Uj Élet, 1965 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1965-01-01 / 1. szám

2 Egy boldogtalan művész Slots és munkássága Megrendítő emlékkiállítás a Nemzeti Galériában Akik jelen voltunk emlékki­­állításának megnyitásán a Nemzeti Galéria dísztermében és meghallgattuk Kisfaludi Stróbl Zsigmond emlékező-be­­szédét, csaknem valamennyien a személyi érintkezés közelsé­­géből ismertük Scheiber Hu­­gót, ezt a tragikus életű nagy művészt, aki a vásznak, karto­­nok, rajzlapok ezreit rajzolta tele, hogy elérje, ami a legna­­gyobbaknak is csak ritkán si­­került: a mozgás pillanatában rögzítse meg az elröppenő pil­­lanatot. Mindennapjaink társa volt, hiszen nemcsak a törzs­­kávéházunkban, vagy a ven­­déglői asztalnál tűnt fel felénk himbálózó tömzsi alakja, kurta nyakán ülő nagy kerek feje, rovátkás homloka alatt bána­­tos évek fájdalmas élményei­­ről búsongó szemével, fáradt s mégis gyermekien bizakodó mosolyával — gyakran üdvö­­zölhettük otthonainkban is. Mert — mint maga írja puri­­tánul egyszerű szavakkal be­­számoló önéletrajzában — hó­­na alatt vastag rajztömbjével naponta harminc embert láto­­gatott végig, hogy képeit, raj­­zait eladhassa, pontosabban: elpotyázhassa. Hiszen végső szorultságában egy ebéd áráért is odaadta egy-egy színes kré­­tarajzát, köztük olyant is, mely most emlékkiállításának ki­­emelkedő alkotása ... S nem a bankigazgatók, gyárosok ajta­­ján kopogtatott, az értelmiségi pályákon nyüzsgő vékonypén­­zű fiatalokat kereste fel, nem­­csak­ a saját újszerű alkotásait igyekezett megértetni, hanem általában az avantgardista művészetet, melynek külföldön már nagyszámú lelkes tábora alakult. Ő volt a legmodernebb művészeti irányzatok leghatá­­sosabb propagandistája, mind művészetével, mind sűrűn is­­métlődő látogatásaival s nem utolsó sorban alacsonyan meg­­állapított áraival, hiszen így olyan réteg válhatott művé­­szetpártolóvá, mely nem is ál­­modhatott róla, hogy a Mű­­csarnok és a többi konzerva­­tív kiállítás vásárlója lehessen, de meg ízlése is visszautasítot­­ta a giccsé merevedett régi stílust s valami új szépet ke­­resett, amivel otthona falait díszíthesse. Scheiber tört utat a többi fiatal új utat kereső festőnek is, nagy része volt annak a folyvást szélesedő „,műpártoló” gárdának a meg­­nyerésében, kialakításában, mely szerény vásárlásaival, de rendszeresen támogatta az avantgardista művészek törek­­véseit. Rendkívül gyorsan s felette sokat dolgozott. Következés­képpen gyakran jelent meg egy-egy „mecénásánál”, aki néha már csak együttérző ro­­konszenvtől vezetve vette meg újabb képét, grafikáját. Így nemsokára nemcsak a fiatal orvosok, tanárok, jogászok, mérnökök, s más művészetked­­velők váró és dolgozószobáiba jutott Scheiber-kép, kiszorult az előszobába. Akkor is, mi­­kor már külföldi, bécsi, berli­ni, római, New York-i, la­pazi kiállításain világsikert aratott s a modern művészetek híres esztétikusai — köztük Mari­­netti, a futuristák vezéregyéni­­sége — a korszak legkiemel­­kedőbb haladó művészei kö­­zött ünnepelték. Tíz, sőt öt pengőkért prédálta el rajzait azután is, hogy bécsi és római kiállításának teljes anyagát megvásárolták a modern mű­­vészetekért lelkesedők. A bal­­sőre ugyanis következetesen üldözte. Bécsben schillinget kapott a képeiért s mire a kiállítás befejezése után haza­­jött az infláció következtében a schilling teljesen elértékte­­lenedett. Római világsikere hatása alatt magas áron meg­­vásárolt kiállítási anyagának ellenértékét, baráti­­tanácsra most már értékálló dollárra váltotta be s hazakerülve át­­adta megőrzésre egyik bankár­­mecénásának, aki azonban tönkrement s így Scheiber Hu­­gó ismét elölről kezdhette a küzdelmet a mindennapi bete­­vő falatjáért s ami annál gi­­gászibb harcra késztette, mert művészetén kívül egyetlen szenvedélye volt: a lehető leg­bőségesebb étkezés, ami után szivarra gyújtva egy-két órács­­káig megbékélt a világgal s benne a maga méltatlan sor­­sával. Ez nem eshetett meg gyakran, hiszen a vállára ne­­hezedő anyagi gondokon túl el kellett viselnie a mellőzés, a kisemmizettség kínját is. — ״ A Művészház évtizedekig visszautasított és mint teljesen lehetetlen mázolót ignoráltak, ott, ahol a giccsgyártók jól be­­fészkelték magukat, megvető­­leg beszéltek rólam” — pana­­szolja az önéletrajz s hozzá­­fűzi: „talán azért, mert szeret­­tem a napot, a sugarakat, a puritán témát és mindent olyan proletár módra festet­­tem, ahogyan igen sok koldus­­alakot, elhanyagolt személyt, jellegzetes fejet, púpos-bazedo­­vos gyereket dülledt szemmel is festettem.” Hogy ez megbot­­ránkoztatta a jóllakottakat a két világháború között, nem lehet felette csodálkozni. De az már tragikusan elgondolkozta­­tó, hogy mint Oelmacher Anna közli a mostani emlékkiállítás katalógusának bevezető írásá­­ban, az 1949-ben megalakult Képzőművész Szövetség azzal az, indokolással utasította el felvételi kérelmét, hogy „nem méltó” a szövetség tagságára. Fellebbezésére nem került sor. Belebetegett az elutasításba s nemsokára befejezte életét. Nem lehet feladatunk Schei­­ber Hugó művészetének érté­­kelése. Meggyőzően szólának helyettünk a Nemzeti Galériá­­ban kiállított művek, noha csak érzékeltetik, ki volt, mi­lyen művésze a ceruzának krétának, ecsetnek ez a díszlet és cégtáblafestéstől a legtisz­­tább művészeti feladatok meg­­oldásáig emelkedett művész. Itt az egykori kortárs s a tra­­­­gikus­ sorsú művész alkotá­­saiért lelkesedő barát csak megilletődötten emlékezik a boldogtalan festőre, aki prole­tár volt életmódjában, túlságo­­san is szerény kispolgár kedv­­teléseiben, de arisztokrata mű­­vészete legkiemelkedőbb pil­­lanataiban, mikor azokat a műveit alkotta, melyek értéké­­vel maga is annyira tisztában volt, hogy legnagyobb ínsége, rászorultsága idején sem akart megválni tőlük. Voltak tömött mappái, melyeknek anyagát féltékenyen rejtette az e­mbe­­rek elől s csak egy-egy hívé­­nek mutatott néhány lapot, melyek közül, sajnos, egyiket sem láttam viszont az emlék­­kiállításon. Úgy lehet, előkerül­­nek még, ugyanúgy ismeretlen helyeken rejtőzködő legjellem­­zőbb művei is, félő mégis, hogy legtöbbjük elveszett, mint az a két rajztömb, melyet egy­­szer előttem lapozott végig Kertész utcai lakásán, ahol két virágkészítő nővérével élt­­nyomorgott. Ezek a rajzok ki­­vétel nélkül a Kazinczy, Dob, Rumbach és Dohány utcák környékén születtek, jórészük utcarészlet, kaftánba öltözött,, hagyományos hajviseletű ala­­kokkal, de volt köztük nem egy portrévázlat s egy sorozat a jellegzetes ruhákba öltözte­­tett gyerekekről. És egy fale­­szes, sapkás önarckép, mely olyan félelmetes fájdalomról tanúskodott, amit szinte lehe­­tetlen elviselni. Ez is eltűnt, mint ahogyan a többi zsidó tárgyú rajznak nyoma veszett, az emlékkiállításon csak egy Dob utcai udvarrészlet látha­­tó, mely a Zsidó Múzeum tu­­la­j­dona, de nem jellegzetesen zsidó vonatkozású. És a Zsidó Múzeum tulajdona Scheiber Hugó önarcképe is, mely az értő számára jóval többet árul el erről a sorslátogatott nagy művészünkről, mint amennyit szavakkal elmondhatnánk róla és művészi nagyságáról. Lengyel István Scheiber Hugó önarcképe (A Zsidó Múzeum tulajdona) . Ismét kis csokorral szolgá­­lunk a zsidó humor termésé­­ből. Ak­adnak benne friss haj­­tások, régebbiek, sőt, egy való történet is szerepel a kis csok­­rétában. De valamennyi örök­­zöld, üde és mindenkor frissen virul. HAJÓ NINCS? Demokratikus honvédségünk sorozást tart egyik vidéki nagyvárosban. Egy szép szál, bivalyerős hittestvérünk kerül a sorozóbizottság elé. Termé­­szetesen. ..alkalmas”. A soro­­zó főhadnagy kedvtelve nézi a megtermett, izmos legényt és barátságosan kérdezi meg tő­­le: — Melyik alakulathoz sze­­retne kerülni, barátom? — Hát itt válogatni is le­­het? — kérdezi a hitsorsos. — Az ilyen stramm újoncok­­nak lehet — mosolyog a fő­­hadnagy. — Nos, hova szeretne menni? — A folyamőrséghez! Ten­­gerésznek! — hangzik a lel­­kes válasz. — Úszni tud? — Miért?! Hajó nincs. A GANEF Kohn, az utazó vigéc nagy ,,ganef” hírében állott. Sok sermaságot, huncutságot mű­­velt s rászedett mindenkit, akit csak lehetett. Egyszer több napot időzött egy vidéki városban. Egy szegény özvegy zsidóasszonynál szállt meg, s buzgón ígérgette, hogy eluta­­­zása előtt kifizeti a szállás­pénzt. De amikor végzett az ügynököléssel és „lejárt” min­­den üzletet, egyik hajnalban útra készen kilopódzott a ház­­ból, s a néptelen utcákon a vasúthoz osont. Persze, a számláját ,,elfelejtette’? ki­­egyenlíteni. Szállásadó asszonya azonban észrevette, hogy Kohn búcsú nélkül, sőt fizetés nélkül tá­­vozott. Utána eredt és az ál­­lomáson, ahol már pöfögött az indulásra kész vonat, be is érte. Kohn éppen felszállt a vonat­­ra, már az első lépcsőre há­­gott fel. A forgalmista tárcsá­­jával a poggyászkocsi előtt állt és a kalauz sípját már-már szájához emelte. A szegény asszony kétségbeesetten kiál­­totta: — Kohn úr! Hát nem meg­­ígérte, hogy elutazása előtt ki­­fizeti a szálláspénzt?!... Erre a ■ ״ ganef” Kohn visz­­szafordult és ״ hücpe” módon szólt le az asszonynak­— Na, már elutaztam?­... Sch. B. kiváló tudású, néhai főrabbink mesélte, idézgetvén régi emlékeit. Egyszer ifjú rabbi urat igen állásba hívták meg, déki városka egyházközségé­ AZ V. PARANCSOLAT korában, a megtisztelő be. A ״ kile”, a hittestvéri kö­­zösség népes volt, buzgón val­­lásos, igen jómódú, a ״ Schiel”­­re, a templomra sokat áldoz­­tak, a rabbi-lakás is igen szép és impozáns volt. Folyt jám­­borul a „Talmud-Tóra”-okta­­tás is az ifjúság számára, és valóban minden szempontból igen jó híre volt a kisváros zsidóságának. A rabbi úr a helyszínre uta­­zott, tárgyalni, körülnézni, tá­­jékozódni, s főképp megis­­merni a közszellemet, leendő híveinek szívét-lelkét, érzését és gondolkozását. No, aztán meg is ismerte rövidesen és alaposan. Egyik jómódú, jámbor em­­ber bizalmas tanácsért fordult hozzá, beszélgetés során. Még­­hozzá rituálé ügyében kér­ ta­­nácsot a fiatal, de máris nagy felkészültségű és bölcs rabbi­­tól. Elmondta, hogy fivéreivel három napja egy tulkot haj­­tot­tak el a szomszédos község­­ből, éjszaka, nagy titokban. A tulkot annak rendje és módja szerint, szabályosan megsak­tolták, ettek is annak ízletei. Az alábbi eset megtörtént, kétségen kívül kóser húsából. Igen ám, de a szomszéd köz■­ségben a tulajdonos gyanút fo­­gott, kutatni, nyomozni kez­­dett, és a szálak igen kelle­­metlen módon ide vezettek, az egy­ei­­ő városkájukba, az ő család­­jukhoz. A húsnak még meg­­volt a javarésze, hát hamar el­­rejtették, szétosztva a testvé­­rek pincéjében. Elővenni azóta sem merték, félvén a felfedez­­tetéstől. No mármost, a húst ezek szerint, több, mint két napja nem látta senki, nem volt emberi szem előtt. És az egyik rituális törvény azt mondja: nem szabad elfogyasz­­tani az ételt, amely egyik nap­­nyugtától, másik napnyugtáig emberi szem előtt nem volt, emberi tekintet nem érte, minthogy az már megszűnt kóser lenni. Viszont ők nem mulasztásból rejtegetik már két napja emberi szem elől a tulok húsát, hanem kény­­szerűségből, önhibájukon kí­­vül, mivel félnek, hogy rajta­­csípik őket! Hát ezek szerint talán mégis meg lehet enni a húst — és erre nézve kérik az igen tisztelt rabbi úr dön­­tését. A jámbor rabbi elképedt és felháborodása nem ismert ha­­tárt. — Hogyan? Önöknek csak ez az aggályuk, csak ez az egyetlen problémájuk?!... — kérdezte magán kívül. — Hát ezt megelőzőleg nem ,gondol­­tak az ötödik parancsolat­­ra?!... Nem jutott eszükbe az egész ügy előtt az ötödik pa­­rancsolat, hogy ״ Ne lopj”?!.. Ezzel felkerekedett és sietve elutazott, előzőleg kijelentvén, hogy: ilyen ״ kile”-ben még háromszoros fizetésért sem vállalná a rabbiságot. Gyűjtötte Láng György LU ÉLET Szabadidővel rendelkező nőket kézikötő és Norvég kesztyű kötőket bedolgozónak korhatár nélkül másodállásban is felveszünk. Jelentkezés V., SEMMELWEIS UTCA 17־. Kézirészleg ! 1965. január 1 Tudósítás az auschwitzi szemléről (Folytatás az 1. oldalról) Németországból az egyetlen ittlevő vádlott dr. Lucas ki­­vételével szinte valamennyien először találták szembe ma­­gukat azzal a valósággal, amit a hitlerizmus az egész világ számára jelentett. Itt négymill­ió Európa minden részéből idehurcolt és legszörnyűbb módon elpusztított antifasiszta és zsidó mártír a frankfurti per igazi vádlója. A lengyelek rámutattak ar­­ra: Nem egyes gyilkosok a bűnösök ilyen vagy olyan sze­­repéről van elsősorban szó, hanem az igazság és erkölcs győzelméről. Sem a lengyele­­két, sem más ország volt an­­tifasiszta harcosait, a haláltá­­borok megmenekült foglyait nem a gyűlölet és bosszúállás vezeti, hanem az, hogy mind­­ez a borzalom sohase ismét­ ן­lődh­essék meg! Minden itt­­levő újságírónak és nem új­­ságírónak az volt a vélemé­­nye: A szemle újból Ausch­­witzra irányította a figyel­­met, szinte galvanizálta a vi­­lág közvéleményét. Remélhe­­tően változást okoz majd a nyugatnémet közvéleményben is és nagymértékben hozzájá­­rul ahhoz a tiltakozáshoz ami már eddig is a hitlerista bűn­­tettek elévülése ellen ott is egyre erősebb hangot kap. A frankfurti küldöttség csü­törtökön elutazott Krakkóból. Pénteken hagyta el Lengyel­­országot, hogy december 21-én már folytathassa a tárgyalást. A világ közvéleménye feszült figyelemmel kíséri a per to­­vábbi sorsát és a körülötte kialakult közvélemény meg­­változását. Hegedűs Dániel Az auschwitzi Nyugatnémet Bírósági Szemlén a bírósági küldöttség a kivégző falnál (MTI külföldi képszolgálat) PÁLYÁZ­ATI FELHÍVÁS A VII. kerületi Tanács VB Nép­­művelési Csoportja fotópályázatot hirdet a VII. kerületi fotókörök tagjai és a kerületben lakó vagy dolgozó amatőr fotósok részére. A pályázatra küldött képek tük­­rözzék mai életünket, felszabadít­­­ás utáni fejlődésünket, a kerület új létesítményeit, szociális és kul­­turális eredményeinket, valamint kerületi idegenforgalmi nevezetes­­ségeinket és mindazt, ami az em­­berrel való törődést fejezi ki. A fotópályázatra fekete-fehér és szí­­nes papírképek küldhetők. A fe­­kete-fehér papírképek hosszabbik oldala legalább 24 cm, a színes (de nem színezett) papírképek hosszabbik oldala legalább 18 cm legyen. Egy szerző kategóriánként legfeljebb 6 db képet küldhet be. Kérjük a pályázatra küldött ké­­pek hátoldalára a kép címét, a szerző nevét, fotókörét vagy mun­­kahelyét, és lakcímét ráírni. A pályázók képeiket megfelelő cso­magolásban, ajánlva küldjék, vagy személyesen hozzák be 1965. január 15־ ig a VII. kerületi Tanács VB Nép­­művelési Csoportjához (VII. kerü­­­let, Lenin körút 6. szám). A beküldött képeket szakembe­­­rekből álló zsűri bírálja el. Az elbírálásnál kategóriánként az 5 legjobbnak ítélt kép szerzőit fe■e­jenként 300 forint, összesen 3000 forint összegű jutalomban része­­sítjük. Kerületünk életét bemutató legjobb felvételekből felszabadít­­­ásunk 20. évfordulója alkalmából kiállítást rendezünk. A pályázatra beküldött képeket gondosan kezeljük, esetleges sérü­­lésekért vagy esetleges elküllódé­­sükért azonban felelősséget nem vállalunk. A képek visszaküldését 1965. június 1־ én kezdjük meg. VII. kerületi Tanács VB Népmű­­velési Csoport. a VÁSÁRVÁROS várja Önt is NEMZETKÖZI HÁZTARTÁSI ÉS VÁSÁRÚ KIÁLLÍTÁS 1965. február 18-tól (csütörtök)—21.-ig (vasárnap) 1 19 ország 1850 kiállítója, 50 000 árucikket mutat be Felvilágosítást ad, prospektust küld a magyar­­országi képviselet: Dollai Antal Károly XI., Hegyalja út 70. Tel.: 458—420

Next