Zori Noi, martie 1970 (Anul 23, nr. 6906-6931)

1970-03-26 / nr. 6927

♦ ZORI NOI m PAGINA 2 PE CÂND „DEPANAREA“ SOLICITUDINII FATA DE CALATORI ? .S-a întâmplat la 28 februarie, anul acesta, în autogara la Vatra Dornei. Am cumpărat biletul de la casă și am dorit să urc în autobuzul sp. Podu Coșnei (orele 14,20). Impiegatul mi-a luat biletul, iar șoferul n-a vrut să mă primească ; spunea că nu mai sunt locuri, dar vindea și el bilete. Am rămas pe jos, cu toate că am plătit transportul. Asemenea fapte se întîmplă zilnic la Vatra Dornei" (Ioan Popescu). Zilnic, cei plătiți să deservească civilizat călătorii dau dovadă de o totală lipsă de solicitudine, de lipsă a bunului simț. Despre sosirea cu întârziere a autobuzelor (ori, frecvent, nesosirea lor), despre comportarea impiegaților, a șoferilor s-a mai relatat în ziarul nostru. Ce s-a întreprins în acest sens ? Se vede că nimic eficient. Conducerea întreprinderii de transporturi auto Suceava s-a mulțumit să ne dea un răspuns formal, ca să „scape" de o hârtie, răspuns în care se arată că „s-au luat măsuri ca situația să mi se mai repete". Dar iată că „situația" se repetă. Și nu numai la Vatra Dornei, ci chiar și la Suceava, în aceeași clădire în care își află sediul cadrele răspunzătoare de desfășurarea transporturilor auto de călători. „Era într-o duminică seara (22 februarie a.c.). Ultimul autobuz spre Gura Humorului pleacă la orele 20.00. Ne-am grăbit, mai mulți călători, să scoatem bilete. Dar cele două case erau închise. Casierii plecaseră înainte de a-și fi făcut datoria. Nu l-am găsit nici pe impiegat. Dispăruseră cu toții. Ne-am adresat atunci șoferului. Dar acesta ne-a replicat, brutal, că n-are voie să elibereze bilete în stație.Așa o fi, dar aceasta nu impune o comportare lipsită de bun simț !). In fine, s-a ivit de undeva impiegatul, a urmat un lung dialog „șofer-impiegat", după care am pornit la drum" (C. Filipovici — Gura Humorului). Iată un alt exemplu de încălcare flagrantă a obligațiilor: Călătorul are încredere în serviciile ce i se oferă. Numai că indisciplina celor ce au obligații precise îl frustrează de aceste servicii. Motive se găsesc de fiecare dată. In cazul relatat „tovarășa casieră s-a simțit rău și a plecat cu zece minute mai devreme". Nu știm dacă cele zece minute (ori cîte ar fi fost !) au constituit un tratament pentru casiera care și-a părăsit serviciul. Nu știm nici unde a dispărut impiegatul. Știm însă că acestea reprezintă noi dovezi de lipsă de respect față de călători. Și se cere făcută odată ordine ! „Am stat în dimineața aceea (24 februarie a.c.) de la ora L, în stația Dărmănești, ca să luăm un autobuz spre Suceava. Nici cursia care vine de la Arbore, nici cea care pleacă de la Rădăuți spre Tîrgu Neamț n-au oprit în stație. Noi, 5 abonați, am rămas pe jos, în frig, cu abonamentele în buzunar. Am venit cu o ocazie. Ne-am adresat șefului resortului transport călători, manifestîndu-ne nemulțumirea. Acesta ne-a replicat că, dacă nu ne convine, să nu ne mai abonăm la autobuz". (I. Cebureac, Dărmănești). Un răspuns mai nimerit nici că se putea. Și el vine din partea unei persoane care trebuie să coordoneze funcționarea exactă a acestui mecanism destul de complicat. Ni se spune (s-a spus asta de atâtea ori !) că vinovații vor fi sancționați. Dar călătorii, nu sancționarea șoferilor o revendică, ci o deservire corectă. Poate, în afara de sancțiuni, se găsesc și alte măsuri pentru educarea personalului de deservire. „Fusesem eu copilul care are două luni la Suceava, la spital. Doream să mă întorc acasă cu autobuzul ce pleacă la Vatra Dornei. Dar acesta (avînd nr. 31—Sv—215) a trecut prin stație fără să oprească" (Gheorghe Vizitiu, Gura Humorului). O să se motiveze că autovehiculul era aglomerat. Tot ce se poate. Dar era vorba de un copil mic. Pe de altă parte, autobaza are obligația ca, în zilele cu aflux mare de călători, să pună în circulație o mașină suplimentară (partea a doua). De ce n-a recurs la acest procedeu? Nu mai puțin de 15 călători ne scriu că, în ziua de 18 februarie, au rămas pe jos fiindcă autobuzul care circulă de la Rădăuți spre Gura Humorului a trecut prin stația Solea cu 14 minute mai devreme (în loc să plece din stație la orele 17,49, a plecat la 17,35). Ne oprim aici cu șirul exemplelor. Ele constituie dovezi evidente că în transporturile auto de călători dăinuie numeroase deficiențe. De nenumărate ori am criticat astfel de aspecte. Remedieri însă nu se găsesc. Așteptăm ca tovarășii din conducerea întreprinderii sucevene de transporturi auto să ne informeze cînd vor fi „depanate“ ordinea și solicitudinea față de călători ? Desigur, nimeni nu are nevoie de răspunsuri formale. Redacția, nici atît 1 N. GROZA F D Q DDDn Contra m -----D a *—c punct [ D ATENȚIE LA SEMNAL ! DD0U0DnDDÖDDDDnuDDDDÖDDDa D D0DD0DDDD0D0 D fi Cine ar fi bănuit că în aburul tare al creozotului, de la Uzina C.F.R. de impregnat traverse din Ițcani, se petrec atîtea nereguli! In urma unor verificări, organele de miliție au încheiat 3 dosare penale și 3 pentru comisia de judecată acelor cetățeni care au sustras din întreprindere diverse materiale. Cel mai „strîngător“ s-a dovedit a fi gestionarul magaziei, Gh. Calinciuc. Cerem intensificarea măsurilor disciplinare, că prea s-a. . . impregnat hoția acolo ! La capitolul acesta nu e mai breaz nici depoul CFR din apropiere. După verificare, se află în curs de cercetare 10 dosare pentru sustrageri din avutul obștesc. Atenție la semnalm aceste unități ceferiste, cinstea unora a intrat pe. . . linia moartă. BIGAMUL Victor I. Vlad, din Rădăuți, salariat la I.M.I.L., s-a căsătorit în orașul Brăila, înainte de a fi încorporat în armată. După lăsarea la vatră, s-a stabilit pe meleagurile sucevene și și-a găsit o nouă soție cu care s-a prezentat în fața delegatului Oficiului stării civile, în necunoștință de cauză, funcționarul legalizează mariajul și trimite comunicarea către Consiliul popular comunal Biled (județul Timiș), unde este născut soțul. De acolo se răspunde că mai este înregistrat intr-o căsătorie. Individul, cu apucături de pașă, merge cu îndrăzneala și mai departe , cere divorț de prima soție, stabilind adevărul, instanța îl judecă acum pentru bigamie. Era și cazul. „Cocoșul“ ăsta prea avea pliscul specializat în minciuni. H MOTO Noapte (ora 22). Conducătorul auto Viorel Holobtcă conducea, băut, autocamionul 21 - SV. 2309 (Autobaza Vatra Dornei), pe raza satului Chirii (comuna Crucea). Datorită stării sale, șoferul se deplasa nelegal pe partea stingă. Ca km, 1+400, a întâlnit pe biciclistul Viațiimir strailas, către circula din sens invers, pe partea reglementară. Autocamionul l-a izbit cu bara din față, doborîndu-l. Deși a fost dus de șofer la spitalul din Vatra Dornei, decedat după câteva minute, în urma loviturii la cap. Avea 5 copii. Trecînd peste un pasaj de nivel de cale ferată (comuna Fundu Moldovei), șoferul Aurel Zlăvoacă (UMTF — Coloana Pojorica) nu s-a asigurat. Autoremorca plină cu bușteni a ffost surprinsă de un tren de persoane. Din puternica ciocnire au fost avariate locomotiva și autocamionul, distruse garduri și un stîlp de înaltă tensiune. Șoferul a scăpat nevătămat, ca prin farmec, și dă explicații la judecătorie într-un proces pentru neglijență în serviciu. Rubrică realizată de VICTOR MICU DDanaDD DQ DDDDDDG DuD Cont deschis la Bancă și... practici care imobilizează mari fonduri (Urmare din pagina I) din iunie anul trecut, prevăzută cu mențiunea „produsele au fost preluate de cumpărător”, încasează suma de 250.000 lei, fară ca, în realitate, să fi avut loc fenomenul economic, adică livrarea. Asemenea cazuri s-au constatat și la cooperativa meșteșugărească „Zorile“, care a întocmit o situație fictivă de executare a unor lucrări la cooperativa de consum Pleșești, încasând în mod nejustificat suma de 3366 lei, întocmirea eronată a unui număr mare de facturi (nerespectarea prețurilor legale, încălcarea unor condiții contractuale etc.) și alte deficiențe au generat peste 850 de refuzuri, a căror valoare se ridică la 9.660.000 lei. Bunăoară, I.I.S. înregistrează 171 refuzuri de acest gen, pentru o valoare totală de 1.736.000 lei, cooperativa „Zorile" — 19 cazuri, pentru 253.000 lei, iar U.E.S.L. — 530 cazuri, pentru 5.915.000 lei. De In cea mai mare parte, acestipsuri se datoresc și neexercitării în mod competent a controlului preventiv. Mai mult, unii contabili șefi, așa cum ar fi cei de la cooperativele de consum Baia, Preutești, Pleșești, nu cunosc prevederile H.C.M. 74/1959, nu au organizat și exercitat controlul legalității plăților ce se fac direct din încasările proprii, fapt ce a făcut ca, în fiecare trimestru din aticul trecut, să se efectueze plăți la deplasări peste plafoanele fixate de U.J.C.C. Suceava. Considerăm ca o sarcină de prim ordin ce revine conducerilor de unități și, în mod direct, contabililor șefi, organizarea și ținerea, la un nivel corespunzător calitativ, a evidenței contabile, exercitarea controlului preventiv în spiritul actelor normative în vigoare, acționarea pentru preîntâmpinarea păgubirii avutului obștesc și respectarea legilor financiare, condiție esențială în creșterea producției și productivității muncii, a eficienței economice. Trebuie înlăturate cu desăvîrșire cheltuielile materiale și bănești neeconomicoase, fără efect economic, imobilizările de fonduri, practicile care duc la astfel de anomalii. Salariații filialei noastre sînt preocupați să-și sporească exigența, aplicînd în mod competent legile financiare în vigoare, aprofundînd în mod temeinic operațiunile ce se efectuează în bancă și la întreprinderi, pentru a influența în mod pozitiv activitatea de producție și financiară a unităților deservite. Este, însă, de așteptat să se manifeste aceeași exigență și din partea contabililor șefi din întreprinderi și instituții, din partea conducerilor de unități. É I.P.R.O.F.I.L. Rădăuți. Montarea și asamblarea bibliotecii „Milcov“ Foto: I. MINDRU SPORT • SPORT • SPORT BOX „CUPA BUCOVINEI“ Duminică a avut loc, în Sala sporturilor din Suceava, priima ediție a competiției pugilistice „Cupa Bucovinei“, organizată de consiliul județean al sindicatelor, avînd asistența tehnică din partea C.J.E.F.S. La întreceri au luat parte pugiliști din județele Botoșani și Vaslui, iar din partea municipiului Suceava — boxeri aparținind asociației sportive „Metalul“. Pugiliștii suceveni s-au comportat foarte bine și, în urma întilnirilor preliminare, în dintre ei s-au calificat în finale. In urma disputei, ei au obținut tot atîtea victorii, 6 partide terminîndu-se înainte de limită. Rezultatele galei finale. JUNIORI MICI : CATEG. SEMIMUSCA — D. Bîrlescu (Suceava) învinge prin abandon dictat de arbitru pe N. Arion (Bîrlad) ; CATEG. COCOȘ - Florin Armeanca b.p. pe N. Cruceanu (Bîrlad) ; CATEG. UȘOARA — V. Marcoși (Suceava) b.p. pe L. Achihăi (Botoșani) ; JUNIORI MARI : CATEG. SEMIUȘOARA - I. Gherman (Suceava), un boxer care promite o comportare bună la apropiatele întâlniri ale zonei, învinge prin K.O. pe bîrlădeanul M. Dobronici ; CATEGUȘOARA — D. Savin cîștigă prin abandon în prima repriză la C. Herghelegiu (Bîrlad). Tot prin abandon, la CATEGORIA SEMIMIJLOCIE, N. Armeanca dispune de brădeanul C. Rebegea . CATEG. MIJLOCIE UȘOARĂ — C. Baston (Suceava) a fost declarat învingător în prima repriză, prin abandon, în fața lui S. Cucu (Botoșani). La SENIORI au avut loc două întîlniri. In cadrul CATEGORIEI UȘOARE, VI. Hapenciuc a învins, într-un stil spectaculos, prin K.O., în prima repriză, pe C. Tănase (Bîrlad), iar V. Dimitriu (Suceava), la SEMIMIJLOCIE, a dispus la puncte de O. Tilici (Bîrlad). Trofeul, o frumoasă cupă de cristal, a revenit formației sucevene, iar învingătorilor, la individual, li s-au înmînat premii în materiale și echipament sportiv. Diploma pentru cel mai tehnic boxer al galei a revenit suceveanului V. Hapenciuc, iar lui N. Arion (Bîrlad) i s-a acordat diploma de cel mai tinăr boxer, întâlnirile din ring au fost conduse de I. Szabó și I. Șoimaru, ambii din Suceava. Merită să consemnăm că pașii întreprinși în ultimul timp de boxerii suceveni sunt și rezultatul sprijinului ce li se acordă din partea asociației sportive „Metalul“, de la întreprinderea pentru piese de schimb. I. MANDRESCU Boxerul VI. Hapenciuc — „Metalul“ Suceava — a primit diploma de „cel mai tehnic boxer al galei“ ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCȚII - MONTAJ Nr. 2 BUCUREȘTI Strada Lipscani nr. 33, telefon 15.91.57, sectorul 4 angajează urgent formații de lucru, conduse de muncitori cu înaltă calificare în lucrările de construcții, tehnicieni, maiștri, sau ingineri ; plata se face în acord global. Se angajează, de asemenea, muncitori calificați în meseriile : zidari, dulgheri, faianțați, fierari betoniști, izolatori, zugravi, parchetați, precum și muncitori necalificați. Pentru angajații calificați se plătește indemnizația de șantier, se asigură cazarea gratuită în blocuri, masă la cantină , contra cost, vizitarea familiilor la 45 zile, drepturile legale la alocația de stat pentru copii. In cadrul întreprinderii se califică, prin cursuri de scurtă durată, muncitori în meseriile de : zidari, dulgheri, izolatori și tinichigii. Absolvenții acestor cursuri obțin carnete de calificare. Doritorii pot înainta cererile conducerii întreprinderii, la adresa indicată. rugbi . Prima etapă a returului promite „Constructorul“ Suceava — „Unirea Tricolor“ Brăila : 22-0 (6-0) La sfîrșituil partidei, spectatorii prezenți duminică dimineață pe stadionul din Ițcani erau mulțumiți. Pe tot cursul partidei, inițiativa și dominarea au aparținut echipei din Suceava, care din primele minute s-a instalat in jumătatea de teren a adversarilor și, începând din minutul 4, a punctat. Iată filmul întâlnirii. In minutul 4, este deschisă linia de trensferturi. Bontaș, printr-o pasă magistrală, din placaj, îl lansează pe Beddcov, care nu mai poate fi oprit și „culcă“ la steag. Transformarea fiind ratată, scorul rămâne 3—0. Urmează perioade de joc confuz, când gazdele acceptă tactica anttijoc a brăiilenilor. De abia după 17 minute, în urma unei grămezi ordonate, Diaconul inițiază un atac pe partea închisă, se infiltrează adânc în sistemul defensiv al adversarilor, pasează lui Sokamu, care sprintează și culcă în apropierea buturilor. Și această transformare e ratată, astfel că scorul rămîne 6—0, cu care, de altfel, se și termină prima repriză. La începutul reprizei secunde, asistăm la faze confuze în atac, comise de suceveni, la jocul distructiv al adversarilor și la frecventele erori de arbitraj comise de Ștefan (București). Primul reviriment se produce în minutul 57, prin dropgollul lui Munteanu, scorul ajungînd la 9—0. Dar nota bună a întâlnirii se datorește ultimei perioade de joc, în care s-a văzut o echipă practicînd un adevărat rugbi și alta care se arunca cu disperare, dintr-o parte în alta a terenului, așteptând fluierul final. Acțiunile învingătorilor dau dovadă de maturitate tactică, sunt susținute de întreaga echipă. Minutul 66 aduce majorarea scorului la 14—0, prim încercarea lui Alexiuc, transformată de Munteanu; în minutul’73, același Alexiuc ridică scorul la 17—0, pentru ca, după 5 minute, scorul să ajungă la 22-0 (încercare transformată). Și câteva observații. Dacă în primele minute fiecare jucător ar fi fost convins că cel mai important factor în realizarea unui atac îl constituie punerea coechipierului în cea mai favorabilă situație, aspectul partidei ar fi fost cel din Ultimele minute, iar scorul ar fi luat proporții. Dar nu numai atât! Activitatea educativă lasă mult de dorit. Jucătorii discută între ei pe teren, se ceartă între ei și cu conducătorii de pe margine, se apostrofează, se supără, ies de pe teren în timpul partidei spunînd că nu acceptă să mai evolueze în asememea formulă etc. Aceste acte nesportive trebuie analizate și înlăturate în timpul cel mai scurt. Formația trimisă pe gazon de antrenorii Aman și Focșăneanu : Sava, Bandur, Grădinaru, Guriță, Siminiuc (Marian), Soileanu, Croiitoru, Ghiuță, Diaconu, Bontaș, Munteanu, Bedicov, Alexiuc, Conduîaru (Filete) și Zamfir. D. ALEXANDRU Fază din meci ȘAH Incepînd de la 1 aprilie, la Casa de cultură a sindicatelor din Suceava se vor desfășura partidele programate în cadrul etapei semifinale campionatului republican pe a echipe mixte. In grupa de la Suceava a semifinalelor participă echipele „Medicina“ Iași, „I.P.G.“ București și „Fuiorul" din municipiul nostru. Echipa suceveană este alcătuită din Corneliu Mitrofan, Andrei Ghilea, Traian Voronca, Nicolae Doroftei, Dieter Klosterman, Gabriela Schefel, Grety Altman și un junior ce va fi desemnat în urma unui baraj. Partidele se vor desfășura după următorul program: miercuri, 1 aprilie, orele 16— 21; runda I; joi, 2 aprilie, orele 9—13 — partidele întrerupte, orele 16—21 — runda a II-a ; vineri, 3 aprilie, orele 9—13 — partidele întrerupte , orele 16 —21 — runda a IlI-a ; sîmbătă, 4 aprilie — partidele întrerupte. întreprinderea minieră Țebea, cu sediul în Brad, județul Hunedoara, angajează de urgență: — mineri — ajutori de mineri — muncitori necalificați în subteran Pentru nefamiliști se asigură cazare la dormitoare comune, iar pentru familiști, după cel mult un trimestru, apartamente în orașul Brad. O ciudată încurcătură... In luna septembrie 1968, am cumpărat de la cooperativa de consum din Vicovu de Jos mărfuri în rate, în valoare de 961 lei. Am achitat avansul de 211 lei, urmând ca restul banilor să mi se rețină din pensie eșalonat, în cinci iate lunare, de câte 150 lei fiecare. Văzând că Oficiul de pensii din cadrul Direcției județene pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale nu-mi reține, în luna octombrie, rata, m-am prezentat la casieria întreprinderii și am achitat suma respectivă. In luna noiembrie, aceeași situație. De acum încolo încep încurcăturile. In sfîrșit, în luna decembrie, Oficiul de pensii începe să-mi rețină rata și nu se oprește decât în luna iulie 1969, reținîndu-mi în total 1.050 lei. Dîndu-și seama de greșeală, îmi înapoiază, prin două mandate poștale, suma de 600 lei, iar restul de 450 lei nu-i virează cooperativei unde figurez ca debitor. Atât eu, cât și cooperativa de consum din Vicovu de Jos, am făcut mai multe demersuri la Oficiul de pensii Suceava, dar nu am primit nici un răspuns. O fi atît de dificilă problema pentru cei ce au încurcat lucrurile, sau, pur și simplu, au uitat de ea ? TOADER PLEȘCAR GHEORGHE Vicovu de Jos P. S. Verificând cele relatate în scrisoarea trimisă redacției, am constatat că pe fișa de persoane pentru evidența debitorilor scria „lichidat". Ce e îl însemnând, in cazul de față, acest „lichidat“, urmează să ne explice cei răspunzători, explicații pe care le-am dori însoțite de măsuri concrete, pentru ca asemenea situații să nu se mai repete. ÎMPĂDURIRI ' 70 (Urmare din pagina I) — Bănuiesc că vă gîndiți și la anumite elemente care ar putea împiedica realizarea proiectelor dv. ? — împiedica, nu. Mai curînd să ne frâneze ritmul propus, să diminueze parte din procentele stabilite, să ne oblige la executarea unor lucrări de combatere în plantațiile făcute în condiții necorespunzătoiare. Concret , sectoarele de exploatare n-au curățat nici acum întreaga suprafață ce urmează să fie împădurită în această primăvară. Cele 600 de hectare, despre care e vorba, aparțin UESL Vatra Dornei, Iacobeni și Câmpulung. — Este o veche mentalitate a celor de la exploatare, de a părăsi parchetele înainte de a le elibera de resturile rezultate în procesul de tăiere. Cum veți proceda în această situație ? —■ Ca de obicei. Am încheiat un plan de acțiune comun, plan ce cuprinde obligații pentru ambele părți. Potrivit experienței anilor trecuți, însă, noi vom fi aceia care vom efectua curățirile și, imediat după aceea, plantațiile. Un procedeu ce contravine indicațiilor silvice și generează necazuri. N-avem, însă, de ales. — Ce veți întreprinde pentru a evita reeditarea unei asemenea situații în viitor ? — Urmărim și ajutăm efectiv la buna desfășurare a lucrărilor de fasonare și valorificare a actualelor doborâturi de venit. în acest sens, oamenii noștri au atribuții precise, nu fac pe inspectorii, ci dau îndrumări și ajutor practic celor de la exploatare. Facem acest lucru pentru a statornici relații de colaborare cât mai firești cu unitățile de producție, pentru a asigura starea fito - sanitară a pădurilor, a preîntâmpina noi atacuri masive de insecte (care ar genera pagube considerabile) și a asigura redarea în procesul de producție forestier a tuturor suprafețelor calamitate. Foto : D. VÍNTU Important întreprinderea comerțului cu ridicata de metalo-chimice, mobilă și materiale de construcții din Suceava, str. Ștefan cel Mare nr. 10, angajează de urgență gestionari pentru produse metalo-chimice, în condițiile legii și cu remunerație corespunzătoare pregătirii profesionale și vechimii. Informații suplimentare se pot obține la telefon 10683 sau 10748.