Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-01-26 / nr. 9

V ANULUI. Jurnalul ese în toate zilele afară de Duminici și serbători mari. Abonamentul ce face in Iași la Librăriea Nouă, in ținuturi la Comisioneri, în Bucupet la Libretul G. Loanidi.  VMN - Prețul neanu este 211 lei, pe 6 luni 60 - pentru unu răndu de inștiințeni este 30 parale. Ciorcopite numai franco SNNN ce priimescu, articulele trimise nu se înapoescu. Ÿ Iașii, Mercuri, 26 Ianuarie 1855. N. Folosința unui drumu de feru.S) „Poporul nu vede altă in deschiderea unui „drum de căt o inlesnire dată comerțului „de a se intinde. Guvernul insă, de va fi liberal, va vedea in aceasta un scop politic. „Comerțul trage după sine civilizația!” Alex. Dumas. Pănă a nu aplica la Moldova adevărul rostit în citația de sus, este de neapărat a înșira căteva idei generale asupra problemei comunicațiilor grabnice și economice rezolvată prin drumurile de fer; ideile aceste se vor trage din principiile cele mai ordinare și mai netăgăduite ale iconomiei politice. Industria comercială nu înseamnă altă decăt tragerea mărfurilor din țerile unde sînt fabricate, și aducerea lor în țerile unde se petrecu. Chipul prin care se sevirșește operația aceasta este Cărăușia. Cărăușia este așa de străns legată cu comerțul, încăt un economietau și propus de a ce înloca rostirea de industria comercială, prin cuvăntul Cărăușie. De vreme ce fiecare muncește pentru un căștig și căștigul acesta nu se poate căpăta decăt prin schimbul productelor, apoi cu căt schimbul găsește îndemănări, cu atăta foloasele particulare și, prin urmare, bogăția generală sporescu în proporție și producu instărirea, mulțămirile și îmbunătățirile care'i sănt ținta de căpitenie. Arransporta înseamnă dare îmibunătăți soarta locuitorilor, a îmbunătăți De l'utilité d'un chemin de fer. „En général le peuple ne voit dans une rou“te percée à travers un pays impraticable qu'une facilité donnée au commerce de s'etendre. Le gouvernement. s'ilest liberal, yverra de son côté un but politique. La cisvilisation suivra le commerce." etc. A. Dumas. Avant d'aborder l'application à la Moldavie de la vérité proclamée dans Geriggarne ci-dessus, il est nécessaire de donner quelques idées générales sur le probleme des communications accélérées et économiques, résolu par les chemins de fer: elles seront puisées dans Îles principes Les plus communs et les plus incontestables de l'économie rolitique. Faire ie commerce s'est prendre les magchandises dans les pays où on les fabrique pour les porter dans fes pays où on les sonsomme: c'est rapprocher l'offre de la demande au moyen du voilurage. Le voilurage est si étroitement lié avec le commerce qu’un avait proposé de remplacer par cette expression de voiturage les mots d'industrie commerciale. Comme chacun travaille pour un profit; que ce profit ne saurait être obtenu que par Ghesnanțe des produits: pius échange trouve de facilités, plus les profits ragtisșiete et par conséquent la richesse générale augmentent en proportion et procurent Gaisanse, les et les améliorations qui en sont améliorer ; agréments l'objet. Fransporter c’est donc améliorer le sort des habitants, Esonomiuste industries agricoles, améliorer Îles mannfasinghiege et som- Reprodusu din Romănia Literară.