Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-11-22 / nr. 248

991 vinderea și prețul pănei. De acum înainte prețul pănei va fi ficsatu în fiecare săptămănă de cătră sinistrul de comerțu, dupre mercurialul cerealelor dinuvortul de Constantinopoli. Tarifa vînzărei cuprinde doue feliuri de pine: pănea de întrea calitate numită franzoală și pănea ordinară. Toată pănea, ori de ce formă, sa fi chintărită mai nainte de aceea cumpărătorialui. Responsabilitatea care pănă acumu cădea asupra amploiațiloru vănzărei, adecă a feliuriteloru calfe care vindeau pănea lipsă, va cădea de acum chiar asupra antreprenorului. Așa, de acum înainte, dacă unu pitariu, unu bacalu sau unu vănzătoriu de ori ce altu obiectu de alimentare, ar înșela pe cumpărătoriu la cîntăritu, proprietariulu măriei va primi pedeapsa hotărită pentru această mîrșavă tălhărie. Prin niște asemine măsuri, eczecutate cu stricteță și rigoare, guvernulu va putea ajunge la scopul ce s'au propusu în interesul populației, adecă în ușurarea scumpetei. Iată traducerea actului oficialu publicatu în Geride-Havadis: Ordonanță imperială. Neguțitorii de pine din Constantinopoli vîndu pănea ordinară cu D lei și franzoala cu 6 lei, acestu prețu este păgubitoriu pentru publicu. De căndru esplotarea slobodă în capitală, este dreptu a se lua noule măsuri, prin urmare, fără ca aceasta să fie în paguba pitariloru, în fiecare septămănă sinistrul de comerciu Ba etamina prețul de mijlocu an cursului cerealeloru și va putea cunoaște în acestu vipu, cu de prețuri vineninea vînzătoriului; prețul acela va fi și pentru publicu. „Esecutarea acestei Ordonanță Imperiale va fi recomendată administratorului capitalei. Pentru întiia septămănă prețul eficiatu la 4 lei oca, pentru pînea ordinară și D lei oca de franzoală. (unu Ivanțigu are cursu 5 lei și 5 parale.) „De cătra timpu se face în capitală pîni de toată forșa și se vîndu cu bucata. Prețulu aceloru pini prilejește o mulțime de abuzuri. De acumu înainte pînea va fi mărginită, de ori ce formă ar fi, la o greutate regulată de 100 sau 200 drame și se va vinde cu cîntariul, ea va trebui să fie curată, bine doaptă și să tragă foarte deplină una din greutățile de mai sus. Administrațiea poliției va privighea de aproape executarea acestei măsuri; cumpărătorii din partea lor vor trebui a se încredința dacă calitatea și cantitatea pinei suntu potrivitu cu rostirea acestei Ordonanțe Imperiale. În fiecare ficsa dupre cursul de mijlocu al griului, septămănă prețul se va dacă tarifa ceva sui sau ce va cobori, astă modificație va fi adusă prin publicare la cunoștința consumatoriloru. De azi înainte, frazoala e ficsată la 5 lei și pînea ordinară la 4. Dacă însă ce vor găsi neguțitori carii Ce voiasvă a vinde cu prețu mai groșu, ei suntu slobozi a o face. scoatem următoriul estradtu dintr'o corespundență de la Camieșu din 6 Noem, cătră Presa din Orientu. S'au vorbitu zilele trecute de corpul Englezu de la Cherci carele ar fi strimtonitu de generalul Vranghel. Cîteva covniri fără importență au urmatu între avanposturi. Totuși cazul s'au părutu despităriiloru este