Zenevilág, 1902. szeptember-december (3. évfolyam, 1-17. szám)

1902-09-01 / 1. szám

o­ gattunk, hogy Wagnert a maga tökéletessé­gében ismerjük meg és összehasonlító, véle­ményt alkossunk magunknak a két világhírű műintézetről.* »Nápolyt látni és meghalni!« mondja az olasz. »Parsifal«-t hallani és meghalni­­ ezt tartja az igazi wagnerista. Pedig az igazi wagneristának nincs igaza, első­sorban azért, mert Wagner soha betegesebb és mystiku­­sabb szöveget nem írt, mint a »Parsifal«-é; a zene, az feltétlenül nagyon szép, de a második felvonás két első jelenetétől elte­kintve, szintén Wagner gyengébb alkotásai közé tartozik. »Parsifal« tulajdonképpen azért vonz annyira, mert ezt Wagner kizárólag Bayreuth számára írta és így ez idő szerint csak ott látható és »hallható«. Aki tudja, hogy ez a »kizárólag« a szellemi termékekre vonatkozó törvény szerint még csak 4 évig tart s akkor más színházak is előadhatják a hírhedt »Bühnenweihfestspiel«-t, az elképzel­heti, hogy a derék bayreuthiak mennyire igye­keznek a kilyukadni készülő aranybányát kiaknázni. Ez a kiaknázás talán soha olyan mérveket nem öltött, mint az idén; hogy csak egyet említsünk, az aug. 5-ki és aug 11-ki Parsifal­ra csak úgy adtak jegyet, ha az ember mindjárt váltott egy jegyet a „Bolygó hollandi“ szom­szédos előadására is; ez a presszió nagyon közönséges és végkép összeférhetlen a »Büh­nenweichfestspiel« fogalmával. Na, de jól esik konstatálni, hogy egy kissé megjárták, mert bizony az előadások napján, a fennmaradt jegyekre tekintettel, az előzetes tilalom daczára egyes, jegyek is voltak kaphatók, úgy a pénz­tárnál, mint a hírhedt bayreuthi ügynököknél, agiotage nélkül. Hanem azért délután 4-re, a­mikor a „Parsifal“ előadása kezdődik, zsú­folásig megtelt a ház. Megvalljuk, ez a szín­ház egy cseppet sem tesz lélekemelő benyo­mást az idegenre. Veres téglából épült aréna­szerű alkotmány, akár magtár, vagy tűzoltó­telep is lehetne, a nézőtér ugyan amfiteátrá­­lis, de a szélső helyekről nem egészen jól látni, a széksorok túl sűrűen vannak (hjah, az üzlet!), az ülések kényelmetlenek, a nézőtér dekorációja nem annyira egyszerű, mint sze­gényes, a világítás (t. i. a nézőtéren) hiányos és a ruhatárak eszünkbe juttatták a budapesti Vigadó megfelelő intézményét. Annál meglepőbb és nagyvilágiasabb képet nyújt a közönség felvonulása fél 4 és 4 óra között, hosszú sorban, mint buzgó zarándo­kok tódulnak egymás után a gyöngyökben és drágakövekben pompázó franczia és amerikai nők, a praktikusan, de ízléstelenül öltözött angolok, a szürkekabátos, tarka nyakkendős német bácsik, az angyalarczú német leánykák, az élénken gesztáló és vitatkozó magyarok és a nyugalmas helybeli bajorok, a­kik ki­mennek a színházig, megnézik a bevonulást és akkor beülnek a közeli sörházba, dicsérve az egyetlent, a­kitől félnek, az Istent. Négy óra előtt háromszor elfújják a réz­fúvósok a színház előtt a darab híres „Abend­mahl“ motívumát, mindenki besiet, nagy baj­jal elhelyezkednek, elsötétül a nézőtér és az elrejtett zenekarból felhallatszik a hegedűk tündérszép szólója.* Hogy magát az előadást bírálat és mélta­tás tárgyává tehessük, szükséges ismernünk a darab meséjét. Hazánkban „Parsifa” oly ke­véssé ismert, hogy szolgálatot vélünk tenni olvasóinknak, ha tartalmát összefoglaljuk. Az angyalok a Grált, azt a kelyhet, melyből Jézus az utolsó vacsoránál ivott és azt a lándzsát, melylyel az oldalát átdöfték, Titurelnek, a tiszta lelkű hősnek őrizetére bízták. Titurel a szent ereklyék megőrzésére Monsalvat hegyén várat épít és lovagrendet szervez, melynek tagjai csak tisztalelkű hősök lehet­nek. Ezek közé akar belépni Klingsor is, de Titurel nem találja a feltételeknek megfelelő­nek és elutasítja. Klingsor bosszút forral, a vár (Gralsburg) közelében boszorkánymester­séggel tündérvárat és kertet emel, melyben „ördögien szép nők" játszadoznak s a kezük közé kerülő Grál-lovagokat ártatlanságuktól megfosztva, Klingsor rabszolgáivá teszik. — Titurel fia, Amfortas, Klingsor megbünteté­sére indul, kezében a szent lándzsával, de útját állja Kundry, az ördögi örömleányok legcsábosabbika. Amfortas nem tud ellent­­állni, Kundryt karjaiba zárja, de e pillanat­ban ott terem Klingsor, elragadja a szent lándzsát, Amfortast oldalba szúrja s csak a hű Grál-lovag, Gurnemant közbelépésének köszönhető, hogy meg nem öli. Amfortas megmenekül, de soha nem gyógyuló sebet és a bemocskolt lelkiismeret mardosását viszi magával, testileg-lelkileg megtörik és csak nagy lelki és testi fájdalmak között tudja királyi tisztét elvégezni, mely abban áll, hogy leleplezi a drága kendőkkel letakart Grál­­kelyhet és úrvacsorát oszt a lovagok között. Ez az előzmény, mely mint látjuk, normann, arabs és keresztény mystikus mondák raffinált szövevénye. Az első felvonás elején mindezt Gurnemant mondja el a kíséretében levő Grál-apródok­­nak, kivéve a Kundryt illető részt, melyről ZENEVILAG 1902/3

Next