Uj Élet, 1960 (16. évfolyam, 1-23. szám)

1960-10-01 / 19. szám

XVI. ÉVF. 19. SZ. 1960. OKTÓBER 1. % ÜNNEPI SZÁM Pap Károlyné: Bűnbánat (Tárca) Magyar zsidó mártírasszonyok sírjait találták meg Ausztriában A Rabbiszeminárium új feladatait határozták meg a tanévnyitó ünnepségen 2 FORINT A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA ! "ץ ע EGYES SZÁM­ÁRA: Engesztelőnapi ״ virágprédikáció“ Írta: Dr. Schweitzer József pécsi fó'rabbi A virágprédikáció csupán szemléltetés út­­ján végbemenő néma tanítás, amely mint az elmélkedésre indításnak szép, költői módja ismeretes egyik-másik keleti vallásban. Valaki felemel egy virágot, mondjuk egy szál rózsát, s minden szó nélkül felmutatja a gyülekezet előtt, mintha csak azt monda­­ná: nézzétek és gondolkodjatok el felette! Valóban, egyetlen szál rózsa is mennyi em­­léket idéz, milyen sok gondolatot indíthat útjára. Pompázó szirmai a rózsakoszorús if­­júság színes álmú éveire emlékeztetnek, de szúró tövisei a lankadt léptű öregkor alig el­­kerülhető kisebb-nagyobb fájdalmaira figy­el­­meztetnek. Egy rózsaszál felvillanthatja előtted a ■״ rózsaujjú hajnali homéroszi képét, másva­­laki talán egy messzi temető drága sírhant­­jára fog gondolni, ahová valamikor virágot ültetett. Ahány­ ember, annyiféle társítása az érzéseknek, gondolatoknak, képzeteknek. Engesztelőnapon a mi templomunkban a frigyszekrényt egy olyan fehér kárpit díszíti, amelyre rőt-arany szálakból két egymásba­­fonódó kezet hímeztek. Ezt a kézfogást ér­­zem én a Jaum Kippur ״ virágprédikációjá­­nak”, némán is beszédes tanításának. Mert milyen sokatmondó egy kézfogás. Mennyire kifejezheti két ember érzelmeit, egymáshoz való kapcsolatát. Lehet kényszeredett, félszeg, zavart, kapkodó, semmitmondó, üres forma­­litás, de lehet meleg baráti megnyilatkozás is, jelképe a szeretetnek, vagy a tiszteletnek, máskor a megértésnek, segítőkészségnek, együvé tartozásnak. Lehet szép, komoly, er­­kölcsi tartalmú gesztusa két ember találko­­zásának. És ezt az erkölcsi tartalmú gesztust látom a frigyszekrény függönyéit ábrázolt kézfogásban. Az emberi közeledés, egymásra­­találás szimbólumát érzem ráhímezve a mi szentélyünk kárpitjára, vagyis azt, ami nél­­kül a Jaum Kippur elképzelhetetlen a zsidó ember számára. Ad sejerace esz h­averau — böjtnap és könyörgés akkor foganatos, ha Istent engesz­­telő buzgóságunk emberrel megbékélő, em­­bert szerető, békességet kereső lélekből fa­­kad. Imáink mindaddig szárnyaszegetten hul­­lanak a porba — tanította egy rabbi —, míg harag, szeretetlenség, önzés súlyai terhelik azokat. Egymásbafonódó kezek a szentély kárpit­­ján. Némán is beszédes tanítás. Nyújtsatok kezet egymásnak, becsüljétek, szeressétek, segítsétek egymást, s együtt, kéz a kézben, a megszentelődésre vágyódó közösség áhita­­tában együtt keressük engesztelés napján azt a láthatatlan, de mégis felénk nyújtott kezet, amely gyógyít, felemel, vigasztal és áld: az Isten kezét. Áto­nauszén jód — A Jaum-Kippuri liturgiából —. Kitárod karod a vétkeseknek is, kinyújtod jobbad, hogy a megtérőket fogadd. Te taní­­tottál bennünket, örökkévaló Istenünk, hogy vallomást tegyünk Előtted összes vétkeink­­ről, azért hogy kezünk mentes legyen erő­­szaktól, bűntől. Fogadj bennünket magadhoz teljes meg­­téréssel, mint fogadtad egykor a tűz- és vétekáldozatot. Hiszen jól tudod, hogy földi létünk féreg és pondró, ezért vagy megbocsátó. Hisz mik is vagyunk? Mi az életünk? Mi a mi érde­­münk? Mi az igazunk? Mi a mi üdvünk? Mi az erőnk? És mi a hatalmunk? Mit is szólhatunk Előtted, örökkévaló Is­­tenünk, atyáink Istene, hiszen a Te végtelen, tökéletes mértéked előtt a neves emberek semmit sem jelentenek, a bölcsek mintha mit sem tudnának, az eszesek mintha érte­­lem híján volnának­, tetteik nagy része mit sem ér, életük mintha merő hiábavalóság lenne... mert minden múlandó, mint a le­­helet. (Fordította: Ray Tamás) Tizenötezer hittestvérünk vett részt a Mártírok és az Ismeretlen Munkaszolgálatos Emlékművénél rendezett kegyeletes ünnepségeken a rákoskeresztúri temetőben Felavatták dr. Katona József h. vezető főrabbi síremlékét Szeptember 18-án, vasárnap délelőtt a fővárosi zsidóság ke­­gyeletes emlékünnep­­ségeket rendezett a rákoskeresztúri zsidó temetőben a Mártírok Emlékművénél és az Ismeretlen Munkaszol­­gálatos Emlékművénél. Utána sor került dr. Katona József buda­­pesti helyettes vezető­­főrabbi sírkövének felavatására. A Budapesti Izrae­­lita Hitközség elnök-­­­ségének és Chevra­­osztályának felhívásá­­ra nem kevesebb, mint tizenötezer hit­­testvérünk jött el, hogy lerója kegyeletét a magyar zsidóság hatszázezer mártírjá­­nak, hogy megemlé­­kezzék a borzalmas szenvedések között el­­pusztult munkaszolgá­­latosokról és tisztelet­­tel adózzék dr. Katona József helyettes veze­­tő­ főrabbi emlékének. A Fővárosi Villa­mosvasút mindent megtett, hogy a te­me­­tőbe igyekvők utazá­­sát megkönnyítse és ezért harminc külön­­kocsit állított be. Már reggel hat órakor megindult villamoso­­kon, autóbuszokon, taxikon a fővárosi zsidóság tömegeinek özönlése a temető felé. A temetői áhítat nagyban hozzájárult a nagyünnepi áhítat elő­­készítéséhez. (Folytatás a 3. és 5. old.) *9WSCK80SOKSCSaCSCSCK3. Jaum Hákipurim napján írta: Dr. Seifert Géza Ősi hagyományunk szerint a zsidó ember az engesztelő ünnep előes­­téjén mindenkitől bocsánatot kér, akivel nézeteltérése volt és ezzel készül fel az ünnep békés hangulatára. Az ünnepnyitó Kol Nidré imánkban az önmagunknak, más ember ellen tett fogadalmainknak semmiségét mondjuk ki és ezzel az ünnep meggondolatlan, elfelejtett és meg nem tartott szavainkért való bocsánat­­kéréssel kezdődik. Az ünnepi áhítat során felvetődik a zsidó emberben az örök kérdés. Mi az ember? Az uneszúne tankes ima harmadik tétele választ ad erre: ״ Az ember eredete por és vége porrá lenni, életéért küzdve küzd. Ha­­sonlít a tört cserépre, olyan mint a hervadt fű, mint a fonnyadt virág, mint a tűnő árnyék, mint a szakadó felhő, mint a lélekzet, mint a fu­­tóhomokszem és a repülő álom.” ־ Az ál­éhét imánkban töredelmesen megvalljuk az •Örökkévaló előtt ember ellen elkövetett bűneinket és bűnbocsánatot kérünk. A sáhárisz ima háttórájában megkérdi a próféta. Milyen az a böjt, amelyet kívánok: ״ Megnyitni a gonoszság csomóját, megoldani az iga kötelékét és szabadra bocsátani az elnyomottakat, miután minden igát összetéptek.” De ugyanebben a háttórában hirdeti a próféta a békét és mondja: ״ Béke a távolinak és közelinek...” De ״ nincs békéje a gonosz­­tevőnek.” Ezekkel a gondolatokkal és érzésekkel szívünkben imádkozunk en­­gesztelő ünnepünk szent napján. Felvetődik bennünk az ember haladó volta, amely szerénységre kötelez, halljuk a próféta szavát, aki ember­­szeretetre, humanizmusra, a szegénység megszüntetésével járó igazsá­­gos társadalom megvalósítására és a béke örök eszméjének megvalósí­­tására tanít. De „nincs békéje a gonosztevőnek”, aki gyűlöletet, öldöklést, há­­borút, atomfegyverkezést hirdet „Nincs békéje a gonosznak”, aki fasizmust akar, hogy ártatlan em­­berek millióit irtsa ki, ״ nincs békéje a gonosznak”, akinek célja a világ háborús lángbaborítása, a hidegháború és ezzel az emberiség fé­­lelemben tartása. Nekünk zsidóknak elég volt a félelemben tartásból, az üldözésből, a szenvedésből, mártírjaink meggyilkolásából. Mi az ország felszabadí­­tásának szellemében élvezett szabadságunk fennmaradását óhajtjuk és ezért áhítozunk. E nagy ünnepünkön a világ jóakaratú emberei békevágyának meg­­valósításáért imádkozunk és böjtölünk szent áhítattal. A magyar zsidóság eleven hitéletéről számoltak be New Yorkban a Budapesten járt amerikai rabbik A The New York Times szeptember 2-i száma közli azt a beszámolót, amelyet David Golovensky, a New York-i Rabbitestület elnöke és Israel Mowskowitz, a New York-i Rabbitestület külföldi zsidó ügyekkel foglalkozó bizottságának elnöke tartott a New York-i Rabbitestület székházában, ahol az érdeklődők hatalmas tömege gyűlt össze meghallgatásukra. A két rabbi beszámolt arról, hogy meglepően magas nívójú és eleven zsidó életet talált Magyarországon. Gyönyörű zsinagógák és imaházak biztosít­ják a 80 000 főnyi budapesti zsidóság val­­lási szükségleteinek kielégítését. A két rabbi megemlékezett arról is hogy a magyar kormány részéről biztosított anyagi támogatás jelentős mér­­tékben segíti elő a zsidó felekezeti élet fenntartását. A zsidóknak egyébként minden lehetőségük megvan arra, hogy vallási életet éljenek. A The New York Times cikkének az a címe: „Jó a zsidó élet Magyarországon”. A cikket Irving Spiegel írta. A cikkből megtudjuk, hogy a rabbik beszámolója után kérdések hosszú sora hangzott el, amelyekre a rabbik részletes választ adtak. A cikkben szó van David Golovensky és Israel Mowskowitz Csehszlovákiai és nyugat-németországi tapasztalatairól is. A sátrak ünnepe írta: dr. Dér István főrabbi A nagy tisztelettel, szeretettel, meg féle­­lemel várt főünnepeink után, mintegy záró napokként köszöntjük a sátrak ünnepét. Az ünnep lényege uszmád­tom Kiiné Ádám­ot elnuhéd­em az az öröm, amely kifejezésre jut a jól végzett munka gyümölcsének élvezésé­­ben. Ez lehet az oka annak, hogy már a Bibliánk ezeket a napokat egyszerűen ״ h­ágá­­nak, ünnepnek, örömünnepnek nevezi. Első találkozásunk ezzel az ünneppel Mózes II. könyvében volt, akkor­ a begyűjtés ünne­­pének nevezi a Tóra. Mózes III. könyvében azonban már lombosodó fa formájában je­­lentkezik előttünk ez az ünnepünk. Bár az indokolása a régi, mégis az ünnepi csokor használatának elrendelésével új színnel gaz­­dagodik. Találkozik benne a pálmaág az oszroggal, a mirtussal és a szerény fűzfa ágacskáival. Majd ennek kiegészítőjeként je­­lentkezik a sátor. Ez utóbbinak a magyará­­zata: „mert sátrakban lakattam Izrael fiait, midőn kivezettem őket Micrájim országából.” Mózes IV. könyvében pedig már a közösség ünnepévé izmosodik és egyike lesz annak a három alkalomnak, amikor kötelező számba ment Izrael fiai részére, hogy elzarándokolja­­nak hálaadásra a szentélybe, illetve a Tóra korában arra a helyre, amelyet erre a célra kijelöl majd az Isten. Nem lehet közömbös számunkra az sem, hogy a semita­ éve a ter­­mőföld megpihentetése, ami kifejezetten mezőgazdasági jelentőségű volt, ugyancsak ehhez az ünnephez kapcsolódott. Majd ugyan­­ezt az ünnepet használta fel Salamon, a jeru­­zsálemi szentély építője, hogy ekkor tartsa meg fényes külsőségek mellett a szentély avatási ünnepségét. A hagyományos irodalom pedig úgy kívánja ezeknek a napoknak a ki­­hangsúlyozását, hogy a sátrak ünnepének első megünneplőjeként Ábrahám csapát jelöli meg, aki az ünnepi csokorral a kezében járta körül hét napon át a maga építette áldozati oltárt. M­indezeknek az előrebocsátása után köny­­nyen érthetővé válik az is, hogy az évezre­­dek változása folyamán mi mindent keresett és talált a zsidó néplélek ezekben a napok­­ban. Jóllehet örökké maradandó emlékké vált számára az a négyszáz esztendő, amit rabszolgaként töltött a Fáraók országában és embervoltának megőrzése, a szenvedő ember megértése céljából erről sohasem feledkez­­hetett meg, a sátor, amelybe a szilárd alapra épített hajlékából az ünnep tartamára be­­költözött nemcsak a történeti emléket eleve­­nítette meg, hanem abban az emberi élet bi­­zonytalanságát is látta. Nevezetesen azt, hogy nincs biztos hajlék az ember számára a föl­­dön. A múlandóság gondolata azonban nem vált számára egy pesszimista szemlélet szü­­lőjévé, hanem éppen ellenkezőleg, figyelmez­­tetés volt arra, hogy egymással, egymásért kell élnie az embernek a földön. Ebből fej­­lődött ki azután a jövendő idők békesátor gondolata, amelynek a védelmében egymásra találnak a népek, az emberek. Az ünnepi csokorban sem azt látta csupán, hogy az ember kezében áldássá lehet, kell, hogy legyen az ország termése, a váltakozó hegyek, völgyek és lankás vidékek gyümöl­­cse, hanem mindegyikéből szimbólumot for­­mált, amelyeknek a lényege az volt, hogy az emberben legyen alázat Istennel szemben és segítőkészség az ember irányában. Ahogyan a pálmaág minden egyes levele fölfelé emel­­kedik, ilyen délceg, egyenes jellemű legyen az ember — szól a tanítás —, de ugyanak­­kor, ahogyan az egyik levél hozzásimul a másikhoz, az ember is a maga jószándékával legyen segítő társa az embertársnak. Ahogyan a folyó partján nevelkedő fűzfa ága telve van az élet nedvével és a levele ennek elle­­nére szerényen lehajlik, úgy az ember is, ha napsugaras tájakon keresztül vezet az élete útja, ne váljon büszkévé, hanem a jól értel­­mezett szerénység legyen jellemző tulajdonsá­­ga. Ahogyan az eszrog magában hordja a szentföldi növényvilág legáthatóbb illatát, az emberben az istengondolat legyen a domi­­náló elem. Ahogyan a mirtóságon a parányi levelek körülölelik a törzset, az emberek is a maguk egészében álljanak oda a közös, nagy, a fejlődő életet szolgáló feladatok tel­­jesítéséhez. Ünnepünket betöltő nagy gondolatok ma­­gyarázatát adják annak is, hogy miért kezd­­ték ezekkel a napokkal a semita évét. Lelke van az embernek, de lelke van a földnek is, amelyen él. Ez a magasabbrendű lelkiség legyen az átitatója a földnek és mindannak aki és ami rajta él. Ezért vezeti vissza a ha­­gyományunk ennek az ünnepnek az eredetét az első ősapáig. Amikor Ábrahám ráeszmélt az istengondolatra, ráébredt arra is, hogy hivatását csak úgy fogja tudni beteljesíteni) ha fáradozásának minden gyümölcsével nem­­csak oltalmazza, hanem újból és újból építi az emberi boldogság oly sokszor lerombol sátorát

Next