Szórakoztató Zenészek, 1986 (27. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 1. szám

(Folytatás a 4. oldalról) mai és különböző fórumokon meg­említett kazetta-jogdíj is a szak­­szervezeti ténykedés eredménye. Nagyon sok lépést tettünk az el­múlt fél évtizedben, de még sok megoldásra váró feladat áll előt­tünk. Például jellegzetes érdekvé­delmi munkának tartom (és vala­mennyi kollégám kívánságát tol­mácsolom), amikor megemlítem, hogy ideje lenne végre elismerni a vámrendelkezések szempontjából, hogy a külföldről behozott hang­szer: munkaeszköz. Más jellegű, de szintén érdekeinket érintő tényező, hogy kifogásoljuk a másod- és har­madosztályú külföldi popegyüttesek vendégszereplését hazánkban... így csökkennek a gyakran kima­gasló teljesítményt nyújtani képes hazai együttesek koncertlehetősé­gei.” Zorán így fejezte be hozzászólá­sát: „Tudjuk, hogy mi is csak addig nyújtózkodhatunk, amíg az ország takarója ér." Orlóczi Béla, az artistaművészek küldötte elmondta felszólalásában, hogy az egykor oly virágzó artista­varieté műfaj mai képviselői tisz­tában vannak az OSZK erőfeszíté­seivel, melyet a Zeneművészek Szakszervezetével folytat a zenész munkahelyek megőrzéséért a ven­déglátóiparban. Ezért az artisták pa­nasza is ide kapcsolódik. Mégpe­dig az, hogy gátat kellene vetni a műsorokat szervező (megrendelő) üzletvezetők egyoldalú igényeinek, illetve igénytelenségeinek. Ugyanis műsor ürügyén, ma már szinte ki­zárólag a meztelenkedés a divat, és manapság nemcsak az énekes­nők hiányoznak a bárok műsorai­ból, hanem a bűvészek, excentriku­sok, akrobaták, zeneparodisták is. * A mandátumvizsgáló bizottság jelentése és az ebédszünet után folytatódott a vita. Kudarcok is voltak A kongresszus első napjának délutánján kapott szót Pál Lénárd, az MSZMP KB titkára. Első mondataiban tolmácsolta Kádár Jánosnak, az MSZMP fő­titkárának jókívánságait, sikereket kívánva a munkához. Ezután így folytatta: A művé­szek szakszervezete mérleget ké­szít. Visszatekintést és számvetést csinál, miközben távlatokat jelöl ki. A visszatekintés a tanulságok értékelésével ötvöződik, így kitá­gítható a horizont. Az 1985-ös év rendkívül összetett volt. Eredmé­nyek és kudarcok tarkították. De a társadalmi fejlődés terén, ha szeré­nyen is, de egyértelműen előreha­ladtunk. A nemzetközi összkép — az új szovjet vezetés következetes politi­kájának köszönhetően — ma ked­vezőbb, mint egy-két évvel ezelőtt. Ami a magyar kül- és belpoliti­kát illeti, eredményeinket még ellen­feleink is elismerik. Hazánknak ma tekintélye, súlya van. Ez is kö­telez arra, hogy saját, belső nehéz­ségeinkkel sikeresen megbirkóz­zunk. A gazdasági hatékonyság termé­szetszerűen kihat a népgazdaság, a beruházások valamennyi területé­re, így a kulturális és művészeti életben is érezteti hatását. Kétség­telen tény az is, hogy a művészek egy részénél csökken az életszínvo­nal, kedvezőtlenebbé váltak az al­kotás körülményei. Sajnos a gazdaság gépezetének kerekeit nem sikerült eléggé gyors fordulattal felpörgetni, így 1986- ban is viszonylag lassú előrehala­dással kell számolnunk. A fokoza­tosság mellett állandóan keresni kell a belső, emberi erőforrásokat. Igaz ez a kultúra és a művészetek, az ideológia színterén is. Nem hagy­hatunk teret a különböző irányból érkező zavaros, értéktévesztő irány­zatoknak. A szellemi beruházásoknál olyan tervek, elképzelések kaphatnak prioritást, melyek a tartalmas ne­velést, oktatást, képzést, a művé­szetre összpontosító emberi ténye­zőket helyezik előtérbe. Ha a társadalom általános szín­vonala emelkedik, növekedni fog a tudomány, a kultúra, a művészetek szerepe is. A művészet segíti a politikát A kultúra állítólagos leértékelő­dését hangoztatókkal szembe kell állítani a legfontosabbat: a művé­szet politikát segítő szerepét. Két­ségtelen, hogy a gazdaság teher­bíró képessége ma végesebb, mint régebben. De a kultúra támogatá­sa nagyon összetett feladat, egy­szerre állami és szakszervezeti jel­legű. Kevesebb a pénz, mint a múlt­ban? Kétségtelen. De vajon az anyagi támogatás minden esetben oda kerül, ahol az értékes, vitathatatlanul művészi alkotások születnek? — tette fel a kérdést az MSZMP KB titkára, majd így folytatta: Körültekintőb­ben, felelősen, differenciáltabban kell támogatni mindenféle művészi alkotómunkát, biztosítva a sokszí­nűséget, de mindenképpen előny­ben részesíteni a szocialista huma­nizmust sugárzó műveket. A művészeti szakszervezet eddig is értette a közös feladatok lénye­gét. Ha a szakszervezeti munkában érvényesül az eddigi energia, akkor a nehézségek ellenére változatlan marad a művészek alkotókedve — mondotta többek között Pál Lénárd, majd sikert kívánt a kong­resszusnak. Szokolay Sándor zeneszerző szenvedélyes hangon szólt arról a sokszor oktalanul és jogtalanul hallható pesszimizmusról, amely a művészekben indokolatlanul új­ratermeli az öncélúan fejlesztett „belső fájdalmat”. Ez idegen a mű­vészet lényegétől. A muzsikus érzel­mi lény, anyagi célok nélkül is al­kotni vágyik. Bozó László, a Rádió főrendezője és Kovács András filmrendező is arról beszélt, hogy önmagunk job­bítására a belső igényt állandóan, hitvallásként kell vállalnunk. A felszólalók különböző látó­szögből, de mind azt hangoztatták, hogy a megújulást, a jobb eredmé­nyek elérését a művészet saját maga lényegében hordozza. Ehhez a mondanivalóhoz kap­csolódott és új gondolatokat is fel­vetett a művelődési miniszter. Zord időket élünk Köpeczi Béla üdvözölte a kong­resszust a kulturális kormányzat nevében. Bevezető mondatai után így folytatta: “ A központi veze­tőség beszámolójával egyetértek és a határozati javaslatot is reálisnak tartom. Zord időket élünk, de ebben a zord időben is eredményesen, szín­vonalasan kell dolgoznunk. A kö­rülmények az ország gazdasági helyzetéből adódnak, de semmi­képpen nem ez az egyetlen tényező határozza meg a művészetek sorsát. Ugyanakkor még a mai helyzet­ben sem feledhetjük, hogy az el­múlt években újabb igények je­lentkeztek, új színházak, művészeti intézmények létesültek, énekkarok és zenekarok alakultak, nagysikerű filmek, színdarabok születtek. Ki­­szélesedett a művészetek hatásköre. A pesszimizmus tehát indokolat­lan. A közönség mind nagyobb vá­rakozással tekint a művészetek felé. A mozik látogatottsága emelkedő vonalat rajzol, a színházakba járó tömegeknél sincs csökkenés, a tele­vízió értékközvetítő szerepe is vi­tathatatlan. A hazai közvélemény és a művé­szetek viszonyát tehát lehet mérni. De a külföldről tapasztalható ér­deklődést is számottevőnek lehet tekinteni. Ez a kulturális fórumon nyilvánvalóvá vált. A magyar kultúra gazdag, színes. A koncertélet változatos, a könyv­kiadás széles körű. Abból a tényből, hogy gazdasági és (ebből következően) kulturális stagnálás van, semmiképpen nem lehet arra következtetni, hogy a magyar művészet leértékelődött. Ez „öngyilkos” magatartás. Ugyan­is, ha őszintén feltárjuk az elmúlt évek eseményeit, akkor, sajnos vi­lágosan kirajzolódik: az 1968-as gazdasági reform után túlságosan sok idő telt el, amíg a művészeti életben is megindult a struktúra változása. Közel 15 esztendőnek kellett el­telni ahhoz, hogy a kulturális terü­leten is megmozduljon valami, így a lépéshátrány jelentős lett. Meg­változott a közönség ízlése, ha úgy tetszik átalakult a kultúra „fo­gyasztásának” szokásrendszere és ezeket a változásokat a művészetek háza táján nem vettük észre időben. A művészetek sajátosságait kell figyelembe venni ezen a téren, hi­szen itt nem olyan gyorsak a válto­zások, mint az élet más szférájá­ban. Emberform­áló művészet 1984-től már világos távlatokat vázoltunk. A szocialista művészet­politika mindig nagyra értékelte a művészet emberformáló, értékköz­vetítő szerepét, a kellemes, kultu­rális közéletet teremtő légkört. A magyar közvélemény a művésze­tektől politikai, ideológiai orientá­lódást, összetett jellegű útmutatást vár. .. .A kommercializálódást sokan szidják. A giccs azonban nemcsak bizonyos bazárboltok, trafikok ki­rakataiban jelentkezik, hanem pél­dául az ízléstelen vendéglátóipari műsorokban és még sok helyen. Mindez állami intézmények irányí­tása, felügyelete alatt! Ezért meg kell növekednie a társadalmi ellen­őrzésnek. A művelődési miniszter ezt kö­vetően részletesen beszélt arról, hogy az 1980-as évek elejétől kezd­ve 20—30%-kal nőtt az állami tá­mogatás, de ez sajnos nem elegen­dő. Ide kapcsolódik, hogy a már em­lített kommersz „művészet” gyak­ran azzal az indokkal jelentkezik, hogy ezt igényli a közönség. De ez nem bizonyított! Arra kell töre­kednünk, hogy az állami dotáció ne általános intézményi, hanem produkció-dotáció legyen. Rendet kell tenni — és nem ad­minisztratív eszközökkel, hanem a valódi értékek felmutatásával — a képzőművészet, a színházművészet területén és a kultúra minden ágá­ban. Köpeczi elvtárs Diderot szavai­val fejezte be nagy tapssal fogadott felszólalását: „Az ember azért született, hogy meditáljon és cselekedjen.” * A kongresszus második napján, december 17-én a vitával folytató­dott a munka. Ezen a napon részt vett a kong­resszus munkájában Gáspár Sán­dor, a SZOT elnöke, valamint Knopp András, az MSZMP KB osztályvezető-helyettese. Az MSZSZ főtitkárának szó­beli kiegészítésében is elhangzott, hogy áru-e a kultúra? A második kongresszusi nap hozzászólásaiban is ez a gondolat vetődött fel, több nézőpontból. A nevező azonban közös volt. Nevezetesen az, hogy a művészek soha nem tekintették és nem tekintik árunak a megkínló­dott, a katarzis felszabadító érzését nyújtó alkotómunkát, annak ered­ményeit. Zenészkollégánk, Nyári Rezső is szót kapott. Elmondta: —­ A IX. kongresszus határozatának a ze­nészfoglalkoztatásra vonatkozó út­mutatásait, sajnos nem sikerült megvalósítani. Mintegy 22%-kal csökkent az állandó szerződésben dolgozó muzsikusok száma. Azonban a nagyarányú leépítés csak részben indokolható a gazda­sági okokkal. A foglalkoztatás csökkenése nemcsak a népi zené­szekre vonatkozik, egyre erőtelje­sebben érinti a tánczenészeket is. Ettől a folyamattól vált ma a ven­déglátóipari zeneszolgáltatás szür­kévé, egysíkúvá. A zenés helyeken az egyszemélyes zenekarok, a bil­lentyűs hangszeresek uniformizáló­dott hangzása fogadja a vendégeket, így nem lehet a zene forgalomnövelő tényező. Beszűkültek a külföldi munka­­vállalás lehetőségei is. A kiút, vagy talán az egyik lehetőség az lenne, ha a foglalkoztatókat, munkálta­tókat érdekeltekké lehetne tenni abban, hogy színvonalas zenét szerződtessenek. Ha a szórakoztatás része a mű­vészetnek, és a szórakoztatásnak része a vendéglátóipari zene, akkor a gyakorlatban is el kell ismerni: csak az együttesek sokszínűsége nyújthat értékes produkciót. Nagy derültséget keltett, amikor Nyári Rezső elmondta, hogy lét­számcsökkentés címén lényegében a világ drámairodalmának gyöngy­szemeit is fel lehetne olvasni a színházakban. Hiszen Shakespeare szavai értékesek lehetnek egyetlen színész előadásában is. Erre az ab­szurdumra mégsem gondol senki. De miért gondolják, hogy egy ze­nész pótolni tudja a zenekari hang­zást? Támogatni kellene tehát azokat, akik nagyobb létszámú zenekaro­kat kívánnak foglalkoztatni. * A kongresszuson közel ötven küldött kért szót. Néhányan írás­ban adták be véleményüket. Végül Simó Tibor főtitkár fog­lalta össze a két nap vitáját, majd a küldöttek elfogadták a központi vezetőség írásos beszámolóját, az ehhez kapcsolódó szóbeli kiegé­szítést, a számvizsgáló bizottság jelentését és a következő fél évtized feladatait rögzítő határozatot. A konstruktív, politikailag jó hangulatú kongresszus megválasz­totta a központi vezetőséget, a számvizsgáló bizottságot, valamint a SZOT XXV. kongresszusára de­legált művészeket. A Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke ismét Vass Imre lett. A főtitkár Simó Tibor. Alelnök: Gács Rezső (Rodolfó), Szécsényi Ferenc, Szabó Iván, Eg­­ressy István, Horváth Sándor, Zsurzs Éva, Lukács Ervin. Összeállította: Krizsik A. Fotó: Mezey B. Köpeczi Béla művelődési miniszter, Simó Tibor, az MSZSZ főtitkára és Voksán József, a pedagógus szakszervezet főtitkára a kongresszus szünetében Sztevanovity Zorán hozzászól A zenészek küldöttei Eszmecsere a szünetben SZÓRAKOZTATÓ ZENÉSZEK 5

Next