsolat, bi­zalmi légkör nem alakítható ki és tartható fent egy szerve­zeten belül sem, ez egyértel­műen következik a számok­ból. Még egy érdekesség, hogy az idősebbek számára a tisztelet sokkal fontosabb, és nagyobb jelentőséggel bír, mint a fiataloknál. Ugyanak­kor az olyan tényezők, mint a szaktudás, munkatapasztalat, teljesítmény, kreativitás, élet­­tapasztalat, karizma, egyedi­ség kortól függetlenül pozitív irányban hatnak a tisztelet fo­kára. Fontos különbség hogy az Y generáció esetében a po­zíció, a státusz és az anyagi háttér kétszer olyan erősen befolyásolja a tisztelet mérté­két, mint az idősebb korosz­tály tagjai esetében. ZALAI HÍRLAP : 11

Next