Zori Noi, octombrie 1961 (Anul 14, nr. 4297-4322)

1961-10-10 / nr. 4304

Pagina 2-a INFORMAȚII DE PARTID Muncă intensă într-o gospodărie tineră Organizația de partid din satul Liteni, raionul Gura Humorului, desfășoară in ultima vreme o mai rodnică muncă politică. După vizitele organizate la G.4.C. Roma Vlăsinești, bunăoară, biroul organișizației de bază a început să facă o mai largă popularizare a succeselor obținute de colectiviști, agitatorii au purtat mai des discuții gospodărești cu țăranii muncitori, îndemnîndu-i să urmeze și ei exemplul răsmeștenitor. Iar roadele n-au întîrziat să se arate. Numărul cererilor pentru A.C. au sporit de la o zi la alta, astfel că nu de mult, în satul Liteni, s-a constituit o gospodărie colectivă in care s-au unit 160 familii cu pestei8S0 ha. Inaugurarea gospodăriei colective a fost un prilej de bucurie pentru întregul sat. Clipe de bucurie au trăit și comuniștii. Sărbătoreau doar o victorie. Ei au înțeles însă că îi așteaptă sarcini noi, de și mai mare răspundere. De aceea, au pornit apoi o intensă muncă pentru dezvoltarea tinerei gospodării și întărirea organizației de bază, îndrumat de biroul organizației de bază și cu sprijinul celorlalți membri și candidați de partid, consiliul de conducere s-a ocupat îndeaproape de pregătirea terenului pentru insămînțări, a procurat din vreme o cantitate de 12.000 kg. griu din solurile de înaltă productivitate, ceea ce a dat posibilitate să se înceapă la timp însămințările de toamnă. In prezent, consiliul de conducere pregătește materialele necesare pentru construcția unni grajd și a atelierului de tîmplărie ți amenajează sediul gospodăriei. Pentru ca gospodăria să progreseze cit mai repede pe drumul întăririi economico - organizatorice, organizația de bază a îmbunătățit munca cu activul fără de partid, l-a atras la îndeplinirea sarcinilor actuale și și-a trecut să îndrume mai temeinic organizațiile de masă. De curînd, organizația de bază și-a mărit și rîndurile prin primirea de noi candidați. Primind calitatea de candidați de partid, Elena Turineac, Filaret Tiron și Dumitru Cosmaciuc muncesc cu mai multă însuflețire pentru înflorirea tinerei lor gospodării colective. Coresp. V. ALUCAI Interes deosebit pentru învățămîntul ideologic De citeva zile, cadrele didactice teu început noul an de învățământ ideologic. Cadrele didactice de la școlile din satele raionului Botoșani, așezart pe valea Prutului, s-au întilnit să înceapă noul an de învățământ ideologic la centrul Trușești. Toți participanții de la acest centru au privit cu multă răspundere deschiderea noului an de invățămint ideologic și s-au angajat să studieze temeinic spre a-și însuși în mod creator învățătura marxist-leninistă. După ce s-a făcut o apreciere asupra felului cum s-a desășurat învățăm ptul ideologic în anul trecut, tov. inspector metodist al secției de invățămintcultură a sfătuiri popular regional, Mihai Filip, a prezentat expunerea „Proiectul de Program al P.C.U S.“ care a fost ascultată cu deosebit interes de cei prezenți A urmat apoi organizarea pe grupe și seminarii. Coresp. V. BEJENARU Au luat atitudine față de lipsuri La adunarea de dare de seamă și alegeri care a avut loc de curînd in organizația de bază de la mina Fundul Moldovei s-au purtat discuții însuflețite. Dind dovadă de maturitate politică, participanții la discuții au luat atitudine hotărîtă față de lipsurile care mai există. Printre altele, ei au criticat faptul că biroul organizației de bază nu a îndrumat cu destulă competență comitetul sindical de secție, din care cauză acesta nu s-a ocupat îndeaproape de organizarea și conducerea întrecerii socialiste, de calificarea și ridicarea caificării profesionale a muncitorilor, de condițiile lor de muncă și viață. Cei care au luat cuvîntul pe marginea dării de seamă au mai subliniat că organizația de bază n-a făcut încă totul pentru educarea comunistă a membrilor și candidaților de partid, pentru creșterea rîndurilor organizației, venind totodată cu propuneri concrete pentru lichidarea lipsurilor. Coresp. I. COVATARU Noul birou a trecut la lucru De la adunarea pentru dare de seamă și alegeri din organizația de partid din secția poligrafică a întreprinderii „Rarăul“ din Câmpulung au trecut doar câteva zile. Noul birou care a fost ales a și pornit la lucru. Ținind seama de cele discutate în adunarea de alegeri, biroul organizației de bază a convocat o adunare in care s-a analizat stadiul pregătirilor pentru iarnă. Membrii și candidații de partid Maria Tocani, Rahua Maricari, Vasile Crețu și alții care au discutat pe marginea referatului prezentat, au arătat că organizația de partid trebuie să se ocupe mai mult de crearea celor mai bune condiții de lucru în vederea iernii. Pe baza pepinerilor făcute, adunarea comuniștilor a adoptat apoi un plan concret de măsuri. E. MARUSEAC (Din subredacția voluntară a ziarului nostru). V. SEMIONOV, IN EDITURA POLITICĂ A APĂRUT: Problema claselor și a luptei de clasă în sociologia burgheză contemporana Lucrarea tînărului om de știință teovietic V. V. Semionov „Problema teraselor și a luptei de clasă în sociologia burgheză contemporană“, apărută în U.R.S.S., reprezintă o Interesantă contribuție la demascarea teoriilor sociologilor burghezi în special cu privire la „stratificarea socială“, „mobilitatea socială“, „relațiile umane“ etc. Pe baza unui bogat material documentar și statistic autorul combate argumentele pseudoștiințifice ale apologeților capitalismului; cuprinde, de asemenea, o Lucrarea minuțioasă analiză a structurii de clasă a societății burgheze. Cu acest prilej V. S. Semionov se ocupă și de schimbările care se produc în structura clasei muncitoare și a clase, schimbări care fac în altul prezent obiectul unei dezbateri ample în paginile revistei teoretice și informative a partidelor comuniste și muncitorești „Probleme ale păcii și socialismului“. Fără a epuiza problemele abordate, lucrarea lui V. S. Semionov oferă un material valoros cercetătorilor cadrelor didactice, studenților și tuturor celor care se preocupă de sociologia burgheză și combaterea ei. Î Î I iDin scrisorile sositei la redacție de la I ciiraspoldantul jvomar Oht I Tănăsescu X ȘI-AU REÎNNOIT abona ♦ MENTELE LA PRESA X •v SOVIETICA X î ■o Ințelegînd importanța presei X lîn ridicarea nivelului politic X X și profesional, cadrele didac-t X tice de la Școala de 7 ani din X X Mitoc, raionul Săveni, și-au reînnoit abonamentele pentru X lanul 1962. Numeroase abona-X Xmente au fost făcute la pre- X sa sovietică. In acest sens se evidențiază cadrele didacticei V. Hincu, L. Pojar, F. Jamșec X și alții. X I MECANIZATORI FRUNTAȘI I t Cei 14 mecanizatori din brig Xgada a VI-a de la S.M.T. Co- X ♦ tușea, conduși de comunistul X X Constantin Sandu, reușesc să X X execute lucrări de bună cali * Xtate și la timp. La cele două X X gospodării colective și două X I întovărășiri din comuna Mitoc, X T deservite de această brigadă, T X au fost arate peste 890 de hecretare, iar 300 ha. din acestea au X f și fost însămînțate. Lucrările X efectuate de acești mecanizatatori (arat, discuit, grăpat, sex T mânat și tăvălugit) au fost f X apreciate ca fiind de bună ca- X X litate. ț T Printre mecanizatorii care s-au evidențiat în executarea X lucrărilor la timp și de bună calitate se numără tovarășii T. Grigoraș, E. Iacobiță și M. X Fluieraru. X AL TREILEA GRAJD X Echipa de constructori de X la G.A.C. „Drumul lui Lenin“ T din această comună, condusă X de colectivistul M. Ursan, lucrează in prezent la cel de-al X ț treilea grajd al gospodăriei X X colective. Acest grajd, cu o calepacitate de 100 capete, va fi X 2 terminat la sfîrșitul acestei % T luni. Lucrările de construcție J Î X se desfășoară în ritm susținut, I ZORI NOÎ PE POTECA, PRIN PĂDURE FotO: N. ALEXANDRU De pe terenuri neirigate Putem obține cîte 5.000 kg. porumb boabe la ha. Urmate din pag, la) cutate pe această suprafață de către mecanizatori. Pentru obținerea acestei producții de 5.000 kg. porumb boabe la hectar, noi ne-am propus să folosim din plin îngrășămintele naturale care fertilizează solul. Acestea le vom administra odată cu arătura adîncă de toamnă, deoarece arătura adincă de toamnă, îngrășată, constituie o condiție hotăritoare pentru sporirea producției de porumb. In aceste zile, îndată după eliberarea terenului de cultura floriisoarelui, pe una din aceste tarlale s-a început căratul gunoiului de grajd, administrîndu-se cite 20 tone la ha. De asemenea, odată cu arătura adîncă se va administra și cite 100 kg. superios îat la hectar. Întreaga suprafață va fi arată 36—40 cm., astfel ca apa săpălatrundă cit mai adinc în sol și în cantități mari. In primăvară se va mai aplica in sol cite 125 kg. azotat de amoniu la hectar, iar la prașila la cite 125 kg. azotat de amoniu. Pînă la însămînțare, arătura toamnă va fi menținută afinată de și fără buruieni, prin , discuiri și grăpări. Vom executa însămințatul in timpul optim și de bună calitate, folosind sămînță dublă hibridă, asigurînd o densitate de 45.000 plante la hectar. Pentru buna întreținere a culturilor, ne-am propus să executăm 3 — 5 prașile, după nevoie. Tehnicianul agronom al gospodăriei, care răspunde direct de această suprafață cultivată cu porumb, are ca sarcină să dea indicațiile necesare, să controleze calitatea lucrărilor, veghind la aplicarea tuturor măsurilor stabilite, cointeresarea colectiviștilor în Pentru obținerea de producții sporite la hectar, se va aplica retribuirea suplimentară pe brigăzi și echipe. De asemenea, gospodăria va acorda premii și acelor tractoriști care își vor aduce o contribuție deosebită la sporirea producției de porumb pe tarlalele lucrate de ei. Consiliul de conducere, sub îndrumarea organizației de partid, va urmări și asigura aplicarea la timp a tuturor lucrărilor și măsurilor agrotehnice de care depinde obținerea de pe terenuri neirigate a unei producții medii de 5.000 kg. porumb boabe la hectar, X colectiviștii folosind din plin I X materialele din resurse locale. X Aspect de la cercul de mîini îndemînatice de la Casa pionierilor din orașul Fălticeni. CEREȚI IN LIBRARII: Frunză E., ATENȚIE — SENS UNICI — pamflete, Editura pentru literatură, 236 pag. — 4,35 lei. Gala Galaction, OPERE ALESE — vol. II (Mărturii, Articole despre literatură și artă, Articole social - politice). Editura pentru literatură, 530 pag. — 10 lei. Le place meseria Aurelia Zahanariu, Ion Ungureanu, Elena Perju și alți muncitori de la întreprinderea de industrie locală „23 August“ din Gura Humorului sunt tineri destoinici. Des au profesii diferite, ei își iubesc la fel de mult meseria aleasă și luptă cu toate forțele pentru a și îmbogăți cunoștințele, devenind astfel mai stăpini pe meserie. Aurelia Zahanaria lucrează în secția de fabricare a curelelor trapezoidale. E o fată tinără, energică, entuziastă. -Vă place meseria pe care ați ales-o? - am întrebat-o. - Chiar foarte mult. E o meserie frumoasă pe care caut continuu să o perfecționez. După cum vedeți, lucrez la confecționarea curelelor trapezoidale pentru autocamioane și tractoare. Deci, produsul pe care-l realizez contribuie la buna funcționare a autovehiculelor. Și nu o dată nu am gindit la bucuria pe care o au conducătorii auto cînd văd că produsele noastre sunt de bună calitate. Pentru ca produsele să fie de bună calitate, a trebuit să depun multe eforturi în timpul cursului de calificare. Maistrul secției m-a ajutat la locul de muncă să-mi însușesc toate cunoștințele prevăzute în procesul de fabricare a produselor. Am privit o bună bucată de vreme activitatea tovarășei Aurelia Zahanariu. In fața ei se află o matriță cu canale lucioase. Peste ele ea a așternut intr-un strat uniform o fâșie de pînză, apoi a întins cu pensula stratul de aderență. Terminînd de confecționat o curea. Aurelia Zahanariu mi-a spus : - Astăzi, am de glad să produc cu 10 curele trapezoidale mai mult decit prevede planul. Acest angajament l-a îndeplinit cu siguranță pentru că ea este stăpînă pe meserie, îi place să-și practice cu pasiune profesia pe care și-a ales-o. ★Tovarășe Ungureanu, a sosit dubița care pleacă la Botoșani. Ați pregătit pufoaicele ?, se adresă cineva tovarășului Ion Ungureanu, maistru la secția de croitorie. Maistrul e și el tînăr, plin de energie. A luat impre aleasă ună cu alți muncitori citeva baloturi de pufoaice și le-a încărcat în dubița care le va transporta la baza din Botoșani. De aici, pufoaicele vor fi repartizate magazinelor din regiunea noastră. In secția de croitorie se lucrează intens. Deosebită atenție față de muncă, față de profesia pe care și-au ales-o, dovedesc tovarășele Maria Bașca, Elena Perju, Maria Pașcan și alții. Aceste muncitoare își vor aminti întotdeauna de maistrul lor, tov. Ion Ungureanu. Elena Perju și Maria Roșca își amintesc de Ziua cind maistrul le-a făcut o comunicare importantă : De miine veți trece la producția în serie. Bineînțeles, de acum vi se cere o mai mare atenție asupra calității lucrului. . . Au trecut multe luni de la acea zi. Și astăzi, aceste două croitorese fruntașe în producție realizează numai lucruri de bună calitate, spre bucuria lor și a maistrului care le-a învățat o meserie frumoasă. L. DOBRE Nr. 4304V Manifestări cultu Simpozion Ieri, 9 octombrie, la Biblioteca raională din Cimpulung a avut loc un simpozion pe tema „Un grandios program de construire a comunismului“. In cadrul simpozionului au fost făcute următoarele expuneri: „Despre Proiectul de Program al P.C.U.S.“, „Știința sovietică, in slujba construcției comuniste" și „Literatura sovietică, in slujba păcii între popoare“. Expoziție de stradă In orașul Suceava a fost instalată expoziția de stradă „Din viața contemporană a oamenilor mici". Cele 15 panouri, din care soviese compune expoziția, prezintă numeroase și variate aspecte deosebit de interesante, privind munca viața oamenilor sovietici. Expoziți ția este vizitată zilnic de numeroși oameni ai muncii, care-și manifestă admirația față de marile realizări obținute de poporul sovietic, toate domeniile de activitate, pe drumul construirii comunismului. Montaj literar Cu prilejul deschiderii „Lunii prieteniei romîno-sovietice", care a avut loc în sala cinematografului „7 Noiembrie din orașul Botoșani, elevii școlii medii nr. 2 din localitate au prezentat un montaj literar intitulat „Octombrie roșu“ Cojocaru Constantin, Popovici Gabriel, Pînzaru Florica, Ioana și alți elevi au recitat Bran din poeziile lui Maiakovski, Tvardovski, A. Toma, M. Beniuc, precum și creații ale altor poeți sovietici și romîni. Avantajul literar s-a bucurat de succes in rîndul participanților la adunarea festivă. JkMniri festive Numeroși cetățeni din orașul Vatra Dornei, cât și oameni ai muncii veniți la odihnă sau la tratament au participat duminică, 8 octombrie, la adunarea festivă consacrată deschiderii „Lunii prieteniei româno-sovietice". Adunarea a avut loc in sala de festivități a clubului stațiunii balneo-climaterice. Despre „Luna prieteniei romînosovietice", tradiționala sărbătoare a poporului român, a vorbit tov. Victor Pîrghie, secretar al comitetului raional de partid. In continuare, a rulat un film artistic sovietic. La deschiderea „Lunii prieteniei romo-sovietice", care a avut loc in orașul Dorohoi, a luat cuvîntul tov. Gh. Severinen, președintele Consiliului raional A.R.LU.S. Vorbitorul a subliniat istoricele realizări obținute de poporul sub conducerea gloriosului sovietic, Partid Comunist, politica consecventă de pace pe care o promovează Uniunea Sovietică. Ia încheierea adunării, la care au participat peste 300 de oameni ai muncii din oraș, formații artistice ale sindicatului învățământcultură și ale casei pionierilor au prezentat un frumos program artistic. ★ Casa raională de cultură din orașul Fălticeni a găzduit duminică o entuziastă adunare consacrată deschiderii „Lunii prieteniei romîno-sovietice“. Luând cuvîntul tov. Savel Bălănuță, secretar al comitetului orășenesc de partid, a relevat ajutorul frățesc pe care țara noastră îl primește continuu din partea Uniunii Sovietice. Adunarea a constituit un nou prilej de manifestare a sentimentelor de caldă și sinceră prietenie ce unesc popoarele român și sovietic. In încheierea adunării, formații artistice ale casei raionale de cultură au prezentat un bogat program. ★ n cadrul săptăminii flmului sovittic, la cinematograful „23 /Sigus«“ din Suceava rulează filmul : „CEH SENK“... ... distins cu Marele premiu la Festivalul internațional al filmuli de la Moscova - Igor. Inspirat din marile probleme ale contemporaneității, al treilea film al lui Grigori Ciuhrai (după „Al 41-lea” și „Balada soldatului") reflectă imensa forță a omului sovetic care, datorită încrederii sale ferme în partid, luptă pentru înfăptuirea idealurilor puse de acesta în fața omenirii. El luptă pentru desăvîrșirea calităților sale morale, pentru a fi capabil în cele mai complexe împrejurări puse de viață să răspundă examenului exigent la care îl supune partidul, poporul sovietic. CADRU DIN FILAI La căminul cultural din comuna Nicșeni-Botoșani Muncă cultural-artistică în salturi îmbunătățirea conținutului și a formelor muncii cultural artistice la sate, legarea ei mai stinsâ de problemele actuale ale satului, astfel ca aceasta să contribuie la educarea țăranilor muncitori în spirit colectivist, să ducă la lichidarea rămășițelor individualiste din conștiința lor, este una din sarcinile cele mai importante pe care documentele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. le-au pus în fața organizațiilor de partid de la sate. Organizațiile de partid au datoria de a conduce, îndruma și controla întreaga muncă cultural-artistică din comună, astfel ca aceasta să aibă o sferă de cuprindere cît mai largă, iar căminele culturale și colțurile roșii ale gospodăriilor agricole colective să organizeze activități bogate și atrăgătoare, devenind un instrument principal în educarea socialistă a oamenilor muncii. Comuna Nicșeni, din raionul Botoșani, este o comună cu bogate tradiții culturale. Ani de-a rîndul formațiile artistice de aici au desfășurat o bogată activitate, cucerind interesul și dragostea țăranilor muncitori. Prin succesele pe care le-au obținut in cadrul diferitelor concursuri cultural-artistice de masă, ele au devenit cunoscute în întreg raionul. Acest lucru reflectă interesul depus de activiștii culturali pentru ridicarea pe o treaptă mai înaltă a conținutului acestei munci și, implicit, preocuparea continuă a organizației de partid pentru îndrumarea ei. Comitetul comunal de partid (secretar tov. D. Filip) s-a preocupat încă de la începutul perioadei de vară de asigurarea unei bogate activități cultural artistice în perioada campaniei de recolare și treeriș. In acest scop a fost organizată la sfîrșitul lunii mai o ședință cu toți activiștii culturali în care s-a analizat felul cum s-a desfășurat munca in lunile anterioare și s-au fixat obiectivele pentru perioada care urma. La căminele culturale și colțurile roșii urmau să se organizeze conferințe privind strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei, asigurarea fondului centralizat de cereale al statului, trebuiau să fie organizate expuneri, fotomontaje, care să popularizeze succesele gospodăriilor colective fruntașe din raion și ale celor din comună. Sarcini importante au fost trasate în ceea ce priveșc îmbunătățirea muncii cu cartea și cu filmul și în ceea ce privește pregătirea formațiilor artistice și îmbunătățirea repertoriului lor. In vederea realizări acestor sarcini, comitetul comunal de partid a organizat studierea pe bază de conspect, de către activiștii culturali, a documentelor plenarei C.C. al P.M.R. din iunie - iulie a c. și a organizat un semnar pe această temă, fapt ce a contribuit la mai buna cunoaștere de către aceștia a sarcinilor pe care partidul nostru le pune în fața oamenilor muncii din agricultură. In timpul lunilor iunie, iulie și august, la căminele culturale și colțurile roșii au fost prezentate un număr de 34 conferințe pe diferite teme cum ar fi : „Sarcinile oamenilor muncii din agricultură, izvorite din documentele plenarei din iunie - iulie a.c.‘, „Milionarii de la Roma", „Din realizările colectiviștilor din Știubieni”, „Despre zborul omului în Cosmos” și altele. Interesul de care s-au bucurat aceste conferințe se datorește faptului că ele au fost prezentate de către oameni bine pregătiți și au fost folosite numeroase exemple locale. In această perioadă au fost prezentate informări poetice care vorbeau despre realizările poporului nostru în eapa desăvârșirii constructei socialismului, despre principalele evenimente internațonale. Tov. Petre Gavril, directorul școlii de 7 ani din Dorobanți, A. Pauliuc, secretarul comitetului comunal U.T.M. sau D. Crețu, care au ținut astfel de informări, s-au bucurat de atenția auditorilor. Comitetul comunal de partid a luat măsuri în această perioadă pentru confecționarea de panouri, fotomontaje, panouri de onoare, pentru schimbarea la timp și îmbunătățirea conținutului articolelor la gazeta de perete. In perioada de vară au fost luate măsurile necesare pentru desfășurarea activității culturale la aici. Au fost organizate biblioteci volante, gazete de aici, iar agitatorii au organizat Convorbiri cu țăranii muncitori privind transformarea socialistă a agriculturii. Dacă în cursul verii activiștii culturali, îndrumați de către organizația de partid, au desfășurat activitate culturală, obținînd o serie de rezultate, trebuie spus că în momentul de față activitatea culural aristică se desfășoară încă la un nivel nesatisfăcător. Probabil, activiștii culturali de aici pornesc de la ideea că dacă in perioada de vară au fost obținute unele succese, după trecerea acesteia lucrurile vor merge de la sine. Deși tradiție artistică există in conună, echipele de cor, dans, teatru desfășoară încă o slabă activitate, nu cuprind în repertoriul lor cele mai adecvate piese care să sprijine colectivizarea agriculturii și întărirea economico - organizatorică a gospodărilor colective existente. Aceasta se datorește, pe de o parte, faptului că mulți dintre cei care răspundeau de pregătirea echipelor nu se ocupă cu suficient simț de răspundere de acest lucru, iar, pe de altă parte, faptului că unii dintre ei au fost transferați în alte localități, iar secția de învățământ și cultură a sfatului popular raonan a luat din timp măsurile necesare pentru asigurarea cadrelor respective. Nici comitetul comunal de partid nu s-a ocupat în suficientă măsură de îndrumarea consiliilor de conducere ale căminelor culturale pentru a reorganiza colectivul de conferențiari și pentru a fixa oamenii care să răspundă de instruirea echipelor artistice. Munca cu curtea s-a desfășurat defectuos și în cursul verii și situația aceasta continuă și în momentul de față. La căminele culturale era necesar să se organizeze prezentări de cărți, recenzii, seri literare, care de bună seamă ar fi trezit interes în rîndul țăranilor muncitori. In legătură cu munca cu filmul este necesar nematografică ca Inteprinderea ciregională Suceava să ia măsurile necesare pentru trimite aparatele de proiecte care a de 4 luni sunt luate pentru a fi reparate și nu se știe nimic de soarta lor. Comitetul comunal de partid trebuie să tragă învățăminte din starea de lucruri existentă și să ia măsurile corespunzătoare, astfel ca munca culturală să se desfășoare la nivelul cerințelor actuale. N, CINTEC