Állami gimnázium, Zombor, 1886

néz­etük rózsás vagy sötét szemléletét. Csakhogy itt a hangulat bizonyos tájképhez van kötve, míg a zenében maga a hangulat, teljes önállóságában, nyer kifejezést. Ezt az önállóságot a han­gulat, az érzelem ismét elveszti a költészetben, — közelebbről a zenével másfelől határos lyrában, — bár egészen más érte­lemben, mint a tájfestészetben. Ez utóbbinál a hangulat a tér­beliséghez, a költészetben pedig a gondolathoz van kötve. Hangu­latot, érzelmet szavak segítségével tolmácsolni nem lehet más­kép, mint gondolat alakjában, mondatokban nyilatkozó ítéletek közvetítésével. Az érzelmet, a hangulatot, a maga puszta külön­állásában, bizonyos tárgyra, okra, célra való vonatkozás nélkül, szavakkal kifejezni nem lehet. — A zene ellenben magát és csakis magát az érzelmet, a hangulatot tolmácsolja. Ebből foly — azon szempont szerint, a­melyből nézzük a dolgot — egy fel­ül szegénysége, másfelül gazdagsága a költészettel szemben. A zene ugyanis képtelen, az általa érzékített érzelmek, hangulatok okát, tárgyát megjelölni. A zene örülhet, gyászolhat, sóvároghat, me­renghet, lelkesülhet, de öröme, gyásza, sóvárgása, merengése, lelkesülése tárgyát, okát nem képes megnevezni. Akadtak, igaz, zeneszerzők, kik vállalkoztak nemcsak meghatározott érzelmeket tolmácsolni, hanem még eseményeket is, pl. Moszkva pusztulását, az abukiri tengeri csatát s más effélét — még pedig a részle­tekre is kiterjeszkedve — zenei hangokkal elbeszélni. Vállalkozási merészségük mellett volt különben annyi elővigyázatuk, hogy szerzeményeik egyes helyeinek jelentését a hangjegyek fölé írt szavakkal magyarázták, miből világos, hogy dallamaik és h­ang­­zataik kifejező képességében maguk sem bíztak eléggé, s hogy a félreértetést éppen nem tartották lehetetlennek. Ilyen elfajulásai a zeneművészetnek vittek oda nem egy kritikust, köztük Hanslikot is, hogy a zenétől teljesen megtagadtak minden eszmei tartal­mat, állítván, hogy a hangokból alakuló melódia és harmónia egyben alakja is, tartalma is a zenének. Ezen túlzó nézet cáfo­latát meglelheti még a zenében teljesen járatlan, de ép érzékű és fogékony szívű laikus is azon hatásban, melyet kedélyére egy jól előadott zenei remekmű gyakorol. Hiszen még a paraszt

Next