Zori Noi, mai 1958 (Anul 11, nr. 3241-3265)

1958-05-03 / nr. 3241

”ng. 2-a ZORI NOI Nr. 3241 Demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava PRIMAVARA PATRIEI (urmare din pag. l-a), tră. In frunte, pioniera Lupu Florica de la școala pedagogică, împreună cu o gardă, poartă drapelul desfășurat al organizației regionale de pionieri. Urmează un alt grup care poartă tabloul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, prim Secretar al C.C. al P.M.R. [Dragostea pionierilor pentru iepartid e nețărmurită. Pentru se dezvolta multilateral, prin grija partidului și guvernului s-au pus la dispoziția pionierilor și școlarilor săli de clasă spațioase, manuale, ateliere, loturi experimentale etc. Pionierii și școlarii sînt educați de cadre bine pregătite, atașate trup și suflet cauzei clasei muncitoare. Slăvitul timp al copilăriei lipsite de griji este răsplătit prin rezultatele cele mai bune la învățătură. Ciocan Doina, Băițan Leandru, Rabinovici Miron la pedagogică, de la școarișcu Mihai, Herșcovici Iuliana de la școala medie nr. 2; Curia Maria, Resler Iacob de la școala medie nr. 1 ; Ciubotaru Gheorghe, Avram Carol, Cabane Siriei de la școala de 7 ani din Ițcani, iată numai cîteva nume de pionieri care au medii și note foarte bune. Cravatele roșii flutură îmi adierea vîntului. Masa compactă a pionierilor poartă De tribuna oficială s-au apropiat coloanele sindicatelor C.FR. și P.T.T.R. Suceava. In frunte harnicii ceferiștii din depouri și stația C.F.R. Ițcani purtînd cu ei, ca simbol, o machetă a unui cap de locomotivă „Pacific", lozinci mobilizatoare, grafice, șiruri de drapele roșii și tricolore. Sînt prezenți în rîndurile manifestanților feroviari mecanicii fruntași în producție Vili Buruian, Gheorghe Bîrzu, Paul Tănase, — fruntași între fruntașii care au la activul lor economii de sute de tone de combustibil convențional, fochiștii Carol Cubinschi, Ludovic Tunea, Vasile Iiineanu, meseriașii Mihai Sporneac și Ioan Rîșcă care au contribuit efectiv la realizarea planului de producție cu 115,7 la sută, la reducerea prețului de cost cu 9,72 sută, la realizarea unor ecolonomii de aproape 700.000 lei în cursul primului trimestru. Alături de ei merg în rînduri compacte, muncitorii, tehnicienii și inginerii atelierului de zonă Burdujeni, ai uzinei de impregnat, salutînd voios și scandînd lozinci mobilizatoare. Vii aplauze îi intîmpină și pe feroviarii statiei C. F. R. Burdujeni Ei pășesc mîndri ca vrednici reprezentanți unui colectiv de muncă ce a ai primit pentru a doua oară diploma de onoare de stație fruntașă pe țară, baloane și panglici multicolore. Această minunată desfășurare incintă ochiul. Rod al activității ce o desfășoară la casa pionierilor sînt cele cîteva zeci de planoare mari și mici, caiace, iole, minunatul vas de linie teleghidat — executate cu migală de către aeromodeliști și navo - modeliști. Cîntecul care-1 execută pionierii, în cor, este un omagiu adus patriei, ai căror oameni ai muncii se veghează cu grijă și răbdare fiecare pas. »Salut voios de pionier, Răsună-n patria noastră dragă. Noi îi iubim albastrul ceri Și-i închinăm dragosteantreagă“. Privirile calde, fețele vesele ale pionierilor și școlarilor parcă-ți spun: »Noi sîntem primăvara patriei! Al nostru e viitorul“. Gingășia, puritatea sentimentelor, frumusețea gesturilor care au dominat demonstrația pionierilor la acest 1 Mai, au dat tuturor satisfacția convingerii că strădaniile oamenilor muncii, conduși de partid, de a crea copiilor o viață fericită, vor fi și pe viitor răsplătite cu rezultate bune la învățătură. Cu purtare exemplară, cu tot ce pot da ei spre folosul patriei. Ei au realizat înn cinstea zilei de 1 Mai o economie de 12.750 vagoane ore, prin reducerea staționării vagoanelor în tranzit și manevră, 8.529 vagoane ore prin redusicerea staționării vagoanelor la încărcare și descărcare. Sînt prezenți de asemeni muncitorii regulatoarelor de circulație din Ițcani și Burdujeni care asigură in permanență bunul mers al trenurilor de marfă și călători, și care aplicind metodele sovietice de marșrutizare a trenurilor, înscriu în graficele lor de producție noi și noi realizări. Marșul fanfarei a încetat. Se arid săltărețele acorduri a unei hore. Echipa de dansuri a lucrătorilor din Direcția regională P.T.T.R. îmbrăcată în frumoase și pitorești costume naționale s-a oprit pentru cîteva momente în fața tribunei. Se încinge o horă însuflețită în care măiestria dansatorilor se situează la înălțimea sărbătorescului eveniment de astăzi. Coloana lucrătorilor Direcției regionale P.T.T.R. poartă în frunte mari portrete, steaguri roșii și tricolore, lozinci mobilizatoare. Aplauzele vii și binemeritate se adresează in aceeași măsură și recentei prețuiri a muncii depuse de colectivul oficiului raional P.T.T.R. Suceava cărui i s-a decernat zilele trecute drapelul roșu de unitate fruntașă pe regiune. la purcei născuți a fost depășit cu 3,3 la sută, la purcei înțărcați cu 49,9 sută; sporul global de cartane a fost depășit cu 28,4 la sută, cel de livrări porci cu 104 la sută; productivitatea muncii a crescut cu 16,5 la sută, iar prețul de cost a fost redus cu 3 la sută. Din coloana de demonstranți nu lipsesc fruntașii în producție Mihai Hrușcă, Mihai Burlă, Eugeni Codreanu, Eugen Jepețchi, care cu ocazia zilei de 1 Mai au primit insigna de fruntaș in producție al C.C. al Sindicatului lucrătorilor din industria bunurilor de consum ★ Cine a mîncat mezelurile "produse de I.R.I.C. Burdujeni, a avut de spus numai cuvinte de laudă la adresa colectivului acestei întreprinderi. In zilele premergătoare marii sărbători s-au obținut aici producții record. Hala de tăiere și-a îndeplinit în aceste zile planul de producție în proporție de 132,6 la sută, mătăria în proporție de 124 la sută, iar fabrica de mezeluri în proporție de 120 la sută. Printre muncitorii care demonstrează se află și fruntașii în producție Iordache Prodanciuc, Tudose Alexandru, Coral Ștefan, Ion Hașovschi, toți decorați cu Medalia Muncii. Un grup dintre ei poartă macheta arcului de triumf ce poate fi văzut la intrarea în întreprindere, pe frontispiciul căruia e scrisă lozinca "Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc!" Alții, poartă portrete ale conducătorilor diferitor partide comuniste și muncitorești din lume precum și portretele dascălilor proletariatului: Marx, Engels, Lenin. Șirului muncitorilor de la I.R.I.C. îi urmează cel al colectivului de muncă de la I.C.I.L. Burdujeni. Lucrînd sub lozinca „Oamenilor muncii cît mai multe și mai ieftine produse alimentare“, muncitorii și tehnicienii acestei întreprinderi au obținut rezultate bune în producție. Producția de unt pe trimestrul I a.c. depășește cu 80 la sută pe cea din perioada corespunzătoare a anului trecu. De asemenea s-a livrat comerțului de stat cu 6 la sută mai multe brînzeturi, cu 26 la sută mai mult lapte de consum, cu 5 la sută mai multă smîntînă de consum. La realizarea acestor succese merită a fi scoasă în evidență contribuția fruntașilor în producție Maria Morărescu, Valeriu Teodoriu, Ion Ucraineț, precum și a inginerului Mihai Vlaiciuc care se găsesc și ei printre demonstranți. * Purtînd pancarde cu diiverse lozinci mobilizatoare, / Ur grup de copil, îm frunte cu o... echipă ciclistă, precedează demonstrația coloanei femeilor muncitoare din cartierele orașului. Mame, gospodine, deputate, femei care și-au adus contribuția la lucrările de gospodărire a orașului, în haine de sărbătoare, fluturînd baticuri multicolore, multe ducînd copii în brațe, alcătuiesc această coloană primită cu vii aplauze, semn al stimei de care se bucură în societatea noastră femeile muncitoare, luptătoare active pentru construirea socialismului. Lucrătorii din aparatul sfatului popular regional al sfaturilor populare orășenesc și raional, muncitorii, tehnicienii și funcționarii întreprinderii de industrie locală .Producția și ai trustului regional de construcție, lucrătorii întreprinderii de gospodărie orășenească, ai oficiului regional de aprovizionare și desfacere demonstrează purtînd portrete și steaguri, pe fețele lor citindu-se butrec și muncitorii și salariații de la topitoria de la Ițcani, care încă de la data de 26 aprilie lucrează în contul lunii mai. Iată și fruntașii în producție Arcadiei Tomșa, Aurelia Jipa, Vasile Baș, Minodora Moroșanu. Ei sînt printre principalii animatori ai întrecerii — care s-a desfășurat aici în cinstea marii sărbători și care s-a soldat cu livrarea către filaturile Fălticeni și Gheorghieni a unui plus de 6 tone fibre realizate peste plan. Trec apoi salariați de la D.C.A., Vin-alcool, ORACA și Prodavicola - Burdujeni. Cu toții demonstrează pentru pace, pentru un viitor tot mai luminos. Femeile muncitoare din orașul Suceava sînt mîndre că din rîndurile lor fac parte deputate și activiste pe tărîm obștesc ca Maria Pașcu, Octavia Cîrstiuc, Elena Manolache, Eleonora Lupu, Elisabeta Leontescu, Maria Pița, Silvia Horobeț, Zamfira Chirilă, care nu odată s-au situat în fruntea acțiunilor gospodărești inițiate în ultima vreme în orașul nostru, sau mame eroine ca Veta Straton, care, pe lângă grija zilnică față de copii, găsesc timp să participe activ și la viața obștească din cartierul lor, curia marii sărbători. Organele locale ale puterii de stat luptă necontenit pentru înflorirea orașelor și satelor noastre. In anii regimului de democrație populară, partidul și guvernul au creat condiții optime pentru participarea oamenilor muncii la conducerea treburilor obștești. Muncitorii întreprinderii «Producția“ poartă un grafic al succeselor obținute în cinstea zilei de 1 Mai. In rîndurile demonstranților se disting chipurile muncitorilor fruntași Leopold Șipca, Aurel Irimia, Maria Zelter, Profira Nauman, care au contraPrin fața tribunei trec lucrătorii din sindicatul învățămînt și cultură, profesori și învățători, membri ai ansamblului regional de cîntece și dansuri Ciprian Porumbescu“, lucrători ai centrului de librării și difuzare a cărții, ai întreprinderii cinematografice regionale, educatorii și lucrătorii pe tărîmul culturii și artei; ei se bucură de dragoste și grijă din partea oamenilor muncii, apare "apropie coloana lucrătorilor din comerț și cooperație. Iată pe lucrătorii de la cooperativa Textila“ Suceava. Și de această dată poartă cu ei drapelul de cooperativă fruntașă pe regiune, pe care-l menține de doi ani. Ziua de 1 Mai, cooperatorii de la „Textilas au întîmpinat-o cu deosebit entuziasm în muncă, reușind să îndeplinească planul de producție în luna aprilie cu un procent de 103,8 la sută. Le recunoaștem în rîndul demonstranților pe Abalașei Constanța și Chibicii Zahara de la secția covoare, Nicoliac Eudochia și Margara Lidia de la țesătorie, Boca Elisabeta de la boiangerie, Cumpără Rodica de la ațărie și pe alți fruntași care, prin rezultatele muncii lor, și-au dobîndit simpatia cooperatorilor. Rind pe rînd, demonstrează lucrători de la cooperativele «Mobila“, ..Talpa“, „Croitorul”, etc. care produc însemnate cantități de produse de larg consum pentru îndestularea traiului oamenilor muncii. Urmează salariații de la U.R.C.C. — unitate care tupbuit ca întreprinderea să relizeze în primul trimestru al anului importante depășiri de plan în toate sectoarele ei de activitate, titlului și guvernului nostru. Cultura a devenit un bun al întregului popor muncitor. In școli, tînăra generație se pregătește să devină vrednică constructoare a socialismului. nai Trecerea ansamblului regio »Ciprian Porumbescu“ este primită cu aplauze vii si corul cîntă "1 Mai“ de Ciprian Porumbescu, iar dansattorii, în pitorești costume naționale, execută un dans plin de măiestrie ta pentru întărirea necontenita a schimbului de mărfuri dintre oraș și sat. Bilanțul lucrătorilor de la U.R.C.C. este rodnic. Prin cooperative au fost desfăcute către populație, în primul trimestru al anului, mărfuri în valoare de 143 milioane lei, sau în scopul asigurării fondului centralizat al statului, salariații U.R.C.C. din regiune luptă necontenit pentru îndeplinirea și depășirea planului de achiziții și contractări Lucrătorii de la C.C.de produse alimentare, C.C.si produse industriale, T.A.P.L., I.C.R.A., care urmează, își manifestă hotărîrea de a avea și pe mai departe o atitudine plină de grijă față de bunurile încredințate, de a deservi publicul consumator în mod cît mai civilizat, își fac apariția salariații instituțiilor administrative de stat. Prin munca lor, ei contribuie la dezvoltarea economiei naționale, apără și întăresc legalitatea populară. Mujicilor și pe tărîmul ocrotirii sănătății poporului Sănătatea publică a devenit în anii puterii populare o principală problemă de stat. S-au creat zeci și sute de instituții sanitare. Asistența sanitară este astăzi la îndemîna oricui. Bolile sociale, care altădată decimăm populația muncitoare, nu mai înspăimîntă astăzi pe nimeni, lupta împotriva lor, datorită condițiilor create lucrătorilor pe tărîm sanitar, se duce cu tot mai multă eficacitate. Mindri de succesele obținute în munca lor, lucrătorii instituțiilor sanitare din cuprinsul orașului nostru manifestează în rînduri strînse,, intîmpinați cu simpatie, caj unii ce reprezintă un important sector de activitate so»cială. Lucrătorii din sindicatul agro-silvic Trec lucrătorii din sindicatul agro-silvic care au în frunte colectivul de muncă al Direcției silvice regionale Suceava. Muncitorii, tehnicienii și funcționarii acestei Direcții au reușit, în primul trimestru al anului, să livreze fabricilor de cherestea și șantierelor, peste 9.000 m.c. bușteni, realizînd însemnate economii la prețul de cost.. In cadrul acestei coloane de demonstranți, patru care alegorice înfățișează sugestiv vînătoarea, munca de regenerare a pădurilor, exploatarea mecanizată cu ferăstraie electrice și transporturile forestiere cu mijloace auto moderne. Lucrători agricoli ai stațiunii experimentale I.C.A.R. și ai gospodăriei agricole de stat Ițcani, aflați în plină campanie a muncilor agricole de primăvară la datorie pentru asigurarea unei recolte bogate în acest an, își fac simțiți prezența prin participarea la demonstrație a delegaților lor, ce aduc salutul harnicilor muncitori ai ogoarelor care în aceste clipe răstoarnă brazde rodnice (Continuare în pag. 3-a) Harnicii noștri ceferiști Producătorii bunurilor de larg consum Iin fruntea coloanei celorate produc diverse bunuri de larg consum pășesc muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii “Străduința“ Ițcani. In cinstea marii sărbători ei au realizat și depășit planul de producție pe r luna aprilie dînd cu 1,38 la sută mai multă talpă, 2,40 la sută mai multă încălțăminte, economisind 509 m. p. piele. In rîndul acestora pășesc cu mîndrie și muncitorii David Grome, decorat cu Ordinul Muncii clasa II-a, Iacob Covalschi, Nicanor Andrișan, Silvia Onciu, toți fruntași în producție. Raportind partidului despre succesele lor, ei se angajează să lupte și mai departe pentru înfăptuirea a noi realizări, să dea oamenilor muncii încălțăminte mai multă, mai ieftină și mai trainică. Pe un grafic purtat de demonstranți sînt înscrise cîteva cifre comparative, foarte sugestive, care merită a fi reproduse. E vorba de ritmul ascendent pe care l-a înregistrat producția acestei întreprinderi din anul 1949 și pînă în prezent. In comparație cu anul amintit mai sus, producția de piele a crescut cu 778 la sută, cea de talpă cu 214 la sută, iar cea de încălțăminte cu 995 la sută. ★ Adeseori avem prilejul să auzim oameni ai muncii apreciind grija deosebită cu care este aprovizionată piața cu carne. Ei, bine, să știți că la buna aprovizionare a populației cu carne o contribuție importantă o aduce și întreprinderea de creșterea și îngrășarea de animale (ICIA) Burdujeni. Pentru succesele deosebite obținute în producție în semestrul II al anului trecut, acest harnic colectiv de muncă a primit steagul de unitate fruntașă pe ramură, pe țară, decernat de către comitetul central al sindicatului lucrătorilor din industria bunurilor de consum și a ministerului respectiv. 2.000.000 lei — cifră impresionantă — economisiți în anul 1957 au făcut posibilă și reducerea prețului de cost. Purtînd în mîndrie steagul de unitate fruntașă pe țară, muncitorii și salariații de la I.C.I.A. Burdujeni raportează cu această ocazie noi succese obținute de data aceasta în cinstea zilei de 1 Mai. Pe trimestrul I a.c. planul Demonstrează femeile muncitoare Lucratorii din aparatul sfaturilor populare Lucrătorii din sindicatul învățămînt și cultură Coloana lucrătorilor din comerț-cooperație Cuvîntarea tovarășului ENE ȚURCANU (urmare din pag. l-a), din primăvara acestui an, spre a obține recolte bogate de grîu, porumb, legume și fructe, mai multe produse animate, pentru a-și ridica astfel nivelul lor de trai și contribui la o tot mai bună a aprovizionare a oamenilor muncii de la orașe. Tovarășii. * . Regimul nostru de demoncrație populară asigură un puternic avînt dezvoltării învățămîntului de toate gradele, culturii, științei, artei și literaturii. Pe frontul revoluției culturale noi am obținut importante realizări. Luterea noastră populară cinstește și sprijină munca intelectualității noastre înaintate care își aduce o contribuție prețioasă la dezvoltarea economiei și culturii socialiste. In domeniul ocrotirii sănătății oamenilor muncii s-au obținut realizări importante în anii regimului democratpopular. Unitățile sanitare, spitale și sanatorii, policlinici și circumscripții, staționare și case de naștere, au crescut fată de 1938 de la 128 la 621 in 1957, iar personalul medical a crescut de la 395 medici in 1952 la 561. Tovarăși. Oamenii muncii din patria noastră, sărbătoresc ziua de 1 Mai în condițiile cirul pe plan internațional păcii și socialismului forțele cresc necontenit. Cel mai important lucru pentru zilele noastre îl constituie faptul că unitatea țărilor lagărului socialist e mai puternică ca oricînd. Toți cei ce muncesc din lumea întreagă privesc cu satisfacție și admirație progresul pe care îl realizează an de an țările socialiste. Uniunea Sovietică a obținut remarcabile succese în toate domeniile de activitate.. Astăzi superioritatea Uniunii Sovietice în diferite domenii ale științei și tehnicii nu numai că nu mai este contestată, dar chiar cele mai reacționare cercuri vorbesc de necesitatea de a ajunge din urmă Uniunea Sovietică. Succese remarcabile au obținut și celelalte țări ale lagărului socialist în frunte cu R.P. Chineză. In această perioadă de dezvoltare și consolidare a sistemului socialist, a continuat procesul de ascuțire a contradicțiilor sistemului capitalist.. A crescut lupta clasei muncitoare din țările capitaliste împotriva exploatării, pentru obținerea unui trai mai bun. S-a accentuat procesul de destrămare a sistemului colonial al imperialismului. Orientul încetează tot mai mult de a fi o rezervă a imperialismului. Economia S.U.A. a intrat într-o fază de criză economică. Are loc o scădere a nivelului producției intr-o serie de ramuri industriale, iar numărul șomerilor a ajuns la peste 6 milioane. Politicii de încordare a relațiilor internaționale, de pregătire a unui nou război, dusă de cercurile conducătoare din statele capitaliste, în frunte cu cele din S.U.A., țările lagărului socialist îi opun o consecventă politică de pace, de destindere a încordării internaționale, întreaga omenire a privit și privește hotărîrea Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice cu privire la încetarea unilaterală a experienței cu armele nucleare, ca un semn al tăriei și forței ei de neînvins, ca un semn al unei profunde umanități de care este și a fost călăuzită în permanență Uniunea Sovietică. Inițiativa Unirinii Sovietice se bucură de unanima aprobare din partea popoarelor și a unor importante personalități politice, savanți cu renume mondial din toate țările lumii. Sînt numai cîteva zile de cînd Marea Adunare Națională a Republicii Populare Române a votat declarația prin care salută inițiativa sovietică și se declară de acord cu hotărrea Sovietului Suprem al UR S.S. de încetare a experiențelor cu arma nucleară. Opina publică mondială cere dii insistență ca exemplu Uniunii Sovietice să fie urmat de toate caselate țări care posedă armele nucleare. Popoarele cer cu insistență ca Statele Unite ale Americii și Anglia să inceeze experiențele cu arme nucleare. Din păcate însă, la această cerință legitimă a popoarelor, puterile occidentale au răspuns prin anunțarea de noi experiențe cu armele nucleare. Uniunea Sovietică a propus convocarea unei conferințe a șefilor de guverne la cel mai înalt nivel în care să examineze și să rezolve cele mai arzătoare probleme internaționale. R. P. Chineză și R.P.D., Coreeană au luat hotărîri in privința evacuării voluntarilor chinezi din Coreea , R. P. Polonă a propus un plan concret și realizabil în ceea ce privește crearea unei zone denuclearizate în centrul Europei. Puterile occidentale nu au mers încă in întîmpirrarea acestor inițiative care sînt de cea mai mare importanță pentru menținerea și consolidarea păcii în lume, ci dimpotrivă ele au luat noi măsuri de intensificare a cursei înarmărilor atomice, punind în mîna militariștiior vest germani arma atomică. Sub presiunea opiniei publice mondiale puterile occidentale nu se mai opun fățiș convocării conferinței la cel mai înalt nivel, în schimb ee caută ca prin discuții interminabile la nivelul ambasadorilor, a miniștrilor de externe, etc., să amine la nesfirșit convocarea întîlnirii. Forțele care apără pacea sînt uriașe și ele întrec cu mult forțele ațîțătorilor la război. Tocmai aceasta îndreptățește concluzia însufețitoare a "Manifestului Păcii" că în zilele noastre războiul poate fi evitat. Dacă torțele păcii vor fi unite și vigilente, cauza păcii va triumfa. Alături de celelalte țări socialiste, țara noastră își aduce o contribuție activă in lupta pentru slăbirea încordării în relațiile internaționale, prin promovarea în relațiile externe a unei politici de coexistență pașnică între țăririle cu sisteme sociale și economice diferite, de prietenie și colaborare reciprocă. Sînt bine cunoscute inițiativa și eforturile neobosite ale guvernului nostru în vederea îmbunătățirii relațiilor cu țările din sud-estul Europei, a dezvoltării unor relații prietenești și de colaborare cu țările balcanice. Vizita făcută în țările Asiei de către delegația RPR. condusă de tov. Chivu Stoica, convorbirile cu conducătorii statelor respective, cît și documentele semnate, au o mare însemnătate pentru dezvoltarea relațiilor cu aceste țări prietene, cît și pentru promovarea cauzei păcii în întreaga lume. Tovarăși. Astăzi de 1 Mai poporul nostru își manifestă din nou hotărîrea sa fermă de a apăra cauza păcii, solidaritatea cu toate popoarele care luptă pentru pace și independența națională. El își manifestă din nou dragostea sa profundă față de partid și guvern, atașamentul său de neclintit față de regimul democrat popular. De ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, oamenii muncii din țara noastră, sub înțeleaptă conducere a partidului, se unesc tot mai strîns sub mărețul steag al marxism-leninismului, al internaționalismului proletar in lupta pentru pace și socialism. ★ ★ ★ Cuvîntarea a fost întreruptă de multe ori de participanții la miting prin scandarea de lozinci și aplauze puternica 1 _!J_!_UJUUJSa> r >