Zori Noi, februarie 1970 (Anul 23, nr. 6882-6905)

1970-02-21 / nr. 6899

A x Proletari din toate tarile, inițivul organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIV Nr. 6899 sîmbată 21 februarie 1970 4 pagini 30 bani COMPETENTA, CA ETALON AL MATURITĂȚII Pentru reprezentanții salariaților de la Complexul de celuloză și hîrtie din Suceava, cele arătate în prima parte a dării de seamă — prezentată adunării de către președintele secție, ing. comitetului de diGheorghe Gavrilescu — n-au putut constitui, în toate punctele, motiv de mîndrie. Era vorba despre rezultatele anului trecut și, pe lîngă o remarcabilă depășire a producției de marfă, trebuiau amintite și serioase minusuri: 1280 tone hîrtie și 7,7 milioane bucăți saui mai puțin decît planul, o scumpire cu 75,36 lei pentru fiecare mie de lei producție marfă (de unde 43 milioane lei beneficii nerealizate, în directă corelație cu depășirea de peste 40 milioane lei a cheltuielilor de producție), unele rămâneri în urmă față de contractele la export. Adăugind cotele scăzute, în special la etapa a II-a, ale indicilor de utilizare intensivi și extensivi, cele 12.808 ore-om absentate nemotivat, importantele depășiri ale consumurilor normate la lemn, săruri sodice, fibră, colofoniu, energie electrică și destule alte materiale de bază, — rezultă că adunarea generală a reprezentanților salariaților de la CCH avea suficiente repere pentru analiza în vederea căreia a fost convocată. Cu atît mai mult cu cît sarcinile anului în curs nu numai că presupun eliminarea totală a defecțiunilor — interne ori din afară, obiective sau nu — care au condus la asemenea rezultate, dar vin cu creșteri substanțiale față de toți indicatorii de bază, de până acum, ai complexului : un spor de 105 milioane la valoarea producției, de aproape 67 milioane la beneficii, o creștere cu 52.635 lei a productivității muncii fiecărui salariat rezumă, cît se poate de concludent, amploarea cerințelor de perfecționare a activității în toate domeniile, productive și de eficiență. Intervențiile celor nouă vorbitori — dintre care șapte ingineri, o proporție justă doar atîta timp cît reflectă nivelul înalt de competență la care sînt abordate problemele — s-au dovedit, din acest punct de vedere, adevărate etaloane ale maturității cu care colectivul complexului își privește sarcinile, forțele și rezervele. Șeful fabricii de celuloză, ing. Gheorghe Asandei, ca și tehnologul fabricii de confecții, ing. Vasile Dranca (reprezentînd, ambii, unități distinse, în cadrul adunării, cu diplome de fruntaș în întrecere pe anul 1969), șeful fabricii de hîrtie, ing. Gheorghe Bălănescu, ca și secretarul comitetului U.T.C. pe complex, ing. Ioan Cușnir, s-au referit, concret, la modalitățile optime și eficiente de acționare, propunînd soluții deosebit de interesante în laturi esențiale ale activității economice. Reținem posibilitatea fabricării a 1.000 tone celuloză peste capacitatea proiectată, fundamentarea unor economii de ordinul milioanelor datorită recuperării condensului, elaborarea unor planuri detaliate de măsuri la nivelul secțiilor, o susținută preocupare pentru reinstruirea întregului personal (ing. Gheorghe Crainic, șeful serviciului electric, și ing. Dănuț Hreamătă, șeful centralei termo - electrice), intensă muncă de cercetare în vederea înlocuirii importului la unele articole similare (ing. Ghizela Davidovici, șeful serviciului tehnic, și Vasile Popovici, maistru la stația de tratament și controlare a apelor), mai mult discernămînt în folosirea cadrelor (economistul Ion Bejan), raționalizarea transporturilor interne și manipulărilor (maistrul Gheorghe Popa, secretarul organizației de bază P.C.R. din secția hîrtie). Reținem, de asemenea, numeroasele sarcini suplimentare asumate pentru sprijinirea angajamentului complexului, amplul plan de măsuri prezentat de directorul tehnic, ing. Dumitru Drobotă, fundamentarea realistă a indicatorilor și angajamentelor pe anul 1970, pusă în evidență de ing. Otilia Popescu, secretarul comitetului de partid al complexului. Au fost rostite — și ni se pare într-adevăr util să se acționeze mai hotărît în această direcție — chiar gînduri privind scurtarea termenelor din planul de măsuri (în mare majoritate împinse către trimestrele III și IV, deși sînt chemate să acționeze pentru îndeplinirea de la bun început a sarcinilor pe 1970) și, mai ales, privind îmbunătățirea angajamentelor. In acest sens a insistat, cu exemple concludente și subliniind necesitatea imperioasă a perfecționării continue a activității economice, în lumina programului elaborat de Congresul al X-lea și pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de plenara din decembrie 1969 a Comitetului Central al partidului. — tova- ȘTEFAN STROE (Continuare in pagina a 111-a) Strungarul Constantin Onofrei este unul dintre harnicii muncitori de la atelierul mecanic al Filaturii de in și cânepă din Fălticeni Foto . D. VINTILĂ Inaugurarea unei moderne policlinici la Cîmpulung Ieri, în orașul Cîmpulung, a fost dată în folosință noua și moderna policlinica a orașului. La solemnitate au luat parte tovarășul Nicolae Morariu, prim - vicepreședinte al consiliului popular județean, Traian Piticaru, președintele consiliului popular orășenesc, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ai unităților economice și socialculturale din oraș. Noua policlinică, pentru a cărei construcție și utilare au fost alocate din bugetul statului 5.800.000 lei, poate asigura, zilnic, consultații pentru 600 de pacienți. La cele trei nivele sunt instalate diferitele servicii de specialitate : expertiza muncii, pediatrie, balneofizioterapie, farmacie, neurologie, chirurgie, radiologie, stomatologie, epidemiologie, microbiologie, sterilizare. Amplasată în centrul orașului, în imediata apropiere unui cartier de locuințe aflat în construcție, noua policlinică din Cîmpulung este o dovadă elocventă a grijii acordate de partid și de stat ocrotirii sănătății populației. Aici, la secțiile de specialitate, al căror număr este mai mare de 20, oamenii muncii din oraș și din localitățile apropiate vor beneficia de o asistență medicală promptă, competentă, care va constitui un substanțial aport la refacerea sănătății lor. Constructorii, ai căror reprezentanți au fost și ei prezenți la inaugurare, s-au străduit ca noul local de interes obștesc să întrunească aprecierile beneficiarilor. Felicitările adresate cu acest prilej au fost însoțite de urări de succese în efortul ce-l depun pentru înălțarea și terminarea unor noi edificii, care vor da un plus de frumusețe orașului : casa de cultură, modernul hotel turistic, grupul școlar forestier, blocurile de locuințe ce urmează să fie predate în acest an oamenilor muncii. Localul Policlinicii din Cîmpulung Foto : D. HUȘANU r U - Un nou sortiment de lapte praf integral Specialiștii Institutului de cercetări alimentare din București, împreună cu cei de la industria laptelui „Rarăul" din Cîmpulung, au realizat un nou sortiment de lapte praf integral, cu conținut redus de grăsime, destinat sugarilor. Acesta se va fabrica din lapte de vacă, bine selecționat, avînd o redusă încărcătură bacteriană și aciditate scăzută. Laptele va fi în prealabil omogenizat, urmînd ca pulberea obținută să aibă un mare grad de solubilitate și un conținut mai mic de grăsime. în prima perioadă, produsul urmează a fi ambalat în pungi din material plastic; în trimestrul III al anului curent, industria laptelui va introduce în producție noul sortiment. ncies Meșterul Constantin Colibaba a primit premiul Uniunii Artiștilor Plastici Perseverenta activitate creatoare a meșterului Constaintin Colibaba, din Rădăuți, în domeniul continuării tradițiilor ceramicii populare bucovinene și valorificării ei artizanale, a primit o frumoasă răsplată. Comitetul pe țară al Uniunii Artiștilor Plastici a aprobat, în cadrul unei ședințe plenare, premiile U.A.P. pe anul 1969. Dintre laureați face parte și Constantin Colibaba, ale cărui obiecte de ceramică sunt cunoscute în țara noastră și peste hotare. Casa de cultură a municipiului Suceava a organizat, pentru cadrele tehnice și specialiștii de la combinatul de celuloză și hîrtie și întreprinderea mecanică, colocvii pe tema : „Cibernetica în industrie“. Expunerile au fost prezentate de lectorul univ. ing. Paul Cristea, de la facultatea de automatică a Institutului politehnic din București. A In pagina 2 VIAȚA SATULUI ÎNCHEIEREA LUCRĂRILOR ADUNĂRII GENERALE DE CONSTITUIRE A ACADEMIEI DE ȘTIINTE SOCIALE ȘI POLITICE Vineri au continuat lucrările Adunării generale de constituire a Academiei de Științe Sociale și Politice. în prima parte a ședinței, comisia de redactare a prezentat un raport privind modificările ce urmează a fi aduse proiectului de statut pe baza propunerilor făcute în dezbateri. Adunarea generală a aprobat apoi în unanimitate Statutul Academiei de Științe Sociale și Politice a Republicii Socialiste România. Documentul prevede că acest for științific, desfășurîindu-și activitatea sub îndrumarea C.C. al P.C.R., organizează, îndrumă și coordonează în mod unitar munca de cercetare în domeniul științelor sociale și politice, promovează în această muncă concepția materialismului dialectic și istoric, asi(Continuare in pagina a IlI-a) Primirea membrilor Prezidiului Academiei la secretarul general al partidului Vineri la amiază, după încheierea lucrărilor de constituire a Academiei de Științe Sociale și Politice a Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, s-a întâlnit la sediul C.C. al P.C.R. cu membrii Prezidiului noii Academii. La întîlnire au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Paul Niculescu - Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Manea Mănescu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Ion Iliescu. Președintele Academiei de Științe Sociale și Politice, Miron Constantinescu, a făcut o scurtă prezentare a desfășurării lucrărilor Adunării generale și, în numele membrilor Prezidiului Academiei, a exprimat conducerii partidului recunoștința pentru încrederea acordată, precum și hotărîrea de a depune întreaga energie pentru a duce la bun sfîrșit sarcinile complexe de mare răspundere ce le revin. Vorbitorul a arătat că, dînd glas gîndurilor și propunerilor multor participanți, exprimînd sentimentele de adîncă stimă și prețuire pe care cercetătorii din domeniul științelor sociale, ca de altfel întregul nostru popor, le poartă secretarului general al partidului, contribuției sale la dezvoltarea creatoare a gîndirii sociale din țara noastră. Adunarea generală a ales în unanimitate și într-o atmosferă de puternic entuziasm pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU ca președinte de onoare al noului for științific. El l-a rugat pe secretarul general al partidului să accepte această funcție. Luînd cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus : STIMAȚI TOVARĂȘI. Constituirea Academiei de Științe Sociale și Politice reprezintă un eveniment deosebit de important în viața patriei noastre socialiste. Desigur, este cunoscut că in țara noastră s-au desfășurat și în trecut activități pozitive, s-au obținut rezultate bune în diferitele discipline reunite astăzi în cadrul Academiei de Științe Sociale și Politice. Cu toate acestea, in aceste domenii mai avem incă multe de făcut, de altfel dezvoltarea științelor sociale — ca a oricărei științe — nu se va opri niciodată la o anumită limită maximă. Științele sociale se vor dezvolta permanent sub impulsul evoluției sociale, al transformărilor profunde care au loc în societatea noastră și in lume; numai ținînd seama de aceste schimbări, aceste științe vor putea contribui atît la înțelegerea fenomenelor sociale cît și la orientarea activității de transformare a societății. Constituirea Academiei va marca — simt convins de aceasta — o cotitură în domeniul științelor sociale din țara noastră. După cine am fost informat, la adunare a participat un număr mare de delegați și invitați. Dezbaterile care au avut loc în prealabil în centrele mai importante ale țării, ca și discuțiile purtate în adunarea de constituire, au contribuit în bună măsură la precizarea și orientarea activității ce urmează să o desfășoare Academia constituită astăzi. E de înțeles că era greu, in timpul celor două zile cît a durat sesiunea de constituire a Academiei, să se dezbată în amănunțime toate problemele de fond ale activității in domeniul științelor sociale și politice. Unele chestiuni ridicate, unele critici sau unele dorințe exprimate de tovarăși constituie doar cîteva aspecte ale problemelor mari ce se pun astăzi în fața științelor sociale în țara noastră. Sînt convins că prezidiul Academiei de Științe Sociale și Politice, secțiile nou constituite, vor trece la elaborarea unui program concret de muncă și că, pe baza acestui program, se va realiza intensificarea muncii de cercetare în institute, în universități, în centrele sociale și economice ale patriei noastre. Ne exprimăm încrederea că activitatea Academiei va contribui la ridicarea pe o treaptă superioară a întregii vieți culturale, științifice și educative din patria noastră. Sînt multe probleme care trebuie abordate de Academie, începînd cu cercetarea în domeniul istoriei, unde trebuie să fim mai activi, să aducem o contribuție mai mare la înțelegerea atît a momentelor esențiale din istoria patriei cit și a marilor evenimente din istoria universală. Pentru a înțelege mai bine evenimentele trebuie să îmbinăm studiul istoriei naționale cu studiul istoriei mondiale. Un cîmp vast de cercetare se deschide in domeniul economiei, al filozofiei, sociologiei și în toate celelalte compartimente ale gindirii sociale ce intră în sfera de preocupări a Academiei de Științe Sociale și Politice. Așteptăm de la dumneavoastră, de la toți membrii Academiei o muncă foarte intensă, foarte rodnică. Dorim ca în munca Academiei să se introducă un spirit nou, stilul muncii de partid, în sensul unei abordări curajoase a problemelor, al confruntării libere a părerilor de pe pozițiile noastre marxist - leniniste, de pe platforma concepției noastre materialist dialectice despre natură și societate. Numai astfel Academia va răspunde Încrederii pe care i-o acordă partidul și poporul nostru. Doresc ca în numele Comitetului Central, al Comitetului Executiv să vă felicit pe dumneavoastră, pe președintele Academiei, pe toți membrii Academiei și să vă urez succes in activitatea viitoare. Ce In ce privește cinstea pe caAdunarea generală mi-o face mie și, în același timp, conducerii partidului, propunîndu-mă președinte de onoare al Academiei, nu pot decît să exprim cele mai calde mulțumiri. Acceptînd această cinste sînt hotărît să-mi aduc contribuția la munca Academiei nu numai ca președinte de onoare, ci ca activist pe tărîmul științelor sociale, al gindirii și teoriei noastre revoluționare, marxist - leniniste. Influxul cotidian al circulației mărfurilor IMPORTANTE VALORI SUB SEMNUL NESIGURANȚEI Apărarea și dezvoltarea proprietății socialiste presupun mobilizarea a numeroase mijloace în scopul sporirii avuției naționale, în cele ce urmează vom releva doar unele aspecte legate de apărarea proprietății socialiste în procesul circulației mărfurilor. Problema prezintă o importanță deosebită pentru că nu sunt deloc rare cazurile cînd destinatarii unor mărfuri reclamă, la primirea acestora, diferențe cantitative sau calitative față de actele de livrare. Sânt mai frecvente, în ultimul timp, reclamațiile în legătură cu lipsuri cantitative constatate la vagoanele cu mălai expediate îndeosebi de la moara din Suceava, aparținând întreprinderii județene de morărit și panificație. De multe ori, lipsurile reclamate nu au fost dovedite, organizațiile beneficiare fiind puse în situația de a suporta consecințele propriilor lor neglijențe. în legătură cu aceasta menționăm că la unele depozite ale întreprinderii comerțului cu ridicata pentru produse alimentare Suceava, ca și la unele unități ale cooperației de consum nu se aplică în mod corespunzător prevederile legii în legătură cu modul de determinare cantitativă a mărfurilor expediate și modul de verificare a acestora la destinație. Frecvența reclamațiilor de felul celor arătate, din care o parte s-au dovedit întemeiate, precum și faptul că ele provin de la unități diferite, referindu-se în majoritate la lipsuri ce variază între 1—3 saci cu mălai, generează întrebările : la unitatea furnizoare este asigurată o verificare atentă și efectivă a fiecărui lot de marfă livrat ? Au fost luate măsuri corespunzătoare pentru paza mărfurilor în timpul transportului de la moară la gară și supravegherea lor de către persoane competente în momentul încărcării ? Lipsa de grijă pentru apărarea avutului obștesc îmbracă uneori forme care stîrnesc nedumerire. Intr-un litigiu care s-a desfășurat la Arbitrajul de stat interjudețean Suceava între fosta întreprindere forestieră Rădăuți și cooperativa agricolă de producție Satu Mare au fost necesare investigații și verificări costisitoare, care au durat multe luni, pentru că C.A.P. Satu Mare, în calitate de furnizoare a unor cantități de paie, nu a ținut nici o evidență a cantităților predate și nu a întocmit acte legale de livrare și transport, iar unitatea forestieră din Rădăuți, care plătise în mod ilegal paiele, înainte ca acestea să fie preluate, nu s-a înregistrat corect cu cantitățile primite. Credem că nu e cazul să mai demonstrăm cum și în ce mod asemenea „metode de lucru“ pot favoriza sustrageri din avutul obștesc ! Ignorarea evidențelor, a îndeplinirii formelor legale de recepție și de verificare a mărfurilor livrate, care reflectă neglijență în mînuirea și gospodărirea bunurilor proprietate socialistă, se manifestă și sub alte forme. Iată câteva cazuri concrete. I. RUDICH, A. ALEXA Arbitrajul de stat interjudețean Suceava (Continuare în pagina a IlI-a) / HOTĂSIREA CONSILIULUI DE MINIȘTRI > privind acordarea de premii din beneficiile realizate în vederea stimulării salariaților din întreprinderi, centrale industriale și ministere economice în realizarea și depășirea sarcinilor ce decurg din planul de stat, precum și pentru creșterea continuă a eficienței economice, care să conducă la sporirea beneficiilor, pe baza principiilor aprobate de Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Miniștri a emis hotărîre prin care se introduce sistemul de acordare de premii din beneficiile realizate. Potrivit acestei hotărîri, începînd cu activitatea anului 1970, muncitorii, personalul de conducere, tehnic, economic, de specialitate și administrativ din unitățile economice vor putea beneficia de premii, dintr-un fond de premiere ce se constituie anual prin aplicarea unor cote asupra beneficiului total realizat de fiecare unitate economică. Fondul de premiere și deci premiul individual e) salariaților vor fi cu atît mai mari cu cît unitățile economice vor realiza un volum de beneficii sporit, ca urmare a creșterii producției, a reducerii prețului de cost, a sporirii productivității muncii, a ridicării eficienței întregii activități economice. La stabilirea cotei de premiere se are în vedere asigurarea unei proporții corespunzătoare între fondul de premiere, fondul de salarii și volumul beneficiului, precum și condițiile de realizare de către fiecare unitate a beneficiului planificat. Fondul de premiere ce se cuvine fiecărei unități economice se stabilește pe baza rezultatelor definitive obținute, oglindite în bilanțul contabil anual, în raport cu beneficiul efectiv realizat. Fondul de premii se micșorează în cazul nerealizării beneficiului planificat. Paralel cu realizarea beneficiului, colectivele unităților economice sunt direct cointeresate să îndeplinească și cei(Continuare in pagina a IlI-a)