Református Wesselényi-kollégium, Zilah, 1904

— 4 — a négy alsó osztályban. Bárcsak valamennyi magyar ifjú gim­náziumból léphetne a tehetségének, hajlamának, egyéni viszo­nyainak megfelelő életpályára, de — az állam magasrendű ér­dekeinek javára való arányban. Akkor aztán csak hadd menne, hadd járna ideig-meddig minden magyar fiú a gimnáziumba ! Dehogy lenne az baj ! De baj az, hogy aki egyszer gimnáziumba lép, az képes­ségeinek, hajlamának megvizsgálása nélkül egyszerűen predesz­tinálja magát bizonyos — helytelenül úrinak nevezett, helye­sebben : improduktív — pályákra, minek a papi, orvosi, tanári, bírói, közigazgatási stb. Ez az irányzat részben hamis világnézetből, részben bizo­nyos faji sajátságainkból foly és a gimnázium helytelen meg­ítélésének lett szülőanyjává akkor, amikor annak, ki a gimná­ziumban tanui, mintegy szuggerálja, hogy — ha neki való, ha nem — tudományos, improduktív pályára adja magát. Abból ugyan még nem származnék semmi baj, hogy a gimnáziumot kizárólag a tudományos élethivatások előkészítő in­tézetének tekintik. Ellenkezőleg hasznára válnék a gimnázium­nak is, meg a tudományos pályáknak is, ha csupán csak azok az elemek keresnék fel, amelyek alapképességeiknél fogva való­ban azokra a pályákra valók. A többiek előkészítésére úgyis ott vannak a polgári, meg a másféle szakiskolák. A gimnázium­hoz viszonyítva költségben, fáradságban, időben sokat meg­takaríthatnak bennük általában szegényebb sorsú embereknek, vagy a vagyonosabbaknak is azok a gyermekei, kiknek a gimnázium elvontabb tantárgyaihoz nincs meg a kellő érzékük. De kész veszedelem aztán az a másik felfogás, hogy a gimnázista a gimnázium elvégzése után menjen okvetetlenül tudományos pályára. És annál nagyobb veszedelem, mert álta­lánossá lett a szülők és gyermekek között. Faji sajátságunk, hogy bizonyos mértékű iskolázás után a kézi, a testi munka iránt bizonyos idegenkedéssel viseltetünk. Nem azért, mintha a magyarnak nem volna csak oly erős karja, csak­ oly­ munkabíró izomzata, mint a világ bármely­ népének, hanem, mert az ily munkákat nem tartjuk úrinak. A magyar úr a hajdani rendi világban csakugyan nem foglalkozott más munkával, mint földmiveléssel, avval is csak annyiban, hogy ő rendelkezett, parancsokat osztogatott s ezt az általános életelvet megtartotta a 48 óta más tekintetben nagyon átalakult magyar

Next