Uj Élet, 1961 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1961-08-01 / 15. szám

4 1961. au­gusztis־ Ú­J ELET KOMMENTÁR NÉLKÜL DR. KARL WERKMEISTER bűnlajtromát közli a Német Egység Bizottsága jelentése alapján a Magyar Nemzet, rámutatva arra, hogy végre teljes megvilágításban láthat­­juk Nyugat-Németország je­­lenlegi stockholmi nagyköve­­tének múltját. Dr. Karl Werkmeister Ma­­gyarországon igen jelentős szerepet játszott az úgyneve­­zett „zsidótlanítási akció” megszervezésében. Dr. Ed­­mund Veesenmayer SS-tábor­­noknak, a náci­ Németország budapesti nagykövetének he­lyetteseként működött, s így ő is bűnrészes 600 000 magyar­­országi zsidó elhurcolásának megszervezésében. Annál fur­­csább, hogy dr. Karl Werk­­meistert svédországi nagy­­követnek merészelték kinevez­­ni,­ mert köztudomású, hogy mint a budapesti német fasiszta nagykövetség legfon­­tosabb munkatársainak egyike, éppen ő igyekezett félreve­zető módon „megnyugtatni” a magyarországi zsidóság meg­­semmisítése ellen tiltakozó svéd diplomatákat. A Német Egység Bizottsá­­gának dokumentumaiból az is kitűnik, hogy dr. Karl Werk­­meister szöktette ki a német titkosszolgálat megbízásából Magyarországról az újvidéki tömeggyilkosokat. Ugyancsak ő segítette elő, hogy a náci megszállás után visszakerülje­­nek Magyarországra Fekete־­halmy-Czeydner altábornagy, Grassy vezérőrnagy, Deák csendőr­ezredes és­­dr. Zöldi Márton csendőrszázados, az új­­vidéki tömeggyilkosságok meg­­szervezői, akik azután a ma­­gyar zsidóság százezreinek deportálásában , játszotta!!.. •־ a német SS oldalán, kimagasló szerepet. Hiteles bizonyítékokat lehet felsorakoztatni annak igazolá­­sára, hogy dr. Karl Werk­­meister készítette elő hazánk­­ban Eichmann tevékenységét Éppen ezért teljesen helytálló a Német Egység Bizottságé­­nak az a megállapítása, hogy dr. Karl Werkmeister kezéhez éppen úgy vér tapadt, mint Eichmann és Globke kezéhez és már régen ott lenne a helye a vádlottak padján Bár dr. Karl Werkmeister ma még diplomataként próbál a feledés fátylába burkolózni, nincs már messze az az idő, amikor összes bűntettei alan■­tán méltó büntetéssel lesújt rá az igazságszolgáltatás keze . TOLLAS TIBOR volt csendőrtiszt argentínai sze­­repléséről és bukásáról szá­­mol be a Hatikva, a Buenos Airesben megjelenő magyar zsidó folyóirat, amely felele­veníti Tollas Tibor bűncselek­ményeit is. Tollas Tibor úgy érkezett Argentínába, mint ״ magyar szabadságharcos” és ״ nagy magyar költő”, akinek meg­­érkezését hatalmas spanyol és német nyelvű propaganda előzte meg. De Tollas Tibor nem sokáig folytathatta szégyenteljes sze­­replését, mert hamarosan le­­leplezték. A volt csendőrtiszt, akit a nácikkal való kollaborálásáért kilenc évre ítélt a magyar bíróság és aki az ellenforra­­dalom idején megszökött bőr■ zenéből, a fasiszta időkben a beregszászi gettó parancs­­noka volt, aki személyesen ellenőrizte a zsidók bevágó­dírozását és személyesen bárt­­talmazta a zsidókat. A leleplezés után Tollas Tibor eltűnt az argentínai porondról. Nem mert többé az argentínai magyarok közé m­enni. Attól tartott, hogy má­­ok is leleplezik. Hol próbál majd újból szerencsét? * A MAGYAR ZSiDÓSÁG át­­iratával foglalkozva a Mou­­vem­ent Contre le Racisme et V Antisemitisme, pour la Paix lapja, a Droit et Li­­berté hosszabb cikkben tár­­gyalja Azilum ... a gyűlölet­­nek? címmel azt a memo­­randumot, amely a magyar fa­­sisztták propagandáját is­­merteti. A Magyar Izraeli­­ták Országos Képviselete ugyanis felhívta a nagy francia antifasiszta szerve­­zetet, hogy indítson akciót a magyar fasiszták röpiratai ellen, mert a magyar fasisz- ták elárasztják pogromira­­taikkal ■ Nyugat-Németorszá­­got, Ausztriát, az Egyesült Államokat és Nagybritan­­niát. A Droit ■ et Liberté megál­­­lapítja, hogy a Hídfő című az angol fővárosban kiadott nyilas lap odáig vetemedett, hogy tagadja a gázkamrák létezését, s azt állítja a ha­­láltáborokról, hogy azokat csak a zsidók találták ki. A Hídverők, a nyilasok másik orgánuma, amelyet Nyugat-Németországban sz­erkeszte­­nek, nemrégiben dicshim­­nuszt zengett Szálasnál, aki Eichmann mellett a magyar­­országi zsidók elpusztításá­­nak egyik legfőbb megszer­­vezője volt. A Droit et Liberté rámu­­tat arra, hogy a magyar nyi­­lasok nemcsak a Magyar Izraeliták Országos Képvise­­lete által kifogásolt antisze­­mita propagandában játsza­nak fontos szerepet, hanem ott látjuk őket a francia köztársaság elleni akciókban is. Franciaország érdekeivel ellentétben áll ezeknek a fa­­siszta elemeknek a megtűré­­se és a magyar fasiszta ele­­mek tevékenysége nem fér össze a menedékjoggal! A cikk azzal fejeződik be, hogy a francia közvélemény elvárja, a francia kormány tegye meg a szükséges in­­tézkedéseket a magyar fa­­siszták garázdálkodásának megs­zűntetésére. Wanda Wass­ewska: Az embernek nem szabad egyedül lennie Fiatal korában Maria na­­gyon szép lehetett. Most hol negyven, hol meg ötven éves­­nek látszott, s régi szépségé­­ből csak ragyogó kék szeme és két vastag, aranyszőke haj­­fonata maradt meg, olyan aranyszínű, amilyen semmifé­­le hajfestéktől nem lehetne. Viharos sors volt mögötte, de nem szeretett beszélni r­ó­­la, csak véletlenül értesültünk életének egy-egy szakaszáról. A nevét hiba nélkül leírta, de olvasni rosszul tudott. A számokkal már jobban bánt, és villámgyorsan számolt fej­­ben. Beszélgetés közben vé­­letlenül megtudtuk, hogy sok városban megfordult, de hogy mikor és miért, azt már ne­­hezen lehetett kiszedni belő­­le. Élete során sok mindenen ment keresztül, és semmiféle munkától nem riadt vissza. Az itt leírt történet csak véletlenül és részletekben ju­­tott a fülünkbe. Egyes epizó­­dokból sikerült végül az egé­­szet összeilleszteni. Marfa maga nem látott benne sem­­mi különöset. Amikor a németek Kijev felé közeledtek, az üzem, amelyben Marfa mint taka­­rítónő dolgozott, keletre köl­­tözött. Marfa Kijevben ma­­radt, és új állást keresett magának. Jó helyet talált: gazdái, egy idős orvos és a felesége nem adtak neki sok munkát. A város német megszállása után azonnal köztudomású lett, hogy Maria új gazdája zsidó. De az orvos felesége nem volt az. Sőt, ha lehet ezt így kifejezni, éppen ellenke­­zőleg. Nem zsidó volt, hanem német. Az orvos felesége sürgősen összecsomagolt, és ismeretlen helyre távozott, anélkül, hogy elbúcsúzott volna a férjétől, akivel hosszú évek óta együtt élt. Az öreg orvos egyedül maradt. Helyesebben nem egészen egyedül, ott volt Maria, aki nem ijedt meg, amikor meghallotta, hogy ke­­nyéradó gazdája zsidó. Egy napon rendelet jött, hogy a zsidóknak jelentkez­­niök kell ajándéktárgyaikkal együtt ekkor és ekkor, itt ,és itt.. Maria segített az idős or­­vosnak mindenféle családi ereklyét egy bőröndbe csom­a­­golni, letámogatta őt a lép­­csőn, mert az öregnek nehe­­zére esett a járás, és elkí­­sérte a gyülekezőhelyre. Ott kiderült, hogy a zsidókat nem szállítják el, ahogyan először hitték. Az SS-ek körülfogták és kihajtották őket a város­­ból. Marfa felemelte a kopott bőröndöt, karonfogta az öreg orvost, és megindult vele Ba­­bij Jár felé. A szerencsétlen emberek az úton mind világosabban tudatára ébredtek annak, hogy a halálba kergetik őket. Marfát senki sem kergette, saját akaratából ment és ci­­pelte gazdája ócska bőrönd­­jét. Amikor megpillantották az SS-ektől körülvett Babij Járt, már tisztában voltak vele, miért hozták őket ide. A tö­­megből zokogás hallatszott. De Maria nyugodtan haladt tovább, amíg egy ״ állj!” kiál­­tás és egy géppuska elzárták az útját. — Hová mész? Vissza! Zsi­­dó vagy? Nem, nem volt zsidó. ״ Uk­­rán”, ez állt a személyi iga­­zolványában, és valóban így is volt. Aranyszőke haja, kék szeme, egyenes orra, minden arcvonása bizonyította „árja” származását. — Takarodj haza, ostoba liba! — mordult rá a katona. Mariának esze ágában sem volt hazamenni. Káromkodva és átkozódva fordult az SS-ek felé. Szitkokat szórt rájuk, és semmi áron sem akarta elen­­gedni az öreg orvos karját. Nem, nem mehet el, itt ma­­rad megnézni, mi történik a gazdájával. Erőszakkal elhúz­­ták, és elkergették, mint egy kutyát. Hiába próbálkozott, hogy behatoljon az SS-lánc, másik oldalán. A hitleristák ott maradtak Kijevben. Marfa a külváros­­ba rejtőzött előlük. Nem mintha félt volna tőlük. Egy­­általán nem azért. Megvetette őket, de nem rettegett. Elrej­­tőzött, mert nem akarta, hogy Németországba hurcolják kényszermunkára. A felszabadulás után Maria újra munkába állt. — Miért maradt ott akkor, az öreg közelében? — kérdez­­tem. Megvonta a vállát: — Egyedül nem tudott vol­­na menni a rossz lábán . .. és a bőrönd is nehéz volt. .. — De... ott... amikor már megérkeztek? ... Csodálkozva nézett rám. — Ott? Hát mert egyedül volt az öreg doktor. Nem volt senkije. A gyermekei talán meghaltak, vagy nem is vol­tak ... nem tudom, mert rö­­vid idő óta szolgáltam csak náluk. Ha a felesége vele lett volna, akkor persze más. — Csak maga kísérte el az öreg doktort? — Ki más kísérte volna? — Ez azt jelenti, hogy vele ment a biztos halálba? — Miért kell ezt így mon­­dani? Csak láttam, hogy az öreg reszket. És akkor eszem­­be jutott, hogy a felesége mi­­lyen aljas volt, és én is resz­­ketni kezdtem, de a dühtől. És arra gondoltam, hogy könnyebb lesz az öreg dok­­tornak, ha tudja, hogy van vele valaki. — Hát nem tudta, hogy mindnyájukra halál vár? — Tudtam. Az SS-ek is azt mondták: — Fuss el, te buta liba, mert az összes zsidókat kiirtjuk. — És mégis maradt? — Nem csak én maradtam. Voltak ott mások is: orosz meg ukrán nők, akik elkísér­­ték a férjüket. De akadtak férfiak, akik az asszonyt ki­­sérték el. — Hát az más, feleségek, férjek... De az orvos még csak rokona sem volt magá­­nak. — Nem, persze, hogy nem. Ha rokonok lettünk volna, ta- lán vele maradhatok ... Elhallgatott, azután halkan hozzáfűzte: — Talán azért maradtam, mert arra gondoltam, milyen szörnyű lehet neki meghalni, anélkül, hogy egy hozzátarto­­zója mellette legyen. Maria lesütötte kék szemét és azt suttogta: — Az embernek nem sza­­bad egyedül lennie, még ak­­kor sem, amikor halála előtt áll. (Szirmai Marianne fordítása) Öt amerikai rabbi budapesti látogatása Július 16-tól 19-ig Budapes­­ten tartózkodtak a Progress­­szív (Liberális) Zsidók Világ­­uniójá­nak képviselői, akik tanulmányutat tesznek Kelet- Európában. A delegáció tagjai a Magyar Zsidóság házában felkeresték a MIOK vezetőit, majd velük együtt megtekintették a fővá­­rosi zsidó intézményeket. A MIOK elnöksége a MIOK Szeretetházában ebéden látta vendégül a küldöttség tagjait, akik hangoztatták, hogy al­­kalmuk volt meggyőződni a magyar zsidóság felekezeti életéről. A Dohány utcai zsinagóga- ban dr. Fisch Henrik főrabbi mondta el a templom történe­­tét az amerikai vendégeknek. A Zsidó Múzeumban Grün­­wald Fülöp igazgató adott tá­­jékozatást. A Rabbiszeminá­­riumban és a Zsidó Könyv­­tárban dr. Scheiber Sándor igazgató tájékoztatta az ame­­rikai rabbikat a magyar zsi­­dóság szellemi életéről. A MIOK Szeretet kórházá­ban dr. Weiss István igazgatófőorvos mutatta meg az intézményt, utána a MIOK elnöksége ebé­­det adott, amelyen Steiner Marcell alelnök mondott po­­hárköszöntőt, amelyre az ame­­rikai rabbik válaszoltak. Az amerikai vendégek a rákoskeresztúri zsidó temetőt is megtekintették és Steiner Marcell, a MIOK alelnöke előtt kijelentették, hogy hosz­­szú útjuk során talán még se­­hol sem láttak ennyire gondo­­zott zsidó temetőt. A delegáció tagjai a követ­­kezők voltak: Hugo Gryn rabbi (New York), Donald Heskins rabbi (Providence), Jacob Rudin rabbi (Great Neck), Leon Fram rabbi (Det - roit), Joseph Klein rabbi (Worcester), Irwin Freiberger .asszony (Cleveland). Gertrude Coheyi asszony (Bridgeport), Gus Kuhn és felesége Nash­­ville). \ A Progresszív (Liberális) Zsidók Világuniójához, a világ különböző részeiből 2,8 millió hittestvérünk tartozik. A vi­­lágszervezet, amely a legmo­­dernebb vallási felfogású zsi­­dóságot egyesíti, most tartot­­ta konferenciáját Londonban. Náci tüntetők a washingtoni pályaudvar előtt (Jobbról a második táblán a horogkereszt látható) Karinthy a fasizmus és az antiszemitizmus ellő­ n. Az ellenforradalom győzel­­mével, a fehér terror idején Karinthy válságos korszakát éli. A húszas évek elején így ír erről Nagy hajós, Karinthy egyik regényét elemezve: ״ Ez a korszak (ti. a húszas évek eleje) terror az emberi ér­­zés ellen. Az ideológiai hi­­ganygőz oly testi és lelki depressziót okoz, amely ha­­sonlatos a mérgezés tünetei­­hez, a szabad gondolat nem­­csak napvilágot nem láthat, hanem még csak meg sem születhetik... Ebben a kor­­szakban Karinthy Frigyes mélységes lelki válságban van!” A húszas évek közepe­­táján azonban ismét aktivi­­zálódik. 1914-ben a háború késztette tiltakozásra: embe­­riessége, racionalizmusa nem tűrhette az esztelen pusztítást — most az egyre fenyegetőb­­ben kibontakozó fasizmus el­­len emeli föl a szavát. Ka­­rinthy polgári humanista volt. Emberségében sértették meg a háború, az erőszak és az emberek egyenlőtlenségéről vallott elméletek. Természet­­tudományos műveltségét, ra­­cionalizmusát pedig a fajel­­mélet áltudománya serkentet­­te ellen­tállásra. Szenvedélyes hangú cikkekben tiltakozik a ״ fogalmak „ zűrzavaros ko­­rábait” e téveszmék ellen: ״ ... félig megérett, sületlen megismeréseken táplált lélek elveszett a növekvő fogalom­­zavarban — összezagyvált szubjektumot és objektumot, érzékletet és spekulációt, el­­vesztette az ellenőrzést, min­­den ítéletet előbb a valóság­­gal, s csak azután az illető személyével összehasonlító kritika zsinórmértékét. Ez a feldúlt század, amely halom­­ra döntötte az értékrendet, egy sor igazságról bebizonyí­­totta, hogy nem igaz, nem adott más értékrendet, nem adott más igazságot. A nagy természettudományos fellen­­dülés már-már eltemette az embert, azonban jött a dög­­vész és az undor — s mind­­ennek betetőzéséül — jött az adu: a fajkülönbség eszméjé­­nek piedesztálra emelése, in­­tézményes gyűlölet és halál, az élet, a születő lélek meg­­gyalázása az anyaméh pete­­fészkében__” Karinthy a polgári huma­­nizmus erkölcsi fölényével bírálta a fajelméletet. E fölé­­nye kifejezésre jutott szelle­­mes szatirikus formában is: ״ Antiszemitizmus: a zsidók csalnak — üldözzük a zsidó­­kat! Ostobák! Üldözzétek a csalást — ha igazatok van, annál rosszabb a zsidókra nézve!” — írta Noteszében. A húszas évek közepetáján Karinthynak még vannak illúziói. Abban reménykedik, hogy ész­akokkal, rábeszélés­­sel meg lehet győzni a faj­­elmélet hálójába­­ kerülteket, hogy esztelen, embertelen, tu­­dománytalan tételeknek dől­­tek be. Ezt jelzi föntebbi afo­­rizmája és ezt az a cikke is, amit a műegyetemi zavargá­­sok alkalmával írt: 1927. no­­vember 27-én megjelent írásá­­ban egyetemi éveit idézte föl. Akkoriban részt vett valami műsegyetemi tüntetéses már nem emlékezett rá, miért is tüntettek vol­nea. Annál szomorú tartotta viszont, hogy szas évek egyetemistáink része nagyon is jól hogy miért tüntet. Szó­nak tartotta, mert az sem, a tudomány meg mását látta abban, hogy értelmisége a rációval szembe: ״ Gyerekek, A len, nem tudom elhinni ezeket az öreg, tudákos, képű szamárságokat, fajbiológia és mentalit hogy ti ezeket beszopta ezért harcoltok.” ״ Ne­makért, eszmékért küzd üzeni a diákoknak. Karinthy jól látta a ludás más irányú megú­nulásait is. Josephine - ről szóló, megkapóan cikkében gúnyosan ír­­ gol és francia újság, akik úgy beszélnek Ba mint valami tárgyról, valami egzotikus csoda nem látják meg két nagyszerű embert. Karinthy a fasiza nemcsak az antiszemit gyűlölte. Jól tudta, ha egész Európát fenyeget e­tikai áramlatnak ez egyik megnyilatkozási­ja. Élesen bírálja Mus és a fasiszta dikta׳ rendszert. ״ Kardot, csőt és izmokkal fenyegetőt mindegy, a cél itt is­­, hogy a gyengébb lélek bűvölve a látomástól, képzeletébe csempésztes s öljön és engedelmes. Sajnos, ez a látomás­t nézve jelképezi csak ő és egészséget — a hős, kardcsörtető és önérzet Európa, mihelyt a több részszel hasonlítom és u­r­almasan szétdarabolt gyakorlyá változik, koz­zá, hogy mindent élve, amivel három évszázad világhatalmat vereked magának ... össze­ként Európának és visszavág civilizáció kormánypád. A világháború idejei cikkében az emberi­k a tehetetlen­séget okó nagy katasztrófáért. IV húszas évek második , ismét fölelevenedik ez dld­ata, de az emberi mellett, még az „emlet­tóságot” is kárhoztatja Karinthy már a években jól látta a­­ veszélyt. Szembefordult antiszemitizmus: a­z elleni vandál kirohanás­­ék egyre erőteljesebb állásfoglalása kiszél. Éles logikája fölfedte :­szefüggéseket, human minden üldözött ember odaállította. És a­­ diktatúrában nemcsak egyes ember vagy a dalom egyes rétegeinek delmét־ látta, hanem az társadalomét, Európáét, emberi civilizációét is. A harmincas években jobban fokozódott ellen még erősebb lett itl hangja. Erről azonban következő cikkünkben szünk képet adni. VÁSÁROLJON méret után és készen BALLON׳ ESŐKABÁTO­­ SPOR­TR­UHÁZA­TI CIKKEKET ״ BÉKEF­RISZ FIÓKJAIBAN: V. Kristóf­ tér 2. Divatbolt VI. Lenin körút 82״ VII. Csányi u.­­ XIV. Dózsa György út 7

Next