Zenelap, 1906 (20. évfolyam, 1-19. szám)

1906-01-10 / 1. szám

2 ZENELAP kedve. Dalműveinkkel sem arattunk szégyent, a tisztán hangszeres zene terén is örvendetes a termelés, vannak zeneszerzőink, a­kik vidéken f­elvonulva, becses magyar sonatákkal gazdagítják a zenét. Ki tagadhatná, hogy például az orgonaépítésben is tért foglalunk? A különböző városainkban készült orgo­nák s egyéb hangszerek immár külföldön is keresettek és bizonyára mindjobban fognak hódítani. Budapest nagy haladást tesz azon az úton, melyen már régen kivívta magának azt a dicsőséget, hogy a világ egyik elsőrangú műkedvelő városa. Itt mindenki muzsikál vagy legalább nagy műértő. Annyi bizonyos, hogy napról­­napra többen muzsikálnak, csak az a baj, hogy igen gyakran nem fensőbb sugalomból, nemesebb ihletből, ha­nem divatból s még valami egyéb oknál fogva. Vigyázni kell, mert a zenét kétélű fegyver gyanánt képzelhetjük, az a sokszor ismételt régi tétel: Musica emol­­lit mores nec sinit essa feros, sokféle magyarázatra jogo­sít. Puhít, lágyít, néha émelyít, néha nemesít, ám de a világért sem mindenkinél, miként más-más érzelmeket s indulatokat ébreszt itt is, ott is, egyénileg pedig egészen különböző gondolatokat támaszt, hangulat és műveltségi fokozat meg hajlam szerint. A­mi a tétel második részét, az elvadulás nemtűrését illeti, ez is csak részben állapít­ható meg a zenéről. Némely természetből ösztönszerű­­leg kitör a vadság, mihelyt valamelyes zene hangjai füléhez jutnak, s nem szükség e zenének indulói szerke­zetet tartalmaznia, lehet az akár a legnyugalmasabb han­gulatú. Látjuk, hogy e két szélsőség, egyfelől az el­­puhultság s ennek legrosszabb elfajulásai, másrészt meg az elvadulás és ennek zordonságai mindkét oldalon elő­állhatnak, hogy egymást kiegészítsék. A «Zenelap» egyik hivatása már régi időktől fogva az erkölcsi nemesítés. Abban a nagy munkakörben, melyet oly lelkiismeretes gonddal tágít évről-évre, a huszadik évben e feladatnak kimagasló alakot kell öltenie. Hát miben keressük a zene örökösen hangoztatott neme­sítő hatását, ha­nem abban, hogy a zenével együtt neme­sedjünk, javuljunk és felebarátunkat javítani iparkodjunk. Minden művész állítson magának ideált, a­mely nem a mostanság annyira divó aranyborjúból, hanem abból álljon, hogy mindig a legnemesebbre, a legmagasabbra törekedve pályáján, művésztársait folyton előresegítse és támogassa a jóban. Ne degradáljunk senkit, mert az emberi méltóságot alacsonyítjuk le s ritkán kárbaveszett dolog az, midőn bárkiről is elsősorban csak jót tétele­zünk fel: «Fac me talem, talis erő!» Iparkodjunk elsajátítani azt a hangulatot, a­melyben a zene hallatára mindjárt nemesebb régiókba emelke­dünk, mert ha egyszer odajutottunk, nem bukhatunk egyhamar. De mily irtóztató, lealázó az, midőn az ember csak részeg állapotban szereti a zenét. És ilyenek sokan vannak nálunk, sőt többen, mint bárhol a világon. Ezt a kóros irányzatot nem lehet eléggé kárhoztatni, ostorozni. Ez a baj a kávéházak szaporodásával, fájdalom, egyre jobban terjed. A «Zenelap» tehát a következő húsz évre is talál bokros munkát arra, hogy úgy folytassa művét, a­miként kezdte volt, felkarolva és terjesztve minden jót, nemeset, lesújtva a ledérséget és felületességet. Olvasóink bizo­nyára méltányolják e fontos törekvést és ily szándékuk­ban már előre is köszönetet mondunk nekik a lap ter­jesztéséért. Vajda Viktor: „...mint a lánczhid.”A­z élet olyan, mint a lánczhid, szokták mondani, de senki sem érti ezt a hasonlatot. Mi is ilyen, senki által sem érthető, de azért közkeletű dolgot tűzünk tol­lunk hegyére. Azonban, némi gondolkodás után, meg tudjuk adni az értelmét az idézett szálló igének. Igen, az élet olyan, mint a lánczhíd: ki fényes hintóban robog rajta végig,a­ki csak döczögő omnibuszban örül, hogy szél, eső nem veri; még a gyalogjáró proletárok közül is ki olyan sze­rencsés, hogy (a Duna jobbpartjáról) ingyen mehet át a balra, ki pedig kénytelen a hídvámot megfizetni, mert sorsa a balpartról indította útjára, pedig talán el sem éri a híd — az élet — természetes végét, hanem útja köze­pén leroskad, be az örvénylő habokba... Tehát még a bohó élet gyanánt elkoptatott mon­dásnak is van komoly alapja, mély értelme. De mi a csuda értelme, alapja, oka van a hangverseny­adónak? A franczia: eszes, okos nép. Párisban, gyerekkorunk­ból emlékszünk rá — s a mai ember nem ér rá, lexikon­ban utánanézni, ha nincs rá föltétlen szüksége — tizen­­kilencz hld van; az okos franczia főváros mekkora napi jövedelemtől fosztja meg magát, hogy nem szed bármi csekély vámot valamennyi hídján! Pedig bizonyosak lehetünk, hogy nem ok nélkül jár épen így el. A vár­ható szép anyagi haszon helyett magasabb érdekeket tart szeme előtt. A budapesti lánczhíd az állam tulajdona; az állam sokszor cserél, nem ugyan gazdát, hanem gazda­sági intézet; de egyik sem volt olyan szabadröptű, sas­­pillantású, hogy a négyfilléres hídvám beszedésénél magasabb érdekeket látna; valahogyan ebbe is bele tudunk nyugodni, ámbár kiki fizet adót az utc­aköve­­zésért, gáz- vagy villamvezetékek költségére stb., bizo­nyára méltányosabb, hogy a hidfentartás költségét az segítse előteremteni, a­ki a hidat használja, koptatja — de csak segítségül, így az a Sauer vagy Godowsky is, a­kik a Fővárosi Vigadó nagytermét használják, koptatják hangversenyeikben , vámoltassanak meg, potom összegig, a­mely ama hangversenyterem jó karbantartására legyen fordítandó. Ismerjük a jövedelmi adót is. Egy Sauer Emil, egy estén zongorázva, akkora jövedelemre tesz szert, mint egy fővárosi tanító az egész évi munkásságával; fizessen is hát ugyanakkora jövedelmi adót. Ez méltányos — föltéve, hogy a tanítói adókulcs méltányos... De hogy akárki, tehát a pályakezdő magyar művész 1906

Next