Scheiber Sándor (szerk.): Évkönyv - Magyar Izraeliták Országos Képviselete, 1979-1980 (Budapest, 1980)
Scheiber Sándor: A zsidó folklór Ujvári Péter írásaiban
lehunyt szemekkel a gyertyák és olajmécsesek előtt, aztán látta, hogyan emelkedik fel két reszkető karja és amíg csöndes imát mormol, két keze közt rajzol a gyertyák fölött, mintha magához akarná ölelni a szombat minden fényességét” (Uo. 25.).„ Az apa megáldja gyermekeit, unokáit: ,,A szoba közepén állt az öreg Chajem, méltóságosan mint egy pátriárka. És reszkető kezeit rátette Jónás fejére, aztán Bettiére, végül a gyerekek fejére” (Földanyánk lovagjai, 207.). Élijáhú Capsali (XVI. század), utoljára kandiai rabbi, így örökíti meg Méá Seárim c. művében páduai élményét: Minden péntek és ünnep este, az ima után, odamennek a fiúk az atyjukhoz, kezet csókolnak neki és az apa — kezét fejükre téve— megáldja őket, így tesznek, míg apjuk él, ha vannak már gyermekeik és unokáik is. ״ Megfogadtam, ha Isten velem lesz és békében visszatérek atyám házába, megvalósítom ezt. És így tettem.”„ A Kiddust így ábrázolja: „És odaállt az asztalhoz, kezébe vette a boros poharát, a szombati kalácsra gondosan ráterítette a zsidó betűkkel kihímzett kiddus-kendőt és megszentelte a szombatot” (Földanyánk lovagjai, 43.). Jegyzetben magyarázatot ad rá: „Kiddus, azaz megszentelés, a szombat megszentelése, amely imával és bor meg kalács fölött való áldásmondással történik” (Uo. 75.). A vacsoráról ennyit mond: „A libaaprólék fokhagymamártásban nemzeti eledel ilyenkor” (Az új keresztény. 23.). A halat is emlegeti (Uo. 9.).״ Szombat. Az öltözetről is kapunk némi fogalmat: ״ Szombatra selyem kaftánt öltött, prémkucsmát nyomott a fejébe, fehér harisnyába és csattos cipőbe bújtatta a lábát” (Egyenlőség. XXXVI. 17. sz.). A szombati étrendből említésre talál ״ a bab, meg a kugli, meg a hagymástojás” (Földanyánk lovagjai. 18.); a „bor, a hal, a kalács” (Uo. 41.); s végül a sólet (Az új keresztény. 9.). A szó talán a francia chaleur (melegség), chaud (meleg) szóból származik.10 A hárdája, a szombatbúcsúztatás szertartását 11 is emlegeti: ״ Amint beesteledett, sietett imádkozni és meggyújtotta a szem- 305 20