Ziua, octombrie 2003 (Anul 10, nr. 2830-2854)

2003-10-15 / nr. 2840

Js O V» IM miercuri În octombrie 2003 Export de broaște O singură societate comercială, din Tulcea, a solicitat, în cursul acestui an, acorduri pentru exportul de broaște, documentele vizând vânzarea a 10.000 kg, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor și Mediului (MAPAM). Această firmă este singura care a făcut export de broaște, anul trecut, când au ajuns în Franța 25 de tone. Destinațiile principale pentru broaștele din Delta Dunării sunt Franța, Italia și Austria. Cea mai mare parte a exportului de broaște se realizează în vin, prețurile de pe piețele europene fiind în jur de trei euro/kg. Studiile științifice de evaluare a resurselor din perimetrul Rezervației Biosferei Delta Dunării au arătat că biomasa populațiilor de broaște din specia Rana ridibunda (broasca mare de lac), specie de interes economic, a avut, în 2002, valori similare cu cele obținute în 2001, stocurile estimate în această zonă fiind de circa 600 de tone, precizează comunicatul. Pentru anul 2003, cantitatea totală posibil de recoltat din Delta Dunării a fost estimată la aproximativ 57,6 tone, reprezentând 9,6% din biomasa totală estimată. (LM.) Asigurare pe ogor Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor și Mediului (MAPAM) a agreat opt societăți pentru asigurarea producției agricole din anul 2003-2004, față de 13 societăți care au fost abilitate pentru anul 2002-2003, se arată într-un comunicat de presă al MAPAM. Societățile comerciale care corespund criteriilor de agreere sunt Agras, Allianz Țiriac, Ardaf, Asiban, Asirom, Astra, Generali și Provitas. Contractele sunt pentru asigurarea culturilor agricole, animale, păsări, albine și pești. Lsta acestor societăți de asigurare este importantă pentru că numai polițele încheiate la aceste firme beneficiază de subvenție. In plus, potrivit Legii 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamități naturale în agricultură, producătorii agricoli trebuie să fie asigurați la o astfel de societate de asigurări pentru a primi despăgubiri de la stat (LM.) Certificat „Școala Europeană”1n vederea sprijinirii eforturilor României de accelerare a pregătirilor pentru integrarea în Uniunea Europeană, — Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului instituie, începând cu anul școlar 2003/2004, competiția pentru acordarea certificatului „Școala Europeană“. Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației Cercetării, competiția este deschisă tuturor unităților de învățământ preuniversitar care au fost sau sunt implicate în activități sau proiecte de cooperare europeană. Activitățile pot avea în vedere fie instituția, pe ansamblu, fie personalul didactic sau elevii, individual sau în echipe. Odată obținut, certificatul este valabil pentru o perioadă de trei ani, după care școala trebuie să concureze din nou pentru a-l obține. 1 decembrie a.c. este termenul limită pentru depunerea candidaturii. Dosarul de candidatură va conține: formularul de candidatură completat (formularul a fost transmis prin e-mail și este disponibil pe site-ul MECT), un portofoliu ilustrativ, copii ale programelor manageriale pe anii 2001-2002, 2002-2003 și 2003-2004, precum și avizul inspectorului responsabil cu activitățile de cooperare internațională din ISJ. Dosarele se depun la MECT, la cabinetul Secretarului de Stat pentru învățământ Preuniversitar. (MJ.) Cinci ani de Viagra n urmă cu 5 ani, compania farmaceutica Pfizer a lansat pe piață Viagra, care a devenit încă din primul an cea mai cunoscută marcă din industria farmaceutică mondială. Sildenafilul citrat - VIAGRA - este primul medicament oral eficient pentru tratamentul disfuncției erectile, peste 20 milioane de pacienți utilizându-l până în prezent în România. Viagra a fost lansat în 1998. Datorită experienței, a profilului de siguranță și eficiență, Viagra a câștigat încrederea medicilor și pacienților români. (CJ.) Romanian Parliament Deputies House 2003 Foresta Agro - Photo Meeting Bucharest Romania 12-17 October 2003 Media Partner: Ziua Organizer: Agricultural Forestry Food Industry Commision of Deputies House & O'Brian Promotion Sponsors: Philip Morris ITT, BAT Demagogie de toamnă Băsescu si PSD se bat 9 pe accesul în Capitală Dan Ioan Popescu critică starea celor 14 intrări rutiere în urbe . Primarii de sector anunță alocarea de fonduri masive pentru repararea lor Dan Ioan Popescu, președintele Organizației PSD București a criticat, în conferința de presă de ieri, starea „deplorabilă" a arterelor rutiere de intrare în Capitală și a reclamat faptul că „de poarta de intrare în București nu a avut nimeni grup“. Din cauza stării dezastruoase în care se află străzile respective, el spune că persoanele care vin spre București nici nu știu când intră în urbe. Mai mult, nu există un sistem de semnalizare și este greu pentru cei mai mulți să nimerească spre centrul orașului. La rândul său, primarul Sectorului 4, Vasile Mihalache, a exemplificat prin cazul comunei Popești-Leordeni, care are două intrări și nu se știe când se termină comuna și de unde începe orașul. După descrierea acestui tablou deprimant, primarii de sector (toți aparținând PSD) prezenți la conferință, au anunțat că intenționează să se implice într-un program de modernizare și remodelare a acceselor rutiere în București. Inițiativa politică a PSD va fi concretizată printr-un „contract cu profesioniștii" urmând să existe chiar și un concurs pentru stabilizarea celor mai bune proiecte, astfel încât pe 1 ianuarie 2004 să se treacă la punerea lor în practică Viziunea arhitecților Liderul PSD București a mai spus că studiile pentru realizarea acestor proiecte vor fi plătite din bugetele primăriilor de sector, iar proiectele vor fi realizate de Universitatea de Arhitectură București. Primarul Sectorului 1, Vasile Gherasim, a precizat că nu se cunoaște deocamdată valoarea proiectului, deoarece devizul se află în fază de redactare. El a făcut apel public către primarul general Traian Băsescu să sprijine acesta inițiativă. „Noi, primarii de sector, am hotărât să contribuim pentru schimbarea intrărilor în București, pentru ca acestea să nu mai aibă un aspect primitiv“, a spus Gherasim. Reprezentantul Universității de Arhitectură București, profesorul universitar Florin Machedon, a spus că sunt 14 intrări semnificative în Capitală (distribuite câte doua-trei la nivelul fiecărui sector), care au o imagine „penibilă" pentru că „se intră în oraș, fără să se știe că se intră în oraș... El a spus că aceste zone pot fi dezvoltate prin refuncționarea lor, arătând că intrările cele mai importante sunt cele care fac legătura cu Nordul și Sudul țării. Machedon a arătat că aceste zone vor trebui să aibă spații de informare, parcare și să fie zone de servicii, în care să existe hoteluri, moteluri, spatii de agrement .Din păcate, relația cu orașul se face prin intermediul benzinăriilor", a mai spus Florin Machedon. El a precizat ca alte proiecte vizează persoanele de vârsta a treia și amenajarea piețelor Turul caselor premierului în replică, primarul general Traian Băsescu, susține că arterele rutiere de intrare în oraș au „intrat“ în lucru fiind coordonate de municipalitate, iar Guvernul își arogă dreptul de a le repara el. „După ce au văzut că am început să lucrăm la ieșirile din Capitală, reprezentanti Guvernului au început să spună că se ocupă ei de reabilitarea acestor artere. Nu este adevărat de ele lucrăm noi și nu pot lăsa asemenea lucrări pe mâna unor nepricepuți. Pe Dan Ioan Popescu o să viatez să discutăm această problemă la hotelul pe care și l-a construit la Azuga, din salariul său de ministru. De asemenea, o să organizez în Capitală, cu 5000 de lei, turul caselor lui Adrian Năstase, cu reduceri pentru studenți“ a afinpat Băsescu, în privința candidatului PSD la Primăria Capitalei, Traian Băsescu a spus că indiferent cine ar fi acesta, nu le va da membrilor PSD șansa să îl înlocuiască nici după 2004. Edilul șef a spus că are informații că Ionel Blănculescu, actualul ministru delegat pentru Control, va fi canditadtul PSD la fotoliul de primar general. „Aș recomanda conducerii PDL ca înainte de nominalizare să îl spele pe Blănculescu de toate creditele neperformante pe care le-a făcut când era mâna dreaptă a lui Temeșan", a încheiat primarul general. Tot ieri, primarul Capitalei a respins solicitarea conducerii PSD București și a primarilor de sector de a-și desemna un înlocuitor în funcție pentru perioada în care desfășoară activități în teritoriu ca lider PD, sugerându-le să „viseze" în continuare la această variantă. „Este visul lor, nu am ce să îe fac. Nu le dau șansa să vadă un înlocuitor pentru postul de primar general nici măcar după 2004“, a declarat Traian Băsescu. ,Nu pot să las Primăria Capitalei, cea mai importantă instituție din București, pe mâna unor incompetenți, oricare ar fi sugestiile“, a adăugat Băsescu. De asemenea, primarul general Traian Băsescu, a respins acuzațiile consilierului municipal independent Daniel Zamfir privind prejudiciile aduse bugetului municipal de arhitectul șef al Capitalei, Adrian Bold. „Acea decizie a instanței prin care Primăria este obligată la plata a 293.000 de dolari este reală. Ca judecător corupți se poate obține însă orice. Iar aici mă refer la faptul că Primăria nu a fost citată la Curtea de Apel“, a declarat Traian Băsescu. El a precizat că refuzul eliberării acelei autorizații de construcții de către arhitectul șef Adina Bold este justificată. „Primăria nu a acceptat eliberarea acelei autorizații pentru că solicitantul dorea să construiască pe strada Paris, pe un teren deasupra unei magistrale de termoficare“, a precizat primarul Capitalei. Băsescu a mai spus că municipalitatea a făcut recurs extraordinar la acea sentință, iar acesta a fost acceptat de instanță. „Chiar instanța menționează că «hotărirea criticată a fost promovată cu încălcarea esențială a legii, ceea ce determină o soluție greșită luată pe fond». Primăria și-a apărat șansele în acest caz, iar procesul are termen la data de 2 februarie 2004. Deci municipalitatea nu va da nici un ban și nu va elibera nici o autorizație pe strada Paris“, a afirmat primarul Capitalei. Magda SEVERIN < Sapă și spadă Procurorii vânează funcționari . Traian Băsescu, primarul general al Capitalei, i-a acuzat ieri pe procurorii parchetului și ai PNR de faptul că îi hărțuiesc pe cei 23 de funcționari ai Primăriei Capitalei, care au în sarcină aplicarea Legii 10 privind restituirea caselor naționalizate. El susține că împotriva a zece dintre acești angajați s-au întocmit plângeri penale din partea chiriașilor nemulțumiți de aplicarea acestei legi „în ultimei 34 luni, organele de poliție și procurorii parchetului de pe lângă curtea de Apel sau Parchetul Național Anticorupție au primit tot mai multe sesizări legate de aplicarea Legii 10; regula o fac acei ciiiași care, cândva, au câștigat în instanță un imobil, sau care vor pur și simplu să blocheze procesul de retrocedare. Plângerile penale împotriva primarului general și funcționarilor publicau drept rezultat chemarea la Parchet a acestora pentru a da declarații. Declar public că Primăria Capitalei va aplica Legea 10 fără milă și cer încetarea presiunilor făcute asupra funcționarilor pentr a-i descuraja să lucreze. Nu semnătura lor dă valoare dispoziției de repunere în posesie, ci semnătura mea așa că a invit public pe procurori să mă citeze pe mine“, a dedat Băsescu. Edilul-șef a luat ieri decizia de a interzice accesul în clădirea Primăriei Capitalei a cetățenilor care au dosare de retrocedare la Primăria Capitalei. „De azi (n.r. - ieri) am interzis orice audiență a cetățenilor la funcționarii care lucrează la aplicarea Legii 10 Cine are de comunicat ceva are registratura primăriei. Magda SEVERIN Prefectura Capitalei cere bani în plus pentru referendum Petre Botezatu Enescu, prefectul Capitalei, a anunțat ieri că bugetul destinat organizării referendumului pentru modificarea Constituției a fost cheltuit, iar Prefectura a solicitat Ministerului Administrației și Internelor o suplimentare a fondurilor. Explicația reprezentantului Guvernului pentru mărirea costurilor este prelungirea cu o zi a referendumului. „Cheltuielile pentru organizarea referendumului au fost estimate la 10-12 miliarde de lei. Noi am primit doar nouă miliarde de lei. Suma a fost prevăzută însă pentru o singură zi de referendum, nicidecum două, această decizie fiind luată ulterior alocării sumelor pentru organizarea acestui eveniment important“, a precizat reprezentantul Guvernului în București. Potrivit lui Botezatu, pentru Capitală au fost tipărite 2.255.000 de buletine de vot, costul unui buletin fiind de 98 de lei. De asemenea, autoritățile au alocat „sume importante“ pentru dotarea secțiilor de votare cu echipamente și pentru „baza materială“. Fiecare membru al secțiilor de votare „va fi hrănit“ - potrivit prefectului cu suc, comori și cafea, toate în valoare de 45.000 de lei/persoană. Magda SEVERIN Școală multă și proastă Președintele CNEAA, Ioan Mihăilescu consideră că politica educației trebuie să fie modernă și flexibilă Problemele învățământului pornesc de la lipsa banilor, dar rezolvarea lor nu ține atât de buget, cât de flexibilitatea și viziunea modernă asupra a ceea ce trebuie să însemne școala pentru societate, afirmă Ioan Mihăilescu, președintele Consiliului National de Evaluare și Acreditare Academică. „Calitatea învățământului este tot mai scăzută. Studenții și elevii nu sunt motivați, pentru că programele de studii nu sunt deloc atractive. Universitățile pregătesc șomeri pe bandă în unele domenii“, a afirmat Mihăilescu. Spre exemplu, în domeniile juridic, economic sau teologic piața forței de muncă este suprasaturată. Pe de altă parte, învățământul trebuie reformat rapid, pentru că scadența pentru alinierea lui la standarde europene date la ușă Noua lege a învățământului superior prevede angajarea cadrelor didactice pe durate determinate. „Totuși, oamenii care au prins un post în învățământ nu mai pleacă decât atunci când vor ei și nu dacă sunt incompetenți“, a mai spus președintele CNEAA în plus, universitățile particulare au luat de la cele de stat „și bune, dar și rele“, astfel că rigiditatea și inflexibilitatea programelor a devenit o trăsătură comună învățământului de stat și celui privat. Concepția profesorilor este și ea închistată, iar dascălii „nu se pliază“ la ceea ce produc universitățile - absolvenți cu diplomă, dar fără locuri de muncă, adaugă Mihăilescu; în plus, tinerii, adesea lipsiți de motivație, ajung din inerție la o facultate și, paradoxal, deși slab pregătiți, reușesc să termină cursurile. Dacă, în Franța, dintre cei înscriși în anul întâi aproape 30% se pierd pe drum, în România abandonează cam doitrei la sută, iar în unele facultăți chiar nici unul, „câți intră atâția termină“, a continuat Mihăilescu. Mihaela JITEA NUO Educație învechită Beuran întoarce toata Ministrul Sănătății, Mircea Beuran, a solicitat, ieri, conducerii Autorității Naționale de Control (ANC) o evaluare a personalului din structura centrală a instituției și din Comisia de transparență, pentru a identifica angajații care derulează activități incompatibile cu funcțiile publice. Potrivit Ministerului Sănătății (MS), Mircea Beuran a luat această decizie în urma semnalelor venite din partea mass-media,, conform cărora funcționari din conducerea Ministerului Sănătății desfășoară, personal sau prin intermediul rudelor apropiate, activități care presupun un conflict de interese. ANC caută să finalizeze controlul demarat la Casa Națională de Asigurări de Sănătate care urmărește să verifice modul în care au fost gestionați banii Casei în 2002. Ionel Blănculescu, președintele ANC a afirmat: „Vrem să vedem cum au fost cumpărate astfel de sedii luxoase și asemenea mașini, și, mai ales, dacă aceste investiții erau necesare în cazul unei instituții care gestionează bani publici.MJJ Primarul Mihalache se află în Luna curățeniei de toamnă Primăria Sectorului 4 îi invită pe toți cetățenii Sectorului 4, agenții economici, unitățile de învățământ, asociațiile de proprietari/locatari și toate celelalte instituții de pe raza Sectorului 4, să participe la acțiunea „Luna curățeniei de toamnă" care se desfășoară pe tot parcursul lunii octombrie. Coordonată de primarul Vasile Mihalache, această campanie se desfășoară de către două societăți de servicii publice aflate în contract cu administrația locală a sectorului 4: SC ADPP 4 SA și REBU SA. Prima societate aplică programul de reamenajare și înfrumusețare a spațiilor verzi, scuarurilor și spațiilor aferente, prin plantarea de flori și arbuști și ridicarea resturilor vegetale de pe acestea, cât și a celor rezultate în urma curățeniei efectuate de către asociațiile de proprietari/locatari. La rândul său, REBU execută programul suplimentar de salubrizare stradală, după următorul desfășurător: 13 - 17 octombrie în zonele Reșița, Turnu Măgurele, Brâncoveanu, Drumul Găzarului, Bd.Tineretului, Splaiul Unirii, Bd. Ghe. Șincai, Sos. Berceni, Șos. Olteniței, Str. Ion Iriceanu; 20 - 24 octombrie în zonele Regina Maria, Gazelei, Istrati, Mărășești, D. Cantemir, împ. Traian, Olteniței, Giurgiului, Drumul Găzarului; 27 - 31 octombrie în zonele Nițu Vasile, C-tin Brâncoveanu, Turnu Măgurele, Olteniței, Berceni, Olteniței, Brâncoveanu, Nițu Vasile, Emil Racoviță, D. Cantemir, Mărășești, Splaiul Unirii, Tineretului, Șincai. Cu ocazia sărbătoririi Sfintei Parascheva, administrația locală a Sectorului 4 s-a gândit să acorde ajutoare sociale, persoanelor sărace. Direcția Generală de Asistență Socială a oferit ieri pachete cu alimente unui număr de 70 de persoane defavorizate. Această acțiune face parte dintr-un program de prevenire a marginalizării sociale, organizat de Primărie în parteneriat cu Organizația Femeilor Refugiate din România Persoanele sărace aflate în evidenta Direcției vor fi protagoniștii și altor acțiuni ce vor fi organizate de administrația locală Mircea POPESCU Tohani lansează vinurile albe 2003 direct în top în prima decadă a lunii octombrie, la vremea când culesul încă nu se terminase, rețeaua Metro a prilejuit clienților săi HoReCa o interesantă întâlnire cu unul dintre cei mai mari producători de vin din regiunea Dealu Mare, Tohani SA “Connaisseur” a fost acolo și a gustat atât din vinurile roșii 2001, care au adus producătorului 3 medalii la Concursul Internațional de la Bruxelles, cât și din producția acestei toamne (roșii și albe). Dacă vinurile roșii foarte "strong" de la Tohani nu mai constituiau o surpriză nici pentru publicul larg și nici pentru clienții HoReCa ai rețelei Metro, în schimb “colecția de albe 2003” s-a dovedit o cât se poate de plăcută surpriză. După o caracterizare făcută de prof. dr. ing. Ioan Nămălușanu, prezent la respectiva întâlnire, vinurile albe 2003 prezentate cu această ocazie sunt “fără greșeală”. Feteasca albă, cu o frumoasă culoare galben-verzuie, de vin tânăr, s-a dovedit a avea o aromă plăcută și foarte evidentă care împreună cu aciditatea și un corp "bine clădit" lansează acest produs de la Tohani direct în clasa vinurilor ideal de consumat în anul producției De altfel toate vinurile albe prezentate păstrează această "putere" specifică regiunii Dealu Mare. Rieslingul, mai neutral și cu o culoare plină, s-a dovedit "rotund", puternic, iar Sauvignon Blancul 2003, cu o aromă fină, anunță mari satisfacții și după ce va fi învechit 6-12 luni. Creșterea continuă în calitate a produselor de la Tohani și diversificarea portofoliului se explică și prin "modelele" pe care și le-au ales managerii companiei: vinificația germană pentru cele albe și Bordeaux pentru cele roșii. Asta, împreună cu investițiile susținute și un control de calitate strict, au condus la impunerea Tohani-ului printre producătorii de cea mai bună calitate. La capitolul "investiții", Tohani-ul a anunțat, de altfel, că la anul va pune în funcțiune cea mai modernă stație de vinificație din țară. Virgil Mândru, președintele societății, a explicat "orgoliul" de a produce vinuri albe la Dealu Mare prin necesitatea de a satisface cerințele pieței românești, care - în materie de vinuri albe - începe să se orienteze din ce în ce mai mult către vinuri tinere, fructuoase, cu vioiciune, seci sau demi-seci. Dat fiind că anual Tohani-ul pune de-o parte 1 milion de litri de vin roșu la învechit, soluția unor vinuri albe de calitate, care să se vândă tinere, în anul producției, apare ca singura în stare să susțină un cashflow adecvat. Deși decizia lansării unor vinuri albe are la origine și aceste rațiuni financiare, vă pot asigura că nu s-a acut deloc rabat la calipte, produsele prezente au fost "fără greșeaß". în continuare, așa cum a precizat și profesorul Nămoroșanu, principala grijă a managerilor de la Tohani va trebui să fie aceea ca exact aceste vinuri de calitate care au fost prezentate în cramă să ajungă și în magazin, spre deliciul consumatorilor, Cezar IOAN Uniunea Scriitorilor din Romania si ZIUA reinnoade traditia marilor cenacluri literare CENACLUL LITERAR EURIDICE In fiecare miercuri, în sala Oglinzilor din sediul USR - Calea Victoriei nr. 115