Uj Élet, 1965 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1965-08-15 / 16. szám

2 ÚJ ÉLET Feltárják a középkori budai zsinagógát (Folytatás az 1. oldalról) nagymértékben a városok és zsidók adózására épült, tehát védte őket a német polgárok ellen, akik akadályozták őket kereskedésükben és megaláz­­ták emberi méltóságukban. Ebből az időből — 1436-ból — ismeretes az első budai rab­­bi, József. A német oklevél megjelölésével ״ Der Jude Jo­sef Rabbi zu Ofen”, a latiné­­val ״ Magister Josephus Ju­­deus.” Grünwald Fülöp kuta­­tásainak köszönhető, hogy azo­­nosítanunk lehet Jószéf Tre­­vessel — a középkori Francia­­ország utolsó főrabbijának le­­származottjával —, aki Schlett­­stadtból származott Konstanz­­ba, ott került Zsigmond köze­­lébe és követte őt Magyaror­­szágra. Valószínűleg ő az a budai Joseph Judeus, aki 1422-ben az egész magyar zsi­­dóság nevében kieszközli IV. Béla kiváltságlevelének meg­­erősítését. Az 1251-es privilé­­giumnak ez a legrégibb pél­­dánya s ma a pozsonyi városi levéltárban található. Egyes sorait talán ő látta el héber számokkal. A község és rabbija már az új zsinagóga épületében imád­­kozott, tanult és tanácskozott.. Ezt visszatelepülésük után nem sokkal építhették, m­iinthogy nem lehettek el imahely nél­­kül. n. A zsinagóga története Kohn Sámuel Buda közép­­kori története során csak egy zsinagógát tételezett fel (A zsidók története Magyarorszá­­gon. Bp., 1884. 337, 397—402.), de Büchler Sándor helyesen már a fent említett kettőt kü­­lönbözteti meg (A zsidók tör­­ténete Budapesten. Bp., 1901. 37.). Grünwald Fülöp irodalmi forrásokból megállapította he­­lyét: ״...a Werbőczy utcából a ... Bástyasétányra vezető keskeny köz északi oldalán ál­­lott az a házcsoport, melyben »a régi, nagytekintélyű és di­­cső község« gyülekezőháza emelkedett’’ (Heller-Emlék­­könyv, Bp., 1941. 167.). Né­­hány évvel ezelőtt okirat ke­­rült elő erre 1462-ből, egy per­­rel kapcsolatban, amelyet Ka­ Py János indított a zsidó köz­­ség ellen a zsinagóga háza és Jakab háza ügyében (M. Zs. Oklevéltár, VIII. Bp., 1965.78. No. 59.). ״ super facto domo­­rum Sinagoge et Jacabhaza.” Más oklevélből kiderül, hogy a gitás házak a Zsidó utcában a Szombati kapu közelében voltak (Scheiber, Új Élet, XVIII. 1962. 23. szám): ״ in piatea Judeorum Budensium versus portam Zombath­­kapw.” Ezt a zsinagógát használták 1526-ig. II. Szulejmán Mohács után a zsidókat szeptember 22-én — Szukkausz I. napján — hajóra rakatja és elosztja Törökország városaiban. A szultán csak 1541-ben foglalja el végleg Budát. Legelőbb a Szombati kaput veszi be — ahogyan a korabeli forrás mondja — a Zsidó utca zsina­­gógája mellett. A zsidók egy része visszatér vele s megha­­tottan keresi fel régi zsinagó­­gáját. Buda zsidósága a török korban megszaporodik. A XVII. század második felében már három zsinagógáról érte­­sülünk. Úgy látszik külön imaházuk volt a szefárd (spa­­nyol) zsidóknak és külön a szíreknek. A főrabbi a nagy zsinagógában maradt. Az utóbbiról sok apró ada­­tunk van. A padok elmozdít­­hatók voltak. A frigyládától nyugatra állt a szószék, hogy a rabbi ne fordítson hátat a Tóráknak. A templom köze­­pén állt az almemor, arról hirdették ki a község határo­­zatait. A budai gyülekezetnek 1686-ban a város visszafoglalása je­­lentette vesztét. Szeptember 2-án — véres ostrom után — a brandenburgiak a Zsidó ut­­cában teremnek. Mintegy szá­­zan a zsinagógába menekül­­nek, ahol a császári hadak és a görbekardú huszárok öldösik őket. Alexander Tauszk, prá­­gai zsidó fiatalember is ide­­tereli azt a 274 zsidót, akit majd kivált fogságából és Ni­­kolsburgba szállít. (A. Fürst, MGWJ. LXXXI. 1937. 227.) A halottakat ideiglenesen he­­lyezik el az elrongyolódott könyvek őrzésére szolgáló, bol­­tozatos „geniza”-kamrába a zsinagóga mellett, hogy más­­nap eltemessék. De a három napig égő városban ezek is elhamvadnak. 72 áldozatnak neve bekerült a régi wormsi Memor-könyvbe, amelyet ma az oxfordi Bodleianában őriz­­nek. III. Feltárul a zsinagóga Tatarozták a Táncsics utca 23. számú épülettömb házait. A Bástya sétány felé eső déli épület keleti falán dolgoz­ó,a 1964 szeptemberének első nap­­jaiban figyelmessé lettek arra, hogy egy gyönyörűen faragott, gótikus oszlop támaszkodik ne­­ki. Megtekintésekor azonnal láttam, hogy a zsinagóga he­­lyére találtak. Hogy a továb­­bi vita lezáródjék, maga az oszlop szólalt meg. Alján — ahol alig volt várható — egy­­más alatt két héber betű te­­kintett ránk: Sin — Alef. Si­­került megfejtenem, hogy az 1541-es évet jelenti. Amikor a budai zsidók visszatértek Törökországból, örömükben bevésték ebbe az oszlopba ha­­zatérésük dátumát. Ez a bi­­zonyosság új lendületet adott a Feuer Istvánná vezette mun­­kának. Egyre több részlet mu­­tatkozott a zsinagóga e déli falánál. Az oszloptól jobbra és balra gótikus falív indult. A jobb sarokban rácsozat nyomaival egy kőből való kö­­zépkori ablakkeret bukkant ki, amely mögött a női imaterem volt (most a lakóház földszin­­ti része). 1965. június 21-én kezdődött meg az ásatás második perió­­dusa. Dr. Zolnay László és dr. Gedai István végezték a régé­­szeti irányítást, Horler Ferenc a felmérés és rajz munkáját. Az építészeti rekonstrukció is reá vár majd. Az ásásból ki­­vették részüket Rabbiképzőnk hallgatói is. Ezúttal előkerült egy oszlop az északi falnál és egy a középen. Az oszlopokon vaspántok maradványai vol­­tak, ezekre lehettek szerelve a lámpák (egy megmaradt). A megkerült részletek alapján már most lehetővé vált a zsi­­nagóga megkonstruálása. Hosz­­sza kb. 19 m, szélessége 9,14 m.; magassága kb. 8 m Háromszakaszos, hat gótikus bolthajtású templom volt. A fal, oszlop és téglapadló azért maradt meg épen, mert 1686 után feltöltötték a templom­­udvart és betemették a zsina­­gógát. A padlószinten sok min­­den feküdt, amely igazolta a történeti forrásokat: égett em­­beri csontok — közöttük gye­­rekeké is —, Buda mártírjai­­nak maradványai. Ágyúgolyó, amellyel lőtték a zsidónegye­­det. 1627-es magyar pénz, amely a zsinagógába nyomuló katonák egyikének zsebéből esett ki. S rengeteg faragott kő, amelyből következtetni le­­het a zsinagóga építészeti és berendezési stílusára. A most még folyó feltárástól további részleteket várunk. IV. Törökkori imaház A fenti nagy felfedezés nem járt magában. A zsinagóga há­­zát a szemközti 26-os épülettel egykor árkád kötötte össze. 1964 tavaszán itt kezdte meg munkáját Horváth Lászlóné Papp Melinda. A ház — egy középkori oszloppal ékes — kapualjának mennyezetét le­­verték s vörös festékkel ké­­szített két ábra került felszín­­re. Az egyik egy fordított íj, benne Hanna imájának e mondata (I. Sám. 2:4.):” A hő­­sök fja megtörik és az eleset­­tek erőre kapnak.” A másik egy Mágén Dávid, benne el­­osztva a papi áldás mondatai (IV. Mózes 6:24—26.) A fel­­iratokat én betűztem ki. Az írás duktusa a XVI—XVII. században használt, keleti kur­­zív típus. Ez ad jogot nekünk arra, hogy a szír zsidók ima­­házának tartjuk. A kapualj kibontása a jövő esztendőre várható. * Kaufmann Dávid — Buda­­vár visszafoglalását tárgyalva — pontosan hetven esztendő­­vel ezelőtt ezt írta: ״ A vihar első­sorban a zsidó község ap­­róbb szövetnekeit oltotta ki. A nyilvános áhítatnak hajlé­­kait elfújta helyükről, nyom­­talanul tűntek el a sírokkal; kő nem maradt hírmondóul, amely számot adhatna arról, ami odaveszett” (IMIT Év­­könyve, 1895. 64.). Hogy bib­­liai fordulattal szóljunk: „Megéledtek a kövek a föld porából.” Ismerünk ma már sírköveket és láthatjuk Buda két zsinagógáját. Világszerte megbecsült mű­­emlékvédelmünk nagy anyagi áldozattal feltárja és helyre­­állítja ezeket a fontos magyar­­országi régiségeket. A messze távolból is fel fogják keresni széles tömegek , mint az eu­­rópai zsidó történelem ritka és beszédes emlékeit. A középkori zsinagóga déli falá­­nak oszlopa héber felirattal Az Amerikai Ortodox Rabbitanács küldöttségének látogatása Július 30-án, pénteken dél­­előtt a Rabbinical Council of America (Amerikai Ortodox Rabbitanács) háromtagú kül­­döttsége tett látogatást a Ma­­gyar Zsidóság Házá­ban, ahol Sós Endre, a MIOK elnöke, fo­­gadta dr. Bernard Bergman, dr. Bernard A. Poupko és Ber­­nard Twertler rabbikat. A hosszas beszélgetés során az amerikai ortodox zsidóság ki­­váló képviselői nagy érdeklő­d­éssel hallgatták meg a MIOK elnökének felvilágosításait. A Rabbinical Council of America küldöttei a Kazinczy utcai ortodox zsinagógában töltötték a péntek estét és 3 szombat reggelt. Pénteken megtekintették még a Dohány utcai zsinagó­­gát, amely véleményük sze­­rint a világ legnagyobb zsidó temploma, a Wesselényi utcai mártírok sírkertjét és a Zsidó Múzeum­ot, ahol dr. Bene­­schofsky Ilona, a múzeum ve­­zetője, áttekintést adott nekik a magyar zsidóság történetéről. 1962. augusztus 1I. Százötven év előtt született Bloch Mózes Az 1877-ben megnyílt Or­­szágos Rabbiképző Intézet el­­ső rektora Bloch Mózes (1815— 1909) a talmudtudomány el­­sőrangú szaktekintélye volt. 150 évvel ezelőtt született, kö­­zel négy évtizedes rabbitevé­­kenység után, 62 éves korá­­ban került a Rabbiképző élé­­re, ahol 1877—1907-ig műkö­­dött és 94 éves korában el­­hunyt. Már 5 évvel ezelőtt megemlékeztem az Új Élet­­ben nagy rabbimról születése 145. fordulóján és azzal iga­­zoltam a szokatlan dátumot, hogy nem bizonyos, hogy a 150. születési emlékévében lesz-e még egy tanítványának lehetősége kegyelettel hódol­­ni a nagy mester egyéniségé­­nek. Mivel a Gondviselés kegyel­­méből én maradtam meg e földön egyetlen élő tanítvá­­nyának, akinek ő 1906-ban rabbiképesítő hattórát adott, meghatottan ismétlem ma­­gamban a bibliai fordulatot: ״ Egyedül megmenekültem, hogy elmondjam nektek” az ő nagy szellemi és erkölcsi értékét. Úgy érzem, mintha bennem a megemlékezés han­­gulata megszólaltatná a meg­­emlékezés napjának az U­ne­­szane-Tókei”-nek igéjét: ״ Megnyitod a megemlékezés­­nek könyvét, önmagától olva­­sódik, minden ember pecsétje rajta.” Mivel mesterem a leg­­keményebb következetesség­­gel szerette az igazságot, az ő szellemében a kegyeletes megemlékezésnél kerülni kell a szokványos szólamokat, eb­­ben a szellemben kinyitom a megemlékezés könyve gyanánt azt az ünnepi kiadványt, ame­­lyet a Szeminárium vezetősé­­ge kiadott a 80. születésnapja alkalmából 1895-ben és en­­nek kapcsán keresni fogom azt, hogy: a 70 év előtti ér­­tékelésből mennyi az időálló, mennyi veszítette el érvényét? A 80 éves rektor jubileumá­­nak első szónoka volt az inté­­zet Vezérlőbizottságának el­­nöke, dr. Kohn Sámuel, pesti rabbi, (1841—1920). A magyar zsidó történelem eleddig leg­­kihíp­óbb, kutatója,, akinek mű­­vében megnyilatkozik sokszor a ridegségig menő tárgyilagos­­ság, így szólt a jubilánshoz: ״ Önben megtaláltuk azt a gondviselésszerű férfiút, akire országos intézetünknek szük­­sége volt, hogy ellenséges ele­­mek támadásai közepette gyö­­keret verhessen.” — 70 év után azt kell mondanunk ez teljesen megfelel a valóság­­nak. Aki ismeri a magyar zsi­­dóság elkeseredett pártharcait a 70-es években, megállapít­­hatja, hogy Bloch Mózes le­­nyűgöző talmudtudománya nélkül az intézet nem dacol­­hatott volna az idők vihará­­val, mert a teológiai fakultás­­ban helyet foglalt ugyan a 25 éves Kaufmann Dávid, a 27 éves Bacher Vilmos, akik ké­­sőbb világhírt szerzettek ma­­guknak és az Intézetnek, de a 70-es években nem lehetett még annyi tekintélyük, hogy visszaverhessék az ellenséges támadásokat. Ezért nem túl­­zás, amikor Kohn Sámuel kö­­szöntötte Bloch Mózest azzal, hogy „dísze és pajzsa” volt az intézetnek és szellemi irányí­­tója. — Arra a kérdésre vi­­szont, vajon érdemes volt-e az akkor kitört kultúrharcot vé­­gigküzdeni, egy a maga szem­­pontjából meggyőződéssel har­­coló párt ellen, a magyar zsi­­dó kultúrtörténet határozott igent fog mondani és igazat fog adni a gondviselésszerű férfiú jelzőnek, amivel 70 év­­vel ezelőtt illették a 80 éves mestert. Különleges, „védő pajzs”­­jellegű szereplésének fontos­ságán nem esik csorba, ami­­kor megállapítható, hogy kü­­lönféle, az országos politiká­­tól nem független okokból, a pártvillongások megszűntek és tűrhetőbb légkör alakult ki 1904 körül. A békés svájci hitközségi életből került a pesti rabbi­­székbe a nagy irodalomtörté­­neti kutató dr. Kayserling Mayer (1829—1905) aki a pes­­ti rabbiság üdvözletét hozta, ő nem annyira a Szeminá­­rium védőpajzsát látja a ju­­bilánsban, hanem szemlélete­­sen bemutatja, hogy egész tu­­dományos pályája azon a vá­­gányon halad, amelyen déd­­apja, nagyapja, nagybátyja a Tórának szentelték életüket és oly tudományos munkákat hagytak hátra, amelyek hódo­­latra késztették az egész rab­­binikus világot. Mert vajon ki merte volna nem elismerni az ״ Áteresz Póz”, a ״ Semen Ro­­kéách”, a ״ Sááré Tauró” te­­kintélyét, amelyet szellemi előkelőségük örököse folyta­­tott, gyarapítóit erkölcsi kva­­litásaival és a történeti insti­­tuciókról szóló klasszikus mű­­vével, amelyből még sokan fognak tanulságot meríteni és megismerni a „Saaré Taurosz Hatekonausz” szerzőjét. Kay­­ser­ing állítása nem túlzás! Mert ha bizonyos körülmé­­nyek következtében új intéz­­ményekre kerül a sor, közös­­ségünkben ez a munka lesz útmutató és irányító. A Kay­­ser­ing dicsérően megemlíti az európai nyelveken megje­­lent jogi tartalmú értekezé­­seit. Hogy ezek nem avultak el most sem, bizonyítja az a körülmény, hogy a 30-as évek­­ben megjelent 5 kötetes Jüdi­­sches Lexikon majdnem min­­den jogi címszavában a kút­­fők között említi Bloch nevét. Az üdvözlők sorában fel­­hangzott dr. Büchler Adolf (1867—1940) szava, mint há­­lás tanítványé, aki már ak­­kor a bécsi Rabbiszeminárium professzora volt és később a londoni Rabbiképző igazgató­­ja lett. Büchler tudományos működésének főterülete a zsi­­dó állam utolsó piázada szo­­ciológiai viszonyainak kutatá­­sa, elsősorban a talmudiroda­­lomban található adatokból. Oly terrénum ez, amely most a Holt tenger és Maszada melletti ásatásokkal kapcso­latban időszerűséget nyert. Dr Büchler Adolf hálásam álla­­pítja meg, hogy mesterétől leste el, miképp kell a legne­­hezebb zsidó tudománynak, a Talmudnak szövegeibe bele­­mélyedni. Szeretettel telített beszédet mondott az intézeti templom­­ban dr. Steinherz Jakab (1856—1921) székesfehérvári rabbi. Csodálattal adózik a mesternek, hogy vezetése alatt az intézet nem olyan lett, amilyentől egyfelől aggodal­­masan féltek, de nem is olyan, mint amilyennek más oldal­­ról látni kívánták, ő ezzel a jobboldali és a baloldali szél­­sőségekre célzott. És valóbant Bloch Mózes a ״ haladtának és a hagyományos vallástörvény­­nek tekintélyét védte meg több ízben, nemcsak a ha­­gyomány kultúrálatlan dogma­­tikusai ellen, hanem a felüle­­tes tradíció-rombolókkal szem­­ben is. És hogy nézte működését a nemzsidó közvélemény? Kivi­­láglik abból a levélből, amely az ünneplő­ irat első oldalán olvasható, amelyben az akkori közoktatásügyi miniszter ki­­nyilvánítja: „Működése nem szorítkozott az intézet szűk körére, hanem áldásos volt az irodalomra és közoktatásra nézve általában.” — Ezt a megállapítást a következő évek is bizonyítják, zsidó vo­­nalra átvezetve.­­ Mert­ az elmúlt 8 évtized alatt a ma­­gyar nyelvű zsidó tudomány és a felekezeti sajtó, mint a magyar kultúrának egy része, nem keletkezhetett volna és nem fejlődhetett volna a Hob­­biképzőnek, a mestereinek, a neveltjeinek hatása nélkül. Ez a kulturális emanáció mindmáig szellemi tápláléka az egész magyar zsidóságnak, felekezeti velleitások nélkül. Ez a szellemi élet Bloch Mó­­zes tanházának forrásából bu­­zogott elő és hat mindmáig. Bezárul az emlékezések könyve! A minden sorából megnyilatkozó értékelés nem devalválódott az elmúlt 7 év­­tized folyamán, mert az arany­­fedezetet Bloch Mózes rabbi egyedülálló egyéniségének va­­lőrje képviseli. Dr. Richtmann Mózes A MAGYAR IZRAELITÁK ORSZÁGOS KÉPVISELETÉNEK ELNÖKSÉGE meghívja az Országos Képviselet tagjait az augusztus 29-én, vasárnap délelőtt 7211 órakor a Magyar Zsidóság Házában (Budapest, VII. síp utca 12.) tartandó TELJES ÜLÉSÉRE Napirend: 1. Ima. 2. Elnöki beszámoló. 3. Zárszámadás. 4. Költségvetés. 5. Számvizs­­gáló Bizottság választása. 6. Esetleges indítványok. 7. Záróima. Budapest, 1965. július havában. SÓS ENDRE s. k. elnök Dr. Deák Pál halálára Mély gyászba borította ro­­konain és barátain kívül az orvostársadalmat és a tudomá­­nyos világot az élete 56. évé­­ben váratlanul elköltözött dr. Deák Pál egyetemi tanár ha­­lála. Nemzetközi hírnévnek ör­­vendő tudós volt, az Orvosto­­vábbképző Intézet röntgen tan­­székének tanára, az Országos Röntgen és Sugárfizikai Inté­­zet igazgatója, hazai és kül­­földi radiológus-tudományos lapok szerkesztője, munkatársa és egész munkájában, minden megnyilatkozásában mély hu­­manista érzelmű ember. Élete és karrierje, példája a fasiszta korszakban tudományos pályá­­ra készülő zsidó fiatalembe­­reknek. A magyar egyetemek­­re való­ beiratkozásának útját állotta a numerus clausus. Két évig a párizsi Sorbonne-on ta­­nult, azután sikerült felvétetni magát a Budapesti Tudomány­­egyetemre és itt 1934-ben meg­­szereznie az orvosi diplomát. Egy év múltán a poliklinikára került, aztán jöttek a zsidó­­törvények. Nem volt maradása többé közkórházban, de sike­­rült képességei alapján elhe­­lyezkednie alorvosnak az iz­­raelita Szeretetkórházban. Ek­­kor meg is nősült. Csodálato­­san harmonikus, boldog életet élt feleségével, amíg 1943-ban be nem hívták munkaszolgá­­latra.. Végigszenvedte a mega­­láztatások irtózatát, de kitar­­tott, mert úgy érezte, hogy sze­­rető felesége várja és tudomá­­nyos munkája, mely iránt ér­­deklődése sohasem csökkent. A háború befejezése után hazakerülve tudta meg, hogy feleségét elhurcolták és meg­­ölték. A munkában keresett vigasztalást, és minthogy tudo­­mányos eredményeit már ak­­kor elismerték, vezető állásba helyezték. Értékes tevékenysé­­get fejtett ki, mint röntge­nológus, magyar, német és francia tudományos folyóira­­tokban írandóan jelentek meg értekezései. Tudományos mun­­kásságával párhu­zamosan­ szál­­lott síkra a központi röntgene­­lógiai intézet felállítása érdeké­­ben. Fáradozása sikerrel járt, az Orvostovábbképző Intézet­­ben felállították a röntgentan­­széket, amelynek igazgatójává nevezték ki egyetemi tanári rangban. Kezdeményezésére alapították meg a Sugárfizikai Intézetet, melynek vezetésére szintén ő kapott megbízást. Közben a kandidátusi fokoza­­tot is megszerezte. Embersége, odaadása abban is megnyilvá­­nult, hogy vállalkozott a füg­­getlenségét kiharcolt Észak Vietnamban a röntgenszolgálat megszervezésére. A Hanoi-i egyetemen két féléven keresz­­tül tartott radiológiai előadá­­sokat, maj­d néhány évvel ké­­sőbb véglegesen megszervezte az ottani egyetem röntgentan­­székét. Csak a betegeken való segí­­tés érdekelte, ebben talált vi­­gaszt felesége tragikus elmú­­lásán érzett fájdalmára. Nem alapított újra családot, mun­­katársait tekintette famíliájá­­nak. Élete utolsó éveiben főleg a csontpatológia problémáival foglalkozott, erről írt összefog­­laló munkát, melynek megje­­lenését már nem érhette meg. De még részéül jutott a ki­­tüntetés, hogy a Német Radio­­lógiai Társaság és a Párizsi Orvostársaság tagjának vá­­lasztotta meg. Numerus clausus, zsidótör­­vények, munkaszolgálat és faj­­gyűlölettől üldözötten így fej­­lődött európai nívójú tudóssá Deák Pál, akinek temetésén orvostársain, a tudományos testületeken kívül a vietnami nagykövetség is képviseltette magát. Nádor Jenő

Next