Szórakoztató Zenészek, 1987 (28. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 1. szám

Legutóbbi — decemberi — szá­munkban hosszabb cikkben írtunk arról, hogy az OSZK munkaérte­kezletek időről időre követik egy­mást. Az ilyen zenészgyűlések meg­rendezése nem feltétlenül kötődik valamely évszakhoz, hanem szer­vezésük akkor indokolt és célszerű, amikor az adott megyében felgyü­­lemlenek a mondanivalók. A nyomdai átfutási idő és az eb­ből fakadó lapzárta miatt, érdem­ben csak a kecskeméti és bajai zenészértekezletekről szólhattunk e hasábokon, de most ismételten le­írjuk: rendkívül hasznos volt leg­nagyobb megyénkben a kettős munkaértekezlet megszervezése — egy napon. Az útiköltségek miatt Bajáról — és környékéről — viszonylag ke­vés zenész jelent volna meg a kecs­keméti gyűlésen, így viszont—mint megírtuk — az érdeklődés megle­hetősen élénk volt mind a két hely­színen. Ez mindenképpen a jó szer­vezést dicséri! Ugyanakkor a baranyai zenész­gyűlésen csak mintegy­­ negyvenen jelentek meg az állandó szerződés­ben dolgozó zenészek közül. Már­pedig a mindennap, jobban mond­va minden este munkába induló muzsikusok száma Baranyában kö­zel van a 200-hoz. Mint kiderült, a munkaértekez­let híre, időpontja jórészt „szájha­gyomány” útján terjedt Pécsett, és­ így semmi csodálnivaló nincs a viszonylagos érdektelenségen. Már nem egyszer bebizonyosodott, hogy nagy létszámú részvételre csak ak­kor lehet számítani, ha az állandó szerződésben lévő szórakoztatóze­nészek valamennyien meghívót kap­nak. Ez a módszer kétségtelenül növeli a kirendeltségek postakölt­ségét, de az is biztos, hogy a sikeres munkaértekezletek akkor „kifize­tődőek”, amikor a résztvevők szá­ma erősen megközelíti a foglalkoz­tatott zenészek létszámát. Magya­rán: nem lehet mindent a kiadás­bevétel szabályai szerint értékelni. Sajnos nem hagyhatjuk figyel­men kívül a pécsi munkaértekezlet kapcsán, hogy az előkészítés utolsó szakaszában, a zenészgyűlés előtt négy nappal, szívinfarktussal kór­házba került Hidasy Sándor, a me­gyei szórakoztató zenész szb-titká­­ra. E helyről is gyors felgyógyulást kívánunk neki. A pécsi értekezlet pozitívuma az volt, hogy az ott felvetődött elvi foglalkoztatási problémák, a vita után konkrét szerződtetési kérdé­sekké váltak. Ugyanis a megyei vendéglátó vállalat és a kirendelt­ség képviselői több zenés üzlet 1987-es zeneszolgáltatását tárgyal­ták meg, zenekarokra és nevekre „lebontva”. A zenészközvetítés új útjainak, a menedzselő tevékenység különböző módszereinek kereséséhez is jó ta­lajt biztosított ez az előprolongá­­ció, hiszen a pécsi kirendeltség nagy segítséget kapott azáltal, hogy az OSZK igazgatóhelyettese, Szir­mai László vezette a tárgyalást, így Gerber Jenő, a Baranya Megyei Vendéglátó Vállalat igazgatója és munkatársai „egy az egyben” ta­pasztalhatták: az OSZK követke­zetesen kipróbálja, kutatja az új tí­pusú zenészközvetítés különböző le­hetőségeit. Mindezt a tevékenységét — és nemcsak Pécsett — természetesen a szakszervezeti érdekvédelem és képviselet figyelembevételével vég­zi, de itt azonnal hozzá kell tenni, hogy a szakszervezeti mozgalom ma már minden ágazatban és terü­leten azokat védi és azok mellett áll ki, akik egyértelműen felismer­ték: végérvényesen lejárt az elvte­len és frázisokba burkolózó érdek­­védelem kora. Ahogy a divatos szlogen mondja: az érdekképviselet és -védelem értékközpontúvá vált. A salgótarjáni munkaértekezletet jól szervezett felmérés előzte meg. Kazári Jolán, a Nógrád megyei kirendeltség ve­zetője feltérképezte, majd az SZMT segítségével gépkocsival végigutaz­ta a kiszemelt zenés üzleteket, így jutott el olyan kis településekre is, mint Ipolytarnóc, Litke, Mihály­­gerge, Karancskeszi, ahol az alkal­mi zenés rendezvényeket, illetve az ott működő muzsikusokat láto­gatta meg. De gondja volt arra is, hogy a Tarján után következő má­sik nagyobb város, Balassagyar­mat zenészeit is felkeresse az Ipoly­­ban és a Balassa étteremben. Ezen felül valamennyi, szerződésben lé­vő szórakoztatózenész a lakására kapott meghívót a munkaértekez­letre. Ennek ellenére az érdeklődés meglehetősen lanyha volt. — Elszoktunk mi már a gyűlé­sektől — mondotta bajusza alatt egy népizenész. Arra célozva, hogy bizony az utóbbi években megrit­kultak a munkaértekezletek ná­lunk. Ugyanakkor a kirendeltségveze­­zetői beszámoló után Gabora Ká­roly szb-titkár őszintén mondta a megjelenteknek: — Nem keseregni és nem fanya­logni kell. Nem a sült galambot várni, és nem demagóg módon, alap nélkül követelőzni. Hanem? Megbecsülni a munkahelyeket, al­kalmazkodni a gazdasági szorítók között dolgozó vendéglátóipari ve­zetők igényeihez. Gabora Károly afelől sem ha­gyott kétséget, hogy a helyi szóra­koztató zenész stó és az OSZK kirendeltsége tisztában van azzal, hogy egy zenészgyűlés nyilvánva­lóan nem oldja meg a Nógrádban is fellelhető foglalkoztatási gondokat, de a megoldásra váró kérdések egy részére igenis választ talál egy szak­­szervezeti jellegű gyűlés, még ha nem is azonnal. — Mindenképpen együtt kell gondolkodnunk a vendéglátósok­kal — mondta a titkár —, hiszen egymás között be kell vallanunk, hogy olykor-olykor mi, zenészek is hozzájárulunk valamely üzlet forgalmának csökkenéséhez a sok szünettel, az italozással, az erősza­kos „asztalozással”. De azt is határozottan hirdet­nünk kell, hogy a zenészek többsé­ge ma már ösztönösen, vagy tuda­tosan alkalmazkodik a megválto­zott igényekhez... Az alkalmaz­kodás megnyilvánulhat például ab­ban, hogy amennyiben a vendég­­forgalom úgy kívánja, úgynevezett „déli sörzenére” is zenélnünk kell, mert az üzlet(ek) érdeke egybeesik a zenész(ek) érdekeivel. A Zeneművészek Szakszervezete politikai munkatársa, Gyimesi László tárgyilagosan vázolta mind­azokat az érdekvédelmi és érdek­­képviseleti intézkedéseket, eredmé­nyeket, konkrét terveket, amelyek folyamatosan érvényesek és meg­valósulnak a szakszervezeti mun­kában. E tevékenység lényege, hogy a Zeneművészek Szakszerve­zete, a mai viszonyok reális elem­zésével minden esetben a lehetősé­gek határaihoz jut el. Öncélú, és ma még megvalósíthatatlan elkép­zeléseket nem támogat, felesleges ütközésekbe nem bocsátkozik, azonban a realizálható kéréseket támogatja. A kamatmentes kölcsönről és egyéb kedvezményekről szóló tá­jékoztatást e zenészgyűlés résztve­vői szinte ámulva hallgatták. (Saj­nos, nem az első eset, hogy a mint­egy három éve létező kölcsönfajtá­ról munkaértekezleteken értesül­nek a muzsikusok, jóllehet újsá­gunk is már több ízben írt erről részletesen.) Salgótarjánban is az volt a leg­főbb tanulság, hogy a munkaérte­kezletek számtalan félreértést, szer­ződtetési anomáliát, bérkérdést tisztáznak. A helyi szervezés esetle­ges határozatlansága miatt azon­ban a kérdésekre megszülető vála­szok, ha nem is pusztába kiáltó szavak maradtak, de a gyér részvé­tel miatt kevesekhez jutottak el. Az érdeklődést és a résztvevők számát tekintve, a Hajdú-Bihar megyei szórakoztató zenészek debreceni gyűlése a sikeresek közé számítható. A fel­szólalások többsége is pozitív volt olyan értelemben, hogy egyéni sé­relmek nem tupírozódtak fel köz­üggyé, mert a gondolatok a ven­déglátóipari zene általános kérdé­sei körül forogtak. Természetesen ezzel semmiképpen nem kérdője­lezhető meg az a valamennyiünk­ben létező emberi tulajdonság, hogy bizonyos helyzetekben a saját egyéni gond látszik mindennél fon­tosabbnak. A debreceni értekezlet egyszerre jó, és ugyanakkor kedvezőtlen tényt felvető témája volt a tagdíj­morál jelenlegi helyzete. Jó volt, hogy ilyen plénum előtt is kemény, önkritikus mondatok hangzottak el, ugyanakkor sajnálatos, hogy a szakszervezethez kötődő szálak e fontos szövete nem túl erős a cívis város vonzáskörében. A foglalkoztatási gondok ag­gasztó méreteket itt még nem öltöt­tek. 1987 elején azonban bizonyos átcsoportosításokra került sor, és ez már néhány zenekart érintett. Azt senki nem vitatja, hogy a munkáltatók joga (új és megha­tározott ideig tartó zenészszer­ződések esetén) néhány személy­­csere, de a bonyodalmak akkor kezdődnek, amikor a másik zenés üzletbe szerződő muzsikus számá­ra (ugyanannál a vállalatnál) nem az előző üzlet bérkerete áll rendel­kezésre. Egy-két évvel a nyugdíjazás előtt álló zenész esetében az ilyen bér­­csökkenés létkérdés, hiszen ismere­tes: az aktív évek bérszínvonalá­nak mértéke meghatározó a nyug­díj megállapításánál. Havellant Gyula, a megyei kiren­deltség vezetője olyan tájékoztatót adott a megjelenteknek, hogy azok kerek egész képet kaphattak a szak­ma megyei helyzetéről. A már említett tagdíjmorált nem számítva, az összetartozás számta­lan apró jelét lehetett tapasztalni a munkaértekezlet után. A zenészek beszélgető csoportokra, lelkesen vitázó „triókra, duókra” bomlot­tak, és a mélyebb gyökerű debrece­ni zenészhagyományok, a jóleső muzsikusbeszélgetések hangulata áradt szét az SZMT épületének folyosóin. — Csak azt a sok bélyegelmara­dást tudnám feledni! — sóhajtott föl az szb gazdasági felelőse, már a kirendeltség irodahelyiségében. Eb­ben a mondatban az a szilárd elha­tározás is tükröződik, amit ezek­ben a hetekben az egész szakszer­vezeti bizottság hangoztat: Legkésőbb 1987. első negyedévé­ben rendbetesszük a Hajdú-Bihar megyei szórakoztató zenészek tag­díjügyeit, hogy ez is demonstrálja hovatartozásunkat. Az 1986-os munkaértekezletek sorát Székesfehérvár zárta. Mint arról már decemberi számunkban előzetes hírt adtunk, a Fejér megyeiek úgy gondolták: összekötik a zenészgyűlést egy bi­zalmiaknak szervezett fejtágítóval. Hasonlóra már Tatabányán, Bé­késcsabán és Kaposvárott volt példa, így a székesfehérvári munkaér­tekezlet másnap bizalmi-testületi üléssel, egyfajta politikai, szakszer­vezeti kérdezz-felelek játékkal foly­tatódott. Először azonban a munkaérte­kezlet hangulatát idézem fel. Első napirendi pontként Zombik Lajos szb-titkár emlékeztetett a mű­vészeti szakszervezetek X. kong­resszusára és annak a szórakoztató zenészeket is érintő megállapítá­saira. Az általános és fontos elvi tájékoztató után a konkrét helyi ügyekre tért át. Fejérben a tagdíj­morál nem rossz, a kirendeltséggel az együttműködés erőteljes fellen­dülésben van. (Együtt szerveznek körutakat a megyében, és negyed­évenként meglátogatják a zenésze­ket és a munkáltatókat.) A szerve­zettség mintegy 85%-os. Ezen javí­tani kívánnak. A segélyek elosz­tása tervezett, szervezett. Gondos mérlegelés előzi meg a segélyezésre jogosultakról történő döntést. A zenészújság előfizetése példaszerű. Az állandó foglalkoztatásban dolgo­zó muzsikusok valamennyien olvas­sák lapunkat, de érdeklődnek más szakszervezeti sajtótermék iránt is. Zombik Lajos beszámolója után Für György kirendeltségvezető be­számolója következett. Első mon­dataiban az időjárás iránti sajnál­kozását fejezte ki, mert a havas­­szeles­ hideg idő miatt csúszóssá váltak az utak, így a vártnál keve­sebben utaztak be Fehérvárra pél­dául Dunaújvárosból. A kirendeltségvezető is először az általános gazdasági témákra tért ki, majd a megyei helyzetet vá­zolta. Hatvan zenés üzlet van Fe­jérben, és ezekben 118 muzsikus dolgozik. Tizenegy népi zenekarról tett említést, de zenekar alatt ér­tette a hegedű-cimbalom összeállí­tást is. A tánczenészek száma mint­egy ötven, és kategorizáltságuk aránya a népi zenészekéhez képest kedvezőtlen. Az átlagbér — mind­két műfajt összevonva — 205 Ft körül van. Négy, állandó szerződésben lévő lemezbemutató is dolgozik a me­gyében, de az alkalmi diszkós fog­lalkoztatás terén túltelítettség van. Több az eszkimó, mint a fóka. Szinte már csodaként emlegetik a helyi zenészek az Ősfehérvár öt­tagú cigányzenekarát. Mi tagadás, az összeszokott banda méltó a való­di kávéházi hangulatot árasztó, ide­­genforgalmilag is kedvelt üzlethez. Dicséret érte a megyei vendéglátó vállalatnak, ahol tudják: a jó zene (népi és tánczenében egyaránt) be­hozza, vagy behozhatja a közön­séget. Ugyanakkor Für György azt is megjegyezte, hogy valamennyi me­gyei munkáltatónál egyre fokozot­tabban játszik szerepet a zenei kva­litásokon túl a muzsikusok emberi magatartása. Van néhány zenész, aki még ma sem veszi észre, hogy a naptár nem 1960-at, hanem 1987-et ír. Ilyen és hasonló kérdéseket érin­tett felszólalásában Gyimesi László is, a Zeneművészek Szakszervezete politikai munkatársa, aki az embe­ri tényezők jelentőségének vázolá­sa után részletesen kitért a szak­­szervezeti jogok és jogosultságok ismertetésére. Majd — mint szinte valamennyi munkaértekezleten — itt is felhívta a figyelmet mindazok­ra a kétségtelen eredményekre, amelyeket az elmúlt néhány eszten­dőben ért el a szakszervezeti moz­galom a muzsikusok érdekvédelme területén. A munkaértekezletet követő na­pon az OSZK egyik vezető mun­katársa tartott tájékoztatót a me­gye szórakoztató zenész stb-jének és a bizalmi testületnek. Fő téma az OSZK helyzete volt, különös tekintettel a megváltozott gazdasá­gi környezetre, valamint a korsze­­rűsödési folyamat, a megújulási készség, vagyis a tervek, elképze­lések felvázolása. Az idő viszonylagos rövidsége miatt minden kérdést nem lehetett érinteni, de mind a munkaértekez­let, mind a jól sikerült mozgalmi nap egyértelműen felszínre hozta: a Fejér megyei szórakoztató zené­szek túlnyomó többsége sem szak­mailag, sem közéleti érdeklődés szempontjából nem akar leragadni a tegnapban, de még a mában sem. Az egy esztendővel ezelőtt meg­választott és határozottan fiatalos lendületű szb-titkár, meg a bizalmi testület fokozódó érdeklődése egyik fő biztosíték a szakszervezeti munka megélénkülésére Fejér­ben (is). A munkaértekezletek sorát 1987- ben Miskolc, Győr, Szeged folytat­ja. E zenészgyűlések lapunk zárta­kor folynak, a róluk szóló tudósí­tásokat áprilisi számunkban kö­zöljük. Krizsik Alfonz Folytatódnak a munkaértekezletek SZÓRAKOZTATÓ ZENÉSZEK — rizs — 3 Vázlatos portré egy szb-titkárról Úgy alakultak a dolgok, hogy Vas megyében a közelmúltban sze­mélyi változás történt az OSZK- kirendeltség élén. Az ilyen változás óhatatlanul bi­zonyos zökkenőkkel jár(hat), hi­szen az új, megfelelő kirendeltség­vezető kinevezéséig eltelik egy bi­zonyos idő, ugyanakkor az átme­neti helyzetben is valakinek fele­lősséggel kell ellátnia és áttekinte­nie az időszerű zenész-közvetítési feladatokat. Természetes volt tehát az OSZK igazgatóságának az a reagálása, hogy az átmeneti időszakban olyan személyt bízzanak meg a szombat­­helyi kirendeltség irányításával, aki a papírforma szerint becsület­tel helyt áll e poszton. Így történt, hogy a Zeneművé­szek Szakszervezete egyetértésével, közel három hónapig Darvas Vil­mos (képünkön), a Vas megyei szó­rakoztató zenészek szakszervezeti bizottságának titkára volt a meg­bízott kirendeltségvezető „Sava­riában”. Ennyi tulajdonképpen maga a hír. De most, hogy Darvas Vili ismét „csak” az Isis Hotel közkedvelt prímása, és „csak” szb-titkár — ugyanis Bartók László személyében már új kirendeltségvezető irányítja a szórakoztatózenészek közvetíté­seit — egyértelműen leírhatjuk: a majdnem negyedévig tartó megbíza­tást Darvas elvtárs nemcsak becsü­lettel látta el, hanem mintegy fel­nőtt a feladathoz. Nem véletlenül jegyezte meg a Zeneművészek Szakszervezetének politikai munkatársa: — Hajlamosak vagyunk arra, hogy gyakran szkeptikusan ítéljük meg a mozgalmi életet. Az élet azonban szerencsére sokszor ki­gyógyít ebből az állapotból, ami­kor azt tapasztalhatjuk, hogy bi­zonyos helyzetekben, váratlan szi­tuációkban, szinte addig rejtett energiák szabadulnak fel egyes tisztségviselőkből. Ilyen eset volt a szombathelyi, amikor Darvas Vil­mos nem csupán elvállalta az át­meneti irányítást Szombathelyen, hanem meglepően gyorsan átlátta a legfontosabb tennivalók lényegét. — Melyek voltak ezek a tenni­valók? — kérdezem a megfontolt, halkszavú muzsikust. — Mindenekelőtt az, hogy — év vége felé közeledve — megőrizzük a zenészfoglalkoztatás szintjét, át­mentsük a kialakult helyzetet 1987-re. Ez bizony nem volt könnyű! Nekem arra is vigyáznom kel­lett, nehogy bárki is csak a cigány­zenészek elhelyezőjének tekintsen, hanem zenészek és a munkáltatók is azt érzékeljék: a Vas megyei szórakoztató zenészek ügyeit pró­bálom intézni, függetlenül a mű­fajoktól. .. Darvas Vilmos egyébként már hatéves korában tanult hegedülni édesapjától Körmenden. 18 évesen alakította első zenekarát Balaton­­füreden, az akkori Aranycsillag Hotelben. Soha nem voltak prímásallűrjei. Most is szinte könyörögve és kö­vetkezetesen megkért, hogy amen­­­nyiben bármit is írunk róla e lap­ban, mindenképpen említsük meg név szerint jelenlegi zenekarának tagjait. Mint már említettem, a szom­bathelyi szb-titkár munkahelye az Isis Hotel étterme. A nemrégiben korszerűsített étterem szerves része a Darvas-féle zenekar. Ennek tag­jai: Horváth Pál cimbalmos, Kan­csó Zoltán brácsás, Horváth Károly bőgős. Ez az összeállítás már 6 éve érvényes. (A cimbalmos már más­fél évtizede tagja Darvas Vilmos együttesének.) Már 25 alkalommal voltak külföldön, többek között Jugoszláviában, N­SZK-ban, Auszt­riában, Franciaországban, Svájc­ban. További sikereket kívánunk Dar­vas Vilmosnak és zenekarának.

Next