Zori Noi, ianuarie-martie 1986 (Anul 39, nr. 11279-11353)

1986-03-26 / nr. 11349

NOTE FRUNTAȘ-ÎNTREGUL SAT In vara anului 1985, în urma unor ploi abundente, rîul Dorna, care străbate comuna Dorna Candrenilor, ieșise mult din matcă, inundînd unele porțiuni de teren agricol, producînd pagube. Datorită acestui fapt a fost micșorată și rezistența unor podețe. „Situația se poate repeta — a zis, in cadrul unei ședințe de lucru, primarul comunei, tovarășul Alexandru Nedelea. Ce-i de făcut ?“. întrebarea și-a găsit răspunsul pe loc. Să se apeleze la sprijinul cetățenilor, al unităților economice și, prin munca patriotică oamenilor, să se refacă o parte din albie. De la hotărîre, în a scurt timp, s-a trecut la fapte. Prin mobilizarea gospodarilor, malurile rîului au fost înălțate și taluzate pe o lungime de aproape 2,5 km. S-a cărat mult pietriș pentru consolidarea acestora. Totodată, au fost plantați numeroși butași de răchită, iar podețele stricate, în număr de 11, au fost refăcute în totalitate. Nume demne de laudă, al unor cetățeni care s-au evidențiat în această acțiune ? Nu avem, ni s-a spus. Fruntaș a fost întregul sat. M. S. Noul orar al curselor TAROM De la 1 aprilie intră în vigoare noul orar al curselor TAROM, valabil pînă la data de 31 octombrie 1986. In această perioadă, pe traseul București — Suceava — București vor circula zilnic, în afară de duminică, două curse aeriene, programul lor fiind următorul: prima cursă decolează din București (Băneasa) la ora 8.20, aterizează la Suceava (Salcea) la ora 9.25, decolează de la Suceava la ora 10.05 și aterizează la București (Băneasa) la ora 11.10 , a doua cursă decolează din București la ora 17.10, aterizează la Suceava la ora 18.15, decolează de la Suceava la ora 18.45 și aterizează la București la ora 19.50. Autobuzele care transportă călătorii pentru aceste curse spre aeroportul de la Salcea pleacă din fața Agenției TAROM Suceava la orele 8.20 și 17.10. Cu începere de la 15 iunie se va pune în circulație și cursa Constanța — Suceava — Constanța, care va deservi publicul interesat să parcurgă mai repede acest traseu, în zilele de miercuri și duminică, pînă la 17 septembrie 1986. Această cursă va avea următorul program : decolarea din Constanța la ora 8.00, aterizarea la Suceava la ora 9.10, decolarea din Suceava la ora 9.40 și aterizarea la Constanța la ora 10.50. Deplasarea spre aeroportul de la Salcea se va face cu autobuzul care pleacă din fața Agenției TAROM Suceava la ora 8.20. Ca și pînă acum, în toate localitățile aeroporturi, din țară care au cu avioanele TAROM se pot transporta și mărfuri. mmsens,varas • ȘTEFAN FRECAUȚEANU, comuna Fundu Moldovei. Reveniți la Oficiul juridic de la consiliul popular al județului. • ȘTEFAN HOMENIUC, str. 23 August nr. 17, Rădăuți . Termenul pe care-1 reclamați este de o lună de zile. • ELENA PANU, satul Dănila, comuna Dărmănești . Faceți o contestație către biroul executiv al consiliului popular al comunei, însoțită de certificatele medicale necesare. o VASILE TODOSI, Vicovu di Jos : Precizați Notariatului de stat local din Rădăuți dacă duă dresul primei dv. soții s-a făcut succesiunea (indicați actele). Pentru bucuriile semenilor Pe lîngă îndrumarea cu competență profesională a activității din întinse livezi, inginerul principal Aurica Grămadă, de la Asociația economică intercooperatistă pomicolă Fălticeni, își afirmă și marea pasiune pentru flori. Sectorul floricol — pe care l-a dezvoltat printr-o muncă asiduă, pe terenuri cărora nu li se putea da o întrebuințare mai bună — aduce asociației un venit anual suplimentar de 200 000 lei. Pentru apropiatul sezon vegetal, aici se fac pregătiri în vederea extinderii spațiilor floricole. In sera recent preluată și modernizată de către unitate, alături de legume trufandale, nu vor lipsi florile, unele din specii rare, în fotografie, specialista în horticultură, admirind o lalea în prag de înflorire, cu gîndul la bucuriile semenilor ce își vor dărui flori din parfumatele covoare de corole Dăunători ai pădurii Un amplu perimetru de pădure cu arbori de esență de fag, din vecinătatea comunei Dolhasca, mai precis de lângă satul Gulia, este amenințat să fie decimat nu de către insecte dăunătoare, ci de către specimene umane parazite și răufăcătoare, aflate cu domiciliul în acel sat și total inutile pentru obștea de acolo. Să le consemnăm numele, pentru a nu rămîne notate doar in registrele miliției, judecătoriei și organelor silvice : Gheorghe V. Cazimir, Gheorghina I. Dulap, Boicu, Constantin Ciuraru, Măricel Costică Colărău, Anica Buhai, Petru Șerban, Costică Buhai, Mihai Șerban, Marcu Bogdan, Dumitru Costachi, Maria Boicu. Intr-o acțiune recentă vizînd depistarea infractorilor silvici din acea zonă s-a stabilit că aceștia au doborit și au furat. . . 314 arbori pentru a obține material lemnos și a-i vinde la prețuri de speculă. Este de înțeles că pădurea a fost atacată și în alte rînduri de către acești indivizi și alții ca ei care și-au făcut o sursă de trai din distrugerea unei bogății naturale ocrotite de lege, de cetățenii cinstiți. Dintre cei numiți, cei mai mulți nu prestează vreo muncă utilă, deși treabă pe tarlalele cooperativei agricole este destulă ; unii au și antecedente penale, iar pentru a-și acoperi jaful codrului sînt predispuși la acte de violență. In cazul de față, o parte au fost condamnați la cîteva luni de închisoare (conform codurilor silvic și penal) , cei cu antecedente au primit sporuri, prin revocarea beneficiului grațierii altor pedepse. Autoritățile comunale, obștea trebuie să intervină și prin mijloace educative, de demascare publică a celor vinovați, pentru a frîna tendința spre asemenea abateri. VICTOR MICU CONTRA PUNCT DINTR-O GLUMA Muncind cu o condamnare prin activitate corecțională, Mihai C. Bordeianu, lăcătuș mecanic la o secție a I.P.E.G., își simte inima împovărată cind dă ochii cu colegul său de serviciu, Vasile Sandruc. Tocmai fiindcă acesta nu mai are putința să-l privească normal în ochi. Primul a crezut că glumește și l-a lovit cu un bulgăre de zăpadă pe cel de-al doilea, chiar în ochiul stîng, accident în urma căruia victima a rămas cu o infirmitate permanentă de vedere. CHEFLIU ȘI ÎNCĂPĂȚÎNAT Gheorghe A. Druc din Dumbrăveni lucra la secția de placaj de pe platforma C.P.L. Suceava. Acum este absent de aici pentru vreo 10 luni. . . cit a fost pedepsit cu închisoarea pentru încălcarea Decretului 400/1981. A venit într-o avansată stare de beție la muncă, maistrul l-a „mirosit“, i-a interzis să lucreze și l-a trimis acasă. Cheflrul s-a încăpățînat și a rămas . . . pînă a fost „mirosit“ și testat cu fiola alcoolscopică de către reprezentanți ai organelor de miliție. Caricatură de FL. SUȘINSCHI ____ Urmași vrednici, liminînd viața părinților ___ (Urmare din pagina I) mobilate acum, devin neîncăpătoare, iar zarva celor mici se aude pînă hăt departe, în sat. Copiii luminează viața omului, afirmă tatăl, primind, la cele spuse, din priviri, aprobarea Floarei Prichici. Aveam în casă o adevărată grădiniță de prichindei disciplinați, ascultători. Mai făceau ei și șotii, așa-s cei mici, dar cînd era vorba de treabă, de dat o mînă de ajutor în gospodărie, se simțea sprijinul lor. I-am învățat cu munca de mici, s-au ajutat reciproc. Așa-i rînduiala la noi. Nu-mi pot închipui cum ar fi arătat casa noastră fără ei. Ca una pustie. . . Derulînd firul amintirilor, al anilor cînd cei mici trebuiau îmbrăcați, hrăniți, feriți de răceală, apărați de nedreptăți ori învățați cu cartea, soții Prichici își amintesc de spusele unor săteni : „Măi, dar greu trebuie să o mai duci tu cu atîția copii !“. „Intr-un fel aveau dreptate, confirmă Nichifor P. Erau ani vitregi atunci. Dar, drept să vă spun, mai greu mi-a fost cînd a venit vremea să plece unul cîte unul din casa bătrînească. La școli, la lucru prin țară. Se împlinesc, acum, 9 ani de cînd am măritat ultima fată. Dar greul ăsta a ținut pînă au venit primii nepoți. . .“. ... Mai întîi unul, apoi, doi, patru, zece, douăzeci și opt, înțelegînd bine faptul că prin urmași viața dobîndește frumusețe, soții Prichici s-au ocupat și de creșterea a încă șase nepoți: Traian, mezinul, bunăoară, locuiește cu ei în aceeași gospodărie. Are și el două fetițe pe care bunicii le îngrijesc ca pe două flori. Chiar dacă, la rîndul său, este tată, părinții păstrează pentru Traian aceeași grijă de totdeauna. „Dacă întîrzie vreodată seara, spunea Floarea P., sîntem neliniștiți. Și nu ne culcăm pînă nu-1 vedem intrat în casă“. Așadar, părinți adevărați, oameni care au înțeles și au demonstrat ei înșiși că trecerea prin viață dobîndește sens deplin prin copii. Referindu-se la soții Nichifor și Floarea Prichici, tovarășul George Siretean, secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei Arbore, care ne-a îndemnat să scriem despre ei, spunea : „Sînt gospodari vrednici, demni de toată lauda. Ca părinți și-au făcut datoria cu toată răspunderea, dînd țării fii de nădejde, crescuți și educați în spiritul muncii, cinstei și corectitudinii“. Formația de panificație din Fălticeni, fruntașă în cadrul I.M.F. Suceava Foto : ION MĂNDRESCU Echipa humoreană este decisă să-și apere poziția de lideră a seriei, abordînd sub semnul unei asemenea decizii jocul din prima etapă a returului, programat acasă, pe stadionul „Minerul". Timp de circa trei sferturi din joc Minerul a dominat, și-a creat ocazii de gol, dar nu a reușit să înscrie decît după pauză. In prima repriză, cei aproximativ 1500 de spectatori au așteptat golul, care era cît pe ce să se înscrie în poarta humorenilor, neatenți în apărare la faza respectivă. Apoi, în repriza secundă, marchează două goluri. Minerul Primul în minutul 67, autor fiind Petrescu, în urma unei acțiuni colective : 1—0. In minutul 79, Bercea, care fusese introdus în joc puțin mai înainte, întreprinde o acțiune individuală și urcă scorul la 2—0. Și în această parte a partidei, oaspeții, tot pe contraatac, s-au aflat foarte aproape de a marca , și tot pe fondul neatenției apărării formației humorene. Echipa gazdă a dominat totuși majoritatea timpului și a avut ocazii de gol mai multe și mai clare. La Minerul, antrenorul Ilie Bontea a folosit jucătorii : Bilanca —, Bosînceanu, Pantelimon, Molocea, Iavorschi —, Găinar, Pisau, Țapu, Armeanca (min. 75, Breniuc) —, V. Petrescu, Mareș (min. 60, Bercea). A condus Grigore Vasile, din Vaslui. FOTBAL. DIVIZIA C Minerul Gura Humorului — Constructorul Iași 2—0 (0—0) REZULTATELE Siretul Pașcani — Celuloza Bradul Roznov 2—1 ; Cetatea Tg. Neamț — Zimbrul Siret 1—0 ; Electro Luceafărul Botoșani — Danubiana Roman 2—2 ; Metalul Rădăuți — Avintul T.C.M.M. Frasin 1—1 ; Explorări Cîmpulung Moldovenesc — C.S.M. Bucecea 2—0 ; Laminorul Roman — Cristalul Dorohoi 2—0 . Minerul Gura Humorului — Constructorul Iași 2—0 . Roionul Săvinești — Carpați Gălânești 3—0. *) Echipă penalizată cu trei puncte. „ CLASAMENTUL TM 1. Minerul Gura Humorului 16 13 0 3 26— 9 39 Q 2. Siretul Pașcani 16 11 2 3 32—17 35 Ct 3. Laminorul Roman 16 10 2 4 25— 9 32 ca 4 Explorări Dlg. Moldovenesc 16 9 2 5 37—17 29 fla 5. Metalul Rădăuți 16 8 3 5 24—17 27 6. Cetatea Tg. Neamț 16 7 3 6 20—19 24 £ 7. Carpați Gălănești 16 8 0 8 15—25 24 8. Raionul Săvinești 16 6 5 5 30—17 23 9. Constructorul Iași 16 7 2 7 22—22 23 6 10. Zimbrul Siret 16 7 0 9 20—28 21 11. C.S.M. Bucecea 16 5 4 7 22—30 19 12. Cristalul Dorohoi 16 5 2 9 16—29 17 g 13. Avintul Frasin 16 4 4 8 15—26 16 14. Energia Soc. Botoșani 16 4 2 10 22—27 14 15. Celuloza Bradul Roznov 16 3 2 11 11—28 11 — 16 Danubiana Roman• 16 3 3 10 18—35 9