Zori Noi, august 1964 (Anul 17, nr. 5175-5200)

1964-08-02 / nr. 5176

•A T < JX SZOR MOI ORGAST AL comitetului regional SUCEAVA AL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ]tci o ziy nici o oră pierduta în campania de vară? Cu toate forțele la oamenii muncii din agricultura regiunii noastre, antrenați în întrecerea socialistă în cinstea măreței aniversări de la 23 August, obțin noi și importante succese in ce privește recoltarea cerealelor păioase. Așa după cum am anunțat în ziarul nostru, în raioanele Dorohoi și Săveni recoltatul păioaselor s-a și terminat, iar în G.A.C. din raza orașului și raionului Botoșani și în unitățile aparținînd trustului regional gostat, se recoltează acum ultimele suprafețe. In ultimele zile au avansat mult cu recoltatul și oamenii muncii din agricultura raioanelor Fălticeni, Gura Humorului, Rădăuți și din zona orașului Suceava. In raioanele unde organizațiile de partid, conducerile unităților și specialiștii au organizat bine munca și au asigurat folosirea din plin a mijloacelor existente, paralel cu recoltatul s-a lucrat din plin și la transportul recoltei la arii și la executarea treierișului. Mai avansat este treierișul în raionul Săveni, unde recolta de pe mai bine de jumătate din suprafața cultivată este deja treierată. Uinele succese în această privință s-au obținut și în raionul Dorohoi Cu toate acestea însă, în ansamblul regiunii se constată existența unui mare decalaj intre recoltare și treieriș. Așa după cum reiese din situația treieriș întocmită la 30 iulie, deși în G.A.C. din regiune era recoltată 91,3 la sută din suprafața totală, din aceasta doar 29,8 la sută era treierat. Din acest punct de vedere, în multe raioane situația se prezintă și mai rău. Astfel, în G.A.C din raionul Botoșani abia 24,2 la sută din recoltă era treierată, în G.A.C. din raza orașului Botoșani — 21,7 la sută, iar la Fălticeni, Rădăuți ț Gura Humorului — sub 20 la sută. . Recoltatul fiind pe terminate în majoritatea G.A.C. din regiune, este necesar ca organele și organizațiile de partid, sfaturile populare și consiliile pentru agricole să ia măsuri ca în toate unitățile batozele și combinele sa fie folosite din plin la treieriș. Conducerile S.M.T. și ale unităților agricole să asigure o bună organizare a muncii, încît toate mijloacele să poată fi utilizate la capacitatea maximă în vederea grăbirii treierișului. Mijloacele de transport să fie astfel folosite incit căratul recoltei la arie și al producției la magazii să se facă în ritm intens. In același timp, să se asigure înmagazinarea în bune condiții a producției, luîndu-se măsuri pentru condiționarea și lepătarea acesteia în toate depozitele de cereale. Operativ să se facă eliberarea terenului, iar tractoarele să treacă la executarea arăturilor. Cinstelor . Priceperea și hărnicia colectiviștilor din Vorniceni — Săveni este cunoscută in toată regiunea. Buni gospodari, in fiecare campanie agricolă ei participă cu toți la lucru, efectuind numai lucrări de bună calitate și la timpul optim. Și faima de care se bucură n-a fost dezmințită nici in campania de recoltări. Mobilizați de către organizata de partid și antrenați în întrecerea socialistă in cinstea zilei de 23 August, colectiviștii din Vorniceni și-au organizat bine munca și inlosind din plin timpul bun de lucru au terminat primii pe raion recoltatul, iar pină la 1 august a.c. au terminat și cu treierișul întregii recolte de grîu de pe cele 1.100 ha. In acest timp ei au însămințat culturi duble pe 110 ha. și au executat arături adinei de vară pe 250 ha., lucrarea continuind. De îndată ce terenul a fost eliberat, mecanizatorul Ion Negru de la S.M.T. Spătărești, a trecut la executarea arăturilor actinei de vară la G.A.C. Loiești - Fălticeni. DIN POȘTA DE IERI Brigadă fruntașă La Mănăstireni Botoșani, brigada T-a condusă de Iov. C. Dascălu a terminat prima pe gospodărie recoltatul celor 250 ha. grîu, cu patru zile înainte de termenul prevăzut prin planul operativ. Paralel cu recoltatul aici s-a trecut la cărat și treieriș. Pînă de curînd, în această brigadă s-a treierat recolta de pe 142 ha. Prin măsurile luate de conducerea gospodăriei ritmul căratului snopilor la arie și al treierișului s-a intensificat și in celelalte brigăzi de cîmp. Ing. ALEX. VIFOREANU G.A.C. Mănăstireni Au terminat recoltatul întreaga producție de pe suprafața de 700 ha, cultivată cu griu de colectiviștii din Fîntînele — Fălticeni, a fost recoltată. Acum colectiviștii zoresc cu transportul snopilor la arie. Ei au și cărat snopii pe mai mult de 100 ha. Totodată, s-a trecut din plin la treieriș, recolta de pe 80 ha. fiind deja înmagazinată. In această perioadă a mai fost treierată și recolta de mazăre de pe 30 hectare și cea de muștar de pe 5 ha. Colectiviștii sunt hotărîți ca in scurt timp să termine și cu această lucrare. I. MITOCARU Transportă la arie încă pe data de 28 iulie colectiviștii din Havinul — Dorohoi, au terminat recoltatul. Acum ei grăbesc transportul recoltei la arie. Pînă de curînd, colectiviștii de aici au și cărat pe arii snopii de pe mai mult de 400 ha. In urmă, pe terenul eliberat s-a trecut la executarea arăturilor, lucrare ce s-a efectuat pe 120 ha. T. BORDEIANU Cită diferen'ă! In comuna Durnești — Botoșani, există două gospodării colective deservite de două brigăzi de tractoare de la S.M.T. Dîngeni, în timp ce brigada de la Durnești lucrează bine, cea de la Băbiceni, nu. De pildă, pe data de 28 iulie, pe la orele 11, cu cele două batoze la Durnești se treieraseră deja cite 6.200 kg, și respectiv 5.000 kg. grîu, pe cînd la Băbiceni abia începuse această lucrare. Rezultatele diferite se datoresc felului în care șefii de brigadă și tractoriștii se preocupă de mersul treierișului. Dacă la Durnești șeful brigăzii, tov. M. Ungureanu, își pune la punct toate treburile de cu seară și pornește la lucru din zorii zilei, iar batozele funcționează din plin, la brigada S.M.T. din Băbiceni situația se prezintă altfel. Aici, șeful de brigadă, P. Guriuc, se scoală târziu, batozele se defectează (una a stat o zi întreagă). Sperăm că conducerea S.M.T. Dîngeni va lua măsuri pentru a îmbunătăți munca și în această brigadă. C. URSACHE activist de partid ACTUALITATEA PE SCURT SAPTAMINA POEZIEI După cum s-a mai anunțat, între 1—7 august, în întreaga țară are loc „Săptămîna poeziei“, manifestare închinată marii sărbători a poporului nostru, cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei. Ieri, la Dumbrăveni — Botoșani, în fața colectiviștilor au citit din lucrările lor scriitorii Ion Istrati, Ion Petrache, Ion Crînguleanu și Titel Constantinescu. La Bosanci — Suceava, localnicii au avut oaspeți pe scriitorii Ion Brad, Teofil Dumbrăveanu și Platon Pardău. Astăzi, scriitorii vor avea întâlniri cu oameni ai muncii din raioanele Rădăuți și Gura Humorului. PRIMUL SPECTACOL „FANTEZIE PE GHEAȚA“ La Botoșani a avut loc spectacolul prezentat de Ansamblul revistei pe gheață din Budapesta, „Majgrev“. Spectacolul — o revistă muzicală pe gheață — a oferit o adevărată feerie a lunilor anului și s-a bucurat de aprecierea numeroșilor spectatori botoșăneni. NOI LOCALURI DE ȘCOLI In ziua de 31 iulie, în comuna Liteni, raionul Fălticeni, a fost dat în folosință noul local al școlii medii cu 8 săli de clasă. Munca harnică a constructorilor a făcut ca acest edificiu să fie dat în folosință cu 15 zile înainte de termen. înzestrat cu mobilier nou și material didactic corespunzător, modernul local de școală va oferi posibilitatea copiilor școlari din Liteni să se instruiască în cele mai bune conditiuni. In zilele care urmează vor mai fi date în folosință în raionul Fălticeni și alte localuri de școli : în satul Arini, la Poiana Mărului, Cornu Luncii — comuna Băișești, precum și căminele culturale din Mălini și Șosea, avînd o capacitate de 400 și respecttiv 200 de locuri. Coresp. N. IONESCU PENTRU BUNA ÎNTREȚINERE A SPAȚIULUI LOCATIV Recent, în sala Sfatului popular al orașului Rădăuți, din inițiativa comitetului orășenesc al femeilor, a avut loc o consfătuire cu locatarii imobilelor proprietatea statului, din orașul Rădăuți. Consfătuirea a reliefat contribuția comisiilor de femei la buna întreținere și păstrare a imobilelor statului. Participanții la această re au venit cu valoroase consfătuipropuneri menite să ducă la o tot mai bună întreținere și folosire a locuințelor. Coresp. E. BENTEU FAZA RAIONALA Astăzi, în comunele Ilișești, raionul Gura Humorului, Pojorîta — Cîmpulung și Mălini — Fălticeni au loc întreceri în cadrul fazei raionale a concursului „Literatura noastră după 23 August 1944“, organizat de biblioteca centrală regională pentru cititorii de la sate, în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre. La Ilișești se vor prezenta concurenți din localitate, Drăgoești, Berchișești, Stroești, Liteni și din alte comune învecinate, Anul XVIII nr. 5.1764 pagini 20 bani duminică 2 august 1964 Vizita delegației guvernamentale romíné Franța in CHAMBORD 1. — De la trimisul special Agerpres, Mircea Moarcăș : Delegația guvernamentală romînă, condusă de Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Române, a părăsit sîmbătă Parisul, plecînd într-o vizită de două zile în cîteva localități din Franța. In cursul dimineții, delegația a sosit la Gien, localitate situată în vecinătatea regiunii Sologne, la 146 km. de Paris. Oaspeții au vizitat „Muzeul internațional de vînătoare cu pușca și cu șoimul“, instalat în castelul din Gien. In sunetul cornurilor de vînătoare, ei au fost întâmpinați de conservatorul muzeului, Henri de Linares. Membrii delegației au privit cu interes numeroasele obiecte expuse, arme de vînătoare de toate tipurile, o rară colecție de piese de vînătoare cu șoimul, tablouri și obiecte de artă evocînd vinătoarea. Oaspeților le-a fost relatată istoria orașului, care în Evul Mediu era unul din vestitele orașe de pe Loara. De la Gien, cortegiul oficial, încadrat de o gardă de onoare pe motociclete, s-a îndreptat spre localitatea Les Bezards, unde membrii delegației au luat prînzul. După-amiază, delegația și-a continuat drumul spre Chambord, pe o șosea încadrată, de o parte și de alta, de numeroase castele celebre. La Orleans, oaspeții s-au oprit pentru scurtă vreme pentru a admira monumentele istorice cele mai importante din oraș. Prefectul, Pierre Dupuch, care a întîmpinat delegația romană la Gien, însoțind-o in călătoria pe valea Loarei, a evocat povestea Ioanei d’Arc și a victoriei obținute de armatele franceze la Orleans. Spre seară, cortegiul oficial a sosit la Chambord, unde membrii delegației au vizitat castelul înconjurat de un zid lung de 33 km., renumit pentru mărimea lui. Apoi, oaspeții au asistat la spectacolul de „sunet și lumină“ prezentat, intr-un cadru feeric, in mijocul marii păduri de stejari. PARIS 1 (Agerpres). Sîmbătă dimineața, delegația guvernamentală română condusă de Ion Gheorghe Maurer a depus o jerbă de flori la Zidul federaților din cimitirul Père Lachaise, pe mormîntul lui Maurice Thorez, fost președinte al Partidului Comunist Francez, I La combinatul de celuloză și hîrtie, Hara- I1lambie Prodan lucrează ca mecanic principală la stația de tractare chimică a apei. Prin priceperea cu I minuiește, și care su •praveghează instalațiile, el aduce o însemnată contribuția ( la buna desfășurare a procesului tehnologic. LA TUNELUL ALUNIȘ. S-a depășit recordul pe țară la înaintare Pasionanta intrecere între brigăzile de mineri conduse de Petru Crișan și Nistor Fluture, pentru străpungerea tunelului „Aluniș“ din cadrul xului industrial minier Complestra- Leșul Ursului, se desfășoară zi de zi cu o intensitate sporită. Pentru a cinsti cum se cuvine cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei noastre și „Ziua minerului“, bravii, mineri apropie momentul cînd valea Histriței va fi unită cu cea a Moldovei. Luna iulie care s-a încheiat, a consemnat înzultatele muncii bilanțului recroice depuse de mineri în lupta cu roca dură a muntelui. In acest timp, brigada condusă de Nistor Fluture de la Leșul Ursului a realizat 180 metri înaintare în rocă extradură, iar cea condusă de Petru Crișan, de la Tarnița — 275 metri, depășind cu 11 metri recordul pe țară stabilit în 1963 în Valea Jiului. Pînă la străpungerea tunelului au mai rămas doar 291 metri. CINSTELOR! La fabrica din Falcán, stivuirea cherestelei se face cu multă grijă. Fotografia ne înfățișează un aspect de muncă din depozitul de cherestea. Interviul nostru Ne -am pregătit temeinic pentru noua campanie de fabricație oooooo 000000 X încă in cursul acestei luni, X X la Bucecea va incepe fabri X Xcarea zahărului din noua X recoltă de sfeclă. Pentru a X X vedea în ce măsură colet X X tivul fabricii s-a pregătit q X în acest scop, am adresat X X două întrebări tovarășului X X GHEORGHE MINALACHE, X X directorul Fabricii de zahăr X X „Șiretul" Bucecea. XOOOOOOoooooo O condiție importantă în realizarea sarcinilor de plan o reprezintă asigurarea materiei prime. Ce ne puteți spune in legătură cu aceasta ? — In acest an, colectivul nostru de muncitori, tehnicieni și ingineri, sub îndrumarea permanentă a organizației de partid, a depus o muncă asiduă pentru asigurarea materiei prime și executarea unui remont de bună calitate, factori esențiali, realizarea și depășirea sarcinilor de plan. Pentru anul 1964 fabrica noastră a avut ca sarcină să contracteze suprafața de 20.000 ha., cu o producție totală de 320.000 tone sfeclă de zahăr. Av ind un sprijin deosebit din partea organelor de partid și a consiliilor agricole, am reușit să contractăm cu G.A.C. să însămînțeze suprafața de 20.664 ha. Spre deosebire de anii precedenți, acum gospodăriile producătoare au acordat mai multă importanță lucrărilor agrotehnice cerute de cultura sfeclei de zahăr, pe care în cea mai mare parte le-au aplicat la timp și în bune condițiuni. Sfecla a fost însămânțată în terenuri fertile, arate din toamnă, administrîndu-se mari cantități de îngrășăminte naturale și chimice. Lucrările de însămînțare și întreținere au fost executate la un nivel calitativ superior față de anul trecut. Datorită acestui fapt cit și condițiilor climatice favorabile, sfecla s-a dezvoltat viguros, înregistrînd un spor însemnat de creștere. Drept urmare, se prevede realizarea unei producții totale care să ne asigure îndeplinirea sarcinilor de plan pe 1964 și trimestrul I 1965. Ce măsuri au luat pentru crearea condițiilor în vederea desfășurării corespunzătoare a noii campanii de fabricație ? — Paralel cu strădaniile pentru a ne asigura materia primă, atenția noastră a fost îndreptată și spre crearea celor mai bune condiții în vederea desfășurării corespunzătoare a noii campanii de fabricație. In acest scop, după terminarea campaniei de fabricație din anul 1963, am luat măsuri pentru conservarea utilajelor pe timpul iernii, cât și asigurarea în continuare a desfășurării lucrărilor de persont în bune condițiuni. Astfel, în memontul actual s-a căutat să se dea mai mare atenție calității lucrărilor, deoarece este cunoscut faptul că unrement de calitate asigură funcționarea fabricii fără opriri care să afecteze bunul mers al procesului tehnologic și randamentul întreprinderii. Legat de acest lucru, colectivul tehnic al fabricii, îndrumat de organizația de partid, a căutat să rezolve următoarele probleme : a) Asigurarea termocentralei cu apă de condens. Pentru aceasta s-a trecut la ridicarea camerelor de fierbere a vacuum aparatelor, în număr de 7 bucăți, care a necesitat un mare (Continuare in pagina a â-a) . Suprafața planificată cu sfecla de zahăr a fi contractată a fost depășită cu 664 ha. • Există posibilități de asigurare a materiei prime necesare realizării integrale a planului de zahăr. • Fabrica este pregătită pentru începerea noii campanii de fabricație. • Angajamentele colectivului : — depășirea planului anual cu peste 1000 tone zahăr — realizarea de economii suplimentare la prețul de cost de 576.864 lei — beneficii peste plan — 228.000 lei.