Zenevilág, 1902. szeptember-december (3. évfolyam, 1-17. szám)

1902-12-02 / 14. szám

138 ZENEVILÁG simogatást »wischen« teszi.Szerintünk ez femi­­nizmus a zongora-technikában és ez az el­járás az ütéssel ismételt hangok gyöngyö­­zését sohsem pótolja. Ugyanitt elfelejti Bree az ugyanazon ujjal való ismétlés szükséges­ségét, a­melynél pedig a »wischen« a priori ki van zárva. Az »Anschlags-Arten« czímű fejezet a legtöbb kifogásra és vitára adhatna okot a czikkünk elején kifejtett szempontokból. Egyik sajátsága L.-nek (persze nem kizárólag az övé) a »lehúzott« hang. Ahogy ezt Bree defini­álja, alig-alig különbözik valamit a rendes portamento-tól. Általában nem hisszük, hogy ez a billentési mód fontos és elkerülhetetlen, főleg pedig hasznos legyen. Ez inkább csak szimbolizmus, ha ugyan nem affektáczió. A legato oktávoknál teljesen elfelejti a 3. ujjat, ami pedig nem megvetendő segéd­eszköz. Igen jó az akkordokról írott fejezet, a­melyet a szerzőnő nem kevesebb, mint 25 fényképpel illusztrál. A terz és sext menetek tárgyalása szintén érdekes és kimerítő; különös csak a csukló­­emelgetés szükséges voltának hangoztatása; mi azt véljük, épp ez ellenkezőre kellene biztatni a tanítványt. A terz és sext skálák ujjlakása nem különbözik lényegesen sem a Chovan, sem a Tausig- féléktől, minden­esetre modernebb, mint a Kullak és Richter­­féle előírások. Azután jön egy fejezet a díszítésekről, egy másik a dynamikáról, azután a pedálról; ez utóbbi távolról sem oly érdekes és kime­rítő, mint Hans Schmitt hasontárgyú mono­gráfiája. Az előadási szabályok lényegükben megegyeznek a Bülow és Hans Schmitt-félék­­kel, csak az »a tempo«-ról mond valami újat, ami azonban nem mindig helyes, hogy t. i. ezt is csak fokozatosan szabad belép­tetni. E fejezetben feltűnt, hogy Bree igen sok példát csekély értékű művekből is czitál. Amit az ujjlakásról elmond, az túl kevés és az 1. és az 5. ujj­tól, sokkal többet kívá­nunk manapság, mint a­mennyit a L.-féle szabályok alapján megengedhetnénk. Igen érdekes a »vom Üben und Studieren« feliratú fejezet, mely Leschetszkyt, mint való­ban sokat tapasztalt, finom értékű paeda­­gogust mutatja be. A mű függeléke skálákat és tört akkor­dokat tartalmaz mindennapi gyakorlásra. Az érdekes művet minden alapos zongora­­paedagogusnak készséggel ajánljuk. (*■) SZÍNHÁZI szemle. Az operaház múlt hete nem hozott újdon­ságokat, de több igen jó előadást a műsor ismertebb darabjaiból. Hétfőn, »A szentiván­­éji álom« múltkori előadását ismételték meg. A drámai szerepeket ismét a nemzeti színház művészei játszották. A nézőtér zsúfolásig megtelt. Kedden, »Anyegin«-t kaptuk, újból Bohni­­­­cekkel, kinek magyar kiejtése napról-napra­­ jobb lesz, és aki szép énekével úgy látszik, már teljesen bevette az opera közönségének szívét. Szerdán, mérsékelt helyárakkal délutáni előadás volt. »Jancsi és Juliska« ment Diósy­­néval és Payerrel, azután a »Babatündér«. Csütörtökön, a nemzeti múzeum jubileuma­­ alkalmából díszelőadás volt, a nézőtér teljes kivilágítása mellett. »Bánk bán«-t adták, a czíszerepben Broulikkal. Melindá­t Krammer Teréz énekelte igen dicséretesen, Endrét Beck adta, Gertrudot Diósyné, Petur bánt Ney. A nézőteret díszes közönség töltötte meg. Szombaton, »A bolygó hollandi« ment, a szokott szereposztásban meglehetős ház előtt. Vasárnap, pedig Farkas Ödönnek, a kolozs­vári zenekonservatórium igazgatójának nagy­becsű operáját hallgattuk. Erről az előadásról bővebben majd csak a jövő számunkban referálunk, most csak elismerésünket fejezzük­­ ki az opera igazgatóságának, hogy alkalmat adott a remekmű újbóli hallgatására. Az előadáson a szerző is jelen volt. A 23-iki, vasárnapi előadásról helyszűke miatt csak röviden emlékeztünk meg, most pótoljuk e mulasztást, megemlítvén, hogy Szoyer Ilonka, mint Nedda, igen kellemesen lepett meg, finoman kidolgozott, drámai voná­sokban gazdag játékával. Főképp’ az utolsó jelenetet pompásan csinálta meg. A népszínház műsorát Justh Zsigmond és Rózsa Miklós: »A hit«-e, az »Egy görbe nap«, »Casanova« és egy újdonság »Az anyós« töltötték meg. Ez utóbbival jövő számunkban fogunk részletesen foglalkozni. — Vasárnap délután »A sárga csikó« ment Küry Klárával nagy közönség és tetszés mellett. Igen érdekes darabot fogadott el a nép­színház igazgatósága Huszka—Marton—Bakonyi társszerzők »Bob herczeg«-ében. A három fiatal szerző ismert alakja a fővárosi előkelő társaságoknak, mindhárom miniszteri fogal­mazó, de úgy látszik, a hivatalos akták pora nem tudta belepni művészi lelkesedésüket, mert az ime kitör­t és eget kér. Erősen meg vagyunk győződve, hogy az újdonság 1902/3

Next