Zimbrul, 1851-1852 (Anul 2, nr. 1-67)

1851-09-17 / nr. 23

- Iașii și ținuturi: a Abphonamentulul ne unu anu 79 lei. —— peste luni 40 - --înștiințerilor ne unu rându este 25 parale. Astă sonc esă Lunea mi Goiea cu oue suplemente in 8, pe fiecare lună. Anul II ABbonamentul. Ce face în Iași, la Redacțiea în Tipografie a Buciumului Romanu la ținuturi pe la Domnii Profesori, și în București la librerica D. Ioanuidi, cu prețu de doi masini mi unu svaniigu pe anu. D51% 3 v Essosenie4E ES sD 8 .lze ES MOLPDA VIEA. is'au incredințatu această comandă au acis Iașii. Onorabila Demsurnie a Oștilor s'o în starea de față, comandirului de ba Princinptului prin adresa Ss No. 6184 in postalionu D. Maiorului Iacovaci; la cavalerie ieșe a publica urmatoarele opdine de zi. comandirului escadronului D. Colonelului έnaltu opoins de zi prin toaisa noastră Carengi, la Artilerie comandirului bateriei Domneacul oaste a Principatului Moldovei No. D. Maiorului MJubobratici, precum și tuturor 28. Orașul Iașii luna Septemvrie ju 10 ii celoralalți Do. ștabili oberofițeri ce au le 1851. făcutu parte la revistă, numai puținu și ran- Vroindu a Ni încredința despre starea gurilor de gosu cărora totu odată le hărătrupelor a trei arme, ce compunu garnizonul zimu bănească Ipaliviragie de la Noi, sudu Capitalei, la eșirea lor din Lagăr, vila ovițirilor căte doi sorocoveți și soldațicurgătoarei de cătră D. Gheneralu Inspectolor căte unu sorocovăți, poroncimu Domnerul oastei Ni s'au prezentatu acele trupe nescului Nostru Adjutantu D. Colonelului Fote podișul Copoului, pe care trecăndule în re- a primi banii de la Direcțiea Palatului și vistă, le-amu găsitu în cea mai plăcută În- ai împărți rangurilor de goșu în mări, fățoșare., Eczercițiile s'au împlinitu doar Această a Noastră poroncă de zi ce Bate bine de cătră toate armele, eczecutăndu obști prin oaste spre știință și cuvenitu îmtfeliurite manevre cu o desevărșită asura plipire, teță, și cu atătu mai multu au trasu a Noastră luare aminte, cu cătu cea mai mare parte din comănzi se compunu de recruți ce în scurtu timpu s'au folsitu de împreură 90867 No. 124. Orașul Iașii pnul 1851 luîn Lagăr, mai cu deolătire Artileriea, ca- na Septemvrie sioa 11. pe ns de sultu s'au ediie iiu. După stăruința ce amu întrebuințatu întru Aseșinea rezultaturi a neobositelor înde- propășirea comănzilor de trei arme a garletniciri cu cele mai energice măsuri a Ghenizonului Capitalei, mai cu osăbire în timpul neralu Inspectorului oastei D. Hatmanului- Lagărului, la regulile de războiu, prin îndecorat Mavrocordatu. Ne-au datu wi acum oletnicirea DD. partnicilor comandiri, amu anouă dovadă despre dorita stare la care au giunsu la țelul doritu. La 7 curgătoarel ecadusu trupele în atătu de scurtu timpu, bizaminăndu progresele făcute de Infanterie, neorganizate și disciplinate, rezultaturi ne- Artilerie, și Cavalerie in ecserciție cu fot obgăduite care Ni punu în plăcuta datorie cum, amu avutu prileju a mă încredința de ai ecsprima wi aa acestu prileju desevăr nemerita așăzare și îndreptarea oaminilor și mă mulțămire, păstrăndui în deosăbi a Noaîn frontu, regulata marșuire și manevrastre bune plecări și recunoștință rea lor în deosăbite poziții, și în sfărșitu Asemine mi a partpiiilor comandiri sărguință purtarea armelor cu și fără focuri; in cătu gu (Iscălitu) Grigorie Ghica VVD. Ordinu de zi apin Cad Prinnipatului MColtului cătu și tuturor Dl4. de ștabili ! Dar pentru că sporirea comănzilor in știința slujbei frontului, pe lăngă acea stăruință, se atrebuează și netăgăduitei singuințe a D. D. partnicilor comandiri, eu odată cu obștirea Înaltei poronci de zi No. 28 cu cea mai vie simțire mărturisă scu : zelul cu care D. Colonelul Schilet, in scurtu timpu de căndu i s'au încredințatu regimentul de Infanterie, ce îndeletnicește a respunde la chiemare, mai alesu cu puterea în orontu a unui însămnatu număru de recruți înrolați în anul acesta, sălința întrebuințată de comandirul batalionului D. Maior Iacovachi în necurmată învățarea oaminilor; oserdiea D. colonelului Cafengi în comanda escadronului care otudeauna au fostu lăudată: hărniciiea D. Maiorului Liubobratici in privire că nu numai de dose luni de zile de căndu s'au datu caii tineri neîmvățați, și decurăndu s'au gătitu hamurile (lucrate în comandă) au pusu doue peletoane a Bateriei în mișcare de manevre cu focuri, în sfărșitu sărguința tuturor celoralalți Dl. ștabili oberofițerilor între carei a comandirului companiei a 4-a D. Capitanul Minail a căruia i se deosăbește. Iar în voi soldaților de toate armele, de la a mea pășire în ocărmuirea oastei, cu o vie plăcere privindu spornica sălviță ce aratați la îmvățătura slujbei, împlinirea ei cu păzirea disciplinei și buna voastră purtare între concetățăni, mă bucura de prileju a vă arata și acum desăvărșita mea mulțămire.ian pru sine încredințatu că cu asăminea buni comandiri și soldați pătrunși de a lor sfinși Prea Înalțatului Domnu Stăpănitoriu falnicu să voiu lupta împrotiva a ori ce îmcarere spre semnul Înaltei Sale satisfacpregurări s'aru încerca a tulbura liniștea ții au aratatu mulțămirea atătu gosu iscăli publică, spre apararea așăzămintelor părei. Așteste poroanei de zi se voru ceti potrivituor de gosu, regulei prescrisă, în auzul tuturor spre a prin stăruitoarele îndeletniciri ce întrebuiamu mamu îndoitu ale prezenta aa 9 à ace- adevarate datorii cătră domnitoriu și patrie, țară în comănduirea părților ce de săntu încredințate, au trasu a Noastră prețuire, pentru care arătămu deplină mulțămire: La Infanterie comandirului de regimentu D. Colonelului Schileru, ce în scurtu timpu de căndu ofițerilor și ranguril - - ------------ - -- = FOILETONUL ZIMBRULUI Domnule Redactoru. Detinua în No 72 a galerei de Poloavia unu frumosu aplikst(*) asupra frumoaselor manevre eczecutate în 9 a curgătoarei de trupele moldovene, pe podișul Copoului, în ființa Prințului Domnitoru. El cuprinde foarte adevărate detitluri în privirea nimeritelor mișcări ș. c.l. a trupelor. Naru rămăne în altele, multu dezis asupra acestui articul, chearu unui bun cunoscătoru de arta militară, dacă autorul, din greșală poate, nu punea toate aceste trupe deadreptul supt comanda unue din șefii de părți, comandirului infanteriei Colonelul Scheliti, uităndu cu totul că ele au fostu comandate an șegru de cătră Gheneralul, a cărue predamă ocărmuire leau mi adus în stare de a mulțămi privirea Domnitorului și a numeroasei adunări, ce la acestu prilej acopere întinsul Copou. [pin o așa scapare din vedere, autorul însușindu D. Sceliti comanda întregului Corp de trei arme pusă atunce în mișcare, drit ce nu lau putut ave, uzurpează încă driturile a doi deopotrivă șefi:a cavaleriei mi a artileriei, carii cu neatărnare mi au mai puțină ghibăcie militară au împlinitu datorie a lor Socotescu dară de trebuință aceste rănduri, spre îndreptarea articulului publicatu, pe care vă și rog Domnule Redactoru să bine voiți a le cuprinde în fone Droucpe, mai multu pentru lămurirea celor ce n'au fostu față la aceste manevre, încăt pentru privitori, nu mă îndoesc nici cum KB și acei mai puținu cunoscători, precum însuș autorul ce ecsprimă, au știut a de olăubi, odată cu prețuirea meritului, atributurile fiecărue în maple. G. M. (") Unu asemine articul din cupăntu în cubăntu Franțuzeșteni s'au fostu trimisu mi nos, dară fiindu că ni era iscălitu și nici însoțitu de vreunu revașu din partea autorului lui, prin urmare anonimu cear și însuși Redacștiei, s'au socotitu de cuviință a ns ce publica. Că această ocazie socotitu a în cunoștiința ne toți acei ce ap avea plecare a scrie căte ceva și a le publica prin folia noastră, că acele articule trebue să nu vină din mănă voscută, pentru Ka la tămplare de vreo neînțelegire, să știmu cum să nu orientăm tipul Redacției noastre este Ka orice articul străinu să poarte vreo literă ori altu semnu spre a ce cunoaște că nu este productu al redactorilor ei, nepoindu nici de cumva chiaru înarticle concernant les belles manoeuvres exécutées le 9, du courant par les troupes moldaves sur l'esplinade de Soro, en présence de S. A. le Prince Regnant. Set article contient des détails tres exacts sur le succcs des différentes évolutions el autres mouvemens des troupes. Le connaisseur même le plus versé dans la tactique militaire, n'aurait rien trouvé à redire sur cet article si son auteur, par erreur peut être ne rlasilit pas toptes ces troupes sous le commandement {direct d'un des chefs spéciaux, le Commandant de l'infanterie Mr le Colonel P. Skelily, oubliant tout-à-fait qu'elles ont ete commandées en chef parle Général-Inspecteur, dont Gastive surveillance a mis ces troupes en état de satisj'aire S. A. ainsi que la nombreuse réunion, qui se pressait à celle occasion, sur l'esnlanade de Copo Par cet oubli, l'auteur de l’article, en attribuant à Mr Skélity le sommandement des différentes armes mis alors en mouvement, droit dont il ne pouvait disposer, conteste en même temps les droits de deux autres chefs, d'egale dignité, celui de la Cavalerie et celui de l'Artillerie, qui, sans être subordonnés ont rempli leurs devoirs avec non moins d'habilité. J'ai cru indispensable de vous adresser ces lignes pour rectifier l'article publié et je vous prie, Monsieur le Redacteur de vouloir bien le faire insérer dans votre feuille, plutôt pour éclairer les personnes qui n'ont pas assisté à ces manoeuvres, que pour les spectaleurs, car je n'en doute ‘point, les moins sonnlissepgu, comme le dit l'auteur lui même, out su distinguer et apprécier le mérite, ainsi que les attributions de chaque chef en particulier. G. M. | Nous lisons dans Monsieur le No 72 le Redacteur. du Journal de Moldavie un excellent Prinți suși Redacaiuea să publice articule subscrise cu vre o literă ori semnu spre a ce crede că este scrisu de streinu, mi apoi dacă acel articul aru fi refuzatu, să fie partida ca ca și cum s'ar fi scrisu ea, căci atuncea , așa urmare din partenini'aru provoca epitetul de lachemini amu îndepărta de la sacra datorie a jurnalismului. Nota Redacției.