Uj Élet, 1960 (16. évfolyam, 1-23. szám)

1960-01-01 / 1. szám

ÚJ ÉLET Az északmagyarországi zsidóság képviselőinek nagy találkozója Schück Jenő ortodox főrabbi miskolci beiktatási ünnepségén (Az Új Élet miskolci tudósí­­tójától) Az északmagyarországi zsi­­dóság nagy találkozójának te­­kinthető az összejövetel, amelynek a Miskolci Izraeli­­ta Hitközség volt a színhelye Schück Jenő ortodox főrabbi miskolci beiktatása alkalmá­­ból. Nemcsak a Magyar Izraeli­­ták Országos Képviseletének és a Budapesti Izraelita Hit­­községnek több vezetője vett vett részt a beiktatási ünnep­­ségen, hanem ott voltak a debreceni, pécsi, sajószentpé­­teri, putnoki, ózdi, kazincbar­­cikai, mucsonyi, edelényi, má­­di, szerencsi, erdőbényei, tar­­cali, egri, mátészalkai, kisvár­­dai, nyírbátori, nyíregyházi és hajdúböszörményi zsidóság képviselői is. Délelőtt 11 órakor megkez­dődött a Kazinczy utcai fő­­templomban a beiktatási ün­­nepség. Dr. Havas György hitközségi elnök üdvözölte az elöljárók kíséretében bevo­­nult főrabbit, hangoztatva, hogy a miskolci hitközség egyetemes gyűlése egyhangú lelkesedéssel választtota meg Schück Jenőt főrabbivá. En­­nek a szeretetteljes bizalom­­nak alapja az a meggyőződés, hogy a főrabbi maradéktala­­nul fogja megoldani a prob­­lémákat. ״ Hirdesse sokáig fő­­rabbi úr — mondotta a hit­­községi elnök — az ősi hit szent tanításait és nevelje hí­­veit a népi demokrácia iránti hűségre." Az elnöki üdvözlés után felhangzott Tambur Mór fő­­kántor kitűnően előadott zsol­­táréneke, majd Schück Jenő főrabbi megkezdte székfog­­laló beszédét. — Ezekiel próféta papi szel­­lemében kívánom papi szol­­gálatom új táborhelyét ki­­munkálni. Hűséges pásztor­­ként iparkodom legeltetni nyájamat, az elveszettet meg­­keresem. Alkotmányunk sza­­bad vallásgyakorlást engedé­­lyező határán belül kívánom felkeresni hittestvéreimet, azokat, akik rabbi híján nem találták meg az utat a temp­­lomukhoz. Az eltévedtet visz­­szahozom. A megsérültet be­­kötözöm, a betegeket erősí­­tem. Semmilyen áldozattól nem riadok vissza, hogy test­­véreim segítségére siessek. Szemmel tartom intéz­­­é­­nyeinket, hogy nemes célki­­tűzésüket a szenvedők szol­gálatába állítsák. Adjon az örökkévaló Isten békét, bé­­kességet, boldogságot nektek, családotoknak, sokat szenve­­dett, de felszabadult hazánk­­nak, a felszabadulásra váró egyetemes emberiségnek, minden szépért, jóért dolgozó polgárnak hazánkban. A székfoglaló beszéd végez­­tével a főkántor Halleluja­­éneke következett, majd Kál­­mán Miklós községkerületi el­­nök üdvözölte a főrabbit, hangoztatva, hogy Schück Je­­nő édesapja is rabbi volt és így a gyermek követte apját papi hivatásában. ״ Mikor fő­­rabbi urat a miskolci hitköz­­ség főrabbijává iktatjuk — mondotta a községkerületi el­­nök —­, biztos kezekben lát­­juk nagymultú hitközségünk életét, ezért meleg szeretettel köszöntöm. Az egész 1 a község­­kerület zsidósága nevében ki­­vánom, legyen erős és telítve lelkesedéssel, hogy a fasiz­­mus barbarizmusától megté­­pett lelkek felekezetünk üd­­véért és az egész világ bé­­kés boldogságáért dolgozhas­­sanak népi demokráciánk­­ban." A rabbit, majd Grossberg Je­­nő rabbi, Frankfurt Andor debreceni ortodox rabbihe­­lyettes, Keszner Ignác, a kis­­várdai hitközség elnöke szó­­lalt fel. A mátészalkai és nyírbátori zsidók köszöntését Back Mór, a nyíregyházi zsi­­dók üdvözletét Hirsch Ernő adta át. Schück Jenő főrabbi meghatottan válaszolt az üd­­vözlésekre. Az ünnepség mintaszerű rendezéséért Kálmán Miklós községkerületi elnököt, dr. Havas György hitközségi el­­nököt, Weissberger Vilmos titkárt, Zeisler Endrét,­­ Hart­­stein Sándort, Rosenfeld Ivánt, Rosenzweig Ernőt, Frisch Józsefet és Baumgar­­ten Emilt illeti elismerés. A női gárda tagjai közül különösen Berger Miklósné, Gelb Tivadarné, Dróth Ernő­­né, Zeisler Endréné, Róth Adolfné, Hartstein Sándorné, Erdélyi Sándorné, Grünber­­ger Hermanné, Mezei Györgyné, Preis Dánielné, Ré­­vész Imréné, Weiszberger Vil­­mosná, Elek Árminná, Löwin­­ger Mártonná, Deutsch Sán­­dorné, Roth Judit és Ágnes végzett nagy munkát. * A miskolci izraelita hitköz­­ség a főrabbiválasztással kap­­csolatban december 14-én vendégül látta a miskolci, va­­lamint a környékbeli hívőket. A szép számban összegyűlt hívőket Révész Imréné kö­­szöntötte és a hitközség iránt fokozottabb buzgalomra és lelkesedésre kérte fel. Az összejövetelen felszólalt dr. Máté Miklós főrabbi, aki kifejtette, hogy a zsidóság adta az egész emberiségnek a Bibliát. Ez a könyv volt az, amely az emberiséget megta­­nította az olvasásra, a könyv szeretetére. Az emberi kultú­­rának úgyszólván minden ágában, irodalomban, zenében, képzőművészetben kimutat­­ható a hatása. Nevelte az embert és az emberiséget szeretetre, békére, megértés­­re. Későbbi időben a Talmud­­nak bölcsei ezt a könyvet ma­­gy­arázták és kialakították az úgynevezett Talmudot. A Tal­­mudnak mesterei is ennek a Szentírásnak a szellemében működtek, tanítottak. A na­­gyok közül például Sámuel Nahardeában hazaszeretetre, az ország törvényeinek tiszte­­letére és betartására lelkesí­­tett, követve Jeremiás prófé­­tának ama tanítását, amely a babiloni fogságban élő zsidó­­ság részére örökségként hagy­­ta híres üzenetét, amely a kö­­vetkezőképpen szólott: min­­den időben törekedjetek an­­nak az országnak békéjére, boldogulására, felvirágoztatá­­sára, amelyben éltek. A miskolci hitközség szelle­­mének megfelelően Stern László körzeti főkántor litur­­giai énekeket adott elő, Ró­­bert Mária előadóművésznő pedig verseket mondott az ünneplő hangulatban egybe­­gyűlt híveknek. Az új főrabbi székfoglalója — Mennyei Atyánk, Ábra­­hámnak, az emberiséget az Istenséggel megismertető ős­­atyának ura, legyen kedves Előtted a szó, amellyel taní­­tani kívánom híveimet és megmutatni a számukra az utat, amelyen haladniok kell és a tetteket, amelyeket cse­­lekedjenek ősi hagyománya­­ink szellemében, szent vallá­­sunk pilléreinek megerősíté­­sére és az egész emberiség üdvére, ámen.­­— Ezekiél próféta a Min­­denható nevében így láttatja mennyien, nemzedékeken át ragyogott a nevük a hit és a tudomány világában. Tekin­­tetemmel végigkísérem őket, hogy dicsfényükből erő sugá­­rozzon felém szolgálatom tel­­jesítésében. Asré hois selaj holách, nektek is köszönöm, drága testvéreim, hogy a munkaszünet napját feláldoz­­tátok és köszönöm nektek. Ki­­m­­böszajrász hásom chef­­caj, akik a fóliánsok örök bú­­várkodását hagytátok ott, hogy itt is az Örökkévaló igé­­jének hirdetőjét hallgassátok. Legyen a jöttötök áldott a Mindenhatónál. — Kedves Testvéreim, teg­­napi szikránkban a sorsfor­­dulat előtt álló Jákobról ol­­vastunk: ״ És Jákob haladt az ő útján, angyalokkal találko­­zott és a találkozás helyét Madhnájimnak, kettős tábor­­nak nevezte.” A mai szikrá­­ban Jákob új életszakaszának megkezdéséről olvasunk, ahol visszapillantást vet múltjára és szól: „egykor puszta bo­­tommal keltem át a Jordánon és íme, két táborrá fejlőd­­tem”. Sorsomat formáló két út között állok most én is. Én is angyalokkal találkoz­­tam, lelkek lengenek körül és a ti szerető hűségetek övez engem. A bóc­er-élet ván­­dorbotja volt csupán velem, midőn ifjúkoromban e tájat elhagytam és most a ti jól­­eső bizalmatokból íme, két tá­­borhelyre oszlik munkaterü­­letem. Váratlan volt számom­­ra a ti egyetértésben elhang­­zott szólító szavatok. A Mid­­rás példázatával tudom csak megvilágítani túlértékelő ra­­gaszkodásotokat. — A gyengédség és gondos­­ság, amellyel Mózes Jetro ju­­hait legeltette, tette őt alkal­­massá Isten nyájának vezeté­­sére. Gyermekkoromban édes­­apámnál láttam Izrael bárá­­nyainak, a zsidó ifjúságnak áldozatos felkarolását. Édes­­apám volt az a férfiú, aki a Talmud szavát megvalósítva, mesterségre is oktatta a gond­­jára bízott fiatalságot. Ezen­­túl is legkedvesebb munka­­területem közé fog tartozni az ifjúság gondozása, legyen az talmud tóra, jesiva, vagy más intézmény. Remélem e téren nem fogtok bennem csalódni. De nem tudom majd egész énemet a miskolci kö­­zösségnek szentelni, miként Jákob ősatyám Mahanájim, mindkét táborát, úgy én is a budapesti és a miskolci szol­­gálatomat egyenlő hűséggel kívánom ezután is ellátni. Köszönetet mondok Sós el­­nök úrnak és a MIOE ve­­zetőségének, hogy hozzájárul­­tak ahhoz, hogy két terüle­­ten fejthessem ki működése­­met. Majdnem 10 esztendeje működöm az Országos Irodá­­nál. Mindig hűséggel és lel­­kiismerettel álltam ert, hogy velünk a lelkipásztor tenni­­valóit: Ám­ Ereh Caj­ni... ״ Én legeltetem nyájamat és heverésztetem őket, szól az Úr: az elveszettet megkere­­sem, az eltévedtet visszaho­­zom, a megsérültet bekötö­­zöm, a beteget erősítem, igaz­­ságosan pásztorolom nyája­­mat.” Szeretett Testvéreim! így vállalom én is a rabbi­­hivatás alázatával szent szol­­gálatomat. Ennek átérzésével üdvözlöm a megdicsőült lel­­keket, a lelkeket, akik ősi ha­­gyományaink szerint körülten­­genek bennünket örömünne­­pünk napján. Édenben elnyu­­godott drága lelkek, béke ve­­letek! Szent vértanúink lel­­kei, akik a fasizmus ember­­telensége folytán nem ünne­­pelhették itt gyermekkoruk­­ban bármievójukat, ifjúságuk tavaszán mátkájukkal nem vonulhattak szüleik oldalán frigykötésre a chuppa alá, az árvák, akik nem állhattak a templompadban édesapjukért kaddist mondani, ti szent lel­­kek — béke veletek. — Kajl hánsomó töhálé jah, minden lélek dicsőíti az Urat, olvassuk a zsoltáros könyv befejező versét, mi­­előtt újra kezdenénk Dávid első énekét: ásré hois, boldog az ember, aki a bűnös vagy hívságos út helyett a Tórához vezető mezsgyét választja ... Minden lelket köszöntök igaz szívemmel, azokét, akik ezt az ősi templomot építették és azokét, akik e templomban épültek. Üdvözlöm az ősöket, a tanítókat, a mestereket, akik a templom melletti tan- a magyar zsidóság az ortodox házakban hirdették a vallást és neológia közös áldásos mű- és terjesztették a Tórát. Hí-­ködésében zavar ne állhas­­z és tudósok voltak ők vala­­son be. A MIOK és a BIH képviselőinek felszólalása A templomi ünnepség után a rabbisági hivatalban került sor az üdvözlések hosszú so­­rozatára. A Talmud Tóra nö­­vendékei nevében, virágcso­­korral a kezükben, Friss Ág­­nes, Kerekes Róbert és Klein Sándor üdvözölték az új fő­­rabbit. A női tagozat köszön­­tését Révész Imréné elnökasz­­szony, Berger Miklósné és Grünberger Hermanné tolmá­­csolta. A Debreceni Izraelita Hitközség nevében Gábor De­­zső főtitkár beszélt. A Déldu­­nántúli Izraelita Községkerü­­let részéről Fischer Jenő el­­nök mondott beszédet. A sze­­fárd ívó״ ház nevében Roth Béni elnök, Weisz Simon és Dróth Ernő jelent meg. A Schück Jenő főrabbi tisz­­teletére rendezett banketten is a felszólalások egész sora hangzott el. Sós Endre, a MIOK és a BIH elnöke a százezer főnyi magyar zsidóság üdvözletét hozta el Schück Jenő főrabbi­­nak, az Ortodox Rabbitanács nagytekintélyű és közszere­­tetben álló elnökének. Hozzá­­tette, hogy nemcsak hivatalos minőségében jött el az új fő­­rabbi beiktatása alkalmából a miskolci zsidó testvérek kö-­­­zé, hanem eljött ide két ma- ■R(~D״,CC p. rN״ ma­gánminőségben is, mint aSUvJKUfo tLtiVItK, miskolci zsidóság történetíró- ■ ja és mint Schück Jenő fő- S rabbi hűséges barátja. *— A magyar zsidóság ma egységes szervezetet alkot — mondotta Sós Endre. — A Magyar Izraeliták Országos Képviseletében a zsidóság bármelyik árnyalatához tar­­tozó hittestvérek egyenlő jo­­gokat élveznek. A neológ zsi­­dóság is tisztában van azzal, hogy az ortodox árnyalatú hí­­vek, ha kevesen vannak is, hatalmas erkölcsi erőt jelen­­tenek a magyar zsidóság egy­­séges szervezetében. Sós Endre elnök végül rá­­mutatott arra, hogy már Ka­­zinczy Ferenc elismeréssel nyilatkozott a miskolci zsidók hazafias szelleméről. Ma, ami­­kor a magyar zsidóság a népi demokráciában teljes szabad­­ságot és vallásszabadságot él­­vez, még inkább az a köte­­lessége minden zsidónak, hogy tettekkel is bebizonyítsa ha­­zafiságát. A miskolci zsidó­­ságnak is ki kell vennie ré­­szét a szocializmus építésének munkájából. Paskusz Mór, a Magyar Iz­­raeliták Országos Képvisele­­tének ortodox alelnöke, meg­­köszönte Sós Endre szavait, amelyek mélyen meghatották az ortodox hittestvéreket és hangoztatta, hogy a MIOK el­­nöke mindig igyekezett telje­­síteni az ortodoxia kívánsá­­gait. Paskusz Mór azután méltatta Schück Jenő eddigi működését és kifejezte azt a reményét, hogy az új főrabbi, aki már sok területen nagy­­szerű eredményeket ért el, a miskolci hitközségben is jó munkát fog végezni. Dr. Láng Viktor, a Buda­­pesti Izraelita Hitközség el­nökhelyettese, a fővárosi zsi­­dóság szeretetéről biztosította az új miskolci főrabbit, majd rámutatott a különböző val­­lási árnyalatú zsidóság együttműködésének szüksé­­gességére. Beszéde végén a szocializmus építésének elő­­segítésére hívta fel az egész magyar zsidóságot. Dr. Végházi István rabbi, a MIOK és BIH főtitkárhe­­lyettese, a Sip utcai székház, a Magyar Zsidóság Háza dol­­gozóinak szeretetteljes üdvöz­­lését tolmácsolta, majd saját szívének érzelmeit fejezte ki. Hangoztatta, hogy a magyar zsidóságnak hűségesen kell felsorakoznia a haladás esz­­méi mellett, mert a magyar zsidók sohasem felejthetik el, hogy a szovjet hadsereg dia­­dala tépte le a megbélyegzet­­tekről és halálraítéltekről a sárga csillagot, s a magyar népi demokrácia teremtette meg a magyar zsidóság igazi jogegyenlőségét. Haas Károly, a MIOK vi­­déki ülnöke, a kazincbarci­­kai hitközség elnöke, a ka­­zincbarcikai zsidók nevében köszöntötte Schück Jenő fő- Felhívás az osztrák antiszemitizmus elleni harcra Bécsben az ״ Akció az anti­­szemitizmus elleni összgyűlé­­se egyhangúlag elfogadta azt a határozatot, amely szerint 14 évvel Ausztria felszabadu­­lása után a antiszemitizmus kóros szellemét még mindig nem számolták fel. A határo­­zat rámutat arra a törekvés­­re, mely az ifjúságot a faj­­gyűlölet és a német nemzeti sovinizmus mérgével igyek­­szik megfertőzni és felhívja a világ minden demokratikus szervezetét, hogy az ״ Akció az antiszemitizmus elleni munkáját támogassák. Ez a szervezet arra kéri az illetékes hatóságokat, hogy üldözzék a nácik üzelmeit, lépjenek fel a náci szerveze­­tek és államellenes tevékeny­­ségük ellen, valamint köve­­teljék az osztrákellenes és náci irodalom betiltását. M K7£I ért. kóser u­­.14.U­r étterem VI., Révay u. 14. Tel.: 120—093 JKórie bái'S (ELBESZÉLÉS) Ezerkilencszázharminchá­­romban történt... Az egymásba préselt tes­­tek, az éhségtől kiszáradt szá­­jak párolgását már megszok­tam. Négy, vagy telt ház ese­tén nyolc embernek volt ״ la­kóhelye” ez a cella, most hu­szonnégy ״ fácánra” nyomtál rá a vasajtót. Na igen, nagy szezon volt ez. A nyomorúság megszülte a bajokat, a kopók fölágaskodtak és ahol egy pi­ros fület láttak, már meg­fogták a tövinél. Így vittel be engem is. Előbb egy ma­gánzárkában égett a fülem aztán tettek át ide, a négyes­be. Ahol huszonnégy ember aszaltak a társadalom rend­jének jegesei. Bár hideg­­en volt. Sőt. Harminc fok hősé­get jelentettek az újságok nagy betűkkel és az első 01 dalon, már csak azért is, hogy kevesebb hely és kisebb belű jusson a marólúgos cseléd­nek, a szeméttelep guberálói­nak. A meleget ki lehet bírni A bűzt is. A derékba fúródó térdcsontot. A felböffenő le­helleteket. A cipőbedagad lábat. Az éhséget. A szomjú­ságot. Az állandósult rette­gést, hogy mikor kattan­­ zár, nyílik az ajtó, és a be­villámló fényben, mint ha­lat a víztartóból, kiemel eg: kéz — és visz fel a „puhító­ba”. De nem lehet, nem lehe kibírni a csöndet. Ha egye­dül vagy, sötétben, nem , csönd szorítja torkodat,­­ magánynak testvére a csönd Néha zsongít, elaltat. De több emberrel együtt, megparan­­csolt, halotti csendben bá­­mulni magad elé, félhomály­­ra se lazuló sötétben, ez ész­­bontó gyötrelem. De ki meri megtörni a csöndet, félpofára csúszott szájjal suttogva egyetlen szót is a szomszéd odanyomott fülébe, amikor az ajtó előtt, a ״ cirkl­nél é­les­­ben áll a porkoláb — és egyetlen szó ára jókedvben pofon, vagy rúgás, még jobb kedvben repríz a puhítóban. Ebben a piramisok alatti kriptacsöndben, a huszonnégy múmia magányában egyszerre felmorajlik valami zaj. Elő­­ször úgy hangzik, mintha va­­lahol, a megrepedt csőből bugyborékolna ki a víz, az­­tán meg megint egy nyitva­­felejtett rádió adásnélküli árambúgása. De nem. Emberi hang ez, halk és egyenletes mormolás. Számol talán va­­laki, vagy verset mond, avagy épp a vallomását gyakorolja? Avagy az „an-tan-ténusz”-t mondja el százszor, kétszáz­­szor, ezerszer, százezerszer, hogy meg ne őrüljön? Nem, nem, egyik se. Figyeljünk csak. Igen, igen, semmi két­­ség, itt valaki imádkozik. És semmi kétség affelől sem, hogy e jámbor lélek nem minorita és nem mohamedán, nem, egy zsidó imádkozik itt, a négyre méretezett, nyolc­­nak már sok, huszonnégynek megfullasztóan szűk cellában. Eljátszottam gondolataimmal. Mi kell ahhoz, hogy ez az em­­ber itt mormolni merjen? Bá­­torság? Balhit? Veszélyt föl­­mérni nem képes ostobaság? Éppen csak, hogy kibontogat­­tam néhány lehetőséget, ami­­kor már fel is tépték az ajtót és két csizma már ott állt tör­­peszállásban. — Ki morog ittend? Ki beszél? Kintről besurrant, szinte az őr háta mögött, a folyósói lámpákból, valami derengés. Ebben a rossz világításban is rögtön szembeszökött a cella egyik sarka, ahol a lakásba préselt emberek közül is ki­­magaslott egy bibliai alkatú, enyhén vörösszakállú, cson­­tos, vállas öreg­­ fején, négy csomóval sapkára kötött zseb­­kendővel. Az őr többször is megismételte kérdését, de sen­­ki nem felel. Pedig nyilván mindenki tudta, kivált, akik mellette szorongtak, hogy ki mormolt. A cella lakói kö­­zött voltak hilózók, csövesek, darizók is. — Alja népség — bömbölt a csizmás. Az ״ alja népség” tűrte a nyálfröccsen­tő szitkokat, de nem ״ köpött”. Akkor a csizmás észrevette az öreg fején a zsebkendőt. — Hát ez? — bődült el. — Nem adtuk le a zsebkendőt? Azt a hétszilvafás ... Hétszilvafás. Az öreg, a kis veres kecskeszakállal. Sőt. A füle mellett, szinte kérkedően a szakállánál is veresebb haj­­tincsecskével. Ha nem lett volna olyan szomorú, nevet­­nem kellett volna. De elké­­pesztő volt, hogy ezt a nagy* 1960. január 1. Mosógép porszívó, kefélő javítása lakáson, — azonnal.­­י■ Balogh műszerész Jókai u. 19. Tel.: 310—577

Next