Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-08-02 / nr. 160

Gurnalul ese în toate vilele afară de Duminici sni servători mari. Abonamentul se face in Iași la Librărioa Nouă; in ținuturi an Comisioneri. în București la Librerul G.Loanidi. Sil AMUL. III. Iașii, Marți 2. Augustu. 1855. N. Prepulpeanu este 111 lei -țe 6 luni 60 - - pentru unu răndu de „spțiințerieste 30 parale F foiletonul Zimbrului o școală ju 4esă în toată Cușinica unice împarte Lunea RETES 2 fl.u dunpea Principatelor. (închiere.) „Ideea urmărită de cele trei cabinete aliate nu era numai de a scoate pămăntul principatelor de supt înmurirea cea îndeosebi întinsă asupra lor, ci încă și de a face dintr'vnsele un feliu de barieră firească peste care să nu mai fie iertat cuiva de a trece pentru a amenința ființa împărăției otomane.” Și mai gios adauge: „În cazul de față interesul puterei suverane se impacă cu interesul general și cu acel al mănduror provințiilor.” Spuind deci în scurturice binele ce are și numai în primvirea administrativă din îmbinarea domniilor dezbinate a Moldovei și a Țerei Romănești, socotimu că vom arăta îndestul căt este de însemnat înteresul unirei principatelor ce se unește cu interesul Turciei și cu acel al Europei întregi. N'avem dar a diserta îndelung în favorul unirei principatelor, n'avem a argumenta aice ca cum această binefăcătoare combinare politică ar fi combătută de oarecine în țerile noastpe. Nu! Nu este între noi nimine care să nu simțască însemnatul bine ce apeși din Intrupirea domniilor deosebite din Iași și București într'o singură domnie așăzată într'un loc oriunde, ca într'un centru politic și național, mai mult de căt ca într'un centru geografic... Totul nu este ca scaunul domniilor unite să fie în cutare sau cutare regioană geografică, de este de căutat, mai presus de toate, este o centralizare administrativă, o putere concentrată în mările unui Domnu al perilor unite. Așa, oare mai este trebuință a demonstra cuiva între noi că una și cu una facu două? Una și cu una oa cu două, de bună samă, pentru Rusia ca și nu contra Rusiei.... Cesare Rusia visa a face nemtos dănsa cănd au pus principiul unirei principatelor în Regulamentul organicu, de ce oare n'ar căuta Turcia a o întoarce acum în favorul său? De ce oare n'am căuta noi înșii să ne punem in postură de a nine peplu cu Rusia fără a schimba întru nimic condiția noastră de stat tributar cătră În Poartă? A ceea ce Rusia au arătat chiar în faptă că este cu putință pentru interesul ei de întindere asupra Turciei, cum nu s'ar pute pune în lucrare acum în folosul înmurirei occidentale în răsăritul Europei? De căte ori Rusia, în cursul resboaelor ei cu Turcia, au ocupat principatele, nici odată n'au tras mai multe foloase decăt după ce au început a pune în mănile comisarilor ei în principate frănele administrărei lor amăndurora, au aflatu de bun în timpul'ar fi sine în timpu de pace și pentru noi și pentru Turcia și pentru Europa întreagă? Oare nu s'au arătat aceasta îndestul și chiar în timpul cestei din urmă ocupări rusești? Comisarul M. Sale Împăratului Nicolai în principate ăși avea reședința sa la București, la noi În Iași ședea la curte numai un pigeu pecident... Și în cure de Ceea ce Rusia de resboiu cum