Scheiber Sándor (szerk.): Évkönyv - Magyar Izraeliták Országos Képviselete, 1979-1980 (Budapest, 1980)

Fenton Pál: Vajda György professzor

fiájával. Ez utóbbi jelent csak meg német nyelven (Bern, 1950). Az egész művet lefordították arabra Egyiptomban. A zsidó filozófia mellőzött alakjait szívesen fedezte fel. Ily­­módon ismertette meg a nagyközönséggel a marokkói zsidó filozófust, Juda Ibn Malka-t, 1954-ben. Vajda egyébként termékeny együttműködést alakított ki G. Scholem professzorral, amely Scholem főművének, a Les Origi­­nes de la Qabbale francia kiadásával teljesedett ki. Vajda egyike volt azoknak, akik elsőként kívánták, hogy a zsidó misztikának fontos helyet jelöljenek ki a humán tudományok sorában. Egy nagyon alapos tanulmányba fogott Jószéf Ibn Waqarnak a filozófia és kabbala közötti kibékítési kísérletéről, amelynek az eredetije arab volt, s amelyet Scholem fedezett fel. A tanul­­mány először a Sefaradban jelent meg, majd részletesebben Jiecherches sur la Philosophie et la Kabbale dans la Pensée Juive de Moyen Age címen könyvalakban (Paris, 1962). Egy másik zsidó filozófus is előkerült a homályból, Móse ben Jószéf ha-Lévi, akinek Vajda cikket szentelt a Revue Tho­­miste-ban (1948). Időközben két nagyon lényeges tanulmányt közölt Abraham bar Hijjá­ ról és Jószéf Ibn Cáddiq-ról (AH­­DIMA XV, XVII). Számos dolgozata nem akadályozta meg abban, hogy két nagy munkát fejezzen be: L’Amour de Dieu dans la Theologie Juive de Moyen Age (Paris, 1957) és Isaac Albalag (Paris, 1960). Mint filozófus és filológus Vajda nem becsülte le a történel­­met. Egy rövid észak-afrikai tartózkodás után adta ki a Recueil de Textes historiques Judéo-Marocains-t (Paris, 1951). Az érdeklődés, amelyet Vajda a kabbala iránt tanúsított, nem szűnt meg. 1966-ban egy szöveg- és tanulmánysorozatot indított a zsidó misztikáról, melyet Scholem Les origines de la Qabbale-val vezetett be, majd saját műve követte: Le Commen­­taire d’Ezra de Qérome sur le Cantique des Cantiques (Paris, 1969). 1970-ben Vajdát kinevezték professzorrá a Sorbonne-on. Elő­­adásai egyre nagyobb teret engedtek a spanyol időszak miatti.

Next