Állami gimnázium, Zombor, 1877
a történelemnek mint tudománynak megállapításához. Az emberi ismeretek tág mezején alig van kör, mely a történelemnél több tárgyat adna az okulásra, szebb mintákat szolgáltatna az utánzásra, alaposabb felvilágosítást nyújtana az emberi lét minden viszonyáról és melyből a művelődés bővebb és tisztább forrásai fakadnának. Az ember nehéz küzdelme és kivívott diadala ; törekvése és sikere; erényének jutalma, vétségének büntetése; gyarlósága és bölcsesége ; hite és tévedése; reménye és csalódása ; alkotásban és rombolásban nyilatkozó tevékenysége; — mindezt a történelem köre magában foglalja és senki sincs, kinek valami fontosat nem mondhatna, mert mindnyájunk feladata, emberré válnunk és az emberhez intézi a történelem szózatát. Nagy értéke kétségbe nem vonható és kétségbe nem is vonatott; ismerték azt mindenkor és mindenütt és a történelem megírásával, a legrégibb időktől a mai napig, a kiválóbb szellemek foglalkoztak. De nagy értékével tárgyalása nincsen arányban, sem az antik sem