Elemi népiskolai tanítóképző intézet, Zilah, 1917

I. fsz 1917—18. iskolai év története. 1. Általános jellemzés. A világháború éve volt ez is, tehát még mindig rendkívüli s immár negyedik ilyen iskolai év. Megnyílt rendtartásszerűen szeptember első napjain, de évközben a tervszerű tanítás menetét a hadi állapottal össze­függő több körülmény zavarta : ősszel a tanulók által igénybe vett mezőgazdasági szabadságolás, télen az országos szénszük­ség okozta egy havi szünet, tavasszal egyfelől újra a mező­­gazdasági szabadságolás, másfelől és főképpen a február 1. és június 1. között katonatanulók számára szervezett összesen 5 tanfolyam. Zavarta továbbá az intézet rendes működését s tanárai szakszerű munkálkodását a sok, mondhatjuk, hogy rengeteg sok vizsgálat. Ezekről 55 darab jegyzőkönyv szól, ami azt jelenti, hogy a tanári testületnek igen sokszor kellett rendes munkakörét elhagynia s az egy vagy több több félnapig tartó vizsgálatokon jelen lennie, hogy azokon — legtöbb esetben — nem mást, mint a katona-magántanulók tudatlanságának mély­ségeit nagy türelemmel, de szomorúan megállapítsa. Voltak vizsgálatok, melyek 2—3 napig tartottak, mivel 16—24 tanu­lónak kellett 10—10 tárgyból felelnie. Ilyenkor a rendes ta­nulók legtöbbnyire felügyelet nélkül gazdasági gyakorlatokat végeztek vagy tanultak. Hogy a rendes iskolai munkarend menetébe beékelődő ezek a rendkívüli dolgok, főleg sokaságuknál fogva, a szak­szerű tanítóképzés eredményét is befolyásolják — még­pedig hátrányosan — ez teljesen kétségtelen. Mondhatnám ugyan ennek az ellenkezőjét is, azt, hogy a sok akadályozó körül­mény ellenére a tanári testület nagy buzgósággal, sok mód­szeres ügyességgel s megfelelő koncentrációkkal a tantervi anyagot sikeresen feldolgozta, nevelői célját teljesen elérte. Ámde a mélyebb meggondolás ebben csakhamar ráismerne a hangzatos üres szóbeszédre, az önámításra. A valóságot az előbbi állításom fedi. Az említett zavaró körülmények miatt olyan volt az iskolai haladás, mint pl. egy kenyérmagvakkal súlyosan megrakott szekér mozgása olyan úton, amelyiken a zivataros idők rombolása sok árkot vájt, sok szikladarabot hordott össze. 1

Next