Ziua, octombrie 2004 (Anul 11, nr. 3134-3159)

2004-10-04 / nr. 3136

Ag . MAGAZIN, luni 4 octombrie 2004 S-a trezit vulcanul St. Helen O erupție a vulcanului St. Helen, din Statele Unite ale Americii, este „iminentă“, au avertizat geologii după ce acesta a degajat, sâmbătă, un nou nor de vapori, transmite Reuters. Tom Pierson, geolog la Institutul Național de Geofizică (USGS), a apreciat că erupția este „iminentă“ și ar putea avea loc oricând. Alerta privind posibila erupție a fost majorată până la nivelul maxim. Nori de vapori au fost observați deasupra vulcanului vineri și sâmbătă. „O erupție s-ar putea produce în decurs de câteva zile până la câteva săptămâni“, a declarat Catherine Puckett, purtătorul de cuvânt al USGS la Seattle. De vineri, Federația Aviației Civile a avertizat companiile aeriene și le-a cerut să evite zona vulcanului. Autoritățile au evacuat regiunea, inclusiv stația de observare a USGS, pe o rază de opt kilometri în jurul vulcanului. Mai multe cutremure de 3 - 3,2 grade pe scara Richter, cu epicentrul situat la mai puțin de un kilometru sub vulcan, au fost înregistrate în decurs de o săptămână în regiunea situată în statul Washington. Vineri, vulcanul a intrat în activitate, degajând un nor imens de vapori și cenușă. în mai 1980, erupția vulcanului St. Helen s-a soldat cu 57 de morți. Timp de nouă ore, exploziile și cutremurele cu magnitudinea de 5,1 grade pe scara Richter au determinat prăbușirea flancului nordic al vulcanului, devastând 600 de kilometri pătrați de pădure și degajând zone de praf în atmosferă. Vulcanul este situat la 88 de kilometri nord-est de Portland, in timp ce orașul cel mai apropiat de acesta este Toutle. (B.M.) Grupul VOUĂ și-a lansat cartea spre lume Membrii mai vechi și mai noi ai Grupului Vouă au participat sâmbătă la lansarea - la propriu, cu ajutorul unei coarde elastice - a cărții „Țara lu’ Papură Vouă“, scrisă în colaborare cu Anca Vahnovan și Dănuț Ungureanu. Volumul, apărut la editura Amaltea, cuprinde „jastileri““difuzate zilnic pe Național TV și textele parodiilor muzicale ale Grupului. Lansarea desfășurată în Pădurea Cernica a fost urmată de o petrecere câmpenească cu frigărui de oaie, cârnați de Pleșcoi, must stors la fața locului, vin, bere, umor, cântec, joc și voie bună. (LI.) Nobelul savanților 3trăsniți 3 Premiile IG Nobel Prize se oferă în fiecare an și celebrează neobișnuitul, imaginația și doresc a stimula interesul oamenilor pentru știință, relatează Discovery Channel. Orice laureat al acestor premii a făcut ceva care la început provoacă râsul publicului, după care îl face să cadă pe gânduri. Anul acesta, printre câștigătorii premiilor la Nobel 2004 s-a aflat un grup de cercetători care a demonstrat că heringii comunică prin „vânturi“, precum și autorii unui studiu care a cercetat efectele muzicii country asupra sinuciderii. Premiile anuale care răsplătesc „știința trăsnită“ au avut loc joia trecută, la Universitatea Harvard. Astfel, râvnitul premiul Ig Nobel pentru Fizică le-a revenit lui Ramesh Balasubramaniam de la Unviersitatea din Ottawa, și lui Michael Turvey de la Universitatea Yale, pentru explorarea și explicarea dinamicii cercurilor care se învârt în jurul mijlocului. Premiul la Nobel pentru Sănătate i-a fost acordat lui Jillian Clarke de la Unviersitatea Howard, pentru investigarea validității științifice a bine cunoscutei reguli „de cinci secunde“ aplicată mâncării care cade pe jos. Conform studiului „de specialitate“ se spune că mâncarea care a căzut pe jos, poate fi mâncată dacă a stat pe podea mai puțin de cinci secunde. De asemenea, Jilian a stabilit și că mâncarea dulce este mai des ridicată de jos decât legumele. Pentru chimie, câștigătoare absolută a fost declarată compania Coca-Cola din Marea Britanie, pentru tehnologia sa avansată de a transforma apa din râul Tamisa în Dasani - o apă plată îmbuteliată, foarte scumpă. Se pare că această apă a fost retrasă ulterior de pe piață din cauza unor riscuri de îmbolnăviri. Donald J. Smith și tatăl său, Frank J. Smith, din Orlando, au câștigat premiul pentru inginerie. Cei doi au patentat pieptănătura perfectă pentru chelioși. Nepoata lui Smith a declarat pentru Reuters că acest tip de pieptănătură este atât de perfect, încât ea nu și-a dat seama că bunicul ei are chelie de câțiva ani. Aceștia chiar au explicat cum trebuie dat părul într-o parte pentru a acoperi „pierderile“. Premiul pentru biologie a fost acordat pentru două studii separate, care au descoperit că heringii din Atlantic și Pacific vorbesc între ei prin „vânturi“,care îi ajută noaptea să nu se piardă de grup. De asemenea, studiul „efectul muzicii country asupra sinuciderii“, cel care a câștigat premiul IG Nobel pentru medicină, a fost realizat de către Steven Stack de la Unversitatea Wayne și James Gundlach de la Universitatea Auburn. Potrivit acestui studiu, realizat în 49 de zone urbane, în locurile unde este difuzată mai des muzica country, acolo rata sinuciderilor este mai mare; în final, premiul la Nobel pentru Pace i-a fost acordat lui Daisuke Inoue din Hyogo, Japonia,care a inventat karaoke. Acest mod de distracție se pare că îi ajută pe oameni să se tolereze între ei. Următoarea decernare de premii Ig Nobel va avea loc în timpul Săptămânii Științei, în martie 2005. (B.M.) Câștigătorul premiului IG Nobel pentru medicină Coafură pentru chelioși Toboșarul de la The Rolling Stones a învins cancerul Charlie Watts, bateristul trupei The Rolling Stones, a ieșit învingător dintr-o luptă de patru luni cu cancerul de gât, informează Sky News online. Watts, în vârstă de 63 de ani, a urmat un tratament intensiv, iar în prezent se află în afara oricărui pericol, potrivit colegului său de trupă Mick Jagger. Jagger a declarat pentru The Daily Mirror că trupa intenționează să realizeze un turneu mondial și speră ca Watts să revină în studio pentru a înregistra ultimele piese. Charlie Watts, care are o carieră în muzică de 40 de ani, a fost tratat după ce i se descoperise un nodul în gât; în urma unei biopsii i-a fost confirmat faptul că tumoarea era malignă, iar Watts a început un tratament la Royal Marsden Hospital din Londra. Cunoscut drept „omul liniștit“ al trupei The Rolling Stones, Charlie va petrece un timp pentru a se recupera la locuința sa din Davon, alături de soția sa Shirley. „Keith Richards și cu mine am scris deja o mulțime de piese pentru următorul ... --Tu, 1 • album The Rolling Stones. Nu am aranjat încă turneul, dar cu siguranță va exista unul“, a adăugat Jagger. (D.M.) Liza Minelli și-a bătut șoferul . Fostul șofer al artistei Liza Minnelli o acuză pe aceasta că l-a bătut de mai multe ori, beată fiind, relatează tabloidul britanic The Sun. M’hammed Somayah, în vârstă de 56 de ani, care a lucrat timp de zece ani pentru Minelli, o dă în judecată pe aceasta pentru bătăile repetate pe care i lea administrat, relatează și New York Post. Artista, în vârstă de 58 de ani, este deja în proces cu cel de-al patrulea soț al său, David Gest, care i-a cerut aproape 8 milioane de dolari pentru faptul că devine violentă când bea. Și Gest pretinde că ar fost bătut de fosta soție. De asemenea, David plănuiește să dea în judecată centrul de reabilitare din Pennsylvania, unde a fost tratată Minnelli, pentru că „i-a dat drumul acesteia prea devreme“. (DM.) Jude Law si Sienna Miller 3 s-au logodit Actorul Judel Law a cerut-o în căsătorie pe prietena sa, Sienna Miller, săptămâna trecută, în timp ce se aflau la Veneția, informează The Sunday Mirror. Sienna și-a sunat prietenii și le-a spus: „Sunt cea mai fericită din lume. Voi fi doamna Law“. Propunerea lui Law a venit imediat după ce și-a dat acordul pentru a-i plăti zece milioane de lire sterline, la divorț, fostei sale soții, actrița Sadie Frost. Miller se află la Veneția pentru filmările la o nouă producție despre Casanova, în care joacă alături de Jeremy Irons și Heath Ledger. Law a cunoscut-o pe Miller pe platourile de filmare, în luna iulie 2003, la foarte puțin timp de la despărțirea de Frost. (D.M.) Au dat foc stejarului Reginei Un grup de tineri petrecăreți a incendiat stejarul preferat al Reginei Marii Britanii, relatează tabloidul britanic The Sun. Angajații de la Buckingam se tem că stejarul, plantat acum 450 de ani, în timpul domniei Reginei Elisabeth I, a fost ucis. Acest copac, aflat în Parcul Windsor Great este atât de spectaculos încât apare ca efigie pe monedele de o liră sterlină. Din nefericire, bătrânul stejar are o scorbură destul de încăpătoare unde se ascund tinerii când vor să petreacă. Un astfel de grup a aprins un foc de tabără în scorbură, care s-a extins la întregul copac. Văzând focul, un gardian a alertat pomierii, însă incendiul era atât de mare, încât a durat două ore până s-a reușit stingerea sa. O sursă a Palatului Windsor a declarat că „arborele este unul dintre cei mai impunători stejari din întreg parcul. Focul tinerilor a declanșat un infern. Este o nenorocire. Regina speră din tot sufletul ca stejarul să nu fi murit“. Regina obișnuia să treacă de două ori pe săptămână, în plimbările sale, pe lână acest copac. Specialiștii afirmă că „istoria stejarului este parte integrantă a istoriei parcului“. Din fericire, expertul David Evans a declarat că mai există o șansă de salvare a arborelui, dacă acesta nu a fost incendiat în întregime. (B.M.) Ziua internațională a animalelor Astăzi se sărbătorește Ziua internațională a animalelor, instituită de Organizația Internațională pentru Protecția Animalelor în anul 1931, în memoria Sfântului Francisc de Assisi (1182-1226), întemeietorul Ordinului Franciscan a protectorul animalelor, canonizat la 4 octombrie 1228, informează Rompres. Primele lucrări privind drepturile și protecția animalelor au fost publicate abia în secolul al XVIII-lea. Prima lege pentru protecția animalelor s-a numit „Martin’s Act“ și a fost votată de parlamentul britanic la 22 iulie 1822. După 1945, ziua de 4 octombrie a fost proclamată oficial Ziua internațională pentru protecția animalelor, fiind sărbătorită an de an pe întreg mapamondul. Sfântul Francisc (numele adevărat: Giovanni Bernardone) a văzut lumina zilei la Assisi (Umbria, Italia), în 1182. A fost fiul unui bogat negustor de stofe. Tinerețea și-a irosit-o lumește. Poveștile despre ordinul cavalerilor-călugări templieri l-au făcut să se simtă un oștean al lui Hristos, dorindu-și să plece în cruciade, pentru a cuceri Sfântul Mormânt Aceste vise de mărire pe calea armelor au luat sfârșit când a fost luat prizonier de perugieni, într-o luptă internă. Sa convertit la cele sfinte în perioada prizonieratului în Perugia, când, spunea el, a primit un mesaj de la Iisus Cristos, care chema să renunțe la stilul lumesc de viață. După eliberare, a adoptat Evangheliile ca regulă de viață și pe Iisus Cristos ca model de viață. Se îmbrăca în haine sărăcăcioase, cerșea pentru a se întreține și predica despre puritate și pace. Vizita spitale, îi ajuta pe bolnavi, predica pe străzi și îi considera pe toți oamenii frați. Iubea animalele, considerându-le creația lui Dumnezeu și frați ai omului. Din 1209 a început să aibă însoțitori și, cu aprobarea Papei, a fondat Ordinul Franciscan. In 1212, Clara de Assisi, prietena sa din copilărie, a devenit eleva lui spirituală, fapt ce a condus la fondarea Ordinului Sărmanelor Clarise. Trăia alături de animale, muncea cu mâinile, îngrijea leprag, făcea curățenie în biserici și trimitea mâncare tâlharilor. In 1221 s-a retras din funcția de conducere a Ordinului Franciscanilor. Sfântul Francisc de Assisi a scris un capitol esențial în istoria Bisericii Catolice și a dat viată unui crez: animalele, creații ale lui Dumnezeu ca și oamenii, trebuie iubite și protejate. (BM.) Pălărie pentru școală . La Săptămâna Modei din Milano, designerul Antonio Berardi a lansat un model de pălărie „care te face să arăți mai inteligent“ au glumit unii critici de modă. Pălăria, care este de fapt un teanc de cărți, nu se va putea totuși purta pe stradă. (D.M.) Liderul INXS a primit heroină drept cadou de despărțire Fratele lui Michael Hutchence, liderul INXS care s-a sinucis în 1997, a declarat într-o carte intitulată „Total XS“, că prietena cântărețului, Paula Yates, i-a pus un pachet de heroină în buzunar, înainte de înmormântare, informează site-ul Ananova. Michael Hutchence s-a sinucis într-o cameră de hotel din Sydney, în 1997. „Paula mi-a spus că i-a pus în buzunar lui Mike un pachet de heroină“, a spus Rhett Hutchence. Acest episod bizar s-a întâmplat cu o zi înainte de înmormântarea la care au participat și fostele iubite ale lui Hutchence, Kylie Minogue și modelul Helena Christensen. „Mama i-a tăiat o șuviță de păr și câțiva nasturi de la costum... Eu am petrecut câteva momente cu el și i-am pus o țigară în buzunar, pentru că tot timpul îmi cerea câte una. Paula mi-a spus ulterior că i-a lăsat un pachețel de heroină“. Paula Yates a murit în 2000, din cauza unei supradoze de heroină, în Londra. (D.M.) Vreme frumoasă Vremea va fi în general frumoasă. Cerul va fi partial noros, însă ploile vor fi posibile doar izolat, mai ales în nordestul țării. Vântul va prezenta unele intensificări în zona de munte. Temperaturile maxime vor fi cuprinse în general între 16 și 24 grade. In primele ore, în zonele joase din regiunile intracarpatice, pe alocuri va mai fi ceață, în București. Vremea va fi predominant frumoasă. Cerul va fi variabil, iar vântul va sufla slab. Temperatura maximă va fi de 22 - 23 grade. Tipografia ANA MARIA PRESS tipar și prepress la o calitate fără concurență Telefon: 22.44.135; Fax: 22.44.350; E-mail: aignat@ziua.ro