Uj Élet, 1963 (19. évfolyam, 1-24. szám)

1963-02-15 / 4. szám

.,a 1 UJ ״Ä jeruxsálemi per” — Könyv ax Eichmann-perral Barát Endre novellája Nagy Lajos az antiszemitizmus ellen ־­\ Tizennyolc éve... *a kövek kemények, a viharok kegyetle­­njére, az emberek szemében bízni lehet.” Nem Világhírű költőtől idézzük ezt a furcsa sort, amely tulajdonképpen egysoros költemény. Egy Berkovits Győző (költői nevén: Béri Ko­­váts Győző) nevű kedves, pesti fiú írta ezt a Szent István körúti cukrászdában, 1943 őszén. Akik az asztalnál ültek, úgy éltek, mint ő. Nappal fizikai munkát végeztek, este irodalmárok voltak, jó és rossz verse­­ket, hosszú novellákat olvastak fel gyűrött papírosokról. Győző a hosszú verseit is min­­dig fejből mondta, s akik vele voltak a bün­­tetőtáborban is, azt mondják, ott is verseit szavalta. Még halála előtt is verseket mon­­dott... Hogy szerette volna megélni és megélni a felszabadulást Berkovits Győző, szabadnak látni a várost, ahol született, amelynek kö­­vei között felnőtt és dolgozott. De a fasiz­­mus kiemelte ezt a fiút szeretett városából, kiemelte, hogy elpusztítsa. Messze sodorta őt fizikailag a várostól, mint ahogy messzi sodort annyi más fiatal és nem fiatal em­­bert.. Amikor végképp felszabadult Budapest... most tizennyolc éve — én már Pesten vol­­tam. Már megtaláltam anyámat, már meg­­találtam néhány barátomat és ismerősömet, de milyen sokakról nem tudtam még! Akkor még ismeretlen volt előttem a poétajelölt Berkovits Győző tragikus sorsa is. Akkor még bíztam benne, hogy talán visszajön. S az ő egysoros költeményét mondtamá ma­­gamban, pedig — akkor még — költőfélének éreztem magamat is. Le sem írt szavait mondtam, amiket már csak én őrzök máig is, egy halálba fulladt asztaltársaságból! A házak romokban voltak, kő és kő mindenütt. A vihar ellen nem védett meleg szoba. Az emberek szemében azonban bízni akartam, s hogy tudtam is, abban Győző is segített. Kell-e kommentár, mit jelent Budapest fel­­szabadulásának napja? Kell-e magyarázni, hogy gyász és öröm fölött, küzdelmek és csalódások emlékeket temető évek és régi képeket elhomályosító új képek fölött, miért marad meg bennem mindörökre az a jele­­net, hogy egy tatárképű fiatal katona ott áll az egykori cukrászda előtt és mosolyogva nézi a didergő, szánkókat húzó pestieket. Azoknak a pestieknek pedig, akiket a nagy kataklizma kivetett a városból és ké­­sőbb jöttek vissza térőbről, s azoknak is, akik még gyermekek voltak a felszabadulás idején és nem él bennük élesen és világí­­tón az emlék, újra idézem az egysoros köl­­teményt, a költővé nem lehetett, korán el­­pusztult, de a magyar nép jövőjében és a szovjet nép testvéri segítségében mindhalál­ig bízó Berkovits Győző szavait: ״ A kövek kemények, a viharok kegyetlenek, az embe­­rek szemében bízni lehet.” Az emberek sze­­me megkövült fájdalmakat tudott meglágyí­­tani. Az emberségre módot kapó emberek erősebbek a vihar kegyetlenségénél. Sas Ákos Akik a tűzzel játszanak Hírek, furcsa, szívszorító és groteszk hírek jönnek dél-amerikai országokból. Már hóna­­pok óta olvashatjuk — nem utolsósorban nyugati lapokban — hogy Argentínában Biehmann tisztelő tanítványai telemázolják a házak falait, hogy Brazíliá­ban megöltek egy nőt, aki elárulta Memgele búvóhelyét... Bolíviában damainges, ״ Heil Hitler!”-rel köszöntő ״ tűzoltók” meneteltek az utcán. Paraguayban békés járókelőkre támadt a Bormannt és Francót éltető, nyílt fasizmus. Amerikai képeslapok — a ״ Look”, a ״ Life”, a ״ Time” — új és új képeket közölnek a dél-amerikai nácik mozgolódásairól... E néhány sornak nem elemzés a célja, de azt az igazságot itt újra le kell írnunk, hogy a fasizmusnak nem egyetlen formája a második világháborúban, a szövetségesek csapásai alatt szétvert Harmadik Biroda­­lomnak, a tömeggyilkolást a germán faji mítosz frazeológiájával hirdető és dicsőítő fasizmusa. Van álcázottabb, ravaszabb, „korszerűbb” fasizmus is. ׳ Miért hát, hogy Dél-Amerikában ez a legerőszakosabb, leg­­gyűlöletesebb forma tűnik most fel, az amit még a látszat-liberálisnak sem mondható észak-amerikai lapok is kénytelenek eli­tél­­ni, ha nem akarják elveszteni olvasóikat. Több más ok mellett a forradalmi Kuba lé­­téről is ihletett forradalmi mozgolódások miatt engedik most szabadjára a dél-ame­­rikai országok urai (és a mögöttük állók) a damaingeseket. Hitler nyílt örököseit. El­­elhatárolják magukat tőlük, de támogatják őket, kísértetiesen emlékeztetve ilyformán Horthyra, aki — mint e hasábokon ismer­­tetett titkos irataiból is kitűnik — maga nevelte fel a fasizmusnak legbrutálisabb formáját, amellyel aztán kifelé nem szíve­­sen azonosította magát... Egyes dél-ameri­­kai kormányok (és a mögöttük állók) a tűz­­zel játszanak. Márpedig megtanulhatták volna, hogy se uraknak, se ״ Herrek”-nek nem jó a tűzzel játszani, sőt ״ Szenyorok”­­nak sem! Lapzártakor jött a szomo­­rú hír, hogy Roóz Rezső, az Új Élet felelős szerkesztője, a Budapesti Izraelita Hit­­község elöljárója, életének nyolcvannegyedik évében elhunyt. Csak az utolsó he­­tekben betegeskedett és nemrégiben be kellett szál­­lítani a Szeretetkórházba. Nagy és hosszú pályáról kell beszámolnia annak, aki meg akarja írni Roóz Rezső életútját. A fehérterror ide­­jén, amikor az akkori kor­­mányzat betiltotta a harcos ellenzék lapját, a régi Vi­­lág­ot, a Magyar Hírlap vet­­te át az elnémított újság szerepét. Ennek az élesen ellenzéki orgánumnak, a ré­­gi Világ utódjának, Roóz Rezső lett a felelős szerke­sz­­tője. Nehéz években állt Roóz Rezső bátran a vártán, szembeszál­l­va az egyre in­­tézményesebbé váló reakciós rendszerrel. Amikor megszüntették lapját, A Magyar Zsidók Lapja felelős szerkesztője lett. A zsidótörvények po­­kol malmaiban őrlődött magyar zsidóság szenvedé­­seit és tiltakozását szólaltat­­ta meg. Nem hagyta abba a munkáját akkor sem, ami­­kor a német fasiszták bevo­­nultak hazánkba és A Ma­­gyar Zsidók Lapja csupán az üldözött felekezet tagjainak szűk körben mozgó híreit közölhette. Később már erre sem volt mód és Roóz Rezső sem tehetett mást, mint a többiek: menekült a mene­­külőkkel A felszabadulás után a fe­­lekezet újból igénybe vette tapasztalatait és az Új Élet élére állította. Az idős Roóz Rezső fiatalos lélekkel fogta fel az új idők új szavát. Arra törekedett, hogy az Új Élet valóban a magyar zsi­­dóság új életét hirdesse. A fele­kezeten belül és a fele­­kezeten kívül egyaránt ki­­vette részét abból a társa­­dalmi munkából is, amely a béke megvédésére és az em­­beri együttélés új rendjének megszilárdítására irányult. Az utolsó esztendőben sok csapás sújtotta: elvesztette feleségét, akivel boldog éle­­tét élt és elvesztette egyet­­len fiát, akire joggal tekin­­tett büszkeséggel. Ezek a szenvedések hozzájárultak egészségének leromlásához. Bár folyton dolgozott és vi­­gaszt keresett a munkában, azok, akik mellette voltak, láthatták erejének csökke­­nését. A Magyar Zsidóság Házá­­nak homlokzatára most ki­­tűzték a fekete lobogót. Roóz Rezsőt gyászolja a ma­­gyar zsidóság. A MIOK sa­­ját halottjának tekinti az Új Élet elhunyt felelős szer­­kesztőjét, akit február 17-én, vasárnap déli fél egy óra­­kor kísérnek utolsó útjára a Rákoskeresztúri temetőben, ahol felesége sírja mellé he­­lyezik örök pihenőre. Nyugati csendélet fl­usztrtó újságokban gyak­ran olvasunk híreket kü­­lön­böző náci és antiszemita csoportok gyűléseiről. Hol valamelyik bécsi kerületben, hol valamelyik salzburgi vendéglőben, hol valamelyik linzi csapszékben, hol vala­­melyik innsbrucki teremben gyűlnek össze az egykori fa­­siszta mozgalmak örökébe lépett egyesületek tagjai. Elég gyakran olvashatunk az ausztriai újságokban a különböző egyetemeken megalakult neonáci csopor­­tokról is. Nemrégiben nagy nyugtalanságot keltett az osztrák közvéleményben, amelynek túlnyomó része nagyon józan, az a horni temetőrombolás, amelyet fa­­siszta diákok követtek el és amelynek színhelye a horni zsidó temető volt. A Bécsi Zsidó Hitközség Gemeindeblattja igen élesen ítélte el az osztrák fasisz­­ták temetőrombolását, amely nagy keserűséget okozott a náci uralom után megmaradt, kis számú oszt­­rák zsidóság körében. N­agy botrány színhelye­n volt a bécsi községtanács ülésterme is, ahol szóbake­­rült Verbelen SS-generális­­nak és Degrelle belga fa­­sisztavezér helyettesének osztrák állampolgársági ügye. Állítólag a bécsi pol­­gármesteri hivatal javasla­­tára kapta meg a Belgium­­ból megszökött Verbelen azt az osztrák állampolgárságot, amely most megóvja attól, hogy Belgiumnak kiadják. Belgiumban ugyanis kétszer ítélték halálra Verbelent, a tömeggyilkost, de az osztrák törvények értelmében Auszt­­ria nem adja ki egyetlen állampolgárát sem idegen hatalomnak. A bécsi Volksstimme a következőket írja: „Bécs magára vette és Ausztria vállaira rakta azt a szomorú esetet, hogy oszt­­rák állampolgárságot adtak egy háborús gonosztevőnek, akitől most már nem lehet megvonni ezt az állampol­­gárságot.” Az osztrák köz­­igazgatási bíróság megálla­­pította, hogy Verbelen sza­­bályszerűen kapta meg az osztrák állampolgárságot. Ezen az sem változtat, hogy 1958-ig álnéven bujkált Ausztria különböző közsé­­geiben. A bécsi polgármes­­teri hivatalnak kellett volna jobban ügyelnie arra, hogy kit javasolt az osztrák ál­­lampolgárság megszerzésére. Nyugat-Németországban a­­ Dönitz-botrány foglalkoz­­tatja a közvéleményt. Hitler utódját, akit maga Hitler ajánlott a rendkívül rövid ideig tartó „ezeréves biro­­dalom” kancellárjainak és aki előzőleg vezértengernagy volt, nemcsak kiengedték fogságából, hanem lehetővé tették számára, hogy propa­­gandakörútra induljon. Né­­hány nappal ezelőtt Koch tanügyi tanácsos, a Keresz­­tény Demokrata Unió kép­­viselője, meghívta Dönitzet, hogy tartson előadást egy hamburgi iskola növendé­­keinek. Dönitz nemcsak szí­­vesen fogadta el a meghí­­vást, hanem fel is használ­­ta, hogy dicshimnuszt zeng­­jen Hitlerről és politikájá­­ról. Vajon meglepő-e ilyen előzmények után, hogy Himmler Gesta­po-főnök egykori szárnysegédje, dr. Max Frauendorfer, rövide­­sen tagja lesz a bonni par­­lamentnek? Az egyik man­­dátum meg­üresedésével megnyílt előtte, mint pót­­képviselő előtt a parlamenti tagsághoz vezető út. Ami­­kor a nácizmus üldözöttjei tiltakoztak Himmler szárny­­segédjének mandátuma el­­len, és hangoztatták, hogy talán mégsem lehet a nyu­­gatnémet parlament tagja az az ember, aki részt vett a legborzalmasabb tömeg­­gyilkosságok elrendelésében és kiadója volt a fiatalokat lelkileg megmérgező Natio­­nalsozialistische Schulung­s­­briefeknek. Dorlinger, a Ke­­resztény Demokrata Unió egyik vezetője, kijelentette, hogy a náci Frauendorfer nyugodtan bevonulhat a bonni parlamentbe, mert „semmiképpen sem szabad újabb nácitlanítást kezde­­nünk”. C­sak egy-két nyugati csend­­ű életet mutattunk be. Ha kedvünk lenne hozzá, órá­­kig folytathatnánk a bemu­­tatást. Itt is, ott is azt lát­­ju­k, hogy a nácik szabadon szervezkedhetnek. Igaz, hogy a náci szervezkedések lát­­tára egyre nő azoknak a száma, akik éles antifasisz­­ta politikát követelnek, és úgy látják, hogy nem sza­­bad módot adni a szervez­­kedésre azoknak, akik annyi vért zúdítottak Európára és annyi szomorúságot okoztak az emberiségnek. A béke, az igazi szabad­­ság és a korszerű demok­­rácia politikáját követő Ma­­gyarországon azzal az érzés­­sel olvassuk a nyugati csendéletekről szóló cikke­­ket, hogy milyen megnyug­­tató érzés olyan országban és olyan társadalomban él­­ni, amelyben semmiféle le­­hetőség nincs hasonló csend­­életekre. S. E. A szináji szózat írta: Dr. Singer Ödön főrabbi A sivatag ősi nyugalmát különös karaván hosszú, kígyózó sora törte met Ők magukat Izráel gyermekeinek nevezik, kiket kiszaba­­dított az Úr kegyelme, a kiválasztott férfiú, Mózes és fivére Áron útján Egyiptom év­­százados rabságából. Ezt ígérte Isten vala­­ha a nagy ősnek, Ábrahámnak, kinek emlé­­ke még mindig élt az öregek meséiben és tanításaiban. Az egyiptomiak szökött rab­­szolgák gyülevész hordájának tartották őket, ,a kik eltévedtek az országban, körülzárta őket a sivatag”. De az isteni kegyelem meg­­segítette a bizalom és kétségbeesés, a hit és kétkedés érzésviharaiban hánykolódó né­­pet. Megszabadította őket az üldözésre in­­dult­­egyiptomiak reguláris hadaitól. A szomjhalai szélén tántorgóknak vizet adott, az éhezőknek különös, sohasem látott élelmet — mán hu? — mi ez­t?, mannát adott. És a rabságból szabadultak tovább­­vonultak a senki földjén, vagy úgy is mond­­hatnék, a mindenki földjén, a kietlen siva­­tagban, hol sem fű, sem fa nem öl meg, hol nincs semmi, ezért is nem kellett senki­­nek és ezért is volt mindenkié. Mígnem egy napon hegyek csipkézték a láthatár síkját. Közeledtek Szinájhoz. Ott, e kis hegycsúcs­­nak lábánál léptek a történelem küszöbére. Az Úr lángoló csipkebokorban szólt elő­­ször Mózeshez. Onnan küldte a rabszolgák felszabadításának szent missziójára. S most Mózes és népe elérkezett a hegyhez, mely szintén lángba borult, midőn az Úr kegyel­­me nyugodott rajta. Újból lángok közül, tűz­­ből, fényből szólt az Úr szava, de nem egye­­dül Mózeshez, hanem az egész néphez, kik megrendülten álltak, hallottak és láttak. A világtörténelem e legdrámaibb esemé­­nyét olvassuk heti szakaszunkban, midőn Is­­ten hangja meghirdeti azokat a szavakat, melyek az emberiség magatartásának erköl­­csi irányítóivá lettek. A Talmud és Midrás mesterei költői képekkel, gyönyörű hason­­latokkal hangsúlyozzák a Tíz Ige örök, egye- Lem­es értékét. A szabadság Istene szólt — a szabadság küszöbére lépőkhöz. A nagy csendben a föld egyik végétől a másik széléig hangzott a szózat — mondja a Midrás költője —, az ókornak mind a hetven népe hallotta, mind a maga nyelvén figyelte. A nép személyes élményén át ismertette meg magát Isten a hegy lábánál állókkal. Rabszolga voltál, rabszolga volt apád is! De apáid Istene, a szabadság Istene megemlé­­kezett rólad és visszaadta —..mint ígérte —­ szabadságodat. A félelem, a babona, és po­­gányság szörnyű kultuszában tévelygő em­­ber felszabadult Szináj lábainál és az iste­­ni tűz lobogása világosságot gyújtott a rab­­szolgaság századaiban elsötétült agyakba. A szabadság szenvedélyes szeretete a Szi­­náj ormain elhangzott szózat óta él az em­­­beri szívekben és bár a történelem sötét századaiban bilincsbe is verték a szabadság bajnokait, vagy elpusztították őket, mégis a Szabadság örök gondolata új életre kelt a mártír apák gyermekei lelkében, gondola­­taiban, és tetteiben. Isten és ember szövetségének Magna Charta-ja, a két kőtábla egy másik nagy Igé­­je, a munka szentsége. Hat napon át dol­­gozzál! — szól az Ige hozzánk és minden emberhez. Igen, minden ember dolgozzék. Mert csak az a kenyér ízes, csak annak van értéke, amiért „arcod verítékével” megdol­­goztál! Aki nem dolgozik, hanem kenye­­rest életmódot folytat, vagy más ember munkáját használja ki, önmagát fosztja meg az élet legszebb értékeitől. Nálunk zsidóknál a szombat mennyorszá­­got plántál minden zsidó ember házába, megtöltvén azt sokáig várt, örömmel üdvö­­zölt békével. A szombat minden otthont szentéllyé varázsol, ahol az apa a pap és az anya, aki­­meggyújtja a szombati gyer­­tyát, a világosság angyala, — írja egyik nagy bölcselőnk. Majd folytatódik az Igék sora Isten földi helyettesítőivel. Tiszteld atyádat és anyá­­dat! — ez nem törvény, hanem szentséges kívánság, mely megvalósítását, igazzá téte­­lét az ember fiától várja. A másik kőtábla embertársainkhoz való viszonyunkat szabályozza. Rövid, tömör mondatok. Nem szükséges ehhez bővebb ma­­gyarázat. Mi is érezzük, ha rosszat tesznek velünk, tehát világosan tudjuk,, hogyan kell viselkednünk másokkal. Szeressük embertár­­sainkat szóval, szeressük tetteinkkel, így emelkedhetünk fel az isteni szentség magas­­ságáig, melyről éppen heti­ szakaszunk haj­­tórájának prófétája, Jézsaiás így zeng: Ko­­daus, kodaus, kodaus Adonáj Zevoausz... szent, szent, szent az Örökkévaló, a Sere­­gek Ura, az egész föld telve van fenségével־ Minden, ami magasztos a természetben és az emberi történelemben, külső kifeje­­zése és sugárzása az örök isteni szellem­­nek, melynek egyik megnyilvánulása, heti szakaszunk örök tanítása, Istennek ember­­rel kötött kőbe vésett örök frigye: az örök két kőtábla.

Next