Scheiber Sándor (szerk.): Évkönyv - Magyar Izraeliták Országos Képviselete, 1979-1980 (Budapest, 1980)

Scheiber Sándor: A zsidó folklór Ujvári Péter írásaiban

lehunyt szemekkel a gyertyák és olajmécsesek előtt, aztán látta, hogyan emelkedik fel két reszkető karja és amíg csöndes imát mormol, két keze közt rajzol a gyertyák fölött, mintha magá­­hoz akarná ölelni a szombat minden fényességét” (Uo. 25.).„ Az apa megáldja gyermekeit, unokáit: ,,A szoba közepén állt az öreg Chajem, méltóságosan mint egy pátriárka. És resz­­kető kezeit rátette Jónás fejére, aztán Bettiére, végül a gye­­rekek fejére” (Földanyánk lovagjai, 207.). Élijáhú Capsali (XVI. század), utoljára kandiai rabbi, így örökíti meg Méá Seárim c. művében páduai élményét: Minden péntek­ és ünnep este, az ima után, odamennek a fiúk az aty­­jukhoz, kezet csókolnak neki és az apa —­ kezét fejükre téve­­— megáldja őket, így tesznek, míg apjuk él, ha vannak már gyermekeik és unokáik is. ״ Megfogadtam, ha Isten velem lesz és békében visszatérek atyám házába, megvalósítom ezt. És így tettem.”„ A Kiddust így ábrázolja: „És odaállt az asztalhoz, kezébe vette a boros poharát, a szombati kalácsra gondosan ráterítette a zsidó betűkkel ki­hímzett kiddus-kendőt és megszentelte a szombatot” (Földanyánk lovagjai, 43.). Jegyzetben magyará­­zatot ad rá: „Kiddus, azaz megszentelés, a szombat megszente­­lése, amely imával és bor meg kalács fölött való áldásmondás­­sal történik” (Uo. 75.). A vacsoráról ennyit mond: „A liba­­aprólék fokhagymamártásban nemzeti eledel ilyenkor” (Az új keresztény. 23.). A halat is emlegeti (Uo. 9.).״ Szombat. Az öltözetről is kapunk némi fogalmat: ״ Szombatra selyem kaftánt öltött, prémkucsmát nyomott a fejébe, fehér harisnyába és csattos cipőbe bújtatta a lábát” (Egyenlőség. XXXVI. 17. sz.). A szombati étrendből említésre talál ״ a bab, meg a kugli, meg a hagymástojás” (Földanyánk lovagjai. 18.); a „bor, a hal, a ka­­lács” (Uo. 41.); s végül a sólet (Az új keresztény. 9.). A szó talán a francia chaleur (melegség), chaud (meleg) szóból származik.10 A hárdája, a szombatbúcsúztatás szertartását 11 is emlegeti: ״ Amint beesteledett, sietett imádkozni és meggyújtotta a szem- 305 20

Next