Zenetudományi dolgozatok, 2012 - 35 éves jubileumi kötet

Gombos László: Narratív elemek Hubay Romantikus szonátájában

NARRATÍV ELEMEK HUBAY JENŐ ROMANTIKUS SZONÁTÁJÁBAN 147 A Romantikus szonáta hallgatója önkéntelenül is zenén kívüli magyarázatokat keres a mű értelmezése során, mivel annak retorikus gesztusai, motivikus összefüg­gései, a témák és szakaszok variált visszatérései és váratlan, drámai fordulatai alig indokolhatóak a zene belső folyamataival. Az első tétel egyaránt lehet a szenvedé­lyes és meghitt együttlét, illetve ehhez kapcsolódóan az elválás anticipálása vagy bekövetkeztének megjelenítése. Előbbire inkább a főtéma, az átvezetés és mellék­téma elhangzásai, utóbbira a kidolgozási szakasz történései utalnak. A második tétel különös felépítése magyarázható a hazatérés fázisainak ábrázolá­saként. A lassú tételek hagyományosan zártabb témáival szemben itt folyamatos előre­haladást figyelhetünk meg. Sóhajtozó és vágyakozást jelző motívumok, két­­ütemes szakaszok szekvenciális ismétlései kapcsolódnak egymáshoz és vezetnek az Animato di più in piú fino all’Allegro feliratú szakasszal az örvendező E-dúr muzsi­kához (50. ü.), amely a megérkezés pillanatában (65. ü.) váratlanul megszakad és recitativo-szerű drámai sóhajokba torkollik (9. kottapélda). A tétel második fele a 75. ütemtől (Tempo I.) az előbbihez hasonló folyamatot jár végig azonos motivikai készlettel, de a megérkezés fázisait itt a tétel nyitótémájának Gesz-, B-, majd D-dúrban megismételt változatai ábrázolják (először a zongora játssza a dallamot, amelyet a 81. ütemtől a hegedű vesz át). Ez a második folyamat távolabbról (Gesz) indul, négy kvintes emelkedéssel éri el a tétel alaphangnemét (B) és ugyanazzal a fordulattal egy pillanatra a vágyott D-dúrt is. Ezt követően azonban a zene már hiába próbál kitörni a B-dúr bűvköréből. A különféle távoli harmóniai foltok csupán színezik a tonalitást, például a 99—104. ütemekben, melyek kromatikus motívumaiból szinte nyílt Trisztán-hivatkozás hallható ki. A többszörösen megerő­sített B-dúrban ismét megjelennek a zenei folyamatot korábban megállító recitatív sóhajok (121. o.), de már nyugodtabb formában. A tételben tehát két alkalommal is megjelenik egy-egy pillanatra a teljes szonáta alaptonalitása, a kezdőtéma egy részletének (b motívum) eredeti magasságú, expo­nált felidézésével (7-9. és 87-89. o.). Az idegen környezetben, másfél ütemben kimerevített D-dúr harmónia és az augmentált dallam visszautal a kiindulópontra és egyben a konfliktus (búcsú, távollét) megoldását (hazaérkezés) előlegezi. A Finale lelkesen örvendező alaptónusa ellenére sem mentes a feszültségektől. A melléktéma másodszori, hősies hangvételű elhangzása (49. o.) erőteljes fokozással torkollik a kidolgozásba, melynek illusztratív zenéjétől nem áll távol, hogy hadjá­ratok elbeszélését, „átélt kalandok hírüladását ” go­ndolj­uk mögé. Még a repríz sem hoz azonnali megoldást, mivel az örömteli D-dúr 18 ütem után váratlanul a máso­dik tétel B-dúrjába fordul (122. o.), és egy pillanatra visszatér az a recitativo-szerű sóhajzene is, amely ott kétszer is megszakította a pozitív irányú kibontakozást (128-130. o.). A melléktéma dolcissimo, majd fortissimo visszatérése ezúttal az Allargando csúcspontra vezet (7. kottapélda). Felmerül a kérdés, hogy a közlékeny természetű zeneszerző miért nem osztot­ta meg monográfusaival a mű programját, vagy netán miért kérte annak elhallga­tását. 1910—12 között Haraszti Emilnek, az 1930-as években Lehel Istvánnak és

Next