Zori Noi, iulie 1970 (Anul 23, nr. 7008-7034)

1970-07-01 / nr. 7008

ZORI NOI IS PAGINA 2 ÎN AGRICULTURĂ O ACȚIUNE DE STRINGENTĂ ACTUALITATE: COMBATEREA MANEI LA CARTOFI Datorită condițiilor favorabile de climă din ultima săptămînă, primele infecții cu mană la soiurile timpurii de cartofi aui apărut. In județul nostru, cooperativele agricole de producție ți fermele de stat cultivă însemnate suprafețe de cartofi din soiurile timpurii ți semitimpurii pentru producerea de sămînță, cum ar fi Bintje, Urgenta, Desiree etc. Pentru a preintîmpina la timp eventualele pierderi sau deprecieri de recoltă, se impune ca nicinul tratament să se execute imediat, in aceste zile, cind condițiile climaterice se mențin in continuare favorabile atacului de mană. Stațiile de prognoză ți avertizare și centrele de protecția plantelor din județ au anunțat din timp unitățile agricole să procedeze la începerea tratamentelor chimice. Dacă cooperativele agricole de producție Moara și Liteni — comuna Moara, Ilițeni, Șcheia, Reuseni, care au în cultură cartofi timpurii, au înțeles ce pericol prezintă boala amintită și au acționat prompt, reușind ca, în 3-4 zile de avertizare, să execute primul tratatament, nu acelați interes se manifestă și din partea celorlalte cooperative agricole din zona închisă pentru producerea cartofilor de sămînță, cum sînt Udești, Bosanci, Mihoveni, Adîncata. Anul acesta, plantarea cartofului fiind executată într-o perioadă lungă de timp, fapt ce a făcut ca și vegetația pe unele suprafețe să fie întîrziată, este necesar a ține permanent sub observație culturile, pentru stabili momentul optim de aplicare a tratamentului de combatere a manei și dăunătorilor la fiecare soi și cultură în parte. La soiurile semitîrzii și tîrzii, ca Merkur, Ora, Voran, avînd o rezistență mai mare față de atacul ciupercii de mană, tratamentele se vor efectua cînd plantele sînt în faza de buton floral. Avind în vedere condițiile de climă din județul nostru, este necesar să se execute 3-5 tratamente la cartoful de consum și cel puțin 6 tratamente pentru loturile semincere. Primele tratamente se vor executa cu ZINEB, in cantitate de 4 kg./hectar., urmînd ca ZEAMA BORDELEZA, in concentrație de 1 la sută, să o folosim spre sfîrșitul perioadei de vegetație. Pe timp concentrația soluțiilor se pioios, poate mări, ajungîndu-se la 5 - 6 kg. Zinele și, respectiv, 1,5 la sută zeamă bordeleză la hectar. in culturile în care, pe lingă mană, avem și atacuri puternice ale gindacului din Colorado, tratamentele se pot completa, folosind următoarele amestecuri: Zinele - 4 kg./ha., împreună cu Lindatox 20 emulsie - 6 litri/ha., sau Zinele - 4 kg./ha., cu Detox 25 emulsie - 8 litri/ha. Centrele de protecția plantelor din cadrul județului au în stoc suficiente cantități de produse chimice pentru aplicarea tratamentelor de combatere a bolilor și dăunătorilor la cartofi, rămînînd doar ca unitățile agricole cultivatoare să le ridice din timp pentru a se folosi în teren. Cartoful, ca principală cultură în județul nostru, continuare o atenție reclamă in deosebită din partea tuturor cultivatorilor, conducerilor C.A.P. și I.A.S. pentru declanșarea și desfășurarea unei acțiuni hotărîte în combaterea la timp a manei și gîndacului din Colorado, acțiune de a cărtui reușită depinde viitoarea recoltă la această cultură. Inc "GHEORGHE IACOB de la direcția agricolă județeană H ■ ■ ■ ■ Contra punct VICTIMA A APEI Tinara Eleonora Miron, din Panaci, a dispărut de la domiciliu. Din cercetările organelor de miliție a reieșit că s-a înecat în Bistrița, ln Împrejurări destul de ciudate. Deocamdată, cadavrul victimei nu a fost descoperit. Cercetările continua de-a lungul Întregului traseu al Jiului Facem precizarea că, in ultimul timp, pe raza județului nostru s-au înregistrat mai multe cazuri de Înec. E bine, așadar, ca tentația scăldatului să fie temperată de prudență. UNDE EȘTI VINOVAT ? Am răspuns cetățeanului Vasile Luchian din satul Costișa Noi), care comuna Frătăuți) ne-a trimis reclamație, aratind că șoferul Ioan Rebenciuc (Autobaza Cîmpulung) nu-i Înapoiază suma de 100 lei, pe care l-o împrumutase. La intervenția noastră, datornicul a și expediat suma. Dar o parte din vină, și Încă bună, ai și dumneata , de ce i-ai dat banii pentru promisiunea că-ți va efectua un transport , nu știai că mașina e a statului și că astfel de servicii se fac cu forme legale . Omițind toate acestea, șoferul Incorect s-a Întins la ciubuc, bineînțeles. MOTO Lipsa de control asupra coloanelor auto ale U.M.T.F. facilitează unele abateri din partea șoferilor acestora. Control asupra circulației în orașul Gura Humorului (ora 20). Șoferul Viorel Mărcuțeanu călătorea cu autocamionul 21 Sv. 985 (coloana locală). A fost găsit transportând material lemnos fără forme legale și, pe deasupra, mai mulți pasageri aflați într-o avansată stare de beție. Absolut cu aceeași „marfă” (lemn fără forme și pasageri băuți) se deplasa și Ioan Dávidei, în autocamionul 21 Sv. 1544 (coloana Fălticeni). Lemnul a fost reținut, „pachetele" ce duhneau a rachiu au fost debarcate, șoferii amendați, dar să vedem ce spune conducerea întreprinderii. . . Rubrică realizată de VICTOR MICU MICA PUBLICITATE Vînd Volkswagen 1200, stare bună. Adresați-vă Gheorghiu, telefon 57 - Rădăuți. CONCURSUI!! I /URII Pregătirile ce au anticipat sezonul estival vizau, printre altele, ținuta rețelei comerciale și, în mod deosebit, aspectul vitrinelor. Pentru stimularea fanteziei și ingeniozității specialiștilor din județ, direcția comercială a decis organizarea unor concursuri adecvate. Astfel, în decurs de două luni, localități dintre cele mai vizitate de turiști au găzduit trei asemenea acțiuni. In luna mai, cind pașul Vatra Dornei începuse să primească tot mai mulți oaspeți, a avut loc, în localitate, primul concurs de vitrine. Invitați să participe cei mai buni vitrinieri și decoratori din județ, concursul s-a soldat cu rezultate frumoase. Tematica abordată adecvată sezonului estival felul în care a fost realizată au întrunit bune aprecieri din partea populației întreceri similare au avut loc, apoi, la Cîmpulung, iar zilele trecute la Gura Humorului. La ultimul concurs au luat parte colectivele punzătoare cu reclama răscomercială din orașele Fălticeni Gura Humorului, Cîmpulung și Vatra Dornei. Această acțiune a fost prilejuită de darea în folosință a complexului comercial nealimentar din orar, participanții având, de altfel, sarcina să se ocupe cu deosebire de ținuta și reclama comercială a obiectivului. Rezultatele frumoase obținute de lucrătorii din acest sertar de activitate, contribuția lor la înfrumusețarea orașelor și la aspectul unităților comerciale sunt o urmereească a participării unora dintre ei la două com ii publicane și schimbul de experiență organizate de COM" București în propria Brașov și Constanța. Am șitim că formația județului s-a întors la Suceava cu două premii speciale și cu dej a mențiuni, atribuite celor mai merituoși vitrinieni. Se cuvine a fi notată, de a.e1 *.i«c contribuția colectiv- vitrinieri - decora- O.C.L. Alimentara și O.C.L Produse industriale Sucava, care, la Constanța, au depus eforturi deosebite pentru realizarea unui număr suplimentar de vitrine. Progresele profesionale pe care le-au înregistrat acești lucrători sînt materializate și in municipiul Suceava, prin vitrinele, din ce în ce mai interesanti, pe care le amenajează periodic. ~~~ SPORT FOTBAL „Avîntul“ Rădăuți se pregătește pentru promovarea în divizia C La 12 iulie vor începe meciurile pentru promovarea în divizia C. Campioana județului Suceava, „Avîntul" Rădăuți, își va disputa unul din primele două locuri (de pe care se poate promova în divizia C) cu echipele campioane ale județelor Bacău, Botoșani, Iași și Neamț. Antrenorul Eugen Pătrașcu a selecționat 15 jucători din lot și a început pregătiri asidue. In cadrul acestor pregătiri, duminică, 28 iunie, pe stadionul rădăuțean a avut loc un meci între „Avîntul" și echipa suceveana „Cetatea Sucevei", din divizia C. La capătul a 90 minute de joc, rezultatul a fost egal (1-1), după ce, la pauză, gazdele conduceau cu 1-0 prin golul înscris de Tiron. Etapa județeană a primului raliu de carturi Din inițiativa și sub îndrumarea consiliului județean al organizației pionierilor, în anul școlar 1969 - 1970, la unele case ale pionierilor și in cîteva unități de pionieri din județ au fost înființate primele cercuri de carturi. Urmărind dezvoltarea la copii a dragostei pentru tehnică, formarea unor deprinderi fice în domeniul mecanic și pracelectrotehnic, educarea calităților moral - volitive, cunoașterea aplicarea regulilor de circulație și pe drumurile publice, la cercurile de carturi au fost pregătiți 200 de copii care s-au întrecut în cadrul etapei centre de localitate. Cu prilejul acestor concursuri, 20 de pionieri și școlari au obținut dreptul de a participa la etapa județeană. Duminică, 28 iunie, la Suceava a avut loc această etapă a primului raliu de carturi. Traseul, circuit închis , O.N.T. - Cinemascop — strada Mihai Viteazul — Policlinică - Ana Ipătescu - O.N.T. —, a măsurat 2.500 metri. Micii concurenți au avut, astfel, posibilitatea de a-și verifica cunoștințele și deprinderile tehnice și de circulație. în afară de aceasta, concursul a fost un eveniment inedit atît pentru concurenți, cit și pentru locuitorii municipiului Suceava. Ordinea primilor 5 clasați : 1) Lăcătuș Cătălin (Casa pionierilor din Cîmpulung), 4 minute ; 2) Larion Gheorghe (Cîmpulung), 4 minute, 24 secunde ; 3) Vitman Bruno (Cîmpulung) 4 minute, 25 secunde ; 4) Marișca Costel (Casa pionierilor din Fălticeni), 4 minute, 33 secunde 5) Harta Gheorghe (Fălticeni), 5 minute. Pe echipe : 1) Casa pionierilor din Cîmpulung; 2) Casa pionierilor din Fălticeni ; 3) Liceul din Siret. Primii 5 clasați - amintiți mai sus - vor forma echipa județului Suceava care va participa la etapa finală a raliului de carturi ce va avea loc la Brașov între 17 și 30 iulie 1970. Menționăm că cercurile de carturi de la casele pionierilor din Cîmpulung și Fălticeni sunt conduse de maiștrii Traian Coca și, respectiv, Ion Niculăiasa. Primul campion județean de carturi, Lăcătuș Cătălin, este foarte tînăr printre tinerii concurenți (a trecut în clasa a ll-a). Concurenților clasați pe primele 5 locuri li s-au acordat diplome, insigne, rechizite școlare și materiale sportive. R. ANDRIEȘ șeful comisiei știință și tehnică la Consiliul județean al organizației pionierilor N. R. Etapa județeană a primului raliu de carturi nu a avut, totuși, un traseu ales cu cea mai mare atenție. Din această cauză, timp de 90 minute (10,00- 11,30), circulația în oraș, cu mijloace auto și moto, s-a desfășurat cu mari dificultăți. LUPTE GRECO-ROMANE Campion la 82 kg (tineret) pe anul 1970 Recent, la Brașov, s-au disputat campionatele naționale lar lupte greco - romane, rezervate a tineretului. La aceste competiții participat și luptătorul rădăuțean Aizie Seizer. Evoluînd constant, la valoarea cunoscută, a obținut titlul de campion național pe 1970, la 82 kg. Succesul tînărului luptător din Rădăuți completează pe acelea obținute în anii anteriori trei titluri de campion la juniori în anii 1967-1969 ; două titluri de campion de primăvară, în anii 1968 și 1969. In 1969, la întrecerea finală a seniorilor (el era a atunci junior) s-a clasat pe locul 5, iar în acest an, pe locul 4. Tot în 1969, concurînd la întrecerile balcanice, Aizle Seizer a ocupat un merituos loc doi. Un buchet de titluri, de performanțe sportive, care constituie certificate ale seriozității și sîrguinței. Secvență de la complexul turistic Ilișefti Foto I D. VINTU ȘCOALA PROFESIONALĂ DE MECANICI AGRICOLI FĂLTICENI cu sediul în orașul Fălticeni, strada Maior Ioan nr. 1, telefon 635 RECRUTEAZĂ CANDIDAȚI PENTRU CONCURSUL DE ADMITERE Se primesc absolvenți ai școlii generale de 8 ani, in vîrstă de 14 - 18 ani, pentru meseria de mecanic agricol - învățămînt de zi și ucenicie la locul de muncă. Candidații vor fi recomandați de întreprinderile de mecanizare a agriculturii Ilișești, Rădăuți, Spătărești și întreprinderile agricole de stat din județul Suceava. Salcea. Concursul de admitere are loc între 6-14 iulie 1970. Actele se primesc pînă la 5 iulie a.c. Informații suplimentare se pot ofer, zilnic, la sediul școlii. Cui ajută repetarea „performanței“? Echipa humoreană „Minerul“, din divizia C, a scăpat destul de greu de retrogradare. Se aștepta ca, la terminarea campionatului, asociația sportivă a Exploatării miniere Leșu Ursului, a cărei secție de fotbal a fost reorganizată recent, să analizeze activitatea echipei „Minerul“, să schițeze măsurile ce se impun pentru campionatul 1970 — 1971. Dar nu s-a făcut nimic, conducerea asociației sportive, a secției de fotbal, antrenorul, răsuflînd, toți, ușurați că echipa a rămas în divizia C. Antrenorul, jucătorii au plecat în concediu. Evident, trebuia să plece. Nu înainte, insă, de a fi discutat comportarea din campionat, ceea ce e necesar să fie întreprins pentru cel ce se apropie. In această perioadă, conducerile secțiilor de fotbal se îngrijesc de completarea loturilor, de asigurarea bazei materiale. La „Minerul“ este multă, multă liniște ! Se simte nevoia completării echipei cu jucători necesari compartimentelor apărare și atac. Tovarășii de la secția de fotbal au fost solicitați, în multe rânduri, să rezolve anumite probleme organizatorice, mai au ridicat din umeri, au spus că nu-i interesează. Dacă se va continua astfel, în apropiatul campionat evoluția echipei „Minerul“ va fi ca în toamna anului trecut. Atunci, după 10 etape, echipa acumulase doar 3 puncte. Și în întreaga primă parte campionatului, „Minerul“ pierduse pe teren propriu 10 puncte, a Surîde cuiva o asemenea repetare a „performanței“ 7 (Da la SEBASTIAN FLORESCU) Nu știți dumneavoastră cînd ne luăm noi salariul? Punem această întrebare deoarece noi, muncitorii șantierului 6 Suceava al I.S.C.M., am luat, în acest an, doar de două ori salariul la timp, la data prevăzută , în ianuarie și februarie, adică atunci cînd cîștigurile erau mai lesne de calculat. De atunci, deși șefii noștri ne spun că datele planificate sunt 15 și 30 ale fiecărei luni, de respectat se respectă numai aceasta din urmă, destinată plății benzinei : prima se „mută" ba pe 17, ba pe 18, după cum izbutesc cei de la birouri să nesocotească echivalentul bănesc al muncii. (Cu toate că, cinstit vorbind, asta e o treabă oricum mai ușoară decît cea pe care o facem noi și care pretindem, după cum scrie și în lege, să ne fie plătită la vreme și, astfel, respectată). Aceiași șefi ne explică și cauza , ci că nu există normatori suficienți, care să încheie situațiile de lucru la timp. Ar fi o soluție : să se angajeze asemenea personal, pînă cînd ajungem . . . omul și normatorul. Dar nu e cea mai bună. Mai degrabă s-ar lua măsuri hotărîte, s-ar căuta posibilități, s-ar stabili modalitățile de lucru cele mai indicate, așa încît să nu fim prejudiciați de un drept al nostru, legal stabilit. UN GRUP DE MUNCITORI de la I.S.C.M. Suceava RĂSPUNSURI LA OPINII „Tovarășul Vasile Vrînceanu, din Suceava ” se spune în ziarului, cu răspunsul trimis remarcabilă operativitate, de către I.M.I.L Rădăuți, în urma materialului semnat de cel de mai sus în nr. 6996 — a comandat o masă de telefon fără a stabili nici un fel de dimensiuni sau cote și fără a anexa nici cea mai sumară schiță. (Ceea ce, zicem noi, trebuia să ducă fie la neacceptarea comenzii, fie la solicitarea respectivelor precizări ; altfel, comandă omul să zicem un bufet și se trezește acasă cu un... barexpres !). Masa s-a executat în termenul accesibil clienților particulari și a fost ridicată de un coleg de instituție al clientului.Tot e bine, apreciem, iarăși noi. Putea să-i fie trimisȘ^printr-un turist oarecare,mit în trecere prin Rădăuți ; dar actul de primire trebuia semnat de client ori de împuternicitul în scris — al acestuia, aici e chestiunea !) Vă facem cunoscut că, la indicațiile acestui coleg, am executat o nouă masă, după dorințele cumpărătorului. (Apreciem solicitudinea , ar mai fi fost util de știut și cit costă), l-am făcut cunoscut să-și ridice masa dorită și să ne-o restituie pe prima, pentru care am găsit mai mulți clienți, dar nu s-a prezentat pînă acum. N așteptăm, intrucît condițiile de livrare sunt „franco depozit furnizor". (Adică, observăm noi, ca și în cazul celei dinții, cînd... s-au respectat doar în parte, prin intermediari insuficient autorizați). Menționăm — mai zice răspunsul — că acest lucru îl putea face cu trei săptămîni în urmă, în mod onorabil". Absolut de acord , toate cite apar, la această rubrică și sub multe altele, se puteau „face", într-adevăr, „cu mult înainte" și . . . „în mod onorabil". Numai că nu se fac ! In ziarul (nr. 6997) a imediat următor apărut, sub semnătura tovarășului Nicolae Petrache, o altă „opinie", privind faptul că nu i s-a reparat mobila cu defecte cumpărată de dînsul. Cu aceeași operativitate, O.C.L. Produse industriale ." Suceava ne precizează : La 2 martie, 1.I.L. "Producția" susține că I.I.L. Fălticeni, încă de la 17 ianuarie, a comunicat că reclamația a fost rezolvată. (Nota publicată de noi se intitula „Pe teren, stricat — în acte, reparat", precum se și vede). Mai aflăm, din aceeași sursă, că s-a intervenit energic la Fălticeni, ca să vină urgent tehnicianul cu pricina la păgubaș și să-i repare mobila. Mai bine mai tîrziu decît niciodată, spune o vorbă vehiculată des, mai ales în asemenea ocazii. Ne-ar fi interesat, însă, să aflăm cite ceva și despre împrejurările care încă și mai des - le favorizează, acestora, apariția. Poate o să ni le clarifice principalul împricinat, I.I.L. Fălticeni. BIUI LNMU ȘTIVEI SI TEHmil • Un fascicul subțire de electroni Închis într-un inel se poate menține vreme îndelungată într-un cîmp electromagnetic. Această descoperire îi aparține academicianului sovietic Gherș Budker și a fost înregistrată ca atare de către Comitetul de invenții și descoperiri din U.R.S.S. Savantul a stabilit că un fascicul de electroni, grație ionilor adaugați în el, se stabilizează, prefăcîndu-se, ca să spunem așa, intr-un șnur subțire avind la suprafață colosale câmpuri electrice și magnetice. • Medicamentul „Methyloxina‘” fabricat în Cehoslovacia, este analog oxytocinei, hormon produs de lobul posterior al glandei hipofize. Efectul său constă în provocarea contracțiilor uterului în timpul nașterii și ușurarea travaliului viitoarei mame. Methyloxina a fost sintetizată de specialiștii cehi Lorin Rudinger și Jost. Ea este o oxytocină ameliorată, care prezintă față de produsul natural un mare avantaj : nu mărește procentul de acid lactic in singele mamei și, mai ales, in sîngele copilului. Oxytocină provoacă adesea această acidoza sanguină, în urma căreia pot apare sechele foarte periculoase (tulburări ireversibile care pot afecta organismul copilului). • Firma „Siemens“, din München, a realizat un laser portabil cu un gabarit redus, care urmează să fie folosit în industria minieră pentru diferite scopuri. El se poate folosi, de pildă, pentru egalizarea nivelului liniilor ferate miniere. Laserul cântărește 18 kg. și poate fi instalat pe un trepied sau suspendat sub bolta tunelului. Puterea de emisie a laserului este de 1 mW, iar raza de acțiune este de 100 — 200 metri, în funcție de puritatea și umiditatea aerului. • Numele de „neutroni negativi“ pare absurd, căci prin denumirea lor neutronii sunt particule neutre. Acest fapt nici nu îl contestă fizicienii americani Grant și Cobble, din Lafayette, statul Indiana. Cercetările lor recente arată însă limpede existența unei legături negative între un electron și un neutron. Pare să fie vorba de un fel de legătură chimică între cele două particule elementare, care la temperaturi apropiate de punctul zero absolut este relativ constantă și arată o viață medie de 40 secunde. O INTERESANTA DESCOPERIRE A NATURALIȘTILOR Expediția științifica internațională care a explorat nu de mult apele Oceanului Pacific, de-a lungul coastelor peruviene, a descoperit, între altele, la o adîncime cuprinsă între 4.000-6.000 m., o interesantă specie de Neopilina. Descoperirea este cu atît mai senzațională cu cu oamenii de știință credeau că această vietate a dispărut în urmă cu circa 300 milioane de ani. Pînă acum, Neopilina - un melc primitiv — era cunoscută de naturaliști doar în stare fosilă. Savantul american Robert Menzies, conducătorul expediției, a denumit acest melc Neopilina Bacescui, în cinstea naturalistului român Mihai Băcescu, directorul Muzeului de științe naturale „Grigore Antipa" din București. Peste 30 de specii de viețuitoare marine poartă pînă acum numele profesorului Mihai Băcescu, membru corespondent al Academiei, care s-a făcut cunoscut pe plan mondial prin studii și cercetări originale, prin descoperiri de larg răsunet științific. Aproape toate expedițiile științifice întreprinse în scopul studierii faunei oceanelor și mărilor solicită colaborarea omului de știință român în determinarea și clasificarea unor specii de pești și animale, fiind apreciat ca unul din cei mai de seamă specialiști în acest domeniu al științelor naturii. CĂRȚI APĂRUTE ÎN EDITURA TEHNICĂ