Állami gimnázium, Zenta, 1887

Kirándulás a tengerhez. I. Előszóféle. Az idei programm­ értekezésünk tárgyának megválasz­tásában ugyanolyan czél vezérelt bennünket, mint fiumei és velenczei kirándulásunk elhatározásában. Ugyanis az ember, mint társadalmi lény, folytonosan és állandóan az őt környező természet, társadalom és kiképeztetésének eszközéül választott olvasmányok, vagy egyéb tanulmányi eszkö­zök nevelő, képző hatása alatt áll. Minél többoldalúak az ember nevelésének, kiképzésének tényezői, annál tökéletesebb a nevelés, az embernek emberré képzése. Puszta könyvbölcseség az életnek tanulmányozása, tapasz­talati ismeretek nélkül nagyon egyoldalúvá, félszeg tudóssá teszi az embert. Legtökéletesebb ennélfogva azon képzettség, minek létrehozásában elmélet és gyakorlat, könyv- és életismeret egymást áthatva működtek. Hogy mily nagy fontosságúak e szempontból a tanulmányo­zási czéllal összekötött utazások, mondani is fölösleges. Ennek élénk tudatában örömmel ragadtuk meg most esztendeje az alkal­mat, mely hazánk gyönyörű tengermellékének, Fiuménak és az egykor hatalmas, büszke velenczei köztársaságnak, ma Olaszhon k­evésbbé jelentékeny városának s mindezek nevezetességeinek meg­szemlélésére kínálkozott. Az általunk látott s tapasztalt dolgok csak megerősítettek bennünket azon tudatban, hogy a tanulmányozás­sal összekötött utazások az önképzésnek leghatalmasabb eszközei. S boldog azon ember, ki akár anyagi helyzeténél fogva, akár

Next