Zori Noi, noiembrie 1969 (Anul 22, nr. 6806-6831)

1969-11-21 / nr. 6823

Comerțul sucevean e dator cumpărătorilor cu 46 milioane lei la primele 10 luni ale anului, planul de desfacere cu amănuntul, în județul Suceava, a fost realizat numai în proporție de 97,1 la sută. Valoric, restanța este estimată la 46 milioane lei, ponderea nerealizărilor fiind la mărfurile nealimentare. Ce a determinat o atare situație, cine sunt vinovați de faptul că populația a fost lipsită de un important volum de mărfuri ? Aceasta a fost una din problemele căreia recenta plenară a comitetului județean de partid i-a acordat o deosebită atenție. Cunoscut este că orice produs expus în magazine se vinde numai dacă răspunde exigențelor populației, dacă este în ton cu ultima expresie a modei, a cuceririlor tehnicii. Comerțul este în măsură să satisfacă aceste cerințe prin contractele pe care le încheie cu industria, poate chiar să orienteze producția industrială după pulsul cu condiția ca pieței. Aceasta delegații la contractările periodice să fie oameni competenți, receptivi la cerințele populației, înarmați cu o documentație temeinică iar la confruntarea cu industria să reprezinte județul Suceava așa cum realitatea o impune. Insuficienta aprovizionare a magazinelor atestă, însă, că aceste condiții nu au fost respectate întotdeauna. La contractări continuă să fie trimiși oameni rutinați, cu mentalități învechite, care nu studiază cu atenție cererea de consum, abținîndu-se de la achiziționarea unor produse noi pe motivul că la Suceava... „nu merg“. Surprinde faptul că acești lucrători care nu cunosc bine preferințele populației acționează, totuși, în numele cumpărătorilor. Nu e de mirare, astfel, că în județ, și acuma, ca și în anii din urmă, noutățile ajung atunci cînd nu mai sunt noutăți, cînd nu mai prezintă interes pentru populație. Contractarea acestor produse cu întîrziere, achiziționarea altora, de un gust îndoielnic, generează stocurile de mărfuri greu vandabile. In prezent, produse în valoare de 3,8 milioane lei stochează în comerțul de stat al județului și de 1,4 milioane lei în cooperația de consum. Evident că ele se vînd anevoios și numai în cazul aplicării unor reduceri de prețuri ce se fac, fără îndoială, pe spezele statului. In 1968, s-au acoperit de la buget, ca urmare a reducerii prețurilor la mărfurile greu vandabile, suma de 2.900.000 lei, iar din beneficiile cooperației de consum — 6.000.000 lei. Ne punem întrebarea : cei care au contractat asemenea articole și-au plătit, într-un anume fel, nepriceperea ? Probabil că au fost premiați pentru „efortul“ de a se... odihni cîteva săptămîni la Predeal, la cota 1.400. Căci, în asemenea condiții, se judecă — „la rece“ — cam ce fond de marfă urmează să primească populația. Se vede că ambianța plăcută de acolo nu prea invită la studiu. Așa se explică de ce s-au contractat cantități insuficiente de cizmulițe pentru femei, paltonașe pentru copii, pălării pentru bărbați, genți, balamale pentru geam, arcuri de mobilă etc. Alte articole nu au fost solicitate de loc de la industrie. Curios ne pare faptul că acești oameni, care pleacă mereu la contractări, nu și-au perfecționat activitatea, lucrînd la fel de defectuos ca și cu ani în urmă. In loc să anticipeze, să stimuleze gustul populației, să fie foarte bine informați, să observe cum procedează alte județe, ei sunt depășiți de realitate, rămași cu mult în urmă față de ea. Tovarășii de la direcția comercială, în loc să-și îndrume cu competență delegații la contractări, se mulțumesc să se erijeze în simpli spectatori, demonstrând apoi că au făcut tot ce le-a stat în putință pentru buna aprovizionare a județului. Cum se poate aprecia altfel, cînd se știe că magazinele cu produse pentru copii nu oferă suficiente confecții și încălțăminte de sezon. Cînd lipsesc articole de menaj deosebit de solicitate, cînd structura fondului de marfă, în general, este departe de a fi completă ? Nu o dată am fost sesizați despre absența unor articole sau despre cantitățile derizorii de mărfuri, cu care sunt aprovizionate magazinele. Cum se împacă — în aceste condiții — afirmațiile organului tutelar cu situația existentă în realitate . La sporirea desfacerilor contribuie — lucru cunoscut — și expunerea mărfurilor, amabilitatea și solicitudinea vînzătorilor, continuitatea în aprovizionarea unităților cu întregul volum de produse, controlul permanent și eficient din partea organelor tutelare. Cum sînt îndeplinite aceste cerințe elementare ? Depozitul de articole electrice al I.C.R.M. Suceava a fost închis, pentru inventar, în trimestrul III al anului curent, timp de 30 de zile, cel de fierărie — 22 zile. Pentru același motiv, zile în șir și-au întrerupt activitatea de desfacere unitățile „Turist“ din Burdujeni, magazinul noutăților din Suceava, iar magazinul „Casnica“ din Suceava a fost închis cîteva luni pentru renovare. Evident, aceasta a afectat serios vînzările. Lipsa de continuitate în aprovizionarea populației cu unele mărfuri este frecvent întîlnită la Suceava. Articole de sticlărie, de papetărie, marochinărie, confecții pentru femei și bărbați se găsesc într-o gamă mult mai variată la unele unități din județ decît în municipiul Suceava. Redacția ziarului nostru a criticat deseori acesată stare de lucruri, dar factorii ce trebuiau să intervină cu fermitate au tăcut. Direcția comercială nu și-a exercitat corespunzător funcția de organ tutelar. Mai mult, sunt 8 luni de cînd OCL produse industriale Suceava este lipsită de director. Observații despre solicitudinea unor lucrători din comerț? Mostre de vînzători plictisiți, nervoși, lipsiți de solicitudine pot fi întîlnite la magazinul de tricotaje pentru copii, galanteria aflată vizavi de birourile O.C.L. (vînzătoarele de la raionul cu ciorapi și lenjerie pentru femei), la „Turist“ (vînzătoarea de la tricotaje) din Suceava, la merceria din Vatra Dornei etc. Ce fel de căliificare vor fi avînd acești lucrători și merceologii care îi controlează dacă așteaptă epuizarea unui anume articol din unitate pentru a-1 comanda din nou la ICRTI Botoșani ? Cum își exercită controlul direcția comercială ? Trecînd prin diverse unități din fuga mașinii ? Notînd aceste deficiențe, ne dăm seama că, de fapt, numai cauzele obiective nu pot justifica importanta rămînere în urmă la înfăptuirea planului. Nu negăm existența lor, faptul că industria a rămas datoare comerțului cu mărfuri alimentare și nealimentare în valoare de 16 milioane lei. Dar de la 16 milioane pînă la 46 milioane, cît reprezintă rămînerea în urmă față de indicatorii planificați, este mult. Diferența constituie argumentul cel mai convingător că deficiențele, în majoritatea lor, au cauze subiective, ce pot și trebuie să fie înlăturate. CARMEN PANA Contrapunct CUM MÎNUIȚI BANII ? La un recent control efectuat pe linia manipulării unor valori, s-a observat că mai multe casiere din municipiul Suceava minuiesc banii (după închiderea casei) ca pe oricare hîrtii foșnitoare. Pentru ca ele să nu se trezească prea tirziu la realitate, le anunțăm că, nu de mult, la Suceava, au fost arestați periculoșii infractori Ch. Slavinschi și Ioan Constantin, care au jefuit o casieră de 12.000 lei. Hoții furaseră la Tulcea, dar mirosiseră și pe aici, pe la noi, un cîmp mănos de acțiune, fertilizat de îngăduința și dezinteresul unor salariate. DE LA BEȚIE LA . . . ȘINOTRU Ion Șandru, din Zamostea, se plimba pe străzile Sucevei, căutînd un adăpost. Era toropit de băutură. Un cunoscut milos i-a spus că se poate duce la dormitorul unor salariați de la I.G.O. (str. Petru Rareș). S-a dus, a luat o pătură și a furat tot ce a găsit prin camere. Cu legătura în spate, a fost observat de același cunoscut, care, de data aceasta, i-a pus mina în ceafă. S-a reîntors la dormitor și după ce, ajutat de ceilalți colegi, l-au pisat bine pe hoț, l-au pus la curățat dușumelele. Pungașul, de necaz că a făcut podelele lună, s-a dus la miliție și, arătîndu-și falca deformată, și-a reclamat „gazdele" că l-au bătut ca să-l jefuiască. Și . . . bineînțeles, acum face șmotru printr-o celulă. Rubrică realizată de VICTOR MICU ZORI NOI PAGINA 2 întreprinderea Electromontaj Bacău Șantierul Suceava angajează urgent un șofer macaragiu Condițiile sunt cele prevăzute de H.C.M. 105359. Relații suplimentare se pot obține de la sediul șantierului, str. Grigore Alexandru Ghica nr. 5, telefon 10943 — Suceava. La Casa pionierilor din Cîmpulung a fost cerc de carting. In foto , se face proba la construit Foto : F. MICHITOVICI mrn Hala de gatere a Fabricii de cherestea din Moldovița Foto : V. DUMITRU } CLASAMENTUL CAMPIONATULUI MUNICIPAL DE FOTBAL Meciul Avîntul Ipotești — A.S.M. Suceava a fost omologat dublu forfait pentru neprezentarea ambelor echipe. RUGBI. DIVIZIA B „Cimentul“ Medgidia — „Constructorul“ Suceava —3 Jucind în deplasare la Medgidia, cu echipa locală „Cimentul“, echipa suceveana „Constructorul“ a fost întrecută cu scorul de 9—3. Este a doua infringere, consecutivă, suferită de rugbiștii suceveni. In etapa anterioară, fuseseră învinși, tot in deplasare, cu 6—0 de „Ancora“ Galați. Duminică, in cadrul ultimei etape a sezonului de toamnă, „Constructorul“ va întîlni, pe teren propriu, echipa „Agronomia“ Iași. Baschet, divizia școlari - juniori Rezultatele înregistrate în etapa de duminică : L. S. Bacău — L. S. Suceava (băieți) 60—78 . L. S. Suceava — Liceul Moinești (fete) 65-26. 1. Metalul I.P.S. 2. Progresul Salcea 3. Avîntul Ipotești 4. Producția 5. A.S.M. Suceava 12- 3 6- 5 10- 8 5-14 1-10 La ce stație oprește autobuzul ? S-ar părea că întrebarea este lipsită de sens. Normal, autobuzul trebuie să oprească în fiecare stație în care, dacă nu coboară nimeni, așteaptă călători. Aceasta rămîne însă la aprecierea conducătorului autobuzului. Uneori, dacă acestuia i se năzare ceva, mașina trece prin stație cu viteză maximă. Iar călătorii rămîn pe jos, privind neputincioși la autobuzul care se îndepărtează. La 8 noiembrie trebuia să mă deplasez, de urgență, împreună cu soția, la Suceava. Am așteptat în stația din Șerbăuți. La orele 16,45, autobuzul a trecut prin stație fără să oprească. De ce n-a oprit, nu-mi pot explica. Autovehiculul nu era aglomerat, așa că se mai găseau două locuri. In aparență, este un fapt lipsit de importanță. Repet, însă, că la Suceava aveam de rezolvat niște treburi urgente. M-am bazat pe serviciile oferite de tovarășii din transporturile auto. Și am rămas pe jos. Altă mașină spre Suceava nu mai exista. Pentru noi, locuitorii din Șerbăuți, acesta nu este singurul caz. Și altor cetățeni, uneori, oameni bolnavi, femei cu copii, li s-a întîmplat astfel. Mă întreb de ce se petrec asemenea fapte ? în transporturile auto nu e cunoscută noțiunea de disciplină ? Eu cer ca șoferul care era de serviciu în ziua respectivă (8 noiembrie) să fie sancționat exemplar, pentru ca pe viitor să dovedească mai mult respectată de călători. NICOLAE GORAȘ învățător satul Șerbăuți, comuna Calafindești 1 SPORT. SPORT volei, divizia B „ELECTROPUTERE“ CRAIOVA - „CONSTRUCTORUL“ SUCEAVA: 3-2 (-8,11, 12, -3, -13) în etapa a șasea a campionatului, divizkiiaira B „Constructorul“ Suceava a jucat la Craiova, în compania echipei locale „Electroputere“. După o partidă maraton, care a durat 135 minute, victoria a revenit gazdelor. Dar putea, tot atcît de bine, să aparțină și voleibaliștilor suceveni. Aceștia au început bine meciul și au condus o bună parte din primul set, pierzîndu-l, totuși, la 8. Seturile doi și trei au aparținut sucevenilor, care, prin jocul lor variat și plin de mobilitate, au cules multe aplauze de la spectatorii craioveni. Ambele seturi au revenit echipei „Constructorul“, cu 15—11 și 15—12. La 2—1, la seturi, sucevenilor le mai trebuia doar un set pentru a-și adjudeca victoria finală. Nu au reușit aceasta, și au pierdut setul IV la mare diferență : 15—3. Ultimul, al cincilea, urma să decidă echipa învingătoare. Voleibaliștii de la ,,Electroputere“ joacă în forță și se distanțează, terenul schimbîndu-se la 8—3 în favoarea lor. Deși apreciabilă, diferența de puncte se reduce treptat, sucevenii avînd o puternică revenire, setul devenind egal : 13— 13. Epuizarea fizică și nervoasă, de care erau marcați sucevenii, a făcut ca balanța să se încline în favoarea gazdelor. Voleibaliștii de la „Electroputere“ punctează consecutiv și decisiv de două ori, obținînd o prețioasă victorie. Deși au pierdut la limită, fotbaliștii din Suceava au lăsat veo frumoasă impresie la Craiova, specialiștii, majoritatea spectatorilor apreciind că meritau victoria. In legătură cu arbitrajul se cuvine relevat faptul că, după ce au condus corect primele patru seturi, arbitrii au dictat decizii care au dezavantajat net echipa suceveană, în care au jucat : Căldare, Baraboi, Andreescu, Matei, Pancu, Gazda. Regionala Căi ferate Iași ANUNȚĂ organizarea, la 3 decembrie a.c., a unui concurs pentru ocuparea posturilor vacante de maiștri pentru întreținerea și repararea vagoanelor. Candidații vor prezenta următoarele acte : 1. Certificat de naștere (copie legalizată) 2. Diploma de absolvire a unei școli tehnice de maiștri în specialitate (în copie) 3. Autobiografia 4. Certificat medical 5. Apreciere scrisă asupra activității ca maistru a celui înscris la concurs, eliberată de directorul și inginerul șef al întreprinderii în subordinea căreia a lucrat. . Declarație că nu are antecedente penale.oncursul va avea loc la Atelierul de Zonă Căi Ferate Suceava. Informații suplimentare se pot obține la telefoanele : 10.312, 10.313,10.314, interior 288 — Suceava. Și aici instituită Manifestările sportive atrag pe stadioane sute și mii de cetățeni, tineri vîrsttnici. La Suceava, înși deosebi fotbalul constituie un asemenea mijloc de atracție. în mod normal, alături de componenți ai asociațiilor sportive, la intrarea spectatorilor în stadion își dau concursul numeroși alți lucrători cu sarcini de pază și ordine, chemați să asigure accesul la tribune. Nu sunt, însă, puține cazurile cînd, imediat după începerea întrecerilor, ca și în pauzele acestora, la porțile de la intrare și în diferite alte puncte ale stadionului, se creează busculade, tocmai din cauză că, transformîndu-se în spectatori, unii lucrători cu sarcini de pază și ordine trec cu vederea năvala (uneori peste garduri) a celor ce vor cu orice preț să asiste la întreceri fără a-și cumpăra bilet. Ne-a fost dat, mie și altor spectatori, să observăm cum L unul dintre lucrătorii direc trebuie ordinea ției de pază civilă contractuală a încasat câte 5 lei de la unii care au „eviitat“ intrarea normală pe poartă, preferind trecerea prin gardul din spatele tribunei a II-a. La intervenția noastră, explicația omului ordinii a fost de-a dreptul rizibilă , cică „amatorii“ în cauză îi erau rude ! Gestul e reprobabil, cu atît mai mult cu cît, după pauză, prin astfel de „trecători“ au pătruns în incinta stadionului zeci de cetățeni (pe care nu i-a taxat nimeni). Sintem pentru ordine și atitudine civilizată pe stadioane, știind că tocmai unii dintre cei care sunt certați cu aceste norme, pe lângă că ocolesc casele de bilete, se dovedesc a fi suporteri ... ieșiți din comun. De aceea, acte ca cel la care ne-am referit mai sus sunt de natură să surprindă. Tebuie și aici instituită ordinea. TH.CONSTANTINESCU Suceava Va fi Au mai rămas 10 zile pînă la data intrării în funcțiune, respectat termenul planificat? (Urmare din pagina 1) gură însă șapa (un mortar cu o anumită compoziție). De la Ion Andrei, muncitor izolator, aflăm : — Putea fi gata de acum 4 zile. N-am primit șapă, deși am cerut-o de mai multe ori. Pînă nu e gata pardoseala nu pot fi montate utilajele. . . Au depășit termenul stabilit multe lucrări de la secția albitorie (instalație electrică și de aer comprimat, nu s-au montat grătarele), la vopsitorie, la secția de pregătire a partizilor, la uscat-palandrat, magazia de materii prime. Mai există un volum mare de execuție la uzina de condiționare nr. 4, care avea termen de intrare în funcțiune 20 noiembrie. Pentru uzina nr. 3, partea de construcții, în loc să se predea montorilor și instalatorilor la 10 noiembrie, a fost predată cu o săptămînă mai tîrziu. Scara de acces nr. 1, necesară bunei desfășurări a producției, avea termen de predare 15 noiembrie. Un constructor afirma, ținînd seama de lucrările care mai sunt de executat, că „e bine dacă se termină pe 25 noiembrie“. Am putea înșira încă multe asemenea exemple. Tocmai prezența lor ne determină să ne îndoim de respectarea termenului de punere în funcțiune a fabricii. E inutil optimismul constructorului atîta vreme cît el nu este sprijinit de măsuri concrete, eficiente. Este necesar ca pe șantier să se aducă, în timpul cel mai scurt, noi forțe de muncă, îndeosebi zugravi. De asemenea, se cere coordonarea atentă a tuturor lucrărilor, lichidarea lor cît mai repede. Forța de muncă să fie mai bine coordonat folosită efectiv. Aceasta, deoarece, în timp ce unii munctori depun eforturi mari, nlse plimbă de ici-colo, dup anumite materiale, căutînduscule, ori așteptînd, pur și sirplu, să treacă timpul. Pe șatier se lucrează și noaptea! L s-au creat însă peste tot condiții corespunzătoare. La magazia de materii prime, și rămasă în urmă, se lucrau întuneric. Și, se înțelege, rmul intensificat nu trebuie s dăuneze asupra calității. Di lipsa condițiilor înseamnă randament scăzut. Or, acum fiecare oră se cere folosită e cea mai mare grijă. Vor începe să producă noi capacități ale fabricii de trietaje la 1 decembrie? Răspuns îl așteptăm de la construcie Posibilități există. Ele sec transformate în realitate. întreprinderea comerțului cu ridicata metalo-chimice Suceava, cu sediul în str. Ștefan cel Mare, angajează de urgență GESTIONARI pentru metalo - chimice și un FOCHIST autorizat pentru termocentrala depozitelor de la Șcheia Informații suplimentare se pot obține, zilnic, la telefoanele 10748 sau 10722