A Jövő, 1954 (3. évfolyam, 1-10. szám)

1954-05-01 / 5. szám

speter same: IGAZSÁGKUTATÁS A cikkíró kisérő leveléből! ״A Jövő­ legutóbbi számában megjelent­­ Testvér testvér ellen­­ című vezércikk arra késztet, hogy hozzászóljak ehhez a problémához.“ ״Cikkemet egy másik magyar nyelvű lapnak is megküldtem, de súlyt helyeznék arra és köszönettel veszem, ha ״A Jövő“ vezércikkének fejtegetéseihez való csatlakozásképen — mon­­danivalóim ״A Jövő“ olvasó közönségéhez is eljuthatna.“ K­ishont Ferenc engedelmével ״ én nem is tudom hogy van ez“ címmel lett volna kedvem elpanaszolni, hogy mostanában mi mindenről nem is tudom, hogy hogy is van. Mindenekelőtt azt nem tudom, hogy mi is van­ velem. Köztünk mondva ez a kérdés idestova már tíz éve foglalkoztat, de most az­­tán igazán kezdek félni. Igen, mert kezdem nem érteni az emberek beszédét. Elhomályo­­sulnak, összefolynak agyamban a fogalmak, a szavak értelme és, például, nem vagyok már tisztában vele, hogy mit jelent: bíróság, vád, védelem, tanúskodás, keresztkérdések, per­­gőtüzek, vagy, hogy más példát mondjak, po­­fonok, amiket igazságkutatók ígérgetnek Tör­­vényszék előtt korunk egyik egyéniségének és ehhez hasonlók. Igaz ugyan, hogy most kezdem felfogni pl. a kollaborálás mivoltát, de ez nem nyugtat meg, mert közben újabb és újabb formulációk gyötrik betegedő el­­mémet. — Példának okáért sehogysem értem, hogy mit jelent Kasztner - ״ü­g­y“, még akkor sem, ha akár ezer idézőjellel ékesítik ezt a gyalá­­zatos szócskát. Ugyanis én eddig úgy tudtam — és most is megesküszöm rá — hogy lé­­tezni fog egy Kasztner - ״ legenda“ az utókor számára, mely utókor undorral fogja lemosolyogni a most folyó keresztkérdés­­komédiát. De ha már keresztül-kasul kérdezgetünk, legyen szabad nekem is feltenni néhány naivan egyenes kérdést, amelyekre nem kö­­telező a válasz sem ״Igen“-el, sem ״Nem“-el, sem ״Vagy“-al. Kérdezem például: miféle handabandázás megy végbe immár hónapok óta egy fővárosi Törvényszék előtt? Vájjon jól hallom, ill. Ol­­vasom, hogy valamilyen elégtételt kell sze­­rezni ausgerechner Kasztner Rezsőnek? Igen? Regá. Kicsit lassabban kérem. Melyik Kaszt­­ner Rezsőnek? Tán nem annak, aki megmen­­tette egy embernek az életét, nem egy égő szobából, házból, uccából, városból, országból, hanem egy égő világból; más szóval: nem egy, tíz, száz rablógyilkosnak, hanem a világtör­ténelem legnagyobb, legvérengzőbb, legördö­­gibb, az egész emberiségre rátámadó, rabló­­gyilkos bandájának karmaiból, amelynek le­­töréséhez a világ nagyhatalmainak hat évig tartó, emberi ésszel fel nem mérhető áldo­­zatokba kerülő, keserves harcra volt szük­­sége. — Tessék mondani, illetve ne tessék mondani semmit, mert én most tulajdonképpen nem kérdezek, hanem csak úgy beleordítom a vi­­lágba: Hát kell-e több és nagyobb elégtétel Kasztner Rezsőnek amíg él, sőt még ük-ük unokái részére is, mint az a tény, hogy az ilyen poklok­ poklából mentette ki Kasztner Helént? (Bocsánatot kérek ezért a szentimentális sze­­mélyeskedésért, amelynek — tudom — nin­­csen helye az ilyen ״ ügyek“ megtárgyalásá­­nál.) Én tehát kijelentem, hogy ezek szerint telje­­sen egyetértek a vád ... a vád ... a nem­­tudommicsoda képviselőjével és állítom, mi az hogy állítom? Szóba sem jöhet, hogy elég­­tételt kéne adni Kasztner Rezsőnek! Sőt tovább megyek és önként jelentkezem a vá . . . pillanat, nem, nem, most már belejöt­­tem és már pedzem, tehát a védelem tanú­­jaként és mint a védelem egyik oszlopa bá­­torkodom megkérdezni képviselőmet, csak úgy magunk közt: Ugy­e nem tetszett komo­­lyan gondolni azt a dolgot a pofonnal a legu­­tóbbi tárgyalások valamelyikén? Igen, vagy nem? Mert ha netán igen, úgy ez engem, bármennyire is védelem a vádoncot, egy kicsit zavarba hozna. Mert, tetszik tudni, jés söomrim, vannak, akik mondják: becsület­­szavamra, saját fülemmel hallottam, hogy ez a kolozsvári zsidófiú, akire három napon át pergettük keresztkérdéseink tüzét, a zsidó nép és a zsidó történelem legnagyobbjainak egyike, habár azt suttogják róla, hogy nem egy, hanem jónéhány ezer embert mentett meg a pusztulástól. Sőt, vannak hülye sta­­tisztikusok akik a megmentetteknek azóta született néhány ezer gyermekét is hozzászá­­mítják az áldozatokhoz. Csakhogy én ebben, éppen mert szenvedélyem lett az igazság ki­­derítése, egyszerűen nem hiszek. Áh, ez mind mese. 1944-ben zsidók ezreit? Ugyan kérem. Ne komolytalanítsuk el a tárgyalás menetét. Mint a védelem élharcosa tehát azt javaso­­lom, hogy ejtsük el a vádnak ezt a részét és ne tegyük ki magunkat annak, hogy a vé­­gén még bennünket pereljenek rágalmazásért. Tessék? Ja igen, szlichá, bocsánat, látom, hogy ismét összegabalyítottam a dolgokat. De mást akarok mondani: Tegyük fel, hogy a mese azokkal az ezrekkel tényleg igaz, mit változ­­tat a tényálláson, ha meg is pofozzuk ellen­­felünket? Ő már olyan amilyen és ha be is látná a bűnét sem tudná visszalökni a pusztu­­lásba azt a néhány ezer embert. Jó jó, tudom, hogy nekünk szent kötelességünk kutatni az igazságot, de azért nem muszáj annyira kicsi­­nyeskedni, amikor mindössze csak néhány ezerről pletykálnak. Hunyjunk szemet kérem, nachon? (Helyes?) Tessék? Most már engem is Kasztner iránt táplált barátsággal vádolsz? Hová gondolsz Szentséges Védőatyám? Hát hogyan lehetek barátja, amikor állítólag magam is a meg­­mentett áldozatokhoz tartozom? Hogy Her­­mann Dezső miért válaszolt töredelmes igen­­el erre vonatkozó keresztkérdésedre? Mert összeroppant szegény dadogás ennek terhe alatt és ijedtségében nem találva szavakat beismerő vallomást tett. Ezt különben ügy­­esen csináltad, öreg fiú, amidőn eként vilá­­gosságot derítve az egész per anyagára, még az elkövetkező generációk számára is minden kétséget kizárva bebizonyítottad, hogy Her­­mann Dezső és Kasztner igenis barátok. És mivelhogy szerintem alig akadhat valaki, aki ezt a felderítést megtámadhatná, én azt hi­­szem, hogy most be is fejezhetjük az egészet. Hogy mit mondunk majd megbízóinknak? Ezt bízd rám. Sőt már van is egy ideám: meg­­próbáljuk beadni nekik, hogy Kasztner már amúgyis megkapta méltó büntetését, amidőn életével fizetett, ill. fizet, tettéért, vagyis azzal, hogy él és hogy bármennyire is tola­­kodott annak idején, nem sikerült elmenekül­­nie a halálba. Szerencsénk volt. Hiszen ez esetben a Kasztner-emlékünnepek, Kasztner­­erdők és Kasztner-emlékművek közepette vajmi nehezen alakulhatott volna meg AZ IGAZSÁG KIKUTATÁSÁRA ALAPÍTOTT S. A. néven ismert társaság. De a Sors ve­­lünk volt. És a bűnös bűnhődjék. Hadd lássa, hogy mit tett, amidőn naponta többször is bűnbánóan lehorgasztott fejjel kell beleütköz­­zön egy-egy megmentett emberbe. Úgy kell neki, ha annak idején eltorlaszolta a Sváb­­hegyet mindazok előtt, akik azt ostromolták és mindent sokkal jobban tudtak volna. Csak természetes és érthető, hogy a vállal­­kozásuk végrehajtásától ily módon elkedvtele­­nített hősök annyira megsértődtek, hogy el­­kezdtek futni, megunván azt a egész vacako­­lást. Igazuk volt. Én sem tettem volna egyebet. Sőt én fel sem mentem volna a Svábhegyre. Vagy Te talán igen? Na látod. Szóval minden rendben van. És most menjünk haza fiúk. Én megyek. Te még maradsz Tamir? • Valahogy így férkőztem a ״ lidérc“ kegyeibe és már vígan kollaboráltam is vele, amikor hirtelen — igen, kedves Stark Vali. (A cikk írója itt dr. Stark Valériának, ״ Lidérces álom“ címen ugyanerről a kérdésről írt és az Új-Kelet március 26-i számában megjelent írására utal) én is felébredtem. Csakhogy az én ébredésem más. Mert jómagam és összes itteni barátaink a három hetes bírósági szünet letelte után ismét retteghetünk majd az iz­­raeli lapok tudósításaitól, amelyekből eme ״ Per“ kezdete óta naponta tárul elénk teljes egészében a Chilul Hasem fogalma. Épen most. A nagy tragédiának és egyszers­­mind Jiszrael­ben Jizchák csodatet­­tének tizedik évfordulóján. — 553 NEMZETI SZÉLSŐSÉGESEK A jobbszárnyon álló pártok, mint az Agadat Izrael is, világnézeti alapon állanak. De első­­sorban a Cherut, mely Izrael politikai párt­­jainak összetételében a legszélső­jobbot kép­­viseli. A Cherut ideológiailag a Jabotinsky által alapított revizionista mozgalomhoz ve­­zethető vissza, mely már a harmincas évek­­ben a zsidó állam megalapítása mellett tört lándzsát és amely már a második világ­­háború kezdete előtt a mandátum és az ara­­bok elleni fegyveres harc folytatására kiépí­­tette az Irgun Zwai Leumi, harci szervezetet. Ebből vált ki később a terrorista Stern cso­­port. Az államalapítás után Cherut néven új­­ból egyesültek és ma dr. Bader és Menachem Begin vezetése alatt, mint politikai párt mű­­ködnek. Amíg a Mapaj és Mapamban orosz származású zsidók viszik a főszerepet, addig a Cherutban főleg lengyel származásúak ke­­zében van a vezetés. Ez magyarázhatja a Cherut szélsőséges megoldások iránti hajla­­mát, mert a lengyelországi zsidók szemében még mindig a varsói gettó megsemmisítése a katasztrófa jelképe, mely a védtelen zsidó­­ságot érte. A Cherut felfogása abszolút válto­­zatlan. Elveti a Németországgal kötött jóváté­­teli megállapodást, folytatja ellenállását Pa­­lesztina kettéosztása kérdésében és ma is legnagyobb célként hirdeti az egykori man­­datárius terület két részének egyesítését. Ja­­botinsky felfogását vallják, aki ״a Jordán két oldalán elterülő országról“ beszélt, amely­ben jólétben fog élni arab, keresztény és a fiam.“ Ezek a rabotinsky szavak képezik a Cherut tulajdonképeni programmját. A Che­­rut a legutóbbi parlamenti választásokon elszenvedett nagy veresége ellenére a jövő kilátásait nagy optimizmussal ítéli meg és így fel kell tenni a kérdést: vajjon nem önámítás-e optimizmusuk. AZ ÖSSZEKÖTŐ ESZME Felmerül a kérdés, hogy miért vannak Izrael­­ben nacionalista szélsőségesek, de nincs szo­­ciális és gazdaságpolitikai koncepcióval ren­­delkező jobboldali párt, melyet konzervatív­­nak lehetne nevezni. Ez Izrael gazdaságának felépítéséből ered és az izraeli népnek a mun­­kával szembeni különleges beállítottságával lehet megmagyarázni. Ha Izraelben egyálta­­lán létezik nagyipar, vagy monopo­lisztika is üzem, úgy az a nagy Szakszervezet, a Hiszta­­drut gazdaságának valamelyik szektorába van beépítve. Nincsen magán nagytőke, min­­t ahogyan nincs proletariátus, mely jogtalan­­nak, vagy elnyomottnak érezné magát. Van­­nak gazdagabbak és szegényebbek. Testi és szellemi munkások. De ahogy a volt akadé­­mikus építőmunkássá lesz, anélkül, hogy azt lealacsonyítónak érezné, mindenki ott igyek­­szik dolgozni, ahol lehetőség akad, vagy ahol a közösség számára a leghasznosabbá válhat. Mindenkit áthat az az érzés, hogy egy saját, magaépített állam polgárának lenni és annak a jövőjét építeni privilégiumot jelent.

Next