Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-10-19 / nr. 222

2n'al Octomvrie. 7 2 CL 77 La Purnalul ese în conte Prețul pe anu este 111 lei vitele afară de Dauminici serbători mari. Abonateptul se face in Iași aa À E7 ebrăriea Noi; in ținuturi Nis Ÿ à - Comisioperi în Bucu- 3 MArești la Librerul G.Loanidi, minica și se împarte Lunea Iașii, . 10 ANUL. S. 1833, n. 222 pe 6 luni 60 pentru unu răndu de .. este 30 parale foiletonul Zimbrului o școală înd,esă în toată Du MOLDOVA. IAȘI. 18. Octomvrie. De la Tărgul Niamțului primimu știință că Prea cuvioșia sa Starețul Monastirilor Niamțul și Secul în zelul seu de a se putea lăți căt de mult învățăturile în țară, împreună cu Soborul au închinatu unu jurnal, publicatu în unul din foile noastre din lunele trecute, prin care s'au hotăritu ca pe lăngă a din Monastire să se facă unu Internatu gratuitu în Târgul Neamțului cu toate învățăturile gimnaziale, temu mai multu de cătu convinși, că și acumu Î. S. va îmbrățioșa și va încuviința dorința Soborului părinților nemțeni; își punu toate puterile pentru ca întunericul să se împrăștie. De bună samă aceasta le face mare onoare că că ambele școli adică Seminariul din Monastirea Niamțului și gimnaziul din Tărgul de asemine nume, vor contribui puternicu în lățirea luminilor Teologice și profane. Care su avantașchile Rusiei? Interesul cu care se păndește momentul cănd Ba sbucni furtuna ce amenință partea Mărei Negre pănă la Bugu, au micșuratu acela ce se cuvine bătăliei săngerate ce s'au tămplatu sub zidurile Carsului. Și totuși acesta'i unul din evenemintele cele mai importante ale resbelului 1855 și lumea au pututu să vadă de față. Campania din mănoasă în învățături,lu unu feliu de mirare eșecurile înmulțite și perdelele înfricoșate ce au suferitu armata rusască. În Asia, ziceau organile rusofile. Turcii vor avea a ce căi. Aceasta s'au urmatu, și nimenu s'au căitu, ci unu activăîndată ce Rușii vor apuca ofensiva, de nu cumva iarăși Rusia. razu blestămu căzutu pe stindardul Rusescu. Iată al treilea anu de căndu ține resbelul, și Rusia pare nici macar o bătălie importantă a înregistra! ce ciudată pagină în anuscrisele istoriei! Sinope este numai faptă de arme în care Rusia au pi masu stăpănă peste cămpul de bătaie! (Vezi mi N ° nocips de et.) De la Oltenița pănă la Cars, ue îndelungatu șiru de căderi! Ce fluviu de singe ! Ce ecatombe de tărie ominești! ce destrucție de fericire și ce perderi de prestigiu! Rusia au perdutu mai întăi, în Moldova și în Valahia, credința ce partizanii ei aveau în atotputernicia ca, apoi în Serbia și în Monteneros, în provințiile aceste cu toții vădu acum prea lămuritu că Zăul ei, rodul ei, Interesul de cuceriri au căzutu, pentru că Atotu Puternicul Dumnezeu și'au întorsu fața de la acela ce neîncetatu căuta să cuprindă țări mi Ce robiască popoare nevinovate, în icoana aceasta ce vede prea lămuritu adevărata macsimă vă tot cela ce ce va înalța Săn-