Zenelap, 1900 (14. évfolyam, 1-30. szám)

1900-01-15 / 1-2. szám

Z­E­N­E­L­A­P A század elején. Minden ünnepet magasra törő, harsány zengzet nyit meg és emel hatásában. Az egyházi ünnepet a magasz­tos Tedeum, a profán jubileumokat a hazafias himnuszok vagy tüzes indulók hangjai teszik magasztosabbá. A merre mulattak az ó-év bezártával, bizonyára zeneszóval búcsúztatták a letűnt századot és zeneszó­val köszöntötték az újat. Az emberi érzelem kitörése tehát, midőn felmagasz­tosul, extázisba szárnyal, nem bírja hivebben, erősebben kifejezni magát, mint a zene hangjával. Ez az a beszéd, mely minden ideget egyaránt izgatni, minden érzést egyesíteni tud, egy isteni nyelv, melyet egyszerre ért meg és fog föl a világnak mindenféle ajkú népe. Annál jogosabb a jubiláló hangok között felnyilaló panaszunk : megbecsülték-e eddig az emberek azt a kin­cset, amint értéke megkövetelte volna ? Ezt a kincset, mely közös az egész emberi nemmel, mely ragyogott a primitív fűzfasípokban már akkor is, mikor az emberiség a czivilizácziónak még csak gyermekczipőit taposta, mely nemcsak az emberi szivekben él, de az egész termé­szetben, valamint az egész termézetet áthatja az éltető napsugár ? Oh nem. Éppen azért talán, mert mindegyik bin belőle, sokszor bár öntudatlanul, egy darabkával, éppen azért nem becsülték meg annyira, egyes jobbjainkat ki­véve, mint az természetes kötelességünk lett volna. S még ma is elég mostohán bánnak a zeneművészettel. Minden más művészet nagyobb erkölcsi elismerésre és társadalmi, meg hivatalos támogatásra lel, mint a zeneművészet. Főképen pedig mivelői. Mert hiszen ezek­nek érdemükhöz mért megjutalmazásában fejezi ki a nagy társadalom a művészet megbecsülését, úgy mint az Írókban az irodalomét. De nem esünk kétségbe. A század hajnalán a zenekultúra emelkedésének is hajnalát látjuk. Adja Isten, hogy ne csalódjunk. Szükséges azonban, hogy ennek tudata áthassa a zeneművészet aktív művelőit is. Rajtuk fog múlni leg­inkább az, hogy maguk által magát a művészetet meg­becsültessék és arra a piedesztálra emeljék, melyen más művészeti ágak állanak, legalább az erkölcsi elis­merés tekintetében. Hogy az operára az udvar és a törvényhozás útján a nemzet áldoz, hogy egyes kiválóbb zenészek nagy zenei alkotások nagy tetszésben és anyagi siker­ben részesülnek, az még nem eredmény. Sőt ez kivá­lóbbá teszi azt az általános szegénységet, melynek lán­­­­czait saját nemzeti zeneművészetünk hordja Mert az erkölcsi siker és anyagi jutalom ma is nagyrészt csak a külföldieket éri. Ha panaszkodhatunk az ipar terén a külföldi származás túlon­tól való fizetése miatt, még inkább panaszkodhatunk a­miatt, hogy legkevésbbé támogatja nálunk a társadalom a nemzeti zenekultúra fejlesztését, melyben igen sok helyen kimerülnek a czigányzene felkarolásával. A zene művelőinek szent feladata az, hogy érint­kezvén a társadalom különböző elemeivel, őket a zene nagy jelentőségének fölismerésére buzdítsák, a zene komoly megértésének és felkarolásának megnyerjék. Tőlük függ, hogy kölcsönös összetartással és munkával a maguk egyéniségének és az általuk képviselt eszmé­nek tekintélyt szerezzenek. Mert kitől várjuk a közön­ség magatartásának megfordítását, hidegségének felol­vasztását, szeretetének fölébresztését, ha nem azoktól, akik a zeneművészetnek hivatott apostolai, illetőleg kell hogy azok legyenek? Ne tekintsék zenészeink mester­ségnek a zenét, mely megadja a sovány kenyeret, ha­nem ideálnak, bálványnak , akkor nem fogja a közön­ség sem mesterségnek nézni. A viszonyok javulása reményében kívánunk baj­társainknak az új század küszöbén kitartást, lelkes re­ményt és boldogulást. Képeinkhez. Mint serdülő kis leány lépett be az országos zene­­akadémiába Szegheő Vilma, hol Pauli kiváló énektanárunk vezetése alatt nyerte kiképeztetését és alig 3 évi tanul­mány után el is végezte az operaiskolát, melynek évzáró vizsga előadásán hallotta a m. kir. operaház akkori geniális dirigense és igazgatója, Nikisek Arthur, ki rendkívül érdeklődött tehetsége és művészete iránt, egyúttal biztos kilátásba helyezve szerződtetését dalma­­színházunkhoz, mely akkor művészeti niveaujának tető­pontján állott. Ez időbe esett azonban Nikisek távozása, s így a fiatal művésznő kénytelen volt külföldre menni, hol tanulmányait Berlinben folytatta, s onnan mindjárt elszerződött egyik nagyobb német színházhoz, melyet rövid idő múlva felcserélt egy előnyösebbel, a weimari udvari színházzal. Utoljára a drezdai operaház en­­semblejében foglalta el az első drámai énekesnői állást. Hangja minden fekvésben kiegyenlített drámai soprán, gyönyörű magas regiszerrel. Intonácziója tiszta, biztos, fejhangjai meglepően szépek s igy nem csoda, hogy megnyerte a közönség tetszését és a sajtó egy­hangú elismerését. A honvágy azonban hazahozta őt s itt tárt karok­kal fogadták. A „Magyar színház“ volt oly szerencsés, hogy a kiváló művésznőt a maga részére megnyerte, annál is inkább, mert a színház vezetősége ez után operákra is ki akarjja terjeszteni hatáskörét. Legutóbb egy új oldalról volt alkalma közönsé­günknek őt megismerni, mint hangversenyénekesnőt, s bátran állítjuk, hogy itt is sikerült neki mindenkit elragad­tatni. Dalait oly ízléssel, annyi grácziával, temperamen­tummal, vagy mély benső fájdalommal énekli, — aszerint amint a költő azt előírja, — hogy Dienzl, hazai zene­szerzőnk ifjabb gárdájának egyike nem találhatott volna egy könnyen jobb interpretáló művésznőt, dalai részére, a Kubelik hangversenyen Egyik fő érdeme a bájos énekművésznőnek az is, mire mai nap igen kevesen szeretnek vállalkozni,­­­ hogy a fiatal hazai zeneszerzőket pártfogolja s művei­ket a nagyközönséggel ismerteti, a miért neki külön el­ismerés jár. Sokat ígérő pályáján továbbra is sok sok szeren­csét és babért kívánva reméljük, hogy minél többször nyílik alkalmunk az ambicziózus énekesnő művészeté­ben gyönyörködni és énekéről azt mondani, hogy: szívből jön és szívhez szól. Dienzl Oszkár pedig, a­kinek arczképét szintén bemutatjuk­­. olvasóinknak, nemcsak mint zeneszerző vívta ki magának az elismerő babérokat, hanem mint zongoraművész is ritka készültséggel interpretálja a nagy mesterek műveit. Az utóbbi években a legelőke­lőbb hangversenyekben működött közre és mint kar­mester szintén megmutatta azt, hogy alaposan képzett, tehetséges zenész, a­kitől még sok szépet várhatunk.

Next