Zenelap, 1890 (5. évfolyam, 1-23. szám)

1890-01-10 / 1. szám

4 Z­E­N­E­L­A­P — ebből levonva összes kiadásainkat, például 170,000 forintot; ime marad tiszta 21,100 frt készpénz, mint fölösleg, mely átvihető az 1890. esztendőre s mely megvan, rendelkezésre áll; — — ha igy beszélne a félhivatalos közlemény, ki-ki belátná, hogy ez czáfolatot nem tűrő, örven­detes igazság, a­milyent hirdetnie az intendánsi vagy igazgatói hivatalnak már saját dicsősége érde­kében is kellene, de a közvélemény megnyugtatása s illetőleg a deficitek kiheverése végett is üdvös volna. Ellenben a tény az, hogy a kommüniké ilyen számadást bocsát közre: bevétel volt 170 ezer stb. forint, napi kiadás pedig 9900 stb. forint; t. i. a múlt évben, 11 hónap alatt; kellene tehát (ha egyéb kiadási vagy bevételi rovat nem léteznék), 160 ezer és egyszáz forintnak, mint tiszta jövedelemnek, az opera pénztárában kéznél lennie. Fájdalom (s ezért kértük olvasóink szíves elnézését), e pillanatban ne­künk, a hivatásunknál fogva érdeklődő szaklapnak, sem állnak rendelkezésre a mérleg összes és hiteles adatai, tehát még mi sem látunk a dolgok mélyébe — hát még a nagy közönségnek, melynek még annyi alkalma sincsen helyes ítéletet formálnia, ho­gyan beköti a szemét egy-egy félhivatalos!! Mert az még nem virtus : azt mondani, hogy „kevesebbet költöttünk, mint elődünk, tehát még van 21 ezer forintunk.“ Ha költöttünk is ennyivel kevesebbet, tehát 170 ezret, de például csak 150 ezerre rúgott a vagyonunk: bizony ez tiszta 20 ezer forint deficit, nem pedig 21 ezer forintnyi „felhasz­nálható“, még „rendelkezésre álló“ készpénzösszeg. Pedig alighanem így áll a dolog , mert különben az intendánsi hivatalnak az említettük világos számadás elhallgatásával az ily gyanút felébresz­teni és tényleges örvendetes eredmény származásá­nak módját eltitkolni, ismételjük, már saját nép­szerűsége érdekében sem lett volna szabad. Mindez olyan világos, mint a kétszerkettő. Pedig, a­mit elmondtunk, az csak egy baj. (Igaz, hogy többel is fölér.) Hanem három a magyar. Van a kommünikének másik bibéje is : az, hogy 1888. októberétől számítja az uj érát, mivel ekkor kezdődött az uj igazgatóság; ekkor már, mint mondja, hirtelen és igen nagy mértékben apadtak a kiadások. Miért nem kezdi tehát a kimutatást 1887. októberével, hogy az új igazgatóság működését va­lósággal egészen párhuzamosan látnák a régivel? (akkor aztán teljes 12 hónapot kaphattunk volna mind a régi, mind az új vonalon.) az összehason­lítás csak így méltányos. De sőt még így sem. S ez a harmadik, és legnagyobb mulasztása, szervi hibája ama félhivata­los közleménynek. A napnál világosabb, hogy a polgáriasult ember nemcsak a tüneményeket, hanem ezek okait is akarja ismerni, a­mi nélkül nem al­kothat helyes ítéletet; ha tehát művészeti intézet feje azt akarja, hogy működését elődével érdem szerint összehasonlítsák: nem elég csak takarékos­ságára hivatkoznia, hanem ki kell mutatnia azt is, hogy takarékossága csakugyan érdem volt, melynek művészeti oldalán a serpenyő nem sülyed le; még azt sem elég hirdetni: „én uj darabokra csak eny­­nyit fordítottam, míg elődöm kétszer annyit paza­rolt,“ mert hátha a megszorítás épen káros volt? vagy hátha például az előd által tetemes költséggel kiállított uj dalmű aránylag jobban gyümölcsöz az új igazgató alatt, mint az emez által szűkmarkúan kiállított darabok — a­mikor a „takarékosság“ eré­nyét csak a türelmes papír magasztalja. — Sok ily példával igazolhatnék annak ódiumát, hogy a félhi­vatalos értesítés kibocsátója az ügynek és a köztu­datnak nem tett jó szolgálatot, oly hézagos és úgy látszik, nem jóhiszemű közleménynyel, tehátl ugye­­gy legfölebb a nem­ gondolkozó, taltóan tömeg előtt növekedett, de az ily okosó dicsőség hajhászása az oly magas hivatalt csa­k lealázná. Levelezés. Kecskemét, 1889. decz. végén. A helybeli művészeti viszonyok lanyhán fejlőd­nek, a tulajdonképi művészetből vajmi csekély jutott nem,“ szólt önmegadón Miska. „Az ur egészségére­, éljen!“ s fenékig ürítette poharát. „No, most ülj ide mellém,“ szó 14­. egész jóaka­rattal Schubert, „hadd igyunk és él. .jü­nk együtt.‘‘ „Jaj uram, húzódozott a huszár, a ki csak a, báró meg a kisasszonyok német dalprodukczióira gondolhatott, „nem tudok ám énekelni!“ „No-no, de ezt csak tudod!“ fogta meg a zeneköltő, s rákezdett az ebéd előtt lekapott nótára. „Hiszen ez a Bátori czigány nótája!“ tört ki örömmel Miska, „hogy ne tudnám­ ilyent én neim egyet, de százat is tudok.“ „’Sz akkor rendben vagyunk“, mosolygott a művész, felbontotta a második üveget is: „éljen!“ töltött, és ittak. — „Ha iszom“, említette Miska, „csak úgy dűl a nóta belőlem,“ és úgy is­ten, miként beszéle, hogy Petőfivel szóljak. Schubert meg szorgalmasan perczegtette tollát, másolva, pa­pírra rögzítve a huszár egymás után ömlő dalla­mait ; észre sem vette, hogy emez nyár a harmadik, a negyedik üveget is felbontotta, —csak mikor az énekszó már lomhábbá vált, a dallamok egymásba kezdtek folyni: akkor pillantott fel érintetlen teli pohara mellől füvész; akkor látta, hogy öntudat­lan géppé váló társa, a­kinek a szokatlan és nehéz bor bizony fejébe szállt, székében hátra dőlve, csu­kott szemmel, álmodozva dudol tovább. „No, jó éjszakát“, nevetett Schubert, s most kezdte csak el a maga igazi teremtését: a hallott dallamok művészi variálását. — Sok ilyen magya­ros szerzeménye van ebből az időből. Este kilencz órakor, épen a „finis “-t irta Schubert az opusz végére: begördült a gróf családi batárja, hazaröpítvén a magas uraságokkal egy­szersmind a házibarátot is, Schönstein bárót. A gróf füttyent, nem jön elébe senki lámpával, ajtót nyitni. Még egy fütty, némi elégedetlen, hangos kommen­tárral — hát látják, hogy a huszár helyett a zene­költő siet elébük. „De kedves barátom! mi ez ?“ kérdi a gróf. „Hol van a Miska?“ „Már bocsánat, kegyelmes uram,“ nevetett Schubert, „kimerült a szegény, velem komponált, hát most viszonzásul én szolgálok ő helyette.“ És az egész lépcsőház csak úgy csengett a jóízű nevetéstől.

Next