Zori Noi, aprilie 1971 (Anul 24, nr. 7240-7265)

1971-04-20 / nr. 7256

ZORI NOI IN PAGINA 2 Ge a „omis“ Gheorghe Cîrdei să comunice ziarului Am primit, luna trecută, la redacție o scrisoare care ne-a impresionat. In primul rînd prin volumul ei — unsprezece pagini, plus alte șase într-o anexă —, apoi, prin conținut. Citind-o, rămîi uimit și te întrebi ! „Cum se mai pot întîmpla asemenea lucruri?". In rezumat, corespondentul acuza un brigadier că-1 persecută, că face ce vrea, fără ca sesizările împotrivă-i să se bucure de atenție. De aceea, fostul pădurar Gheorghe Cîrdei se adresează ziarului. Avea, scrisoarea lui, o falsă amprentă a sincerității. Motiv pentru care am organizat anchete, am reținut o serie de oameni de la treburile lor, am răsfoit dosare, state de plată etc., etc. La capătul acestor investigații, dăm curs rugăminții semnatarului scrisorii : „sper că voi primi un răspuns, indiferent dacă va fi negativ sau pozitiv". Subliniind că nouă, ziarului, nu ne este indiferent dacă am pierdut sau nu vremea de pomană, vă adresăm, tovarășe Cîrdei, prezentele rînduri. Mai întîi, cîteva precizări am considerat inutilă evaluarea stării materiale a brigadierului pentru bunul motiv că ea echivalează cu veniturile familiei sale și răsplătește chibzuință unui bun gospodar; dacă aveți și alte probe în materie, adresați-vă organelor juridice , cît despre aspectele de strictă specialitate, le lăsăm în seama tovarășilor de la inspectoratul silvic județean. Să ne limităm, așadar, la relațiile de muncă, care vă privesc personal. Și, mai ales, la unele precizări pe care ați „omis" să nu le transmiteți. Este drept că la data de 13 noiembrie 1964 v-ați angajat la Moldovița, numai că, în fapt, ați fost transferat disciplinar de la Ocolul silvic Vama. Motivul rezultă din însuși angajamentul pe care l-ați depus o dată cu cererea și din care cităm : „îmi iau angajamentul să-mi fac serviciul In modul cel mai cinstit (subl. n.), să fac la timp toate lucrările și de bună calitate, să nu consum niciodată (tot subl. n.) băuturi alcoolice, iar (atenție !) cînd voi fi prins o singură dată în stare de bunetate să mi se desfacă contractul de muncă . . Despre modul cum v-ați respectat angajamentul vorbesc cele 24 note de constatări (prima este datată 17 ianuarie 1966 !), întocmite de superiorul dumitale și înaintate ocolului. Cam toate încep eu : „vă aduc la cunoștință unele abateri ale pădurarului Cîrdei . . .". Sînt relatate acolo beții, cazuri de indisciplină, neîndeplinirea obligațiilor de serviciu etc. Și tot cu prilejul investigațiilor noastre am citit numeroase alte angajamente ale dv., prin care afirmați că „nu o să se mai în PORNIND DE LA O SCRISOARE tîmple". (Dacă le-ați uitat, treceți pe la ocol, să le vedeți). Este drept că în 1969 ați demisionat, dar nu pentru că nu mai puteați rezista, cum afirmați, ci pentru că, la sfîrșitul lunii august a aceluiași an, ați fost surprins valorificînd material lemnos sustras din pădure. Și, pentru ca lucrurile să nu mai capete amploare, vi s-a sugerat demisionarea. — De ce l-ați reîncadrat în aprilie 1970 ? ne-am adresat șefului de ocol. — Ne-a fost milă de el. Avem și aprobarea inspectoratului și accepțiunea brigadierului. — Am aprobat, ni se spune la inspectorat, pentru că cei de la ocol își cunosc oamenii și, probabil, știu de ce ne solicită să revenim asupra unei sancțiuni. Și, iată, așa, Cîrdei este din nou angajat. Urmează alte abateri, alte beții. In cele din urmă, la 14 septembrie 1970, nemaiputînd lucra cu un asemenea pădurar, brigadierul depune la ocol un memoriu prin care solicită una din patru variante : 1. desfacerea contractului de muncă, pădurarului Cîrdei ; 2. schimbarea acestuia într-altă brigadă ; 3. schimbarea într-altă brigadă , brigadierului 4. „aprobare pentru concediu pentru a mă angaja eu (brigadierul — n.r.) într-altă parte". — Ați prevăzut un asemenea final ? l-am întrebat pe brigadier. —« Firește. Am știut de mult despre abaterile lui. De aceea am făcut referate la ocol. Parte din ele constituiau fapte penale. Nu s-au luat măsuri. — Atunci, cum ați fost de acord cu reangajarea lui ? — Nu-mi amintesc. Dacă am făcut-o, totuși, este pentru că au insistat cei de la ocol. Acum, la lichidare, ca să vă dau un exemplu, i-am găsit o serie de obiecte lipsă din inventar puterea lor, și am solicitat imSuma calculată de mine a fost, însă, diminuată, iar obiectele lipsăm casate imediat. Omenie. Din omenie, ni s-a spus la ocol, l-am ținut pînă anul trecut cînd, în fine, i-am desfăcut contractul de muncă. Dintr-o greșit înțeleasă omenie, Cîrdei este menținut ani de zile într-un post ce implică o anumită răspundere, este tolerat în ședințe în stare de ebrietate, este „cărat" spre casă în camioane sau în Căruțe, i se iartă grave abateri. Iar el, obișnuit să fie ținut în brațe, este surprins cînd i se desface, în sfîrșit, contractul de muncă, îl blamează pe brigadier și pe toți cei care nu mai sînt dispuși să-i accepte năravurile, zice că este nedreptățit, scrie hectare de hîrtie peste tot unde cunoaște adresa celor obligați să facă ordine. Da, ordine, tovarășe Cîrdei, nu concesii, cum ai fost dumneata obișnuit pînă mai anul trecut. Condiția de salariat presupune obligația de a fi corect, cinstit, de a te achita conștiincios de toate îndatoririle profesionale, iar dumneavoastră le-ați ignorat complet. Iată ce ați omis să consemnați în scrisoarea pe care ne-ați trimis-o: M. FLOREA 0 mmm m mmm m mmm m mmmma Contra punct PE CENUȘA STOCURILOR SUPRANORMATIVE... S-au ambalat cei de la Fabrica de Burdujeni în conserve din achiziționarea ambalajelor și au creat un stoc supranormativ de mai mare minunea , la un stoc de produse finite de circa 10 milioane lei, un stoc de ambalaje în valoare de 22 milioane lei ! S-a calculat că unele categorii depășesc necesitățile pentru mulți ani de acum înainte. Dar stocurile s-au diminuat. Credeți că, pentru aceasta, oamenii s-au zbătut, au dat din miini economicește ? Ași ! Un depozit a izbucnit un incendiu care a mistuit mari valori : 180.000 lei. Să mai îndrăznească dînșii să zică atunci cînd ii ciîie controalele: „Arză-le-ar focul de stocuri !". ÎNAINTE DE VACCINUL ANTIRABIC. . . In plin centrul municipiului Suceava, un control pe linia evidenței populației a oferit surpriza unui „nucleu" de suprapopulație felină și canină. Pe strada Curții Domnești nr. 10, Antoneta Schuter numita crește la domiciliu nu mai puțin de 7 pisici și 11 clini de cele mai diverse rase. Vecinii spun că „simt apariția lunii după. . . concertul javrelor". Noi nu ne gindim numai la poluarea ionică de către dulăi și căței. Mergem mai departe, cu gândul la sănătatea publică. Considerăm că organele veterinare se pot deplasa la fața locului, înainte de a fi nevoie de vaccin antirabic. L Rubrica realizată de VICTOR MICU J m mmm m mmm m mmm m ămm m mmm«* Din noul peisaj al stațiunii balneare Vatra Dornei Important Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului din Suceava angajează: — inginer mecanic — tehnicieni mecanici — tehnicieni energetici — electricieni de categoriile V—VI — șef de depozit — maiștri în industria lemnului — interpret principal pentru limba germană, toți pentru fabrica de P.A.L. din Fălticeni. Relații suplimentare se pot obține zilnic, la serviciul personal - învățămint al combinatului, în Suceava, sau la telefon 10793, interior 130. « SPORT • SPORT • FOTBAL: DIVIZII C Spectacol plăcut, victorie categorică! CHIMIA SUCEAVA - VICTORIA ROMAN 4-0 (2-0) Chiar din primul minut, gazdele cu atacat in trombă ți jucătorii din Roman nu reușesc sa înlăture pericolul decit prin fault, nesancționat de arbitru. Respinsă din careul Victoriei, mingea este retrimise din nou în terenul acestei echipe, unde înaintașii suceveni acționează mobil, inspirat, cu mare pofta de joc. Intenția este clara. Fotbaliștii de la Chimia sunt hotariți sa nu lase nici o speranță oaspeților, sa lupte ca ambele puncte sa ramina la Suceava. Cei doi mijlocași - Danileț și Borcau - stăpînesc „zona neutra", iar Nicolau, Bruckental, Garlățeanu sunt din ce în ce mai periculoși în fața porții apărată de Ionescu. In fața acestui presing continuu, Victoria Roman se apără cu 8 - 9 oameni, doar Barbu și Apostol mai râmîn în față, primul avînd un start deosebit de rapid, mizînd, deci, pe pătrunderi care sa-l pună în dificultate pe Petcu. Dar numai doi jucători, în fața unei apărări bine organizate — care în acest meci nu a făcut greșeli - nu puteau realiza mare lucru. Sucevenii au reușit sa deschidă scorul în minutul 20. O acțiune pornită de la Selymesi, deschidere în adincime la Bruckental și ultimul, deși în unghi dificil, de la 16 metri trage și înscrie în colțul lung. După gol, nervii fotbaliștilor din Roman cedează și, la o acțiune pe la mijlocul terenului, Galațeanu e faultat intenționat de Ungureanu. Infracțiunea nu râmîne nesancționată, arbitrul arâtîndu-i cartonașul galben. Jocul e tot mai mult la discreția gazdelor și în minutul 30, Bruckental, aflat în careu, nu mai poate fi oprit decît prin fault.Jucătorul sucevean a rămas pe tușă, pentru îngrijiri, timp de 10 minute). Lovitura de la 11 metri e executata de Selymesi, și scorul devine 2-0. La acest scor, se pare că în panica au intrat nu numai jucătorii oaspeți, ci și antrenorul care operează schimbări. In poartă, locul lui Ionescu este luat de Robanescu, pentru ca, în minutul 34, sa fie schimbat și al doilea jucător, (A ieșit Ciocan, a intrat Sircu). Măsura s-a dovedit a fi pripită, deoarece în repriza secunda nu a mai putut opera modificări din lipsă de jucători. Pînă la sfirșitul reprizei am mai notat o mare ocazia ratată de Galațeanu și o alta, tot așa de clară, aparținind lui Barbu, de la Roman. Repriza secundă incepe in același ritm exploziv. Avind la activ două goluri, Chimia joacă tot mai bine, smulgind mereu aplauze celor peste 3.000 de spectatori. In schimb, oaspeții încep sa devină duri. In minutul 61, Selymesi pătrunde in atac și Dița îl ataca periculos. Nu a reușit, însă, decit sa se autoaccidenteze. Ieșit pe marginea terenului, căpitanul echipei din Roman nu a mai putut relua jocul. Mingea e purtată numai în jumătatea de teren a oaspeților și faulturile comise de aceștia se repetă la intervale scurte. In minutele 21, 23, 24, apărarea Victoriei nu poate opri iureșul Chimiei decît prin intervenții neregulamentare. Iar în minutul 72 a căzut al treilea gol. Cursă Nicolau, centrare în careu, Bruckental șutează în bară, apoi Radu înscrie de la 8—10 metri. Nu au trecut decît 2 minute și Petcu e pus la grea încercare de Apostol. Șutul acestuia, extrem de violent, e respins în corner, dar destul de dificil. Apoi (minutul 78), Nicolau este înlocuit cu Buzoianu, care trece fundaș dreapta, Selyme și jucînd, în continuare, extrema. Cam în același timp, un al doilea fotbalist din Roman (Kiss) părăsește terenul, echipa râmînînd în 8 jucători de cîmp. Pînă la sfîrșitul partidei, alte cîteva ocazii ale gazdelor. Rusu (min. 82) l-a înlocuit pe Borcäu, iar cu trei minute înainte de fluierul final, Bruckental înscrie al patrulea gol al întilnirii. Pe un timp bun, fara ploaie sau vint, partida a fost condusă corect de o brigadă din Vaslui, la centru fiind Emil Păunescu. D. MIREA Alte rezultate Minobradul Vatra Dornei - Cimentul Bicaz 2-0 ; Nicolina Iași - Foresta Fălticeni 2-2 ; Romul Cîmpulung - I.T.A. Pașcani 3-0 ; Textila Botoșani - Petrolul Moinești 2-1 ; Letea Bacău — Minerul Comânești 2-0 ; Minerul Gura Humorului — Penicilina Iași 3-1 ; Textila Buhuși - Fulgerul Dorohoi 8-0. KOTOSTAFETA In cadrul activităților închinate semicentenarului partidului, C.C. al U.T.C., în colaborare cu Federația de motociclism, a organizat motoștafeta „Semicentenarul P.C.R.", — acțiune pornită de la nivelul județelor, urmînd a se încheia în ziua de 2 mai, în centrele Iași, Cluj, București și Timișoara. Duminică, pe stadionul „Arini", în pauza meciului de fotbal, în fața miilor de spectatori, și-au făcut apariția, pe motorete „Mobra", reprezentanții județelor Suceava și Botoșani, purtînd panglici pe care aveau înscris „Semicentenarul P.C.R.". Intr-o atmosferă sărbătorească, reprezentanții ambelor județe au prezentat mesaje care au scos în evidență preocupările în acest domeniu ale tineretului din cele două județe vecine. La 25 aprilie, motostafeta își va continua drumul spre Piatra Neamț, urmînd ca în ziua de 2 mai să sosească la Iași. In foto . Echipajul județului Botoșani Ia sosirea pe stadionul din Suceava CLASAMENTUL 1. Chimia Suceava 22 13 4 5 45-16 30 2. Victoria Roman 22 11 5 6 37-24 27 3. Minerul Comânești 22 11 4 7 34-19 26 4. Nicolina Iați 22 8 8 6 32-25 24 5. Petrolul Moinești 22 10 48 34-28 24 6. Foresta Fălticeni 22 11 29 29-26 24 7. Minerul Gura Humorului 22 8 7 7 35-26 23 8. Raraul Câmpulung 22 10 3 9 27-23 23 9. Cimentul Cicaz 22 10 39 33-30 23 10. Minobradul Vatra Dornei 22 1 0 2 10 37-36 22 11. Textila Botoțani 22 9 4 9 25-27 22 12. Textila Buhuți 22 9 2 11 32-35 20 13. I.T.A. Pașcani 22 9 2 11 27-43 20 14. Letea Bacău 22 6 4 12 25-39 16 15. Penicilina Iași 22 6 4 12 18-37 16 16. Fulgerul Dorohoi 22 5 2 15 27-63 12 DIALOG Muncitorii șantierului de construcții Suceava : Regimul special de lucru în construcții reglementează, legal, program de 10 ore, retribuit ca atare. Credem că ați înțeles greșit prevederea la care vă referiți. CONST. MUTRESCU și alții Vicovu de Jos . Intrucît ați fost angajați ca muncitori sezonieri, pe durată determinată, iar încetarea activității n-a survenit înainte de expirarea perioadei pentru care v-ați angajat, nu puteți beneficia de preaviz și nici de celelalte sume pretinse, întreprinderea a procedat legal. I. PITICARU Ostra : Membrii asociațiilor sportive au obligația să-și achite cotizația, la care s-au angajat cînd au solicitat să fie admiși în asociație. Susținătorilor benevoli nu li se poate impune achitarea anumitor sume. Un grup de cetățeni Marginea loader Halipa Vasile primește alocația de stat pentru Halip Marioara de la data de 1 februarie a.c., întrucît a înfiat fetița la 26 ianuarie a.c. PANORIA COSTIN Gura Humorului . Pensionarii de invaliditate de orice grad pot cere transformarea pensiei de invaliditate în pensie pentru limită de vîrstă, dacă îndeplinesc condițiile de vechime în muncă și de vîrstă, prevăzute de lege, pentru acordarea unei pensii pentru limită de vîrstă (art. 50, alin 2 din Legea nr. 27/1966). Salariul tarifar ce se ia în calcul pentru cei care nu au mai lucrat după pensionare va fi cel pe baza căruia s-a stabilit inițial pensia de invaliditate. VIORICA CRAINIChIC Zamostea : Nu vi s-a acordat ajutorul familial de stat deoarece în 1970 (după cum reiese din adeverința de la dosar) nu aț muncit în C.A.P. MATEI CHIPRIANOV Climăuți - Mușenița . Nu aveți vechimea necesară pentru pensionare. Totuși, la cererea dv., au fost trimis la comisia pentru expertiză și recuperare a capacității de muncă. FILIPOPACINSCHI Vințu Dealului, Pirtești de Jos . Salariata vinovată de înmînarea cu întîrziere a telegramei a fost sancționată (diminuarea salariului cu 10 la sută pe luna martie a.c.), iar dirigintele Oficiului Dacic a fost, de asemenea, sancționate cu „mustrare" pentru neurmărirea predării prestațiilor conform instrucțiunilor. Sperăm că măsurile luate vor contribui la îmbunătățirea muncii în sectorul respectiv. FERDINAND JUCOVSCHI Suceava : Problema dv. a fost soluționată, așa cum v-a comunicat, de altfel, și șeful oficiului de pensii și asigurări sociale. ÎNTREPRINDEREA DE INDUSTRIE LOCALA DIN BUCUREȘTI EXECUTA ȘI LIVREAZĂ, PE BAZA DE COMENZI FERME: • VENTILATOARE AXIALE DE JOASA PRESIUNE • VENTILATOARE CENTRIFUGALE MONOASPIRANTE • AEROTERME • BATERII DE ÎNCĂLZIRE • FILTRE DE AER Produsele sunt executate in condiții tehnice dintre cele mai avansate și garantate pentru o funcționare ireproșabilă și de lungă durată. Livrarea se face în termen de 30 — 45 de zile de la primirea comenzilor, care se pot trimite pe adresa: I.I.L. „Precizia", București, strada Teodosie Rudeanu, nr. 12 — 14, sectorul 8, ori la telefoanele 18.40.92 și 18.34.00. Centrul de librării Suceava anunță că, in perioada 19 — 28 aprilie 1971, are loc „DECADA CÂRTII ROMÂNEȘTI". Cu acest prilej, librăriile din județul nostru pun la dispoziția publicului un sortiment bogat de carte, cu tematică variată, din toate domeniile. Cei interesați sunt rugați să viziteze librăriile pentru a-și procura lucrările necesare. IMPORTANT! Combinatul siderurgic Galați recrutează pînă la 30 aprilie a.c. MUNCITORI PENTRU A-I CALIFICA IN MESERIILE : • FINISATORI LAMINATE • COCSARI • ZIDARI ȘAMOTORI ACTE PENTRU ÎNSCRIERE : — copie legalizată de notariat după certificatul de studii (7—8 clase); — copie nelegalizată a certificatului de naștere. Solicitanții se vor prezenta la serviciul învățămint al combinatului. Preocuparea, simțul gospodăresc determină volumul producției în zootehnie în zootehnie, mai există unități unde acestui sector nu i se acordă atenția cuvenită. Dintre acestea fac parte cooperativele din Horodniceni — cu 95 t, lapte pe vacă furajată la finele primului trimestru, Berchișești — 115 1., Vășcăuți — 144 1., Șcheia — 154 1. . Principalele cauze care au condus la aceste rezultate slabe sunt: lipsa de preocupare, organizarea defectuoasă a muncii, neasigurarea din timp a bazei furajere. Pentru exemplificare, ne vom referi la Cooperativa agricolă Șerbănești, care și-a încheiat bilanțul la sfîrșitul primului trimestru cu o producție medie de lapte pe vacă furajată de 171 litri, care este inferioară mediei pe județ cu 97 litri, iar producției medii realizate în aceeași perioadă a anului trecut — cu 321. Dacă avem în vedere efectivul de vaci furajate (192 capete), ne dăm seama că s-a muls, zilnic, de la fiecare vacă în medie 1,9 litri lapte. Cu asemenea rezultate se poate vorbi, oare, la Șerbănești, de o eficiență economică a creșterii animalelor ? Analizînd cauzele care au determinat obținerea acestor rezultate slabe, ne dăm seama, că lipsa de furaje și-a pus cel mai puternic amprenta asupra producției de lapte. Tovarășii din consiliul de conducere al cooperativei ne spuneau că anul trecut le-au fost calamitate în cea mai mare parte suprafețele afectate plantelor furajere, finul fiind în cantități insuficiente și de calitate slabă, din cauza apei care a băltit. De aceea, cu furajele existente, formate din paie, coceni și pleavă, nu s-a putut face față scoaterii animalelor din iarnă, recurgîndu-se la cumpărări și împrumuturi. Astfel, cooperativa a cumpărat 50 tone fin de la Poiana Stampei, cantitate care, totuși, nu este suficientă, trebuind să se mai cumpere 20 tone fin. De asemenea, s-a apelat la un împrumut de 13 tone tărîță și uruială de la Baza I.V.C. Suceava și 3 tone de la C.A.P. Zvoriștea. Cu aceste ajutoare, se speră că animalele vor putea fi furajate pînă la terminarea stabulației. Ne punem întrebarea : de ce președintele cooperativei agricole de producție, tovarășul Petru Maxim, și inginerul șef Teofil Sărățeanu nu s-au gîndit la acest lucru încă din toamnă ? Animalele nu ar fi fost întreținute mai bine ? Evident, s-ar fi obținut de la ele producții care să depășească cheltuielile făcute cu aprovizionarea furajelor. Fără preocupare permanentă, fără simț gospodăresc, producții mari nu se pot realiza. Viața a demonstrat, nu o dată, că rezultatele înregistrate sunt proporționale cu interesul manifestat din partea factorilor de răspundere în ceea ce privește organizarea muncii și asigurarea bazei furajere, idee care, de altfel, se desprinde și din analiza rezultatelor celor două cooperative. Armata din pagina I rnești. Astfel, pe cele 126 ha. pășune naturală, de care dispune cooperativa, s-au aplicat în toamnă cîte 200 kg. superfosfat la ha., iar în primăvară — 150 kg./ha. azotat de amoniu. Zilele trecute, un grup de cooperatori, sub îndrumarea șefului de fermă, s-au deplasat la Voitinel pentru a curăți de arborete cele 90 ha. pășune naturală, proprietatea cooperativei. Dacă în cele mai multe cooperative agricole de producție a existat, din partea consiliilor de conducere și a specialiștilor, o preocupare continuă pentru îmbunătățirea muncii