Szórakoztató Zenészek, 1983 (24. évfolyam, 1-4. szám)

1983 / 1. szám

** •.. a zene szárnyain és segítségével bejártam a fél világot” Beszélgetés idős Járóka Sándorral Megfontoltan rágyújt, mélyen­ szippant és el­kezdi. — A zenész mesterség családunkban apáról­­fiúra szállt. Apám cimbalmos volt a húszas években, ötéves lehettem, amikor apai nagy­bátyám, Németh Sándor vezető prímás, aki gyermektelen volt, magához vett, így jutottam ki Németországba, ő ugyanis akkor egy ham­burgi nagyzenekarnak volt a tagja. Az akkori nagy kávéházakban játszottak ilyen együtte­sek. Egyszerre voltak szalon- és cigányzeneka­rok. — Elvégeztem három elemit, közben zeneis­kolába jártam. De közbeszólt a történelem. Hit­ler jött, nekünk pedig mennünk kellett, és sem­mit nem vihettünk magunkkal. Idehaza 1933- ban nagyon rossz világ fogadott bennünket. Tatatóvárosba toloncoltak. Csak 1935 körül vált könnyebbé helyzetem. Ekkor született meg a „rajkózenekar” gondolata. Az Ostende Kávéház (ma a Verseny Áruház van a helyén) élelmes főnökének támadt az az ötlete, hogy 10—20 év közötti fiatalokból állít össze zenekart. Az első siker nyomán több együttes is alakult. Sokan kerülntek közülünk külföldre, mint „Slá­gerek”. Ilyen zenekarban nőttem fel, de Toki Horváth Gyula, Horváth Elemér, Boross Lajos és mások is innét indultak el. 18—19 éves ko­runkban aztán otthagytuk ezeket a zenekaro­kat. Volt, aki saját együttest alakított, rögtön prímás lett. Én családi körülményeim miatt nem nagyon válogathattam. Segédprímásként kezdtem el dolgozni. Akkor a „nagyágyúk” Horváth Dudás Jóska, Rácz Béla, Berkes Béla, Róczé Antal és Bura Sándor voltak. Jó néhá­­nyukkal én is játszottam. — Ezek már a háború előtti, vészterhes évek? — Igen, nyakunkon volt az újabb világhá­ború. 1943-ban engem is behívtak katonai szol­gálatra. Három hónapos kiképzés után irány a keleti hadszíntér. Szerencsémre, frontszolgála­tom még három hétig sem tartott. Kolomeától alig pár kilométerre hadifogságba kerültem. A szerencsém ott sem hagyott el. Persze, megtud­ták, hogy muzsikus vagyok. Rögtön hegedűt kaptam. Aztán abban a kárpát-ukrajnai hadi­­fogolytáborban szerveztünk egy kis zenekart. Magyar volt a zongorista, eredetileg Buttola Ede zenekarában játszott Farkas Imre, német volt a trombitás és a gitáros, osztrák a klari­nétos. Rendszerint vacsoraosztás alatt muzsi­káltunk a foglyoknak. De a szovjet parancs­nokságnak is többször játszottunk. Előkerülnek a fényképek. Aztán a történet már Magyarországon folytatódik tovább. — 1947-ben jöttünk haza. Nem kérges te­nyérrel, hanem — hála a gyakorlásnak — ak­tív zenész kézzel vállalhattam munkát. Mun­kát!? Hát az nagyon kevés volt. Hiszen az élet, a helyreállítás csak nemrégiben kezdődött meg. A háború, a pusztítás nyomai mindenütt. Egy­két vendéglő azért már megnyílt. Fizetni per­sze ők sem tud­tak Egy liter bort kaptunk fe­jenként. Aztán ezt elcseréltük élelemre, ruhá­ra. Nemsokára azonban újabb és újabb ven­déglők nyitottak ki. Már pénzben kaptuk a fi­zetést naponként 10—20 forintot. De szép pénz volt az akkor. — Az 1952-es év egyféle sorsforduló volt az életemben. A BM Központi Művészegyüttesébe (a jelenlegi Duna Művészegyüttes) kerültem. Abban az időben az Állami Népi Együttes zenekarának vezetője Boross Lajos volt, a Magyar Rádió népi zenekaráé Lakatos Sándor. A fővárosi tanács zenekarát p­edig Kozák Gá­bor József vezette. Én is vezető prímás lettem. 1954-ben megkaptam a „népművészet mestere” címet. Majd elérkezett 1956. Mi, heten, zené­szek Távol-Keletre indultunk Kürthy Éva népi­­dalénekesnővel és Domahidy Lászlóval, az Operaház magánénekesével. Kísérőnk a híres Rusznyák professzor leánya, Rusznyák Ma­riann volt. Útirányunk: Kína, Korea, Vietnam, Mongólia. Csodálatos útnak ígérkezett. Július elején már Pekingban voltunk. Az ottani ma­gyar nagykövetség fogadásán Csou En-Laj koc­cintott velünk. Hanoiban p­edig Ho Si Minh látta vendégül a zenekart egy hajnali villás­reggelin. Művészi teljesítményünkért magas kormánykitüntetésben részesültünk. — Eljutottak-e az októberi események hírei az együtteshez? — Hallottuk, hogy ellenforradalom van Ma­gyarországon. De mi nem tudtuk, hogy ez mit jelent. Folytattuk a turnét. Utolsó állomásunk Mongólia volt. Itt találkoztunk Cedenballal is, megkaptuk a Mongol Népköztársaság Népmű­vésze címet. Ünneplés mindenütt. 1956 novem­ber végén jöttünk volna haza. De egészen de­cember közepéig Moszkvában maradtunk. Köz­ben nyolc előadást tartottunk, hogy kihasznál­juk a kényszerű várakozást. December 20-án aztán meghatottan köszöntöttük a mi Buda­pestünket. Keserű viszontlátás volt. Romok, kijárási ti­lalom, dolgozni még nem lehetett. De 1957 el­ső hónapjában már járta az országot a BM népi zenekara. Kísértük Gencsy Sárit, Sárdy Já­nost, Zentai Annát... Talán egy kicsit mi is segítettük a hitet, az életkedvet visszaadni az embereknek. Még abban az évben a Szovjet­unió meghívására Grúziában, Azerbajdzsánban jártunk. A háromhónap­os turné után, a vissza­térésünkkor újjászerveztek bennünket. Ekkor született meg a Duna Művészegyüttes, ezzel a névvel jártuk ezután az országot. Felléptünk gépállomásokon, villany nélküli kultúrházak­­ban. A bennünket fuvarozó rendőrségi riadó­kocsi segítségével eljutottunk szinte min­denüvé ... — Járóka Sándor 1958-ban megvált az együt­testől, amelynek zenekarát itthon és külföldi utakon vezette, sikert sikerre halmozva. Va­jon miért? — 1958-ban újabb átszervezést hajtottak végre. Ez már bizonyos profil változást jelen­tett. A zenekar önálló szereplési lehetősége csökkent, a tánc lett a legfontosabb elem. Ezért — főhadnagyként — kértem leszerelése­met. Ezt teljesítették is. Persze, a zenész az zenész marad. 1959-ben nyitották meg a Vár­ban a Fortuna Éttermet. Ott kezdtem el ját­szani. Aztán jött a Kiss Royal, Emke kávé­ház ... Elbeszélését képiekkel dokumentálja. Színes felvételek kerülnek elő, követik a felsorolást. — Közben külföldre is hívtak. Jártam Né­metországban, Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban, Görögországban. 1971-ben hat hetes turnénk volt az Egyesült Államokban Felföldi Anikóval, Virágh Verával, Körmendi Vilmossal. New Yorkban csatlakozott hozzánk Svéd Sándor és Karády Katalin. Jártuk a ma­gyarlakta területeket. Miami, Cleveland, Det­roit, Los Angeles, San Francisco volt az út­irány. De átruccantunk a szomszédos Kana­dába is. Jó emléket hagyhattunk hátra, mert 1978-ban ismét Detroitba hívtak egy magyar étterembe muzsikálni. Itt választottak meg a kint élő magyar származású zenészek cigány­királlyá. Majd Hollandia következett és egy fi­gyelmeztetés, hogy mindennek ára van. Szív­­infarktust kaptam. De minden jó tanács elle­nére nem feküdtem vele ott kórházba. Nem én! Hazajöttem. Felépültem annyira, hogy 1981-ben ismét Amszterdamban játszottam. Onnét hazatérve a dömsödi Pincecsárdába szerződtem. De már 1982 végén Svájcba in­dultam. Ez már sok volt. Ismét betegen tér­tem vissza és sajnos azóta is beteg vagyok. Az unokák kíváncsian, de tisztelettudóan fi­gyelik, mit mond a nagypapa. — Vajon hányan lesznek zenészek közülük? — kérdezem. — Családunkban több ismert zenész van. A fiam, ifj. Járóka Sándor, feleségével, Bangó Margittal, a Vidám Színpad társulatához tar­tozik. A vejem, Rigó Sándor prímás a Cita­della étteremben. Aztán ott az utánpótlás, az unokák. Nyolcan. Valamennyien zenét tanul­nak. Jól teszik. Én a zene szárnyain és segít­ségével bejártam a fél világot. De most­­ már elfáradtam, pihenni szeretnék. Még ezt az évet végigmuzsikálom, aztán... leteszem a vonót. Hiszen van, aki felveszi utánam. Emlékekben gazdag múltból merítettünk a kétórányi beszélgetésünkkor. Járóka Sándor életútja történelmi eseményeken, országokon, földrészeken át vezetett. Internacionalista mű­vészetével, a zene segítségével nyújtott él­ményt, szerzett szórakozást magyaroknak, vietnamiaknak, angoloknak, franciáknak, min­denkinek, ahol megfordult. Kívánunk neki gyógyulást és hosszú, nyu­godt, békés éveket. Várnai Ferenc Arcképek — Két évtizede végzem já­rási megbízotti munkámat a devecseri járásban és szívből örülök, hogy bepillanthattam a központunk mindennapi munkájába — mondta Olah­u József, amikor egyik fővárosi útja során szerét ejtette az OSZK meglátogatásának. — Természetesen kissé meglepett a Gorkij fasori épület eleven nyüzsgése, a nagy ügyfélforgalom, de sze­rénytelenség nélkül mondha­tom: ugyanez az én devecseri munkám lényege is. A zenét, zenészt, diszkóst igénylő ren­dezőszervek igényeit kell ki­elégítenem szűkebb pátriám­ban. Nem vagyok zenészem­ber, de húsz évvel ezelőtt kul­turális területen tevékenyked­tem és van egy kis „rálá­tásom" a területre. Ezt a kul­turális „vonalat" mentettem át, amikor járási megbízott lettem, mert főállásban sze­relő vagyok. A két elfoglalt­ság kiegészíti egymást — úgy gondolom ez ad kiegyensúlyo­zottságot magánéletemben és egy kis színt, kedélyességet munkámban. Örömmel tapasztalom, ami­kor Devecserben fölkeresnek a tehetséges fiatalemberek, akik nagyobb, jelentősebb ün­nepeinken zenélni óhajtanak, és kérik, javasoljam őket az ideiglenes működési engedély megszerzéséhez szükséges vizsgára. Az alkalmi zenélge­­tés rendezettségét és a bizal­mat érzem ilyenkor. A lényeg azt hiszem az, hogy minden bál, zenés-táncos összejövetel, diszkó-est az OSZK közvetíté­si rendszerén keresztül rende­ződjék. Úgy tudom, hogy most, amikor az OSZK megkapja a műsorrendezés, szervezés jo­gát, nekünk is több lesz majd a feladatunk. A devecseri járásban jó a kapcsolatom az üzletvezetők­kel és már most kijelenthe­tem, hogy ta nóra- és dalestek­re már most, azonnal talál­nék vevőket. Különösen a szerződéses rendszerben üze­melő üzletek főnökei érdek­lődnek olyan műsorok iránt, melyek a jó, disznótoros va­csorák ízeihez a kellemes hangulatot is „szállítják". Változnak a szórakozási for­mák és szokások és mintha ismét nagyobb lenne az igény az élőzenére, a családias lég­körű éttermi műsorokra — mondta lelkesen Olah­u Jó­zsef, mintegy kinyilvánítva járási megbízotti „ars poeti­cáját”. Somlyói József a ceglédi járás OSZK-meg­­bízottja zenész, tanárember. Higgadt, céltudatos, a „ze­­nészlelkeket” ismerő pedagó­gus. 1959 óta közkatonája in­tézményünknek, de már az öt­venes évek elejétől a zenész­szakszervezet aktivistája volt. A szürke, gyúródott, úgyneve­zett „rendőrhatósági” műkö­dési engedélyén a dátum: 1945, és akkor e dokumentum feljogosította tulajdonosát, hogy bálokon és táncmulat­ságokon, valamint kocsmák­ban és éttermekben zenét szolgáltasson szaxofonnal és hegedűvel. A zenélés és a zenészség tehát természetes közegként veszi körül Somlyói „Jóskát”, aki nem holmi számításból, hanem megalapozott óvatos­ságból mértéktartó, amikor véleményét mondja. — Oly’ sok minden történt az elmúlt évek során a szó­rakoztatás terén, hogy jósolni semmiféle előjellel nem sza­bad. Tervszerűen optimistá­nak lenni azonban szinte kö­telesség. Azt nagyon fájlalom, hogy a jó értelemben vett halmi­ zenekarok elsorvadtak. Megvolt ezeknek az együtte­seknek a maguk speciális mű­ködési területe a ceglédi já­rásban. Biztosan számíthattak rá a fergeteges hangulatot igénylő szüreti bálozók, az aratást ünneplők, a táncmu­latságokat szervező bevo­nulók, leszerelők. A diszkóval kissé egysíkúvá vált a szórakozás, de most, hogy a gazdasági helyzet függvényeként mintha ismét elfordulnának a fiatalok a merev gépzenétől, talán ismét humánusabb, melegebb lesz az emberi kapcsolatok egyik jellegzetes területe, az élőze­nés szórakozás. Vagyis talán — ezt szeret­ném — több lesz a munkám, több lesz a közvetítés és egy­értelműen ezt várom az OSZK Műsorirodától is, különösen, ha majd igazán „belendül” ez az új szolgáltatásunk. Ez, egy, az eddigi munkánktól részben eltérő, másfajta feladat. An­nál nagyobb lesz a jól végzett munka után „jogosan” érzett megelégedettség, ha majd ki­derül, hogy a most még ború­látóan károgóknak nem lett igazuk. Egyfajta, bátran kez­deményező stílusra van szük­ség, úgy vélem a járási meg­bízottak túlnyomó többségén ez a kezdeményező kedv nem fog megtörni. Lajhó Dezső k—k A Borsod megyei szórakoz­tatózenészek szakszervezeti bizottságának gazdasági fele­lőse Lajhó Dezső 28 éve szakszervezeti tag. 1957-től mint bizalmi, 1972-től pedig mint az szb szervezőtitkára, 1980-tól pedig gazdasági fele­lősként tevékenykedik az egész megye szórakoztatóze­nészeinek — mintegy 260 fő­nek — az érdekeit képviselő alapszervezetben. A területi adottságokból és a tagság összetételéből is adódó nehéz­ségek ellenére minden funk­ciójában odaadó lelkesedéssel és lelkiismeretesen látta, il­letve látja el szép feladatát. A tagság mindig bizalom­mal kereste fel ügyes-bajos dolgaival, mert mindenkor el­járt, intézkedett az igényelt segítségnyújtás érdekében. Szabadidejének nagy részét „feláldozva", rendszeresen ügyeletet tart az szb irodá­jában. Minden tekintetben elisme­résre méltó ez­­ a közösség ér­dekében kifejtett önzetlen példamutató mozgalmi tevé­kenység. (-) SZÓR­AKOZTATÓ ZEN­ESZEK

Next