Zenész Magazin, 1998 (6. évfolyam, 45-54. szám)
1998-08-01 / 50. szám
szaxofonhang szintén gömb, de a közepén üres és súlya sincs: levegős sound. Ez a változás leginkább a fém fúvókák megjelenésének köszönhető (amik sokkal gazdagabbak felhangokban, a középfrekvenciák erőteljesek - innen a hang magjai), a valamint a különböző trükkös belső kiképzésnek. Aztán ott a fúvóka nyitása (a,). Általában aki nagyobb, vastagabb, erőteljesebb hangot akar hallani, a nagyobb nyitású fúvókákat részesíti előnyben közepesen vastag náddal. Talán ez a tényező az, ami mindenkinél ugyanúgy működik. Vastag hangot szeretnél használj nagyobb nyílású fúvókát! Általában a kisebb nyilású fúvókákat a klasszikus klarinétosok használják, akiknek a szaxofon csak a váltóhangszerük - a kis nyílású fúvóka könnyebbé teszi a váltást a kisebb fúvókájú (és nyílású) csutákról szaxira. A kisnyílású fúvókával könnyebb pl. szimfonikus zenekarban felvenni a versenyt pianissimo állás esetén a vonósokkal. Emlékszem konzis koromban vendégek voltunk egy haverommal egy szimfonikus zenekarnál és beégtünk az első halk vonós állásnál. Ugyanis a mi nagy nyitású vastag náddal használt fúvókáink miatt azon a hangerőn csak a meleg levegő és a szörcsögés füstölgött elő a cső végén. Szép volt! Viszont a kisebb nyílású fúvókákhoz ildomos vastagabb nádat használni, mert az első nagyobb levegőnyomásra a vékony nád egyszerűen feltapad a fúvókára és nem rezeg. A fúvóka lehúzása megint egy olyan dolog, hogy a nagyobb nyitáshoz, nagyobb lehúzás is jár (az arányok különbözőek a különböző típusú fúvókáknál). Itt annak van jelentősége, hogy ki mennyire veszi a szájába a fúvókát és ez függ a szájberendezéstől, attól hogy kinek hogy kényelmes. Itt már sokat számít a gyakorlás is, hiszen jelentősen befolyásolhatja a nád rezgését egy rossz szájtartás (gyenge szájizomzat), ami gátolhatja a nád optimális rezgését. A nád kiválasztásánál arra kell törekedni, hogy egészséges szaxofonhang kerekedjen ki anélkül, hogy félóra szaxofonozás után oxigénsátorba kelljen feküdni (mert a parkettavastagságú nád ugye nehezen rezeg). Vagy a másik véglet, amikor a leheletre is megszólal a hangszer. Itt is meg kell találni az optimális arányt, ez is egyéni kísérletezés tárgya, a lényeg, hogy a szélsőségeket kerüljük! Amint látjátok, egy kis fúvókán is mennyi dolog van, ami befolyásolhatja az összhatást, a végeredményt. De erre ne sajnáljátok az időt, próbálkozzatok, variáljatok lehetőségeitekhez mérten, hiszen a fúvóka a szaxofon „lelke” (ha a muzsikusét nem számítom persze!!!). Itt találtok két táblázatot fúvókákról és nádakról, hogy legyen viszonyítási alapotok. DMAN 2044 PCI/4 csat./20 bit kártya 86.000.-Ft DMAN 2 csat. audio kártya 42.000.-Ft Flying Call AD converter - 20 bit 49.000.-Ft DA converter - 20 bit 36.800.-Ft Flying Cow AD/DA converter - 20 bit 98.000.-Ft ^riWman ri.<r.»V^ Winnman 2x2 2 port MIDI IF 21.200.-ft Winnman 4x4/s 4 port + SMPTE IF 61.200.-Ft •> #. f-..^ miDiman MIM Hí TECHNOLOGIKA " ~ :Y? “ : ! w y f INFORMATIKAI ÉS KERESKEDELMI KFT [ I I II I [ I * | | | I I m 'ijimwbi. moo u a <w»»in»«iiuot'>iMai