Zori Noi, august 1963 (Anul 16, nr. 4865-4890)

1963-08-02 / nr. 4866

Recoltat pe aici, batozele să funcționeze din plin! In aceste zile, oamenii muncii din agricultura regiunii noastre, sub conducerea organizațiilor de partid, recoltează ultimele hectare de cereale păioase. Perioada de recoltare a păioaselor a fost mult scurtată anul acesta datorită sprijinului acordat de statul nostru prin dotarea agriculturii regiunii cu un număr sporit de mașini agricole și tractoare. Numai în gospodăriile colective din regiunea noastră lucrează în actuala campanie cu 245 tractoare și 201 combine mai mult decât în anul trecut. Folosind cu pricepere mijloacele puse la dispoziție, organizindu-și temeinic munca, colectiviștii din Sîrbi, Borotea, Tudor Vladimirescu, Alurguța, Negreni din raionul Săvenii și Buhăceni din raionul Botoșani au terminat treierișul cerealelor păioase. Experiența unităților fruntașe dovedește că pentru scurtarea perioadei treierișului esențialul este organizarea temeinică a muncii. La G.A.C. Bordlea, activitatea politică larg desfășurată de către organizația de partid și buna organizare a muncii la toate lucrările au făcut posibil ca transportul recoltei la aici și treierișul să dureze mai puțin de 10 zile. Asemenea exemple de organizare temeinică a muncii la treieriș găsim în numeroase G.A.C. din regiune. In multe gospodării din raioanele Săveni și Botoșani, datorită faptului că munca pe aici a fost organizată în două schimburi, treierișul păroaselor este pe terminate. Executînd treierișul, colectiviștii trebuie să acorde o mare atenția asigurării seminței necesare obținerii recoltei.. Viitoare. Recolta de pe loturile semincere, recunoscută din vreme, recoltată și depozitată în șire separate, trebuie acum treierată și înmagazinată aparte, pe spital, pentru a nu foc amestecuri mecanice. Bine avea au procedat în acest sens colectivi,li; din Cindești — Dorohoi, care recoltînd griul de sămînță la maturitate deplină, l-au treierat și înmagazinat separat pe el soiuri, iar acum lopătează și-l condiționează corespunzător. Exemplul lor trebuie să-l urmeze și celelalte gospodarii colective, unde ei au asigurat funcționarea în bune condiții a tractoarelor, combinelor și batozelor, au remediat operativ defecțiunile ivite, treierișul s-a terminat ori este pe terminate și, totodată, s-au efectuat mecanizat un mare volum de alte lucrări. Față însă de mașinile puse la dispoziția gospodăriilor colective și de suprafețele recoltate, treierișul este mult rămas în urmă. In regiunea noastră la 30 iulie se treierase abia 47 la suta din recolta secerată. In ritm nesatisfăcător se desfășoară această lucrare în raioanele Fălticeni, Dorohoi, și în G.A.C. din raza orașului Suceava. Puțin s-a treierat și în raioanele Gura Humorului și Rădăuți, unde pînă la data de 30 iulie din recolta secerată doar 8,6 și respectiv 9 la sută era treierată. Rămînerea în urmă a treierișului în raioanele amintite se datorește ritmului lent în care se cară recolta de pe cîmp, slabei organizări a muncii la aici, precum și faptului că au toate batozele și funcționează normal. In combinele raioanele Rădăuți, Gura Humorului, Dorohoi, griul, secara și orzul stau încă în clăi, pe cîmp, unde ploile, șoarecii, și păsările dijmuiesc recolta. Organizațiile de partid din G.A.C. respective au datoria să analizeze urgent această situație și să pună măsuri eficiente pentru preintensificarea transportului la arii. Mai sunt însă destule gospodării colective unde, deși griul e adus la aiii, nefiind bine organizată munca, garniturile de treier nu lucrează cu întreaga lor capacitate. Pentru unele deficiențe în desfășurarea treierișului se face vinovați mecanizatorii care nu asigură buna funcționare a batozelor și combinelor. La ariile din Zvoriștea, Cristinești — Dorohoi, Coțușca — Savpiți, Voruia — Fălticeni. Untern (Continuare în pag. a 3-a). In executarea la vremea treierișului, un rol de cea mai mare importanță îl au mecanizatorii. Acolo Aspect de la aria de treier nr. 4 a G.A.C. din Todireni, raionul Botoșani. Foto: D. VENTILA I j Anul XVII | nr. 4866 ] [ 4 pagini ] [ 20 bani Vineri ] 2 ] august 1963 Din munca și succesele bravilor mineri întrecere însuflețită lei In Intîmpinarea zilei și a zilei minerii de 23 August, din bazinul Domelor desfășoară cu avint întrecerea socialistei, avind ca principale obiective Îndeplinirea și depășirea planului de productie, calității îmbunătățirea minereulor, creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost In momentul de fată. In întrecerea socialistă sunt cuprinși 1.100 de mineri. Zilele trecute au avut loc ședințe de producție în care s-au analizat realizările au continuat evidențiații In întrecere. Numărul acestora se ridică la 476. Intre secțiile Întreprinderii cele mai bune rezultate le-a obținut colectivul stației de preparare minereului din Iacob o beni. Sunt evidențiate, de asemenea, brigăzile conduse de Gh. Baliga de la Arșița, D. Apelroaie — Dealuu Pusului și D. Podraru de la Nepomiceni. Cu pianul depășit Harnicii muncitori, ingineri și tehnicieni de la Salina Cacica întimpinră și ei „Ziua Minerului“ și ziua de 23 August cu noi succese înscrise pe grabicele Întrecerii socialiste. Urmînd pilda unor muncitori evidențiați în întrecere ca Vladimir Meier, Artemie Boloca, Ion Cojocaru, Victor Hopulele și alții, ei au reușit să-și depășească sarcinile de plan pe luna iulie. Numai la producția globală, de pildă planul a fost realizat pe luna trecută, în proporție de 100:1 la suin. Se extinde mișcarea de inovații La minieră întreprinderea din Vatra , Dornei mișcarea de inovații și raționalizări cunoaște in acest an o mare dezvoltare. De la începutul anului și pina în prezent, la cabinetul teunie s-au înregistrat 19 propuneri de inovații dintre care 15 au fost acceptate spre aplicare. Dintre inovațiile acceptate se remarcă : „Mecanizarea încărcării vagoanelor CFR la rampele din iacobeni și „Dispozitiv Argeșiv", pentru strunjit lagărele paliere montate pe batiu“ etc. Tov. Eugen Tillea, șeful stației ateliere-uzină din Iacobeni, s-a dovedit deosebit de activ, lui aparținîndu-i 4 dintre propunerile de inovații acceptate. ACERRRES TRANSMITE Extinderea serviciilor prestate de cooperația meșteșugărească In localitățile balneare de pe litoral, ca și în alte orașe ale țârii, cooperația meșteșugărească a organizat in ultimul timp noi activități de prestări de servicii populației. Este vorba de închirierea cu ora a diverse obiecte, de reparat și călcat îmbrăcămintea pe foc , de executat întreținerea instalațiilor electrice și sanitare pe bază de abonament etc. Activitatea de servire a populației de către unitățile cooperației meșteșugărești este extinsă acum în numeroase domenii in ultimii trei ani, volumul serviciilor efectuate oamenilor muncii a crescut de două ori. In această perioadă a luat o mare dezvoltare rețeaua de unități care execută comenzi și reparații de îmbrăcăminte, încălțăminte și marochinărie, de tricotaje și mobilă, de întreținere auto, moto, radio și televizoare etc. Pentru a sprijini extinderea continuă a mecanizării proceselor tehnologice în turnătorii și industria siderurgică, constructorii de mașini au realizat un plus în prima jumătate a anului pentru aceste sectoare aproape 1.100 tone utilaje tehnologice diferite. Turnătoria uzinelor de pompe și mașini agricole din Capitală a primit 4 mașini de format, un cuptor rotativ pentru elaborat fonte speciale Joi, în întreaga țară a început difuzarea manualelor școlare. Librăriile au cunoscut in această zi o mare afluență de cumpărători. Vitrinele și expozițiile de carte organizate cu acest prilej de lucrătorii librăriilor au fost cercetate cu mult interes de elevi și părinți. O dată cu manualele și o bandă pentru transportat amestecul de formare. Cu importante utilaje pentru mecanizarea procesului de producție, printre care instalații pentru încărcarea și descărcarea materiilor prime la furnale și oțelării, vagoane siderurgice etc. au fost înzestrate in ultimul timp și combinatele siderurgice de la Hunedoara și Reșița. Uzinele „Industria Sirmei" din Cîmpia Turzii, „Oțelul Roșu" și altele, s-au pus in vînzare și lucrări de beletristică recomandate ca literatură suplimentară, broșuri de știința popularizată, dicționare. Totodată, unitățile de papetarie au fost aprovizionate cu un sortiment variat de rechizite fabricate în țara noastră, sau provenite din import. Utilaje noi pentru mecanizarea procesului de producție în industrie A început difuzarea manualelor școlare _______________.1 Eficacitatea perfecționării organizării muncii pe șantier Organizarea lucrărilor la șantierul cartierului „Ana Ipătescu“ Suceava s-a făcut în anul 1962, pe baza metodelor tradiționale, folosite la construcția de locuințe, în Suceava. Adică, fiecare bloc a avut un șef de punct de lucru, începînd de la executarea lucrărilor de cota zero și pina la darea în folosință a obiectivului. Șeful punctului de lucru trebuia să asigure organizarea echipelor, aprovizionarea cu materiale și utilaje și, în același timp, urmărea desfășurarea lucrărilor. S-au creat însă situații cînd la același punct de lucru se executau, în același timp, lucrări la cota zero, roșu și finisaje. Această situație a atras depä sine,cum era și firesc, prezența unui număr mare de echipe de diverse meserii a căror supraveghere de către un singur conducător al procesului de producție era greoaie. O altă defecțiune a vechiului sistem practicat consta în aceea că materialele ce trebuiau aduse la punctul de lucru erau variate, fapt care a făcut să se creeze o aglomerare a spațiului de depozitare, și așa redus, ivindu-se unele neconcordante între aprovizionarea operativă cu materiale și graficele de execuție a fazelor de lucru. Pe de altă parte, nu se asigura nici folosirea utilajelor la întreaga lor capacitate. Toate aceste neajunsuri, precum și altele au condus la concluzia că, în condițiile cartierului de locuințe „Ana Ipătescu", în care toate blocurile <și aceeași structură de rezistență și finisaje asemănătoare, vechea metodă folosită este depășită și că aceasta trebuie înlocuită cu o metodă nouă, care să asigure un ritm sporit și o calitate superioară a lucrărilor. Metoda de lucru cea mai eficace pe care am considerat-o noi că ar da rezultatele cele mai bune in condițiile cartierului „Ana Ipatescu"1 este aceea a executării lucrărilor de către loturi specializate, pe faze. Astfel, în cadrul șantierului s-au organizat 4 loturi : — LOTUL CARE EXECUTĂ LUCRARI DE COTA ZERO, adică săpături, betoane în fundații și elevații, umpluturi, canale termice, pardoseli, izolații ; — LOTUL CARE EXECUTĂ LUCRĂRI DE ROȘU, adică : zidarii, planșee, montare de tîmplării, parapete la balcoane etc. — LOTUL DE INSTALAȚII, care execută ..toate instalațiile paralel cu lucrările de roșu și LOTUL CARE EXECUTĂ FINISAJELE. In prezent, în cadrul șantierului lucrează numai trei loturi: unul la cota zero, altul la roșu și al Treilea la instalații. Lotul de cota zero, pe care îl conduc a luat ființă prin organizarea unor efective corespunzătoare de muncitori (dulgheri, și lucrători neclalificați). Primul bloc început a fost E ■ după care s-au început lucrările la încă 3 blocuri, B-2, B-1 și H J, însumind 185 apartamente. Cu toate greutățile inerente oricărui început, s-au conturat clar marile avantaje ale noii metode. Date-Ing. VIRGIL MOMANU întreprinderea 4 construcții ■ Suceava (Continuare în pag. a 2-a) DIN EXPERIENȚA CONSTRUCTORILOR SUCEVENI ZPZF S’CSOEZJSS3 • spm Pentru exploatarea stufului La secția de cauciucărie I.I.L. „23 August" a Gura Humorului se lucrează în prezent la instalarea uinei matrițe noi în vederea producerii în sene a unui nou sortiment și benzi din sîrmă cauciuc, necesare utilajelor de exploatare a smiului din Delta Dunării. Acestea vor fi mult mai durabile și vor costa de aproximativ 4 ori mai mult decit cete din import. C. SAUCIUC Plute pe apa Bistriței încercații plutași din brigada lui . Viorel Dragan de la I.F. Iacobfeni , continuă să transporte zilnic pe calea apelor, spre centrele de industrializare a lemnului, cantități sporite de material lemnos. Pînă în prezent membrii acestei brigăzi , au plutărit pe apele Bistriței, peste 85.000 m.c. bușteni, depășindu-și astfel planul de transport în cinstea zilei de 23 August cu peste 10.000 m.c. ‘material lemnos plutărit. Manifestări cultural-artistice Duminică 4 august vor avea loc în regiunea noastră cîteva manifestări cultural-artistice de amploare. Astfel, în orașul Vatra Dornei, cu participarea raionului gazdă și a raioanelor Cîmpulung și Gura Humorului, va fi organizată „Sărbătoarea jocului și portului“. In orașul Suceava va avea loc, în grădina teatrului de vară, un spectacol muzical-coregrafic , la care își vor da concursul formațiile artistice de amatori din raionul Dorohoi. De asemenea, in cadrul celui de - al VII-lea concurs muzical-coregrafic, iar p> sarici se va faza regională desfășură a concursului, cu participarea formațiilor artistice fruntașe de amatori din raionul Fălticeni și orașul Suceava. Concurenți bine pregătiți Comitetul raional de Cruce Roșie din Dorohoi, în colaborare cu casa raională de cultură organizat, recent, concursul gena „Cine știe cîștigă“ pe tema „Prevenirea și combaterea turberculozei“. Din răspunsuri precise, bine documentate, din punct de vedere științific, tovarășii Eugenia Burduja, Didina Livadaru, Eugenia Miron, Ana Străteanu și altele., au dovedit o cunoaștere temeinică a problemelor din concurs. .WifiSRx 1, ITte'-F.'fTL ^gunnRiP Un aspect de la sortarea cherestelei la fabrica de cherestea din Falcău — Rădăuți. Foto: D. L. Pionierii string spice • Multe sunt acțiunile inițiate pe plan local la care participă cu entuziasm zeci și zeci de pionieri. Asta, ca urmare a planificării judicioase a activităților în cadrul taberei de pionieri, a interesului pe care îl manifestă directoarea taberei, tovarășa E. Dănăilă și E. Mirza, instructoarea superioară de pionieri. O activitate patriotică la care pionierii din Coțușcii Săveni participă cu multă însuflețire este strinsul spicelor. Ei știu că fiecare bob de griu e folositor. De aceea, în ultimele zile, pionierii au strivit de pe tarlalele G.A.S. și G.A.C. din Coțușca spice din care au obținut 500 kg. grîu. Multe spice au strips pionierii Nicorici Nicanor, Mîndulă Dorina, Aghiniței Ștefania și alții. uti. LIUBULAKU (din postul de corespondenți ,voluntari, din Coțușca) ® Zeci de pionieri de la Școala de Lani din Rediu, raionul Săveni, sub îndrumarea instructoarei Elena Bonărescu,pot fi întîlniți zilnic desfășurind diferite activități plăcute, instructive și folositoare. Astfel, pionierii au adunat spice de pe lanurile gospodăriei colective din care au obținut 500 kg. grîu, apoi au strims 10 tone de frunzare pentru animalele G.A.C., au curățat de spini 250 ha. de izlaz. Merită laude pentru aceste fapte pionierii Alisavetei Cornelia, Cojocaru Angalica, Amarghioalei Gheorghe și alții. Coresp. MINAI LAU In taberele de vară Pînă la 1 august peste 2.500 de elevi și pionieri din regiunile Iași și Suceava au petrecut in condiții optime o parte din vacanța lor în taberele de vară de la Bucșoaia, Cîmpulung Moldovenesc și Dorna Căndreni. Peste cîteva zile, taberele de vară sucevene vor primi noi oaspeți. La Bucșoaiaor sosi aproximativ 1.000 de copii din toată țară, iar la Câmpulung Moldovenesc alți 400 elevi ai școlilor profesionale din regiunile Iași și Suceava. Harta regiunii popular, teaislant, Suceava executată dici flori în parcul sfatului’ ’ üöröl a.