Uj Élet, 1965 (21. évfolyam, 1-24. szám)
1965-10-15 / 20. szám
4 Dr. Nathaniel Katzburg — a magyar zsidóság történetéről Dr. Nathaniel Katzburg, a Ramen-Gan-i ״ Bar-Ilant héber egyetem előadó tanára aránylag fiatal ember, 43 éves és még gyerek fejjel, 12 éves korában, 1934-ben szüleivel távozott el Izraelbe. Mégis tökéletesen beszél magyarul és talán ez indította tudományos pályáján arra, hogy előszeretettel foglalkozzon a magyar zsidóság múltjának kutatásával. Ebben a tárgykörben már eddig is több feltűnést keltő tanulmánya jelent meg, amelyekben feldolgozta a magyar zsidóság történetét. 1956-ban a magyar zsidó-történet írásról jelent meg tanulmánya, ezt követte a recepcióról szóló írása, majd feldolgozta az 1868—69. zsidó egyetemes gyűlés forrásanyagainak válogatásait, bibliografált széljegyzetekkel. Utolsó tanulmánya Horthy fehér-terrorjáról szól és főleg a nemzetközi zsidóság szempontjából világította meg a kérdést. Beszélgetésünk alkalmával, az izraeli tudós, aki három hetet töltött Budapesten, hogy itt a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban, a Széchenyi Könyvtárban és nem utolsó sorban a Rabbiképző Könyvtárában forrásmunkákat tanulmányozzon, mondotta, hogy ebben a művében talán elsőnek említi meg azt az úgynevezett angol Fehér-könyvet, amelyet 1920-ban az akkori angol kormány adott ki, és melynek jellemző címe így szól: „Jelentés az állítólagos fehér-terrorról Magyarországon.” Ebben az a magasrangú angol tiszt, akit kormánya Horthy kegyetlenkedéseinek kivizsgálására küldött ki, jelentést tett közre, amelynek egyik mondata így szól: „Magyarországon olyan biztonsá gos az élet, akárcsak Angliában.” Dr. Nathaniel Katzburg most azzal a gondolattal foglakozik, hogy Kohn Sámuel ma már klasszikusnak számító történelmi műve, Büchler Sándor, Groszmann Simon és Grünwald Fülöp kutatásai után egy újabb olyan összefoglalását adja a magyar zsidóság történetének, amelynek szerinte azokat az új szempontokat és történelmi szemléleteket is sugároznia kell, amelyeket elődei nem vettek figyelembe, így művében foglalkozni kíván a zsidóság társadalmi rétegződésével és az ennek kapcsán felmerült problémákkal. A tanár elmondotta még, hogy Izraelben nagy az érdeklődés a magyar zsidóság története iránt és így az egyetemeken a történelmi tantervben is szerepel és ő maga több előadást tartott a magyar zsidóság XVIII—XIX. századbeli történelméről, amelyben irodalmi tükröt is ad. Végül arról beszélt, hogy nemcsak a régi klasszikus történetírók műveit tudja felhasználni, hanem segítségére van dr. Scheiber Sándor idevonatkozó munkássága és főleg a nagyértékű oklevéltár, amelynek a VII. kötete, a magyar zsidók XVIII. századbeli történetét ismerteti, egyedülálló nemcsak a magyar, hanem az egész zsidó irodalomban. Zs. O. Eltemették dr. Rubinyi Mózest Október 1-én, pénteken délután kísérték utolsó útjára nagy részvét mellett dr. Rubinyi Mózes ny. egyetemi tanárt, a Magyar Pen Club alelnökét, a Magyar Tudományos Akadémia tanácskozó tagját, az ismert irodalomtörténészt. A Magyar Írók Szövetsége és a Magyar Pen Club saját halottjának tekintette az elhunytat, akit a rákoskeresztúri zsidó temető díszsírhelyében helyeztek örök nyugovóra. A magyar hivatalos körök, az íróvilág, a tudományos élet, a MIOK ás a BIH képviselői vették körül a ravatalt. Szép számban jelentek meg az elhunyt volt tanítványai is. Sokan voltak ott az egykori Vajda János-társaság tagjai közül. Az elhunyt dr. Rubinyi Mózes ugyanis annak idején elnöke volt a progresszív írók Vajda János-társaságának. Ibsenről, Vajda Jánosról, Kiss Józsefről, továbbá mind a világirodalom, mind a magyar irodalom sok értékéről írott tanulmányok, jelentős nyelvészeti dolgozatok őrzik meg az utókor számára dr. Rubinyi Mózes nevét. Régebben dr. Rubinyi Mózes szerepet játszott a magyar zsidóság közéletében is. Választmányi tagja volt a BIH Chevra osztályának, képviselőtestületi tagja volt a Budai Izraelita Hitközségnek. Zsidó vonatkozású cikkei jelentek meg az IMIT évkönyvében, és az Egyenlőségben. Értesítjük kedves ügyfeleinket, hogy az IKEA október 28., 29., 30-án és november 1-én leltározás miatt zárva tart! KÉPAUKCIÓNKRA neves magyar és külföldi művészek FESTMÉNYEIT felvesszük, naponta 10—15 óráig. Értékesebb képekre előleget folyósítunk. a bizományi Áruház vállalat V. Szent István krt. 3. ÚJ ÉLET Fridländer Mose magyarországi látogatása Néhány héttel ezelőtt Budapesten járt Mose Fridländer, kassai főrabbi, aki egyben Kelet-Szlovákia rabbija is. Mose Fridländer igen színes egyéniség, akinek a külseje is tiszteletet parancsol és mégis van benne valami megnevezhetetlen baj — ha ezt férfiről és főrabbiról el lehet mondani —, amely rögtön megfogja az embert. Érződik rajta a pozsonyi jesiva nevelése, közvetlen és a dolgokat lényegében fürkésző tekintete néha zavarba hozza az embert. Huszonöt éve rabbi és mielőtt kassai székhelyét elfoglalta volna, Pozsonyban volt körzeti rabbi. Mint Kelet-Szlovákia rabbija körülbelül húsz hitközség tartozik fennhatósága alá és látogatása előtt zajlottak le a mártírokra emlékező ünnepségek. Szlovákia felszabadulása évfordulója alkalmából tartott kassai istentiszteleten ő mondott beszédet. Magyarországi tartózkodása alatt két hetet töltött a MIOK balatonfüredi üdülőjében, ahol igen jól érezte magát és az üdülő szombati istentiszteletén ő prédikált. A kántori teendőket Felder Frigyes kaposvári főkántor látta el. Szeptember 11-én a Kazinczy utcai templomban nagy sikert aratott derűsat mondott. Kitűnően beszél magyarul, szlovákul és jiddisül. Fridländer Mose az alatt a rövid idő alatt, amíg a magyar zsidóság körében tartózkodott, egyszerűségével mindenki szívét megnyerte. Keszthelyen szobrot állítottak Goldmark Károlynak Néhányszáz méternyire attól a háztól, amelyben Goldmark Károly született, és amelynek falán 1910-ben a hazalátogató 80 éves világhírű zeneszerző jelenlétében helyezett el Keszthely városa emléktáblát, legutóbb szobrát avatták fel, halálának ötvenedik évfordulója alkalmából. Papachristos Andreas szobrászművész alkotását, a kastély parkjában felállított Goldmark szobrot Keszthely város Tanácsa végrehajtó bizottságának elnökhelyettese vette át a város nevében, a szeptember 19-i emlékünnpeségen, majd Keresztúry Dezső költő, irodalomtörténész, az Országos Széchenyi Könyvtár főosztályvezetője, ünnepi szoboravató beszédben méltatta Goldmark Károly ma is élő életművét. Az új szobor talapzatán az ünnepségre kivonult keszthelyi úttörők, iskolás fiúk és lányok — közöttük az Állami Goldmark Károly Zeneiskola növendékei — koszorút helyeztek el. A vendégek ezután megtekintették a Goldmarkzeneművek eredeti kéziratait őrző Országos Széchényi Könyvtár Helikon Könyvtárának állandó Goldmark kiállítását, végül résztvettek a kastély koncerttermében rendezett nagysikerű emlékhangversenyen. Vág Sándor nyolcvan esztendős Az egész magyar zsidóság jókívánságai szállnak nyolcvanadik születésnapja alkalmából dr. Vág Sándor felé, akinek hatalmas múltja és tiszteletet parancsoló egyénisége sok hívet szerzett zsidók és nemzsidók körében. Tudjuk róla, hogy mindig kivette a részét a magyar zsidóság közéletéből. Debrecenben, Szegeden és országos viszonylatban egyaránt a magyar zsidóság hű fiának bizonyult. Ugyanakkor tudjuk róla azt is, hogy kiváló tanára volt a francia nyelvnek és tudományos körökben is elismert tekintélye a francia irodalomnak A Slorthy-időkben a haladás képviselőivel együtt harcolt Magyarország demokratikus átalakulásáért. A fehér terror idején sok üldözésben volt része. Hóman Bálint súlyos fegyelmi büntetéssel sújtotta. Vág Sándor a fasizmus előtti korszakban is bátran küzdött az ország szellemi tönkretétele ellen. Állandó kapcsolatot tartott a debreceni Munkásotthonnal. Most Szegeden él, és tagja a Szegedi Izraelita Hitközség vezetőségének. Kívánjuk, hogy békében és boldogságban jusson el az emberi kor legvégső határáig. KÜLFÖLDRŐL ÉRKEZETT Ez a két egymástól teljesen független eset, amelyet nyugati utamon hallottam, szorósan összekapcsolódik és bizonyos tanulságul azoknak ... No de hagyjuk a morált, íme a történetek: L London Amikor a fiata zongoraművésznő a felszabadulás után kikerült a gettóból és kivándorolt Londonba, ott élő családja szigorúan a lelkére kötötte, titkolja el zsidó származását. Az ifjú nő később megismerkedett egy tekintélyes bankárral, özvegy emberrel, aki elhalmozta figyelmességével. A művésznő az angol gentleman előtt is megjátszotta, sőt hangoztatta árjaságát. Még sok éve tartott a barátság, de a férfiú csak nem adta a tanújelét, hogy a románcot az anyakönyvvezető előtt it megpecsételje. Végre is a nőnek elfogyott a türelme és egy alkalmasnak vélt pillanatban gyöngéden felvetette: — Nem gondoltál még arra, hogy összeházasodjunk? Mi volna drágám, ha elvennél feleségül? A férfiú összeráncolta a homlokát és így vánszolt: — Sokszor gondoltam a házasságunkra, de sajnos az lehetetlen. A drága szüleim nagyon konzervatívak és sohasem bocsátanak meg, ha nem zsidó nőt vennék el feleségül. I 2. München A mérnök úr szerencsésen megúszta a bori haláltábort, hazakerült Budapestre és 56- ban minden ok nélkül, tisztán kalandvágyból disszidált. Münchenben csakhamar állást kapott egy vegyészeti gyárban. Ott azt tapasztalta, hogy a kollégái közül még sokan vonzódnak a náci eszmékhez és a vezérigazgatónak is az volt a híre, hogy „mérsékelt antiszemita”. A pesti mérnök nemcsak konokul eltitkolta származását, de alkalomadtán maga is tett néhány antiszemita megjegyzést. Bár jól tudta, hogy a német Todtszervezetnél elszenvedett kényszermunkáért jóvátétel illeti, inkább lemondott erről, nehogy valaki is a gyárban megsejtse származását. Idén tavasszal elhatározta, hogy megnősül. Nem volt elég pénze nagyobb lakást venni és berendezni, ezért beállított a vezérigazgatójához és 5000 márka előleget kért. A vezérigazgató engedélyezte az előleget, majd így szólt: — Ne haragudjon, egy kicsit csodálkozom a kérésén. Hát nincs magának félretett pénze? A mérnök dadogott drágaságról, autóvételrő és egyebekről. Mire a vezérigazgató: — Igazán csak barátilag jegyzem meg: Ön bizonyára jelentős jóvátételt kapott, mint üldözött — mit csinált azzal a töméntelen pénzzel? Stella Adorján 1968. október 15. Reich Koppel emlékezete Reich Koppel 7. c. 1. budapesti ortodox főrabbi elhalálozásának harminchatodik évfordulóján a BIH Ortodox Tagozata Eltil hó 17־ én kegyeletes emlékünnep keretében emlékezett meg a megboldogultról. Braun Lázár Sasz- Chevra elnök fedezésében szitumot tartottak. A hagyományos szeudatisz-micvó bevezetőjeként Schück Jenő, az Ortodox Rabbitanács elnöke mondott traktátus befejező beszédet. A kegyeleti szertartáon számos vendégrabbi is megjelent. Weisz Márton budapesti főrabbi emlékbeszéde után Moskovics Bernát és Gewürcz Jéna bécsi ortodox rabbik, Friedländer Mózes kassai főrabbi, Groszberg Jenő és Benedikt Sándor ortodox rabbitanácsi tagok hódoltak Tóra igéket magyarázó szónoklatban Reich Koppel emléke előtt. A Jahrzeit alkalmából a hívek nagy csoportja elzarándokolt Reich Koppel sírjához. A zarándokok között volt Reich Koppel dédunokája, Reich Izrael, a londoni Tiferész Bacharim elnöke is. Maimonidesz: A megtérés írta: Groszberg Jenő ortodox rabbi Milyen boldogító gondolat, amikor azt a lelki mozzanatot, amellyel vallási szempontból cselekedeteink helytelen voltát felismerve, javulást határozunk el: megtérésnek, tesuvó-nak nevezzük. Vallási szabványaink között a tesuvó, a megtérés, elsőrangú helyet foglal el. Megérteti velünk, hogy Isten szava számunkra hozzáférhető, nem távolálló tőlünk, nem emelkedik végtelen magasra látókörünk fölé. Közel áll hozzánk az Ige, hogy teljesítsük. A megtérés, a tesuvó, rendkívül könnyű és rendkívül nehéz! Könnyű, mert csak az elkövetett vétket, vagy igaz־ ságtalanságot kell belátni. Viszont nehéz, mert a magunk cselekedeteinek helytelen voltát kell beismerni. A legtöbb ember elzárkózik a beismerés elől. De ha már valaki ezt az akadályt is legyűrte, ha vétkét beismerte és bevallotta, akkor is még hátra van a legnehezebb, hogy egyszer és mindenkorra szakít a bűnnel. Ez az elhatározás óriási erkölcsi erőt, önfegyelmezettséget követel! ,Hadd szóljon Maimonidesz egyet-mást a megtérésről! (Rambam Hikdhosz Tesuvó). A második fejezetben kifejti: Mit jelent a megtérés? Azt, hogy a vétkes hagyja abba a vétkét, megfogadja, hogy soha többé nem fogja azt elkövetni, és ezt bűnbánóan a vidaj-imában is elmondja. — Habár a megtérés mindig jó, azonban a Raus-Hasono és Jom-Kippur közötti 10 napban különösen üdvös. Az ötödik fejezetben így folytatja: — Ne adj helyet a téves gondolatnak, hogy a Mindenható már az ember születése előtt megállapította, hogy az illető jámbor, igazságos (cadik), vagy gonosz (roso) lesz-e. Mindenkiben megvan a képesség, hogy cadik legyen mint Móse Rabbénu, vagy roso mint a gonosz Jerovom király ... Semmi sem kényszeríti az embert, nem függ felette végzet és semmi sem húzza az előtte elterülő két — a jó és a rossz — út egyike, vagy másika felé. Mindenkinek kizárólag a saját elhatározásától függ, hogy mely utat választja, mindenki arra az útra léphet, amelyre akar. Végül a hetedik fejezetben: — Ne higyje senki, hogy a megtérő rangban alatta áll a jámboroknak. Ellenkezőleg, a Teremtő előtt bábósávo oly kedves, mintha soha nem bűnözött volna, nagy jutalom vár a megtérőre, mert ő már ízlelte a bűnt és mégis elfordult tőle. Egy mártír orvos színműve Semmelweisről A magyar és a nemzetközi orvostársadalom most ünnepli Semmelweis Ignácnak, az anyák életének megmentője halálának századik évforduló- SUMMÁZ »adásba,«InwteitBM stfrtfelacmtbe»■ ssrsa. -״-___ flSBEMUTAia I9M. isi lanius I«ó 10-ón, asomfcatoa «*40 tőit *Mfcsr PiSZElgfiDáS Or. SCHWAMM LÄSZL0 SEMMELWEIS Dr. ZEMPIÉMÍYI IMRE If 1r srIFJjL ját. A nagy magyar tudósról számos tudományos munka jelent meg és életét regényben is, filmen is többen feldolgozták. Kevesen tudják azonban azt, hogy volt egy magyar színmű is, amelynek hőse Semmelweis. Ezt a színművet egy salgótarjáni fogorovos, dr. Schwonbach László írotta a harmincas években és az׳ Semmelweis címmel Nováky Rudolf és Társa kiadásában könyvalakban is megjelent. A Semmelweis című háromfelvonásos életképet 1939-ben az akkori salgótarjáni színtársulat mutatta be díszelőadás keretében. Az író orvos, aki az első és egyetlen magyar színművet írta az anyák megmentőjéről, maga osztozott 197 társával, és Pusztavámon az orvosszázaddal együtt lelte mártírhalálát. 1944. október 15-én délután, a Horthy proklamáció napján dördült el a nyilas és SS-pribékek sortüze és 197 orvost és gyógyszerészt öltek meg a kis faluban. Közöttük, volt dr. Schwabach László, akinek színművét most húszegynéhány év múlva olvastuk el és abban egy költői tehetségű léleknek szép és maradandó sorait és jeleneteit találtuk. (zs.) Új lakosba bölöléskor k*ntjik*uz& ás háurmrsy-certyá*1£/a fa? A HASZNAITCIKK KTSZne* :341-746 ' VSSS&