Zenelap, 1904 (18. évfolyam, 1-28. szám)

1904-01-05 / 1. szám

4 Z­E­N­E­L­A­P előbbeni hangversenyein is feltűnt, megérdemelt ováczió­­ban részesült Pénzes Ilonka egy és fél évi tanulás után Chopin: „Nocturne“-ját játszotta el oly meglepő művé­szettel, mely felülmúl minden kritikát. Szép kíséretében is volt alkalmunk gyönyörködni, ifj. Lázár Szilárd, Beli­­czay: „Emlék Lapok“-at adta elő művészi érzéssel, szép technikával. Lovas igazgató többi tanítványai közül kitűn­tek még szép játékukkal: Rezek Márta, Kisfaludy Lipthay Mária és Ilona, Telléry István és Ilona, Adler Sárika, Schatz Irén, Wursching Elza, Eizinger Emma és Olga, Lázár Antónia, Pollák Gizella, Koch Margit, Hirschler Irén, Hugói Margit, Sommer Erzsike, Ziegler Katinka, Grauman Róza, Sárkány Géza, Izsákovits Péterke, Wolf Frigyes, Lovas Pali, Sommer Dezső stb. Ludányi tanárnő növendékei közül kiváltak: Stein Jenő, Barta Margit, Mándoki Ilona és László, Brück Jenő, Hedvig Irén, Szundy Angyalka, Hirsch Miczi és Ottó, Hirsch Lajos stb. Valent tanár növendékei közül különösen kiváltak: Machó József, Klein Győző, Nyári Károly, szépen játszott még Klein Manó, Goldmann Miklós, Hady Gyula, Frey Jolán stb. Kiss tanár növendékei közül feltűnést keltett mint művészi tehetség Engel Géza, szépen játszott még Meissner Stefánia. Neményi tanárnő tanítványai közül kitűnt Frühwald Emma kiváló szép, tiszta éneke. Rosenthal Mór zongoraművész január 8-án a Royal­­ban rendezendő estélyének műsora a következő: Beetho­­ven-sonata e-dur, Chopin-sonata b-moll, Rosenthal 10 Változat saját témája felett, Schubert Deux moments musicals, Poldini Humores­ :'A ütemben, Henselt Nocturne, Rosenthal Fapillons, Bécsi Carneval, Krauss-féle motívu­mok felett. Jegyek kizárólag Méry Béla zeneműkereske­­désében kaphatók. Andrássy-út 12. /own///vs//r * s v. / /ÍZ’/././'/,s//s,;s/*//*//*//*//*//,r//*//s//s//f//jr/yf//s//,v/*//*//*//*//*//*//f//*//*7/*7/s//j’//*4'f//f/*//*//*A ÚJDONSÁGOK Ipar Tisztelettel kérjük, szíveskedjék a „Zenelap'‘-ra, ha eziránt még nem létetett volna intézkedés, az elő­fizetési pénzt — legczélszerűbben postautalványlapon — szerkesztőségünkbe és kiadóhivatalunkba, Budapestre VIII. ker. Baross­ u. 81. elküldeni­­nek rovására. Az énekeseknek alkalmazkodniok kell a liturgikus cselekményekhez, miért is kizárandók a nők, ezek tehát nem bocsáthatók egyházi zeneka­rokba. Helyettük, a­hol soprán vagy alt hangra van szükség, fiuk alkalmazandók, mint az a régi időben volt. Kívánatos, hogy áhitatos és egyházi érzésű férfiak legyenek az énekkarban, miért is óhajtandó, hogy egyházi ruhát is viseljenek. (Magyarországon példa rá, hogy csak férfikar énekel, Pécs és a buda­pesti Szt. Szív templom kara.) Az orgonán kívül más hangszerek is alkalmaz­hatók ugyan, de a püspöki hatóság jóváhagyásával. Nem szabad azonban az Egyházba nem illő hang­szereket, mint a nagydob, réztányérok és csergők, meg harangjáték. Tilos, hogy fúvós zenekarok har­­sonázzanak a templomban. Profán zenekarokat a templomon kívül, körmeneteken szabad használni, de nem szabad profán darabokat játszaniuk, hanem egyházi énekekeket, melyekre külön be kell őket tanítani. (Budapesten az utóbbi években — igen jó sikerrel — több körmenetről már letiltották a katona­bandák csinnadrattáját és egyházi éneket adnak elő.) A közbejátékok és a hosszú előjátékok megen­­gedhetetlenek. Végül a pápa elrendeli, hogy a papnevelő inté­zetekben az egyházi éneket különös gonddal tanítsák és műveljék.­­ (—) A magyar honvédzenekarok tudvalevőleg most vannak alakulóban. Míg a közös hadseregben majd min­den ezrednek van zenekara, addig a honvédezredekné csak minden negyedik ezrednek jut egy-egy zenekar Hogy a közös hadseregbeli zenekarok nem fektetnek va­lami nagy súlyt a magyar zene művelésére, az nyilván­való. Épp ezért már rég szükség volt oly intézkedésre, amely fejleszti, előbbre viszi a honvédzenekarok ügyét. ----------Ez irányelv követése miatt üdvözölhetjük Nyiry Sándor honvédelmi minisztert, a­ki a közelmúltban ren­deletet adott ki ebben az ügyben, melyről következőkben értesülünk : „Nyiry Sándor honvédelmi miniszter rendeletet adott ki a honvédzenekarok szervezése, kiegészítése tárgyában. Régi ügy ez a honvédelmi minisztériumban. Hosszú időn keresztül tanulmányozták a dolgot részint tapasztalatok, részint számítások alapján. A rendelkezés intézkedik a zenekarok létszámáról, az intézmény fentartására szolgáló pénzalapról, jövedelmekről, a zeneszerző díjak, jutalékok felől, a mozgósítás esetén való teendőkről stb. Talán vala­mennyi között legérdekesebb a kiképzésre vonatkozó pont, a­mely a következőleg szól: A zenekarok kiképzé­sénél első­sorban a katonai szempontok legyenek irány­adók, e mellett azonban minden rendelkezésre álló esz­közzel oda kell hatni, hogy a honvédzenék egyébként is megfelelő művészi színvonalra emeltessenek. A magyar zenekultúra fejlődése érdekében kívánatos, hogy a hon­védzenekarok a magyar zenét kiválólag műveljék, miért is nagy figyelem fordítandó a régi, valamint az újabb kiváló magyar indulókra és más magyar zeneművekre. A rendelet azt meghagyja a zenekaroknak, illetőleg az ezekre felügyelő tiszti bizottságoknak, hogy a hangsze­reket magyar hangszerkészítőnél vásárolják.“ Valóban örömmel tölt el bennünket a honvédelmi miniszter ezen üdvös rendelkezése, mert a magyar zene­kultúra szép támaszt nyer ez intézkedéssel. Mint halljuk, a pécsi 19 honvéd-gyalogezred parancsnoksága az első lépéseket megtette már az ezred zenekarának szervezé­séhez. (…) A királyi várpalota részére szükséges fejedelmi zongorák készítésével Thék Endre bútor-, zongora- és épületmunkák gyára bízatott meg. A legfényesebb dia­dalok egyike az, melyet egyrészt a magyar ipar újdon­sága, különösen azonban új iparágak meghonosítása terén föl tudunk mutatni. A fejedelmi zongorák a kígyótéri Klotild-palotában vannak kiállítva s ünnep és vasárnapon át is megtekinthetők. Thék Endrének nagy kiterjedésű gyára különböző osztályaival részvénytársasággá alakult 2, 500.00 korona teljesen befizetett tőkével. Különös fela­datául tűzte ki magának a gyár a magyar zongora­gyár­tás meghonosítását s ezzel kapcsolatosan a külföldi ki­váló képességek átalántását a magyar erőkbe. A jó hír­névnek örvendő gyár eme nemes törekvése az illetékes körök és a hivatott tényezők pártfogását minden tekin­tetben kiérdemelte, nemcsak az említett nemes törekvése révén, hanem azzal a szép eredménynyel is, melyet a zongoragyártás terén eddig fölmutatott s a melyet nem­zetközi jellegűvé és kivitelképességűvé fejlesztett, teszik nagyon megokolttá a minden irányú érdeklődést. (­­ Wagner Szigfrid Idősb Ábrányi Kornél halála alkalmából Beyreuthból levelet intézett ifjabb Ábrányi Kornélhoz és levelében a részvét kifejezésén kívül néhány igen érdekes nyilatkozatot is tesz. A czímzés a levél külső borítékán teljesen magyar és a Wagner Szigfrid kezeírása is az. A német nyelven írt levél szövege pedig a következő: Beyreuth, 1903 deczember 29. Igen tisztelt Uram! Nem bírván a magyar nyelvet, a küldött gyászjelentést kénytelen voltam az én derék Gianicellimnek visszakül­deni, hogy számomra lefordítsa. Bocsássa meg tehát, hogy csak most fejezem ki őszinte részvétemet az ön édes atyjának elhunytán, ki az én atyámnak és nagy­atyámnak hű és kipróbált barátja és bajtársa volt. Mind­inkább ritkul azoknak a lelkes küzdőknek a sora, kik a Jövő művészetének zászlaja alatt vállvetve és az önző

Next